AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hva slags hunderase har du i leiligheten din? Bråker den for alle naboene? Har du fått noen klager på bråk? Har hunden din seperasjonsangst? Passer den på leiligheten din i form av vakthold? Ville du anbefale hunderasen din til andre som også bor i leilighet og hvorfor? Anonymkode: 06aeb...605
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Har hatt flere hunder mens vi har bodd i leilighet (både som leietaker og eier). Diverse blandinger (polarhundrase, retriever, bordercollie), staffordshire bull terrier, fuglehund.. Eneste gangen vi noen gang hørte noe fra naboene var når vi hadde en voksne omplassert fuglehund som overhode ikke taklet å være alene. Den ble ikke værende lenge hos oss (av flere andre årsaker også). Ellers har det vært veldig lite lyd fra hundene og lite separasjonsangst. Helt minimalt med vaktinstinkt i våre hunder, de har fort blitt vante med alle lydene rundt hjemmet. En gang hadde huseier låst inn rørlegger da han trodde vi var på jobb, vi lå og sov og våknet av romstering på kjøkkenet - han hadde gått rett forbi hundene i gangen som ikke kunne brydd seg mindre. Jeg tenker at man kan nesten ha hvilken hund som helst i leilighet med mindre det er en rase som i stor grad vil foretrekke å bo en del ute. Kanskje klarer man å kompansere med å ha en veldig aktiv fritid, men personlig hadde jeg hatt dårlig samvittighet. Man bør legge mye tid i alenetrening, passe på at den ikke gjør fra seg i felles uteområder (vi f.eks bærer valpen fra døra og til vi er ute av innkjørslen, å tisse der skal aldri være et alternativ) og gjerne snakke med naboene om at det kommer en valp og du ber de ha litt tålmodighet den første tiden med alenetrening og at du ikke ønsker at ditt hundehold skal være til belastning for andre. Anonymkode: c2ac6...ea1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Bråker den for alle naboene? Ikke i følge de som bor vegg i vegg på begge sider Har du fått noen klager på bråk? Ja, den hadde bråket veldig og bjeffet voldsomt. Bare veldig spesielt at klagen gjaldt et tidsrom der både jeg og hunden var bortreist. Har hunden din seperasjonsangst? Nei, men den er veldig glad i å være med. Passer den på leiligheten din i form av vakthold? Kun når det er andre hunder på tv. Anonymkode: 6d293...258
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Ts, du tror vel ikke at separasjonsangst er koblet til hunderase ? Anonymkode: 475ca...48f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts, du tror vel ikke at separasjonsangst er koblet til hunderase ? Anonymkode: 475ca...48f Det er til en viss grad det, ettersom det er arvelig, men det føres jo ikke statistikk akkurat. Men som tidligere myndeeier er mitt inntrykk at det er mye sep.angst blant whippet f.eks. Nå har jeg border collie i leilighet, og det er uproblematisk. Ikke noe bråk, vakt eller sep.angst. Men man kan jo ha alle raser i leilighet, de aller, aller fleste vil jo venne seg til det som er normalt støy/aktivitetsnivå hos dem - dvs selv raser som har mer lyd/lett for å varsle venner seg til at det f.eks. går folk i gangene om det skjer et titalls ganger om dagen. Jeg har hatt hunder med vaktinstinkt før, felles for de er at de varslet når det skjedde noe utenom normalen... Så den som bodde med meg utpå landet varslet om det kom folk inn på tomta, den i leilighet varslet om noen banket på. Anonymkode: 1f135...062 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er til en viss grad det, ettersom det er arvelig, men det føres jo ikke statistikk akkurat. Men som tidligere myndeeier er mitt inntrykk at det er mye sep.angst blant whippet f.eks. Nå har jeg border collie i leilighet, og det er uproblematisk. Ikke noe bråk, vakt eller sep.angst. Men man kan jo ha alle raser i leilighet, de aller, aller fleste vil jo venne seg til det som er normalt støy/aktivitetsnivå hos dem - dvs selv raser som har mer lyd/lett for å varsle venner seg til at det f.eks. går folk i gangene om det skjer et titalls ganger om dagen. Jeg har hatt hunder med vaktinstinkt før, felles for de er at de varslet når det skjedde noe utenom normalen... Så den som bodde med meg utpå landet varslet om det kom folk inn på tomta, den i leilighet varslet om noen banket på. Anonymkode: 1f135...062 Selv den verste mentalt sett kan trenes opp til å være alene hjemme. Anonymkode: 475ca...48f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv den verste mentalt sett kan trenes opp til å være alene hjemme. Anonymkode: 475ca...48f Nei, absolutt ikke. Det er også kjempestor forskjell på "ekkelt å være alene" og sterk separasjonsangst, hvor de sistnevnte er klare til å potensielt skade seg selv og tisse/drite ned hele huset/rommet om de er alene i fem minutter. Anonymkode: 1f135...062
fina Skrevet 26. januar 2018 #8 Skrevet 26. januar 2018 Hei! Jeg bor i leilighet med min mellomstore blandingshund, og det går veldig fint. Det første året strevde vi mye med separasjonsangst (-> bjeffing -> naboklager), men han er nå så trygg på meg, leiligheten og at jeg alltid kommer tilbake at det er uproblematisk å være hjemme en arbeidsdag. Separasjonsangst er jo i seg selv et problem, enten man bor i enebolig eller leilighet. I en enebolig kan hunden riktignok bjeffe uforstyrret hele dagen, men om den først står og bjeffer har den det åpenbart ikke fint alene - selv uten naboklager. Jeg opplever også at min hund er blitt mindre sensitiv ovenfor lyder utenfra og fra naboene, noe jeg syns er positivt. Turer må du jo gå uansett om du bor i leilighet eller enebolig. Jeg ser såklart fordelen med å ha en hage å slippe ut hunden i, men dette kan kompenseres ved å slippe hunden på øde steder (obs kun om du har god innkalling, bruk ellers langline), å dra i hundeparker o.l. Stimuli fra leking og turopplevelser vil nok heller ikke kunne erstattes av å stå i løpestreng i en hage. Jeg opplever derfor at å bo i leilighet gjør meg mer bevisst på at vi må ut og oppleve ting - forsåvidt en bra ting. Rotete innlegg, men for å oppsummere: Hund i leilighet null problem! Såfremt den greier å være alene, såklart. Forvent at den reagerer på lyder i starten, men dette vil gå seg til. :-) 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Hva bør man se etter i en rase for å unngå mest mulig evt. seperasjonsangst ? Anonymkode: 06aeb...605
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå