Gå til innhold

Hvem har rett? Barn og leksehjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen blir ikke enige. 

For å forklare litt, jeg er hjemme i permisjon, med en baby som har hatt kolikk, og vært mye urolig. Nå er han i sutre-klatre-klå-alderen. Mannen min forventer at middag og lekser er ferdig til han kommer hjem kvart over tre. Eldste slutter på skolen halv 2. Nestemann hentes i bhg rett etter henting av eldste, eller rundt halv 3, sånn at jeg rekker å lage middag. Har eldste lekser som han ber pappa om å gjøre sammen med han, så blir pappaen rasende på MEG, som ikke har klart å gjøre det før han kom hjem. Jeg hjelper selvsagt eldste med leksene, men jeg har ikke mulighet til å sitte med han hele leksetiden, jeg må løpe frem og tilbake, jeg må ta lillebror ned fra kanten på et bord, og sette mellomste i gang med leke, så må jeg redde lekene hennes fra bulldoserbaby, samtidig som jeg må skrelle gulrøtter.. Jeg er der, men jeg kan ikke sitte stille å høre han stotre seg igjennom 3 sider norsk. (Far forventer i tillegg at søsknene skal være stille under leksene.. Hahaha). 

Jeg syns at pappaen forventer altfor mye av resten av husstanden, uten å ville hjelpe til selv. Han skjønner ikke hvordan ting henger sammen og han skjønner heller ikke at jeg kan gjøre noe annerledes uten å ofre noe som for eksempel at middagen må vente, eller at leksene må bli gjort når far er hjemme fra jobb. Vi har prøvd å gjøre leksene når far er hjemme, men det ender bare opp med skrik og krangling, for han skjønner ikke at baby ikke vil være stille. og sitte i ro. Og ja, han klatrer selvsagt opp og vil ødelegge.. 

Eldste kan og være litt lat med lekser og skolearbeid. Han gidder ikke å jobbe hardt. Det som han syns er lett, det racer han igjennom, men det som er litt vanskelig, det gidder han ikke å jobbe med og gjør ting litt halvveis. Jeg retter, motiverer, skryter og hjelper han. Noe annet kan jeg ikke gjøre. Tenker at det er bedre at han får tilsnakk av lærer pga dårlige lekser noen ganger og kan lære av det, enn at jeg skal terpe og terpe på noe han ikke gidder å gjøre... Har heller ikke tid til å hjelpe han i evigheter heller. I dag kom han hjem og er lei seg fordi at han følte at de andre gjorde bedre lekser enn han, og at han ikke var flink nok. Jeg tenker at det er kun hans egen feil, og da får han jobbe bedre selv. Jeg skal selvsagt hjelpe han, men kan ikke gjøre noe annerledes enn jeg gjør i dag. Pappaen er sur og mener at dette er min feil, og at jeg må endre måten jeg gjør leksene på. Og med det mener han at 1åringen skal sitte stille for seg og leke pent, middagen skal lages enda raskere enn før, og mellomste skal klare seg selv, eller være i barnehagen.. Han kunne jo for eksempel gjort leksene selv med ungen, men det gidder han ikke.. Så, jeg syns far kan skjerpe seg og hjelpe til, eller godta at leksene blir gjort som de blir gjort.. Er det så urimelig da? Vi kan selvsagt gjøre lekser etter middag, men det løser jo ikke problemet med søsknene, og han skal på fotball og etter hvert kamp, så de må nesten gjøres når de blir gjort.. 

Så hva gjør vi da? Akkurat nå har jeg bare lyst å pælme leksebøkene i hodet på far, men det løser vel ikke så mange problemer.... 

Anonymkode: ba0cb...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Forventer mannen din å komme hjem til ferdig middag og i tillegg slippe å løfte en finger når det kommer til de tre barna sine? Lykke til...

• Liker 43
Skrevet

Har han noen gang vært hjemme med barn?

Anonymkode: 65818...390

• Liker 17
Skrevet

Eh. Feiler det mannen noe eller? Hvorfor i alle dager skal alle behage han og etterleve hans krav? Dere er en familie og foreldrene et team som skal jobbe sammen! Hvilken rett har han til å bli rasende på deg for noe som helst? Er det andre områder i samlivet og oppdragelsen av barna hvor han er oppfarende og kravstor? 

Dere har tre barm og han forventer at en 1åring skal sitte i ro :hoho:

Anonymkode: dd9cd...e50

• Liker 12
Skrevet

Hvilken mann forventer middag klar på bordet kl.15.00 i 2018? Hvorfor finner du deg i dette? Herlighet!

Anonymkode: be9d7...cc6

• Liker 22
Skrevet

Er det også sånn at barna må være musestille en time etter middag pga far skal hvile middag?

Han høres ut som en levning fra 50-tallet. 

• Liker 14
Skrevet

Han forventer det siden jeg er hjemme i perm. Jeg går jo bare hjemme å tråkker og ikke gjør en dritt. Derfor bør jeg ha middag og lekser klart. Jeg gjør det jo selvsagt ikke. Har ikke sjans til å klare det. Så det ender med at middagen blir senere (hvertfall om det er noe mer hjemmelaget), og da surmuler far. 

Han er egentlig god med barna, og har vokst opp i et hus med mange søsken, så man skulle tro at han skjønte at det er umulig, men det er liksom helt blankt der. Han krever ikke at ungene skal være stille resten av tiden, er kun under leksene, og jeg skjønner jo at de ikke skal forstyrre, men man må jo se an barna og alder og. Lyset er på hos far, men det er ingen hjemme. Han burde jo skjønne dette, istede for å lage seg en umulig ide om hvordan ting burde vært.. 

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at far skal skjønne det..... 

• Liker 1
Skrevet

Kan far hente mellomste i bhg på vei hjem kanskje? Så blir det lettere å fokusere på leksene før middagslaging? 

Anonymkode: dd9cd...e50

• Liker 9
Skrevet

Du tuller? Vanligvis liker jeg å bidra med "se begges side av saken" i slike tråder. Men, ærlig talt... Jeg hadde klikket i vinkel. Bedre å være alenemor til tre enn til fire. 

Anonymkode: 06ab1...608

• Liker 10
Skrevet

Det blir jo for dumt.

Middagen får komme på bordet senere.

Evt kan du prøve å gjøre i stand det du kan mens baby sover.

Jeg er hjemme i permisjon med en løpende,klående 1-åring. Jeg prøver noen ganger å få skrellet grønnsaker,lage kjøttsaus ferdig osv mens h*n sover i vogna utenfor kjøkkendøra. 😅

H*n har tre eldre søsken. De kan underholde litt så jeg får gjort litt.

Klarer mellomste å leke litt med den yngste? Sett frem noen spennende leker som fenger litt (F.eks store duplo-leker)  Vi gjemmer unna litt og tar frem i blant,så blir det mer spennende. 

Akkurat lekser synes jeg er viktig,har aldri latt mine slippe unna med halvgjorte lekser.

Det er de voksnes ansvar også tenker jeg,må være der og se at det gjøres ordentlig. Vet mange er uenige,men sånn gjør nå vi det. 

Du får snakke litt med far om dette,det fungerer jo ikke slik det er nå. Ungen må i alle fall få stillhet rundt seg mens lekser gjøres. Far får ta de to små ut en tur mens leksene gjøres? 

Her dro far ut i akebakken med de to yngste i stad,mens de store gjorde lekser mens jeg var med dem. Etter middag ;) 

Anonymkode: c978a...a18

• Liker 1
Skrevet

Du har rett. Ikke la han tråkke på deg. 

Anonymkode: a6883...411

• Liker 2
Skrevet

Har ikke mannen vært i perm med noen av ungene? Altså da håper jeg han snart skal ha pappaperm med minste. Då skjønner han vel fort hvordan ting er skrudd sammen. 

Er selv hjemme i perm med baby og mannen har heldigvis forståelse for at jeg ikke har alt klart hver dag. Noen dager må han hjelpe eldste med lekser og noen dager må han lage middagen og handle den. Jeg tar alt av nattevåk i ukedagene så han har full forståelse for at jeg er sliten. 

Jeg syntes mannen din er urettferdig. Et samliv med barn handler om å støtte hverandre. Hvem som gjør hva er ikke så viktig. 

Anonymkode: 870cc...863

• Liker 6
Skrevet

Her kunne mannen hjulpet med leksene mens du laget middag. Eller så kaster du bøkene i hodet på han. Han må ta seg sammen..

Anonymkode: 0983d...e2b

• Liker 5
Skrevet

Jeg husker fra da jeg gikk på skolen at jeg ikke ville gjøre lekser i det jeg kom hjem. Da trenger man å slappe av litt, spise middag og deretter tenke på lekser. Kan dere ikke konsentrere dere om middag først? Kanskje eldste kan hjelpe til med skrelling av poteter og lignende, spise middag sammen, og deretter gjøre lekser sammen?

Jeg har ikke barn nå, men jeg var veldig flink i norsk, samfunnsfag, historie, KRL (eller heter det KRLE nå?), mat og helse og kjæresten min er veldig god i matte (som jeg ikke er veldig god i), engelsk, spansk, naturfag, fysikk og geografi. Hvis vi noengang får barn så vil vi hjelpe til med fagene vi er gode på når det kommer til leksehjelp. Det er jo meningløst at jeg skal hjelpe til med matematikk (jeg fikk 4-er i P-matte) når kjæresten min fikk 6-er i R2.

Anonymkode: cca0f...94e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det ikke er optimalt å gjøre leksene i kaoset før mannen kommer hjem. Det er middagslaging og det er tre barn som nettopp har kommet inn døra, og alle trenger å falle litt til ro. 

Jeg ser ikke mannen sin side her i det hele tatt, faktisk. Leksene kan vel gjøres etter middag når dere spiser så tidlig, og så kan én voksen være tilgjengelig for hjelp med leksene, og den andre ta seg av de to minste.

Og så tenker jeg at man kan ikke forvente ro og fred dersom man sitter i fellesarealene med lekselesingen, men far og leksegutt kan vel gå inn på et barnerom og lukke døra.  

• Liker 2
Skrevet

Mannen skal vel snart ha permisjon og du ut i jobb, da får han jo fort se hvordan det livet er. Regner med at pipa får en annen lyd da.

Utover det så skjønner jeg ikke hvorfor ikke faren kan hente i barnehagen i det minste på vei hjem fra jobb når han er hjemme så tidlig som 15.15. Det ville jo hjelpe litt både på din tid og på ro til leksene, og kan umulig være noe problem. Middag må også kunne utsettes og gjøres etter leksene. Leksene tar den tiden det tar, middag lages når lekser er ferdige. Kommer mannen hjem før dette så kan han hjelpe til med middag eller lekser. Skal man på aktivitet og har dårlig tid så lager man en rask, lettvindt middag. Suppe med brød til eller pølser en gang i blandt er faktisk helt greit.

Anonymkode: 1a3b9...a86

• Liker 2
Skrevet

Sånn var mannen min også, helt til han fikk være 1 dag alene med baby (vi har bare ett barn ennå). Når baby var 3 mnd forlot jeg åstedet i protest kl. 08 om morgenen, og kom tilbake kl 15 (bare en dag altså). Far var alene med baby. Når jeg kom hjem passet jeg på å påpeke maten som ikke var klar, oppvasken som ikke var tatt, klesvasken som fremdeles lå i maskina og gulvet som ikke var støvsugd. Gjett hvem som ble fortvila og oppgitt fordi han hadde hatt det så travelt? Hørte ikke ett ord om husarbeid mer hele permisjonen, og han begynte å lage middag hver dag når han kom hjem.

Nei, slik passiv-aggressiv oppførsel er ikke bra, men av og til er det nødvendig på noen menn :P Har mannen din hatt pappaperm med de andre barna? Eller aner han ikke hvordan hverdagen i permisjon er? 

Anonymkode: 2daa6...c64

• Liker 10
Skrevet

hahaha- dere damer altså.  Hør nå.  Neste gang han kommer hjem, lemper du over minstemann og si "nå skal jeg ut med venninner noen timer" og dra.  Kom hjem ca 3-4 timer seinere.  Når han er helt fra seg når du kommer hjem sier til han at du skal gjenta dette 3-4 dager i uken frem til han forstår hvordan det er å være hjemme med en kravstor mini og 2 litt eldre barn alene og i tillegg skal du være hushjelp og slaven hans.  Blir bare utslitt å lese hva du går gjennom hver dag.  Slutt å være tafatt og stå på ditt.  Egentlig ville jeg ha passet på at dere spist alle sammen rett før han kom hjem og da sier du at dere ikke er sulten så han kan godt lage egen mat!.  

• Liker 12
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva gjør vi da? Akkurat nå har jeg bare lyst å pælme leksebøkene i hodet på far, men det løser vel ikke så mange problemer.... 

Skjønner at du er fristet. Mannen din er en drittsekk! :) Han burde hjelpe til og ikke forvente at han kommer hjem til dekket bord. Dere har tre barn som dere skal ivareta, tre. 

Du må jo bare glede deg til han skal ut i permisjon! Du kan komme hjem og gni deg i hendene, påpek alt sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Middag kl. 4-5. Han får ta seg en ventepølse kl. 3 og sette seg ned med lekser eller underholde babyen. 

Anonymkode: b7011...b11

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...