Prada Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Jeg er på utsillinger med hunden min av og til, men er fortsatt ikke sikker på om jeg forstår systemet helt - noen som kan hjelpe meg? Begynnelsen er jeg med på, kun de med 1 premie går videre til neste konkurranse. I neste runde blir man så rangert. Det blir da VK. Men kommer de med HP fra junior og unghund med her? Dersom en junior som skal vinne, må den først ha en rød sølyfe, og deretter en rød + lilla for å gå videre til VK. Så må den få rød sløyfe der også. Og nå må den vel konkurrere mot champion-hundene før BIR og BIM bestemmes? Det er akkurat dette siste jeg er usikker på, fra man vinner VK til man er bir eller bim. Litt forvirret her jeg sitter...
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #2 Skrevet 13. februar 2005 Jeg er på utsillinger med hunden min av og til, men er fortsatt ikke sikker på om jeg forstår systemet helt - noen som kan hjelpe meg? Begynnelsen er jeg med på, kun de med 1 premie går videre til neste konkurranse. I neste runde blir man så rangert. Det blir da VK. Men kommer de med HP fra junior og unghund med her? Ja Dersom en junior som skal vinne, må den først ha en rød sølyfe, og deretter en rød + lilla for å gå videre til VK. Så må den få rød sløyfe der også. Og nå må den vel konkurrere mot champion-hundene før BIR og BIM bestemmes?Ja Det er akkurat dette siste jeg er usikker på, fra man vinner VK til man er bir eller bim. Litt forvirret her jeg sitter...
Gjest Revenka Skrevet 13. februar 2005 #3 Skrevet 13. februar 2005 hundene deles inn i grupper etter alder, junior (jk) 9-15 mnd, åpen unghundklasse (auk) 15-24 mnd, åpen klasse (ak) 2-7 år veteran (Vet) fra 7 år championklasse (chk) , de som har oppnådd championat. Først så er det kvalitetsbedømming, dvs vil hunden få 1., 2. eller 3. premie osv. Rødt er 1.premie. Det er bare de som får rødt som går videre til konkurranseklassen. I konkurranseklassen i junior og åpen unghund (jkk og aukk) plasseres de som har fått rødt. Hvis det er noen svært lovende hunder kan de få hederspremie (HP). Får de det går de videre til vinnerklassen (VK). Dit kommer alle de fra jkk og aukk med HP og alle de som har fått rødt i ak. Der konkurrerer de om Certefikatet (Cert). Cert er en kvalitetsbedømmelse, så dommeren kan velge å ikke gi vinneren i vinnerklassen Cert. Det gies bare 1 Cert, til nr 1 i vinnerklassen. De andre som plasseres som nr 2, 3 osv kan få CK hvis de er av championkvalitet. Det vil si at en hund som kommer som nr 2 kunne ha fått Certet hvis nr 1 ikke var der. Og den som får Cert og de som får CK møtes i beste hannhund/tispe klasse og konkurrerer mot championene. Men først bedømmes championklassen. Så plasserer dommeren de i rekkefølge og gir ut CK (champion kvalitet). En hund som er champion kan dommeren la vær å gi CK hvis han syns den ikke er en champion for dagen. Så hvis man har en hund som blir 1VK med Cert møter man i Beste hannhund (BHK) eller beste tispe (BTK) klasse hvor alle med Cert, CK og championer med CK møtes. De blir rangert og nr 1 blir da beste hannhund eller beste tispe. Så møtes de beste av hvert kjønn til bedømming av best i rasen. Den som blir BIR går videre til BIG finalen. Det andre kjønnet blir BIM, best i motsatt kjønn. Noe mer du lurer på ? Hilsen en gammel ringrev
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #4 Skrevet 13. februar 2005 Når kan man begynne å stille ut hundene? Valpen min er en 4 mnd jrt som er uregistrert. Jeg må ta ham med på mønstring for at han skal kunne bedømmes og evt godkjennes/registreres. Noen som vet?
Gjest Revenka Skrevet 13. februar 2005 #5 Skrevet 13. februar 2005 Alle hunder registeres i NKK sin base. Der får den et unikt nr. Dette nr står på stamtavlen. En renraset hund kan stilles på utstilling. Det arrangeres valpeshow for valper mellom 4-9 mnd. Hvis du får hundesport i posten er mange av de store utstillingene med valpeshow. Man trenger ikke være proff for å stille på utstilling Det holder med en renraset hund, registreringsnr fra NKK og at du har vaksinasjonen i orden. Etter 9 mnd blir hunden dømt offisielt, og resultatene registreres i NKK sin database. Men en uregistrert hund kan du ikke stille. Har aldri hørt om oppdrettere av rene raser som ikke registrerer valper. Er du sikker på det?
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Ja, helt sikker. Jack russell terrieren er en ganske ny rase i Norge og kravene for registrering i NKK er ganske strenge ettersom det er endel import fra utlandet for å utvikle rasen her til lands. Faren til Anthon er reg, men moren er ikke. Begge foreldrene må være reg for at hunden skal være født reg. Skjønner du hva jeg mener? MEN, jeg trenger ikke vente på at moren skal bli reg. Jeg kan selv ta med meg A på mønstring for å få ham godkjent der. Har jeg rett Lille smurf?
Gjest Revenka Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Da kan du nok ikke stille på NKK sine utstillinger. Men når du sier mønstring, tenker du da på kåring? Vet at raseklubber arrangerer kåring for sine raser, og da blir alt dokumentert. Fra øyenfarge, høyde, vekt, lengde osv.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Jo, jeg kan stille på NKK utstilling med dispansasjon for å få ham vurdert og evt. godkjent (må oppfylle visse krav). Lurte bare på hvor gammel han måtte være...
Gjest Revenka Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 På utstilling kan man stille med hunder fra de er 9 mnd. Lykke til da, og hold oss oppdatert på hvordan det går Spennende med utstilling
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 Takk! Skal ringe NKK senere i uken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå