Gå til innhold

Tips til enkelt og billig overvåkingskamera (innendørs)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi deler en av våre ferieleiligheter med en annen familie. 

Vi er der aldri samtidig. Leiligheten har 4 soverom, 2 bad, kjøkken, stue. Avtalen er at vi har 2 soverom hver, og at de andre rommene er felles. Soverommene skal være private, altså skal ikke den andre familien gå inn på våre 2 soverom når vi ikke er der - og omvendt. Dette har vi også en skriftlig avtale på. Det er ikke lås på dørene til soverommene. 

Sist vi var i leiligheten, fikk jeg en følelse av at noen hadde vært inne på soverommene våre. Jeg følte at klær og undertøy ikke lå helt som før, og at den ene nattbordskuffen var 1 cm åpen, altså ikke lukket ordentlig. 

Selvfølgelig kan dette være feil fra min side. Og det er jo altfor tynt grunnlag for å beskylde den andre familien for å ha rotet i våre saker. 

Derfor tenkte jeg på å installere et enkelt kamera som vil vise om det kommer noen inn på rommene våre. Gjerne slik at jeg kan se på min Pc/mobil om det kommer noen inn på rommet. 

Tips til utstyr (enkelt og forholdsvis billig) mottas med takk! 

Anonymkode: f78f8...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med dere har internett i leiligheten da?

Dette kameraet har bevegelses/lydsensor og gi deg melding på telefon og mulighet til å se live. 
Men om du ikke går inn på den mens noen er i rommet vil du ikke kunne se noe (du vil dog fremdeles får beskjed om at det har vært bevegelse).

https://www.komplett.no/product/905863/foto-video/kameraer/overvaakningskamera/d-link-dcs-932l-wi-fi?offerId=KOMPLETT-310-905863#

Det kan og settes opp til å sende deg en mail med bilder, ev laste opp bilder til en ftp. For å sette dette opp må du gjerne være hakket mer teknisk. Da vil du kunne se alt som har skjedd.

Man får og tak i andre billigere varianter, ikke noen jeg har prøvd, feks slike som kan lagre opptak i kameraet.Søker du litt rundt finner du slike:

https://www.banggood.com/Z99-Wireless-HD-1080P-WIFI-Hidden-Camera-USB-Mini-Wall-Charger-Remote-Camera-Plug-Camera-p-1164300.html?rmmds=category

Men la oss si at du får et bilde av noen som går inn og ser i en skuff, hva har du tenkt å gjøre da? Jeg ser jo dillemmaet, men vil det ikke ødelegge hele forholdet og opplegget om det kommer frem at du har installert videoovervåkning i deres felles leilighet (selv om det er på deres private område)? Kan det være unger som har gått inn?

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, ekkoet skrev:

Men la oss si at du får et bilde av noen som går inn og ser i en skuff, hva har du tenkt å gjøre da? Jeg ser jo dillemmaet, men vil det ikke ødelegge hele forholdet og opplegget om det kommer frem at du har installert videoovervåkning i deres felles leilighet (selv om det er på deres private område)? Kan det være unger som har gått inn?

Takk for gode tips! 

Jeg ser selvfølgelig problemet som oppstår dersom jeg ser at noen går og roter i våre ting. Men samtidig er det ødeleggende for forholdet mellom familiene når ikke avtaler blir overholdt. Jeg føler det veldig ubehagelig å vite at noen kanskje roter rundt i undertøyet mitt, og blant andre høyst private saker. Familien det er snakk om har store barn, så det er uansett ikke nysgjerrige småunger som har romstert. Våre soverom ligger dessuten i en annen del av leiligheten enn deres, så det er ikke rom man tilfeldigvis passerer når man er i leiligheten. Ved en eventuell avsløring vil jeg ikke ha problemer med å si at kameraet ble installert fordi jeg har hatt mistanker, og gjerne ville ha det bevist før jeg kom med anklager.

Skrevet

Hva om de går inn der for å sette opp vindu,for lufting? Ser problemer med dette. Jeg vil tro du er pliktig til å informere folk om overvåking.

Da råder jeg deg til å montere låser på dørene.

Hva om de eks gikk inn der og hadde heftig sex som du filmet?  Du kan få store problemet.  Sjekk med datatilsynet

Anonymkode: 68815...126

Skrevet

Hvis de går inn der for å sette opp vinduet for lufting så vil jo TS ikke ha noen grunn til å bry seg.
Om de setter opp vinduet på lufting og oppdager kameraet kan han/hun jo få spørsmål, da gjelder det å ha et godt svar.

Om de gikk inn og hadde sex på soverommet de ikke hadde lov til å være på, så skal de jo ha litt baller for å føle seg forulempet. Når du sier store problemer -. hva tenker du på da? (Da er nok samarbeidet over uansett).

Låser er jo et godt forslag om det er praktisk og økonomisk.

Når det gjelder datatilsynet vet jeg ikke om det er forskjell på regler i norge og utland (regner med leilighet er i utlandet)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om de går inn der for å sette opp vindu,for lufting? Ser problemer med dette. Jeg vil tro du er pliktig til å informere folk om overvåking.

Da råder jeg deg til å montere låser på dørene.

Hva om de eks gikk inn der og hadde heftig sex som du filmet?  Du kan få store problemet.  Sjekk med datatilsynet

Anonymkode: 68815...126

Hvorfor i alle dager skal de gå inn der for å lufte? Det er jo fullstendig meningsløst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...