AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hm, er buljong usunt? Vi har hatt Grete Roede matkasser et par uker, og siden i høst har vi generelt spist mer grønnsaker og utforsket mat. Ser at spesielt i supper og gryter er det «alltid» buljongterning i. Trodde dette inneholdt sånne glutamatgreier og ting som ikke er sunt? Kalorier? Eller er det en grei måte å få grønnsakssupper osv litt mer spennende? Begynt å lage ulike supper med stavmikser blant annet. Skulle gjerne også fått i meg mer smoothies, men vil heller ha grønnsaker enn frukt i både pga sukkerinnhold, kalorier og metthett. Noen gode oppskrifter? Anonymkode: 2d872...920
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Glutamatgreier er ikke usunt i seg selv. Det som kan være usunt med buljongen er om den inneholder mye salt. Men litt buljong i maten er helt ok. Anonymkode: 7467d...9e5
Tvist Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Lyserød drøm 173 kcal pr. porsjon1 gulrot3–4 cherrytomater½ rød paprika1 banan3–4 valnøtterLitt cayennepepper2 dl eplejuice Pleier å lage denne.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Buljongterninger gir mye smak, men det kan også hjemmelaget kraft gjøre. Grønnsakssuppe uten buljong eller kraft må da smake veldig lite? Anonymkode: 373e7...e59
Viktualia Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne også fått i meg mer smoothies, Anonymkode: 2d872...920 Hvorfor det? Dersom du forsøker å gå ned i vekt er det mye bedre å tygge maten. Det gir bedre metthetsfølelse. Det å drikke kalorier anbefales ikke dersom man vil gi slipp på litt overflødig vekt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 41 minutter siden, Viktualia skrev: Hvorfor det? Dersom du forsøker å gå ned i vekt er det mye bedre å tygge maten. Det gir bedre metthetsfølelse. Det å drikke kalorier anbefales ikke dersom man vil gi slipp på litt overflødig vekt. Mest fordi jeg ikke orker noe særlig mat om morgenen, men om jeg hadde hatt en grønnsaksmoothie ville jeg fått i meg god næring samtidig som jeg "slipper" å spise har lett for å drøye til lunsj med å spise, så da virker det bedre å kunne få i seg noe. TS Anonymkode: 2d872...920
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mest fordi jeg ikke orker noe særlig mat om morgenen, men om jeg hadde hatt en grønnsaksmoothie ville jeg fått i meg god næring samtidig som jeg "slipper" å spise har lett for å drøye til lunsj med å spise, så da virker det bedre å kunne få i seg noe. TS Anonymkode: 2d872...920 Det er i grunn en myte at man må spise frokost, så lenge det ikke skaper massiv sult på kvelden. Jeg spiser tidligst klokken 11 hver dag, selv om jeg er på jobb klokken 7. Det fungerer best for meg. Jeg er riktignok glad i smoothier da, men med en gang de blir for "grønne" så gir jeg opp. Bruk mye bær, gresk youghurt som har mye protein og metter, litt mandelmelk eller vann, kanskje et proteinpulver uten sukker? Tar ofte litt spinat oppi også, det setter ikke så mye smak, men da får man i seg litt ekstra næring. Anonymkode: 49ec6...f1f 1
Leo Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, er buljong usunt? Vi har hatt Grete Roede matkasser et par uker, og siden i høst har vi generelt spist mer grønnsaker og utforsket mat. Ser at spesielt i supper og gryter er det «alltid» buljongterning i. Trodde dette inneholdt sånne glutamatgreier og ting som ikke er sunt? Kalorier? Eller er det en grei måte å få grønnsakssupper osv litt mer spennende? Begynt å lage ulike supper med stavmikser blant annet. Skulle gjerne også fått i meg mer smoothies, men vil heller ha grønnsaker enn frukt i både pga sukkerinnhold, kalorier og metthett. Noen gode oppskrifter? Anonymkode: 2d872...920 Det er i og for seg ikke noe galt med buljongterninger, men de inneholder som regel veldig mye salt og jeg personlig synes ikke mat laget med buljongterning smaker spesielt godt. Kaloriinnholdet i buljong laget på terning (Og tilsvarende) er imidlertid svært lavt og det er sannsynligvis derfor det benyttes i så vidt stor grad i GR-matkassene. Å koke kraft selv som basis for supper etc. gir bedre smak og mer næring uten at man trenger å bruke salt i det hele tatt. Men det er selvfølgelig mer arbeid da 1 time siden, Viktualia skrev: Hvorfor det? Dersom du forsøker å gå ned i vekt er det mye bedre å tygge maten. Det gir bedre metthetsfølelse. Det å drikke kalorier anbefales ikke dersom man vil gi slipp på litt overflødig vekt. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men ikke når det er snakk om grønnsaker. Da kan det tvert i mot være en fordel å drikke dem nettopp fordi man ønsker å få i seg en større mengde. Endret 23. januar 2018 av Leo
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 Buljongterninger i seg selv er ikke supersunt, men det blir såklart utvannet. Jeg bruker det mye i supper, og dropper da å tilsette ekstra salt. Det gir også ekstra smak, som er viktig. I suppene mine er det såpass mye grønnsaker og andre gode ting, at litt salt skader ikke. Ang. smoothies, er jeg enig i at det er best å bruke mer grønnsaker. Avokado er topp å bruke i smoothie - masse bra fett, og den smaker ikke stort. Pleier å kombinere det med spinat og mango eller ananas. Da får man likevel en søtere smoothie som SMAKER, og som er langt sunnere enn de som er fulle av banan og andre ting. Bær er også godt å få med. Hvis du har en god blender, kan du også putte oppi noen valnøtter eller andre nøtter du heller foretrekker. Eller, som mange er fan av, kan du putte nøttesmør oppi smoothien. Kan være dyrt å kjøpe, så om du også er på budsjett kan du lage selv. Anonymkode: cd6c0...735
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 Buljongterninger inneholder glutamat ja, også kalt MSG, gjærekstrakt, hydrolyserte proteiner, naturlig smak etc. og det er usunt i seg selv. Anonymkode: a6ba3...602
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Buljongterninger i seg selv er ikke supersunt, men det blir såklart utvannet. Jeg bruker det mye i supper, og dropper da å tilsette ekstra salt. Det gir også ekstra smak, som er viktig. I suppene mine er det såpass mye grønnsaker og andre gode ting, at litt salt skader ikke. Ang. smoothies, er jeg enig i at det er best å bruke mer grønnsaker. Avokado er topp å bruke i smoothie - masse bra fett, og den smaker ikke stort. Pleier å kombinere det med spinat og mango eller ananas. Da får man likevel en søtere smoothie som SMAKER, og som er langt sunnere enn de som er fulle av banan og andre ting. Bær er også godt å få med. Hvis du har en god blender, kan du også putte oppi noen valnøtter eller andre nøtter du heller foretrekker. Eller, som mange er fan av, kan du putte nøttesmør oppi smoothien. Kan være dyrt å kjøpe, så om du også er på budsjett kan du lage selv. Anonymkode: cd6c0...735 Banan er ikke usunt, raw food folka f.ex. spiser enorme mengder med banan: Anonymkode: a6ba3...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå