Gå til innhold

Et dilemma: Familie og pelsdyrallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor passer min søsters hund hver dag, hunden har separasjonsangst og liker ikke å være alene. Siden min søster jobber hver dag så er hun borte fra hjemmet i 10 timer, noe hunden ikke liker. Den bjeffer og bråker så naboene blir sure (uheldigvis har hun naboer som er hjemme på dagtid!?).

Hun kjøpte seg en del av et rekkehus, men hun burde egentlig kjøpt seg et lite hus... får det i det området til samme prisen. Da kunne hunden hatt utegård og kost seg ute med et eller annet istedet for å være inne og ule. 

Men kjøpt er kjøpt og gjort er gjort. Situasjonen er hva den er. Så søsteren min leverer denne hunden til sine foreldre som er pensjonister hver dag. Der er den inne stort sett hele dagen, får tisseturer på 5 min noen ganger om dagen. Lengste turen er kanskje på 20 min. Den er av en type hund som virkelig behøver både mental, men også mye fysisk, trening... Da mener jeg mye. Hadde passet bedre for en ufør som kunne gått 4-5 timer tur hver dag og som var hjemme på dagtid. Men igjen - Situasjonen er hva den er.

Mine foreldre passer denne hunden helt gratis. Og binder seg 5 dager i uken, ofte skal søsteren min feste i helgen og da passer de hunden da også. Vi kunne ikke feire nyttår der, for de skulle passe denne hunden. Den liker ikke barn og vi har barn. Ikke barebare med 35kg hund som hater unger. Ingen god match. Det er alltid en av dem som ikke kommer i barnas bursdag på grunn av denne hunden. Alt er bare tull og et mas - med en hund som hadde hatt det så mye bedre hos noen andre! Men det er ikke noe vi råder over i det hele tatt... 

De har ikke egne dyr og ønsker seg heller ikke egne dyr. 

Men nå har det seg sånn at min mann har blitt voldsomt allergisk mot hund helt plutselig. Tidligere da vi var på besøk i helgene så ble han litt trøtt.. litt sliten.. måtte gå og legge seg nedpå litt. Bare slike milde symptomer på allergi, men nå! Nå hovner han opp, ser ut som en ballong, klør, hovner opp i spiserør og luftrør, klør, og må til legen for å få kortison og astmamedisin... Noen ganger på legevakt... han har blitt utstyrt med adrenalinsprøyte!

Hvis han har tatt på hund eller vært der det er mye hund, blir han syk... Så han kan ikke være med på besøk så lenge de passer min søsters hund jevnlig. Det ødelegger det meste for oss og vår relasjon til mine foreldre. Og det er bare veldig synd... 

Det er et godt stykke å reise dit så det blir overnatting de gangene det blir besøk hos dem. Men jeg orker ikke å dra ned dit med barna alene hver gang, så det blir sjelden. Å sende barna dit alene er uaktuelt for jeg stoler ikke helt på mine foreldre, en gang hadde de hunden sammen med ett av barna som er hunderedd (på grunn av hunden! Den har prøvd å bite, og skal ta ungene.. bjeffer og flekker tenner). De bryr seg liksom ikke. Det er bare dumt hele greiene? 

Noen som har vært i samme båt? :(

Anonymkode: 624a7...8f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ka ikke foreldrene dine komme på besøk til deg i stedet? 

Anonymkode: 124eb...303

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde spurt dem veldig direkte om hvorfor de setter søsters farlige hund over barnebarna sine. Om det er slik at de heller vil ha hunden der en ungene dine, så er jo det deres valg,men jeg ville krevd et skikkelig svar på hvorfor. 

Anonymkode: 2f5bf...6a0

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ka ikke foreldrene dine komme på besøk til deg i stedet? 

Anonymkode: 124eb...303

Nei, er er gamle og det er langt å reise.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde spurt dem veldig direkte om hvorfor de setter søsters farlige hund over barnebarna sine. Om det er slik at de heller vil ha hunden der en ungene dine, så er jo det deres valg,men jeg ville krevd et skikkelig svar på hvorfor. 

Anonymkode: 2f5bf...6a0

Ja, det spørsmålet bør nok stilles.. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det spørsmålet bør nok stilles.. 

Men uten at det føles som utpressing! Hvordan gjøre det? Så ikke vi presser dem til å ikke gjøre ting på den måten. Det skal jo være frivillig. 

Skrevet (endret)

Siden dere bor så langt unna og sees sjeldent så kan dere ikke diktere hva foreldrene dine skal gjøre i hverdagen. Kanskje denne hunden er til stor glede for dem? Hadde de ikke likt den hadde de heller neppe sagt ja til å ha den så mye som de har. Det du derimot kan si er at dere ikke ønsker hunden der når dere kommer på besøk. "Leif er så allergisk og Lise er livredd hunden så vi kan ikke komme om den er tilstede, dersom ikke søster kan ta den selv denne helgen så kommer vi ikke" Så får dere se hva de sier.

Endret av Sirah
  • Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Siden dere bor så langt unna og sees sjeldent så kan dere ikke diktere hva foreldrene dine skal gjøre i hverdagen. Kanskje denne hunden er til stor glede for dem? Hadde de ikke likt den hadde de heller neppe sagt ja til å ha den så mye som de har. Det du derimot kan si er at dere ikke ønsker hunden der når dere kommer på besøk. "Leif er så allergisk og Lise er livredd hunden så vi kan ikke komme om den er tilstede, dersom ikke søster kan ta den selv denne helgen så kommer vi ikke" Så får dere se hva de sier.

Jo, du skjønner, særlig min mor er veldig redd for å ikke gjøre andre tjenester. Min søster har henne rundt lillefingeren. Hun vasket en periode alle klærne hennes selv om hun ikke bodde hjemme (hun kjørte klærne hjem til sin mor faktisk), og handler maten hennes for henne. Betaler ofte middagene hennes selv om hun er i full jobb. Så det handler veldig mye om det.. men det er jo et valg hun tar, da. 

Du skjønner ikke. Vi kan ikke komme på besøk så lenge de passer hunden, for det spiller ingen rolle om den er der eller ikke. For den var vært der.. og jeg vil ha med min mann på besøk. Så da blir det ikke besøk. Det er "litt" manglende kommunikasjon her... Så jeg vet ikke hva de tenker om det heller. Det er relativt nytt med allergien til min mann så tror faktisk ikke de vet dette riktig enda, dvs at de ikke vet hvor sjeldne besøkene blir.

Så får det vel være litt opp til dem om de vil ha hunden der, eller om de heller vil ha besøk fra oss? Det faller litt på dem, for vi kan jo ikke gjøre noe fra eller til..

Og ja - jeg er oppriktig bekymret for hunden som blir understimulert på alle måter. Jeg liker hunder godt og mener de bør ha et godt og innholdsrikt liv.. de er ikke skapt for å ligge på et teppe innendørs 20 timer i døgnet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du skjønner, særlig min mor er veldig redd for å ikke gjøre andre tjenester. Min søster har henne rundt lillefingeren. Hun vasket en periode alle klærne hennes selv om hun ikke bodde hjemme (hun kjørte klærne hjem til sin mor faktisk), og handler maten hennes for henne. Betaler ofte middagene hennes selv om hun er i full jobb. Så det handler veldig mye om det.. men det er jo et valg hun tar, da. 

Du skjønner ikke. Vi kan ikke komme på besøk så lenge de passer hunden, for det spiller ingen rolle om den er der eller ikke. For den var vært der.. og jeg vil ha med min mann på besøk. Så da blir det ikke besøk. Det er "litt" manglende kommunikasjon her... Så jeg vet ikke hva de tenker om det heller. Det er relativt nytt med allergien til min mann så tror faktisk ikke de vet dette riktig enda, dvs at de ikke vet hvor sjeldne besøkene blir.

Så får det vel være litt opp til dem om de vil ha hunden der, eller om de heller vil ha besøk fra oss? Det faller litt på dem, for vi kan jo ikke gjøre noe fra eller til..

Og ja - jeg er oppriktig bekymret for hunden som blir understimulert på alle måter. Jeg liker hunder godt og mener de bør ha et godt og innholdsrikt liv.. de er ikke skapt for å ligge på et teppe innendørs 20 timer i døgnet.

Det er veldig slitsomt når det blir sånn, skjønner godt at du blir frustrert :( Siden du sier at du ikke er sikker på om de vet om allergien, hva med å forklare dette skikkelig? Prøv å starte der :) 

Ang understimulering av hunden er jeg helt enig med deg på alle måter..... 

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke mulig for din mann å ta allergimedisin før han dra på besøk? Å værfe så allergisk at man ikke kan være i et rom det har vært hund i , er jo ikke akkurat heldig. Det finnes heldigvis en del medisin å velge mellom. 

Om hunden ikke liker barn, så går det fint an å ha den i et annet rom akkurat når barna er til stede. Og om det er sånn at den er redd barn, så går det an å trene hunden, og likedan barna. 

Å si at besteforeldrene ikke skal passe søsteren din sin hund vil jo gjøre hennes hverdag mye vanskeligere...og merk: da sier du med det samme at de skal tilpasse alt til deg og din familie. Jada, helse er viktig, men... 

Å sette hunden i utegård er nok ingen god ide, den vil mest sannsynlig ikke trives alene der heller.

Anonymkode: d1c3c...1ed

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Sirah skrev:

Det er veldig slitsomt når det blir sånn, skjønner godt at du blir frustrert :( Siden du sier at du ikke er sikker på om de vet om allergien, hva med å forklare dette skikkelig? Prøv å starte der :) 

Ang understimulering av hunden er jeg helt enig med deg på alle måter..... 

Ja, det må snakkes om. Det er helt klart :) er jo ikke gøy for noen av oss.. 

Jah, et trist hundeliv, men kan ikke gjøre noe med det. Som sagt - burde bodd hos noen andre

Skrevet

Jeg har utviklet en veldig sterk allergi for katter. Et paradoks er at nesten alle jeg kjenner har både katt(er) og hund. Legen sender med meg både allergitabletter, øye- og nesedråper, ventoline og hostesaft. Ikke alltid jeg må bruke det, men selv om det er gjort godt rent (sofatrekk vasket osv.) reagerer jeg. Hunder går det bedre med, bare litt allergi mot enkelte hunder.

Ikke alle forstår hvor ille det kan bli. Og allergimedisin gir bivirknger, hodepine spesielt. Og jeg som elsker dyr, et paradoks i grunnen.

Jeg ville krevd at hunden ikke er der når dere kommer, at den aldri får gå inn på gjesterommene, at huset blir rengjort, at kanskje til og med sofaen må renses, eller at de gjemmer bort alle teppene. Mye å forlange ja, men dere er familie. Venninnene mine strekker seg langt når jeg kommer på besøk. Så langt at det kan føles som jeg er en belastning, men de sier at det er ok.

De forholdsreglene jeg alltid må ta er å dusje og skylle håret hver kveld og ta på meg andre klær og la klærne jeg har brukt i løpet av dagen ligge på badet. Da får jeg ikke allergener med i senga. Tar også solhatt, og c-vitaminer. Men selv det er ikke nok. Etter noen dager begynner jeg å kjenne allergien, av og til med en gang. Derfor foretrekker jeg å besøke de på sommeren når vi kan være mye ute.

Først må dere få foreldrene dine å fatte hvor alvorlig allergi kan være. Deretter kan de sette inn tiltak. Hjelper ikke grundig rengjøring, må de heller besøke dere.

Anonymkode: 528d5...132

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig for din mann å ta allergimedisin før han dra på besøk? Å værfe så allergisk at man ikke kan være i et rom det har vært hund i , er jo ikke akkurat heldig. Det finnes heldigvis en del medisin å velge mellom. 

Om hunden ikke liker barn, så går det fint an å ha den i et annet rom akkurat når barna er til stede. Og om det er sånn at den er redd barn, så går det an å trene hunden, og likedan barna. 

Å si at besteforeldrene ikke skal passe søsteren din sin hund vil jo gjøre hennes hverdag mye vanskeligere...og merk: da sier du med det samme at de skal tilpasse alt til deg og din familie. Jada, helse er viktig, men... 

Å sette hunden i utegård er nok ingen god ide, den vil mest sannsynlig ikke trives alene der heller.

Han tar allerede allergimedisin pga noen andre allergier (midd, mat, støv). Så det går han på :) men det hjelper ikke... 

Er ikke akkurat heldig, nei. Tenkte å høre om vaksine mot hund, men det tar jo 3 år(og i mellomtiden skal en ikke ha noe med hunder å gjøre pga fare for anafylaktisk sjokk!)

Det er ingen andre rom å sette hunden i, er en veldig liten leilighet de bor i. Har løst det noen ganger hvis de har måtte passe hunden med at en av dem passer hunden i min søsters bolig. Men det fjerner jo ikke allergenene som er et stort problem (med mindre de passer hunden i min søsters bolig på fast basis, da :) )

Jeg tenker at egentlig burde min søster hatt en avtale med en hundepasser som fikk betalt (!) for å ha hunden hos seg hele dagen og gå masse turer med den. En som kan en del om hund, i stedet for å lempe hundeproblemet sitt over på sine gamle, slitne pensjonistforeldre som må gjøre der helt gratis. Er ikke akkurat sånn at de bruker hunden til noe, eller ønsker seg hund, det er en tjeneste de gjør. Hadde vi hatt minipris så hadde de passer den hver dag også, ikke fordi de liker griser, men fordi de føler seg presset til å gjøre det. Rart det der, men det er jo bare sånn det er... 

Må få hatt et møte om det eller noe og høre hva de tenker om saken. Og finne en slags løsning på det, uansett hva den blir :) å 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal ts bruke barna som forsøkskaniner? Når søsteren ikke har sosialisert hunden godt nok.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har utviklet en veldig sterk allergi for katter. Et paradoks er at nesten alle jeg kjenner har både katt(er) og hund. Legen sender med meg både allergitabletter, øye- og nesedråper, ventoline og hostesaft. Ikke alltid jeg må bruke det, men selv om det er gjort godt rent (sofatrekk vasket osv.) reagerer jeg. Hunder går det bedre med, bare litt allergi mot enkelte hunder.

Ikke alle forstår hvor ille det kan bli. Og allergimedisin gir bivirknger, hodepine spesielt. Og jeg som elsker dyr, et paradoks i grunnen.

Jeg ville krevd at hunden ikke er der når dere kommer, at den aldri får gå inn på gjesterommene, at huset blir rengjort, at kanskje til og med sofaen må renses, eller at de gjemmer bort alle teppene. Mye å forlange ja, men dere er familie. Venninnene mine strekker seg langt når jeg kommer på besøk. Så langt at det kan føles som jeg er en belastning, men de sier at det er ok.

De forholdsreglene jeg alltid må ta er å dusje og skylle håret hver kveld og ta på meg andre klær og la klærne jeg har brukt i løpet av dagen ligge på badet. Da får jeg ikke allergener med i senga. Tar også solhatt, og c-vitaminer. Men selv det er ikke nok. Etter noen dager begynner jeg å kjenne allergien, av og til med en gang. Derfor foretrekker jeg å besøke de på sommeren når vi kan være mye ute.

Først må dere få foreldrene dine å fatte hvor alvorlig allergi kan være. Deretter kan de sette inn tiltak. Hjelper ikke grundig rengjøring, må de heller besøke dere.

Takk for råd :) ja, det kan være ganske ille med allergi. Han kan heller ikke være med til veterinæren når jeg skal dit med et av våre dyr (han reagerer ikke på det dyret, av en annen art enn hund, men det er jo fullt av hund hos veterinæren så får reaksjon). Bare av å være i samme rom som en hund liksom, snører seg i halsen og hovner opp. Hyperallergi? Vet ikke. Slår ut når legen har tatt prøve også. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han tar allerede allergimedisin pga noen andre allergier (midd, mat, støv). Så det går han på :) men det hjelper ikke... 

Er ikke akkurat heldig, nei. Tenkte å høre om vaksine mot hund, men det tar jo 3 år(og i mellomtiden skal en ikke ha noe med hunder å gjøre pga fare for anafylaktisk sjokk!)

Det er ingen andre rom å sette hunden i, er en veldig liten leilighet de bor i. Har løst det noen ganger hvis de har måtte passe hunden med at en av dem passer hunden i min søsters bolig. Men det fjerner jo ikke allergenene som er et stort problem (med mindre de passer hunden i min søsters bolig på fast basis, da :) )

Jeg tenker at egentlig burde min søster hatt en avtale med en hundepasser som fikk betalt (!) for å ha hunden hos seg hele dagen og gå masse turer med den. En som kan en del om hund, i stedet for å lempe hundeproblemet sitt over på sine gamle, slitne pensjonistforeldre som må gjøre der helt gratis. Er ikke akkurat sånn at de bruker hunden til noe, eller ønsker seg hund, det er en tjeneste de gjør. Hadde vi hatt minipris så hadde de passer den hver dag også, ikke fordi de liker griser, men fordi de føler seg presset til å gjøre det. Rart det der, men det er jo bare sånn det er... 

Må få hatt et møte om det eller noe og høre hva de tenker om saken. Og finne en slags løsning på det, uansett hva den blir :) å 

uten sammenligning forøvrig: passer foreldrene dine barna dine? 

Ellers synes jeg innlegget over her hadde en del gode innspill. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

uten sammenligning forøvrig: passer foreldrene dine barna dine? 

Ellers synes jeg innlegget over her hadde en del gode innspill. 

De passer ikke barna, nei.. de må jo passe hunden. 

Skrevet

Sitter her og prøver å huske det norske ordet for "Enabling". 

For det er det det handler om. Dine foreldre har latt være å sette grenser for din søster hele hennes liv, syr puter under armene hennes for harde livet med klesvask og mathandling, og sier aldri nei. Din søster må jo mangle en del grunnleggende egenskaper som en skal få, og som en normalt utvikler når en hører ordet nei. 

Foreldrene dine har skapt et monster. 

Det er ikke så mye du kan gjøre med dette, for om du sier noe vil de trolig mene du er sjalu, sutrer, eller noe sånt. 
Den dagen de spør deg om råd, imidlertid, da kan du si det du mener. 

Jeg hadde bare gitt besksjed om at "Jonas" er hyperallergisk mot hund, og "vesla" er livredd for hunden. Besøk vil dermed bli nedprioritert. Og så lar du være å reise dit. Om dine foreldre etterlyser deg, så kan du gjenta at mannen er hyperallergisk, og vesla redd for hunden. Det er dermed ikke hyggelig for deg å dra dit. 

Foreldrene dine greier ikke å ivareta normale grenser rundt seg, men det betyr ikke at du skal gå på akkord med dine. 
De må lære seg å si stopp i forhold til å være hundevakt. 

Hva slags tidsplan har søsteren? Skal denne barnevaktordningen vare så lenge hunden lever? Hva tenker hun? 
Og hvorfor er din mor så livredd for å si nei til henne?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må snakkes om. Det er helt klart :) er jo ikke gøy for noen av oss.. 

Jah, et trist hundeliv, men kan ikke gjøre noe med det. Som sagt - burde bodd hos noen andre

Huff nei slikt er kjedelig for absolutt alle! Har selv familie som er hyperallergiske og de kan ikke besøke meg mer enn noen timer av gangen uansett hvor godt jeg vasker før de kommer. Det er veldig kjedelig for alle, men hundene gir meg så enormt mye glede i hverdagen at jeg ikke kan kutte dem ut pga familiebesøk to ganger i året (denne personen bor et godt stykke unna). Vi har løst det med besøk sommerstid hvor vi kan være utendørs det meste av tiden og personen bor på campingplass/hotell alt ettersom dersom personen ønsker å være noen dager :) Skjønner jo at dette ikke funker for alle, men bare som et tips til hva som funker for oss :) Jeg har selv fått skikkelig allergisk reaksjon på katt en gang faktisk, så ille at jeg havnet på legevakten så jeg vet veldig godt hvor kjipt og skummelt det er. Har aldri fått det igjen siden selv om jeg har vært mye med katter, så hva som skjedde den gangen vet jeg ikke 🤔

Ang hunden så er det i det minste fint at din søster tenker lenger enn å sette den igjen hjemme til plage for naboene. Det at den får være hos dine foreldre gir den mest sannsynlig et mye bedre hundeliv enn om den skulle sittet redd hjemme alene hver eneste dag... Så kan man diskutere i det vide og det brede om det er godt nok, men hun har i det minste tatt tak i situasjonen. Hva sier dine foreldre til å passe denne hunden så mye? Trives de med å passe den? 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde passet bedre for en ufør som kunne gått 4-5 timer tur hver dag og som var hjemme på dagtid. 

Jeg måtte bare kommentere denne uttalelsen din jeg.. hadde passet bedre for en ufør som kunne gått 4-5 timer tur hver dag??????? Jeg er ufør og vet du hvorfor?? Fordi jeg er syk.. det er ikke slik at vi uføre bare sitter hjemme og koser oss. Mange dager så orker jeg ikke å lage meg middag en gang så å ta med meg hund på tur 4-5 timer hver dag fordi jeg jo allikevel er hjemme på dagtid??.. og foreldrene dine er jo pensjonister som du skriver så de er jo hjemme på dagtid de også.. 

du virker forøvrig veldig navlebeskuende.. 

Anonymkode: 5cd05...2bf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...