Gå til innhold

Forkjølet 8åring, når for syk til skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forkjølet, tett nese, hoste og røde øyne. God matlyst, feberfri, energi nok til å plage storesøster og turne i sofaen. Synes det er så vanskelig, selv mener barnet at det er alt for syk til skole...

Hvordan avgjør dere grensen til hva som skal til for å holde barnet hjemme? (Skoledag i morgen er på 5,5timer)

Anonymkode: 7846b...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sett ann imorgen om formen er bedre eller verre. 

Anonymkode: ecf7a...310

• Liker 4
Skrevet

Er hun frisk nok til å sette huset på hodet og drive familien til vanvidd, er hun frisk nok for skole.

Så får hun heller ta det rolig på ettermiddagen og legge seg tidlig.

Sånn praktiserer jeg det med frøkna mi på 6.

Anonymkode: abc00...f93

• Liker 10
Skrevet

Må bare se an formen på morgenen. God bedring :)

Skrevet

J eg setter grensen ved der barnet ikke kan følge en normal skoledag. Dvs: Dersom barnet kan turne i sofaen og herje med søsken, så er det friskt nok. Når jeg har vært i tvil, så har jeg sendt barnet på skolen og sagt at de kan komme hjem om de ikke holder ut dagen. 

Sender selvfølgelig aldri barn med feber på skolen, eller om de nesten bare har energi til å hoste og pusse nesen.

• Liker 4
Skrevet

Takk for gode råd!

Føler det er så vanskelig når de er slik halvsyk, får dårlig samvittighet for å sende de. Men har også vært hjemme med et nokså aktivt barn som tar sykedag som en fridag, med forventning deretter. Tenker at det er nå vi legger grunnlag for senere verdier og arbeidsmoral, en kan jo ikke ta egenmelding hver gang en er forkjølet. 

Nå fikk barnet litt feber i natt, 38,2, og har vært oppe/våken minst 5 ganger, så blir hjemmedag. (kjenner meg lettet hver gang feberen kommer, da trenger jeg ikke tvile)

Anonymkode: 7846b...a09

• Liker 3
Skrevet

Når barnet ikke har feber men er forkjølet, sender jeg henne på skolen. Hun får med barneotrivin mot tett nese, det pleier å hjelpe mye på formen.

Anonymkode: 82b80...a87

Skrevet

Her i huset er det kunn feber og oppkast/diare som er gyldig grunn til å bli hjemme.

Skulle ungene vært hjemme hver gang de er småforkjøla, hadde de aldri vært på skolen.

Det blir som oss voksne, vi går på jobben selv om vi er litt tett i nesa.

Gir evt, nesespray/hostesaft før de går.

Anonymkode: 5ba55...ec6

Skrevet

Jeg ser an totalformen. Er barnet slapp og ikke har matlyst f.eks, så har jeg ingen problemer med å holdet det hjemme fra skolen.

Er det snakk om "normal" forkjølelse (litt snufsing og hosting) og ellers fin form er det avgårde på skolen.

Ellers er jeg ganske nøye på at om man er hjemme fra skolen fordi man er syk, så blir det innedag. Ingen aktiviteter, ikke ut for å  leke eller gå på butikken. Det er ingen fridag.

• Liker 4
Skrevet

Forstår det er vanskelig å vurdere dette. Har mine feber, oppkast eller dårlig allmenntilstand holder jeg dem hjemme med god pleie og omsorg. Om barnet selv mener det er for sykt til å gå på skolen (og jeg ikke er helt enig eller usikker) har vi verdens kjedeligste dag hjemme. Ingen tv/spill/ipad, ikke noen spesiell mat eller drikke, og selvfølgelig får de ikke gå ut på ettermiddagen/være med venner. Da ser man fort hvor sykt barnet er.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vurderer det slik at barnet vil bli litt sykere av å gå på skolen, og tilsvarende friskere av å være hjemme rolig en dag, kan barnet være hjemme. Hvis det ikke spiller noen rolle, tett i nesa er tett i nesa, formen er lik, da må han/hun på skolen.

Anonymkode: a32da...627

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...