Spiteful Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hei! Jeg er 20 år og har nylih startet på mitt andre semester på universitetet. Jeg studerer noe svært interessant som jeg er utrolig fornøyd med. I fjor hadde jeg i grunn ingen problemer med motivasjon for å lese, og startet tidlig. Eksamen gikk derfor kjempe bra! Nå derimot, sliter jeg! Det har gått 3 uker, og jeg klarer ikke engang å åpne bøkene... Har kjempe mye i pensum, så skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom. Før stilte jeg alltid opp i forelesninger, men nå klarer jeg ikke det engang. Er konstant stressa og hater meg selv for å være så lat! En grunn kan være at jeg etter eksamen skjønte at jeg hadde studert på feil måte i hele høst, så nå har jeg ingen studieteknikk... Jeg leste liksom side etter side, markerte og noterte, men til eksamen hadde jeg ikke behov for noe av det jeg hadde gjort, altså kasta jeg bort unødvendig mye tid... Nå er jeg redd for å gjøre det samme, og det har på en måte satt en blokk i hjernen min... Er det noen som har opplevd lignende? Noen som har tips og triks å komme med? Er evig takknemlig for alle svar, for jeg er virkelig desperat nå!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Det er nå du tenker feil, ikke i fjor. Studieteknikken din førte til at du har lært det du skulle, så den må ha vært ganske bra. Det hadde sikkert vært en bonus om du kunne bruke det på eksamen også, men man vet aldri hva som kommer der. Anonymkode: cdd26...096 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Jeg gjorde samme feil som deg, men til meg gikk det motsatt av deg på eksamen - helt ræva. Nå har jeg prøvd å knekke den såkalte koden. Jeg leser før forelesninger for å få en oversikt over hva som skal gjennomgås, er med i forelesninger og seminarer, drar hjem og tar notater av det VIKTIGSTE. Skriver ikke detaljert, men bare korte notater for å få en fortåelse. Forrige semester brukte jeg enormt mye tid på lesing og markering. Jeg skrev milevis lange notater til ingen nytte. Slet med å finne ut hva som var viktigst. Hadde ingen oversikt. Klarte ikke å forstå at det var en sammenheng av emnene. Jeg er egentlig ingen teoretiker, da jeg har gått yrkesfag + påbygg, så er kanskje derfor jeg slet med studieteknikk Anonymkode: ce108...df5
Karriererådgiveren Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Hei, En teknikk som fungerte veldig bra for meg var å finne ut hva det hadde blitt spurt om på tidligere eksamener så tidlig som mulig i semesteret. Prøv å få tak i så mange eksamensoppgaver som mulig. Hvis dette ikke er tilgjengelig, kan du finne tidligere studenter på for eksempel LinkedIn og spørre hva de ble spurt om på eksamen. Får du en oversikt over dette vet du hva du skal fokusere på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå