Gå til innhold

Brudespirea.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bo i rekkehus med hage bak, denne er rammet inn med en hekk av brudespirea.....som er klippet kantete med elektrisk hekksaks(flat oppå og flat på sidene). Syns ikke dette er noen god løsning.....da hekken vokser som gal, og jag må klippe av alle de grønne bladene to ganger hver sommer....hagen er ikke flat heller...så det er vanskelig å klippe beint.

Er det mulig å begynne å beskjære på en annen måte, og få en lav smal hekk hvor man også kan nyte godt av de vakre blomstene på denne planten? jeg blir så fortvilet av denne svære firkanten som ruver over hele terrassen stjeler solen for alle blomstene i bedet mitt...

Samtidig må jeg ha noe som skjermer for innsyn.....

Anonymkode: f9e75...2cd

Skrevet

Det blir nok litt av en jobb å få til. Jeg har også en slik i hagen og den vokser utrolig mye hvert år. For å få den smal må du fjerne mange grener fra bunnen, eller langt nede på busken. Men den vil uansett vokse seg bred igjen. Tror jeg ville fjernet hekken og plantet en jeg visste ville vokse mest kun i høyden og ikke i bredden. 

Anonymkode: 65de8...7cf

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok litt av en jobb å få til. Jeg har også en slik i hagen og den vokser utrolig mye hvert år. For å få den smal må du fjerne mange grener fra bunnen, eller langt nede på busken. Men den vil uansett vokse seg bred igjen. Tror jeg ville fjernet hekken og plantet en jeg visste ville vokse mest kun i høyden og ikke i bredden. 

Veldig enig i dette. Spirea passer best der den kan få lov til å bre seg med lange, blomstrende greiner. Når den blir klippet som rett hekk får den veldig lett noen lite dekorative "koster" i snittflatene, og dårlig blomstring. 

Anonymkode: 6695b...459

Skrevet

har dere forslag til hva jeg kan bruke istedet? denne hekken er jo også grensen mot naboene.  Kanskje jeg kan fortsette å slite med den mot naboene, men fjerne den øverst ut mot gata. Usikker på hva jeg kan ha i stedet. Det må jo holdes nede i høyden og

Det blir et helsike å få vekk...har sikkert stått der i 40 år :P 

Skrevet

image.png.d7ffbb43332a67e8b728bc0d17b75456.png

Kunne jeg ha satt opp noe slikt? Og hatt en eller annen vekst som kan få klatre på den? Ser de har den helt ned i 60 cm....

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne jeg ha satt opp noe slikt? Og hatt en eller annen vekst som kan få klatre på den? Ser de har den helt ned i 60 cm....

Gjerde med klatreplanter kan bli fint, bare sørg for at gjerdet er solid nok til å tåle vekten av det du planter. :) Nettingen du har bilde av er sikkert helt grei til bruken, men stolpene ser fryktelig spinkle ut. Egnede klatreplanter kan kanskje være villvin, humle, klematis, erteblomster m.m. 

Ellers finnes det mange flotte planter som egner seg som hekk. Her er det flere artikler som kan hjelpe deg å finne noe som passer hos deg. 

Skrevet

Er ikke så glad i hekk egentlig....syns fort det blir for kraftig og ruvende, spesielt siden denne er hevet 1,5 til 2 meter over terrassen...

derfor ser jeg heller for meg et nett gjerde med noen flotte blomstrende klatreplanter. Trenger mest skjerming mot innsyn på sommeren, det er da vi bruker hagen, og da det er mest folk på haugen bak huset.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerde med klatreplanter kan bli fint, bare sørg for at gjerdet er solid nok til å tåle vekten av det du planter. :) Nettingen du har bilde av er sikkert helt grei til bruken, men stolpene ser fryktelig spinkle ut. Egnede klatreplanter kan kanskje være villvin, humle, klematis, erteblomster m.m. 

Ellers finnes det mange flotte planter som egner seg som hekk. Her er det flere artikler som kan hjelpe deg å finne noe som passer hos deg. 

Kan se om jeg finner noen litt kraftigere stolper kanskje. Vet ikke, tenker med gru på jobben med å fjerne hekken, men kan være det går greit

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan se om jeg finner noen litt kraftigere stolper kanskje. Vet ikke, tenker med gru på jobben med å fjerne hekken, men kan være det går greit

Vi fjernet en med gravemaskin :) 

Jeg ville plantet kaprifol på gjerdet, de dufter himmelsk, og humler og sånt elsker dem. Men unngå husvegger!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi fjernet en med gravemaskin :) 

Jeg ville plantet kaprifol på gjerdet, de dufter himmelsk, og humler og sånt elsker dem. Men unngå husvegger!

Gravemaskin tror jeg blir for omfattende og dyrt....vanskelig å komme til...

det er så langt unna husene vi kommer på tomten vår:-P

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gravemaskin tror jeg blir for omfattende og dyrt....vanskelig å komme til...

det er så langt unna husene vi kommer på tomten vår:-P

Jeg tror ikke brudespirea har så dype røtter som den hekken vi fikk fjernet, så jeg tror det skal gå bra å få gravd opp hekken for hånd. :)

Vi flyttet en brudespireabusk som var ganske stor, og det var ikke tungt å grave den opp. (Sa mannen min, det var han som gravde). 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke brudespirea har så dype røtter som den hekken vi fikk fjernet, så jeg tror det skal gå bra å få gravd opp hekken for hånd. :)

Vi flyttet en brudespireabusk som var ganske stor, og det var ikke tungt å grave den opp. (Sa mannen min, det var han som gravde). 

Okei, får se an motivasjonen når det blir litt mildere ut. Takk for svar alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...