Gå til innhold

grunnleggende oppskrift på risotto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage risotto med kylling i dag..

Har noen en lett oppskrift? er redd for å gjøre noe feil med risen, og da er det jo greit å ha en oppskrift å ty til.

forresten, kan jeg bruke jasminris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bruke jasminris, fordi det er ikke riktig ris. Kjøp ris beregnet på risotto! (Aviori). Det står ofte oppskrift på pakken.

Oppskrift:

En til to ss smør og et par sjalottløker freses. Så har du oppi risen (dosering som på pakken til antall personer), og freser den litt. Den skal bare bli blank, og ikke ta farge. Deretter heller du i kyllingbuljong så det akkurat dekker risen (vi bruker ca 4 dl i alt til 2 personer), rører litt, venter til det koker inn, heller på mer osv... Når all buljongen er i, bør risen være ferdigkokt. Da kan du ha i mer smør (et par ss), og parmesan (vi bruker ca 1 dl). Deretter krydrer du, og tilsetter kylling. Hvis du vil ha sopp, kan de freses med fra begynnelsen av. Andre grønnsaker ville jeg tilsatt til slutt, men du kan gjøre det underveis også.

Skrevet

Arborioris er "risottorisen".

Men man kan bruke grøtris.

Skrevet

Takk takk!

Tror jeg skal prøve med grøtris, for det har jeg fra før.... orker ikke å vente så lenge med maten...blir sulten av å lese om så mye god mat... :P

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk takk!

Tror jeg skal prøve med grøtris, for det har jeg fra før.... orker ikke å vente så lenge med maten...blir sulten av å lese om så mye god mat... :P

Jeg vil absulutt anbefale Arborioris. Det smaker best og konsistensen er helt spesiell. Det skal minst være 2 ganger mer væske enn ris. Jeg bruker mer. Jeg steker alltid løk først og så har jeg risen oppi. Denne skal bli litt blank. Så har jeg hvitvin oppi eller litt hvitvinseddik (en drøy spiseskje til 3 dl ris - smak til). Er det vin kan du ha i mer. Du skal helle i litt væske om gangen. Den skal være rykende varm slik at den begynner å koke med en gang den helles over risen.

Her er min favoritt-"risotto". Det er egentlig for mye annet i denne til å kalle den en ekte risotto men god er den:

http://nrk.no/mat/2628852.html

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker bare grøtris i risotto, og det fungerer helt greit. Det er ikke alle som bor i sentrale bystrøk med god tilgang til spesialbutikker med godt utvalg........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...