Gå til innhold

Singel og sjanseløs selv om jeg har 600.000 i egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 hours ago, Altan said:

Hvorfor må du eie? Er det ikke bedre å betale ut studiegjeld og leie en periode? Så sette opp eb sparing til bolig?

Det må bli slutt på denne forestillingen om at alle må eie. Det er grunnen til de skyhøye prisene på bolig, og den skyhøye gjelds størrelsen til Norske familier! 

Du er får ikke noen mindre status av å leie. Ja du betaler mye i leie pr. Mnd.  Men det er også mange utgifter du sparer på når du leier! Som oftest komunale avgifter, internett, tv, forsikring, vedlikehold...

Har du denne intekten så kan du greit spare opp til egenkapital på noen år! Og nyt friheten ved å leie! Bare velg riktig husvert som du får god kjemi med! Som gir deg friheter til litt maling og gjøre leiligheten til ditt hjem!

Nei det er ikke lurt å betale ut studiegjelden, i hvert fall ikke når den er så lav. Har du en gang studielån selv?

Anonymkode: 89a3b...d55

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det kanskje var litt tabbe av deg å selge før du hadde forsikret deg om at EKen din ville være nok til å dekke et nytt boliglån, for nå står du litt utenfor boligmarkedet igjen uten en fot innenfor. Du burde kanskje ventet litt, eventuelt leid ut din egen mens du leide et annet sted. Nå må du kanskje bruke utgifter på å leie samtidig som du må sette penger av ved siden av til EK, noe som kan være tungt. Men gjort er gjort - Det er lett å være etterpåklok. Med den inntekten, uten bilutgifter, og ved å leie et litt billig sted så vil du nok klare å hale deg inn igjen. Som motivasjon, tenk at hver 3000kr du sparer, i praksis betyr 20.000kr oppspart mot ny bolig. (mtp. EK krav).

Jeg ville ikke betalt ned studielånet hvis du ser for deg å kjøpe innen rimelig tid, da rentene på studielån ofte er billigere enn boliglån. Man prioriterer alltid å betale den gjelden med høyest rente først. 

Anonymkode: ebd7d...f52

Skrevet

Igjen, mitt råd til TS er å vurdere hva som er viktigst. For hva skal man egentlig med 50-60 m2 sentralt i Oslo som 24-åring og singel? Ja, det er utvilsomt digg, og ja det er utvilsomt digg å ha et ekstra rom til rådighet, eller større stue, bad eller hva nå planløsningen tillater at man gjør med den ekstra plassen. Men noen ganger må man prioritere hardt i forhold til hva som er viktig for en selv - avstand eller boligens størrelse, og man må på ingen måte ha 50-60m2. Det er mye bedre å kjøpe seg noe mindre for å ha en fot inne i boligmarkedet, og så kan man heller gå opp i størrelse når man får betalt ned mer og/eller får en jobb med ennå bedre inntekt. 

Anonymkode: cc70d...c52

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke lurt å betale ut studiegjelden, i hvert fall ikke når den er så lav. Har du en gang studielån selv?

Det er aldri noen lønnsomhet å ha gjeld. 

Men når det hindrer deg huslån, så er det en vurderingssak!

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Første avsnittet ditt: For en gammeldags og norsk tankegang. 

Anonymkode: 4e18c...c4a

Gammeldags? Tror de fleste som er unge og studerer i dag ønsker en jobb med grei inntekt slik at de kan kjøpe noe som blir deres eget? Er iallefall det inntrykket jeg har, aldri hørt om noen som ikke sparer til egenkapital/BSU og har som mål å leie resten av livet. En annen ting å tenke på er at det ofte koster like mye å leie som å betale ned lånet per måned, mange leier også ut et rom eller sokkel og får ekstra inntekt fra det.

Selv om man kan finne en fin plass å leie, er det annerledes å eie noe selv, der man selv bestemmer om man skal male alt neongrønt og ha 5 hunder som bjeffer. Når man leier er det nettopp det, leid, det tilhører noen andre og man må alltid ha det i bakhodet.

Anonymkode: 9cb38...709

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gammeldags? Tror de fleste som er unge og studerer i dag ønsker en jobb med grei inntekt slik at de kan kjøpe noe som blir deres eget? Er iallefall det inntrykket jeg har, aldri hørt om noen som ikke sparer til egenkapital/BSU og har som mål å leie resten av livet. En annen ting å tenke på er at det ofte koster like mye å leie som å betale ned lånet per måned, mange leier også ut et rom eller sokkel og får ekstra inntekt fra det.

Selv om man kan finne en fin plass å leie, er det annerledes å eie noe selv, der man selv bestemmer om man skal male alt neongrønt og ha 5 hunder som bjeffer. Når man leier er det nettopp det, leid, det tilhører noen andre og man må alltid ha det i bakhodet.

Gammeldags var vell en hentydning til din nedlatende meninger til de som leier!

• Liker 2
Skrevet

Bo billig og spar mer egenkapital. 10 000 i mnd skal være greit med 520 000 i inntekt 

Anonymkode: 32159...416

• Liker 1
Skrevet

Det ordner seg nok skal du se. Ikke se så mørkt på fremtiden, du vet ikke hva som er rundt neste sving.

Skrevet

Markedet er ganske avvente om dagen, jeg tror det skal ned en del i Oslo. Mulig og gjøre et ok. Kjøp. Hadde ikke lånt over 1,5 med den inntekt. Du må ha litt klaring til leie osv. 

Skrevet

Jeg har 3 mill i EK hvis jeg selger det jeg eier nå. Jeg fikk allikevel avslag fra banken om mellomfinansiering på 400k til ny leilighet som ikke er påbegynt ennå. Jeg har kun 1.5 mill i lån på hus idag. Ingen andre lån.

Dessverre bor jeg alene så banken trudde ikke jeg ville klare renter på mellomfinansiering i 1 år. SIFO tallene stemmer ikke med hvordan jeg bruker mine penger, men det ville ikke banken høre på engang.

Ikke har banken noe å utsette på meg heller, jeg har ingen betalingsanmerkninger. Stabil jobb og inntekt har jeg også.

Det virker som det bare er rikfolk som skal få lov å eksistere for tiden.

Anonymkode: db49d...3dc

Skrevet

Du har råd til leilighet i Oslo, bare ikke så stor som du ønsker, men sånn er livet. Kjøp etter lommeboka. Ville definitivt kjøpt sentralt hvis det er det du ønsker i stedet for å leie eller kjøpe usentralt og pendle.

Anonymkode: 75423...16d

• Liker 2
Skrevet

Behold studielånet.

Med denne inntekten får du låne i underkant av 2 millioner kroner. Dette, pluss egenkapitalen din kan gi deg en akseptabel bolig øst i Oslo. Du MÅ ikke nødvendigvis bo på vestkanten?

Du kan også lete litt i Bærum, det finnes eldre leiligheter der hvor du kan få soverom for 2,5 millioner, hvis du ikke tør/vil/kan bo på østkanten. Men da er reisevei mer klønete.

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, Altan said:

Det er aldri noen lønnsomhet å ha gjeld. 

Men når det hindrer deg huslån, så er det en vurderingssak!

Studiegjeld jo, spesielt når den er veldig lav. Og det er absolutt ingen hindring for å få boliglån med den inntekten og egenkapitalen! Sett deg inn i ting før du svarer da

• Liker 4
Skrevet

Det er helt feil at man ikke får kjøpt en grei leilighet i Oslo for under 3 mill. Man får kanskje ikke kjøpt akkurat der man mest har lyst til å bo, men alle kan ikke bo i sentrum og på Frogner (satt på spissen), så jeg synes ikke veldig synd på de som klager.

Jeg har akkurat kjøpt 68 kvm på Bøler til 2,7 mill (skal pusses opp, koster meg ca. 200.000, men kunne flyttet rett inn også), og skal selge min egen leilighet på 61 kvm på Mortensrud (som er langt bedre enn sitt rykte, spesielt om man ikke har barn, leiligheten ligger midt i et eneboligstrøk). Den er stort sett ferdig oppusset og legges vel ut for ca 2,9 mill. 25 min. med bane til sentrum, 10 min å gå til banen. Jeg bor dessuten på "den dyre siden", det finnes billigere boliger enn min der. Hadde jeg vært ung og barnløs nå og ikke hadde kommet meg inn på markedet hadde jeg kjøpt meg inn i Oslo Sør/Øst, og heller flyttet på meg når det kom barn om man er av de som er skeptiske til området. Jeg vil si at opp til 7. kl er det ikke noe problem, og selv etter det er det helt greit der. 

Jeg er selv utpreget urban og drømmer om sentrum, men da vet jeg at jeg må klare meg med kanskje 30 kvm. Det blir i så fall når ungene forlater redet, jeg har ingen illusjoner om en treroms i gåavstand til Oslo S.

Anonymkode: ea774...7a4

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil at man ikke får kjøpt en grei leilighet i Oslo for under 3 mill. Man får kanskje ikke kjøpt akkurat der man mest har lyst til å bo, men alle kan ikke bo i sentrum og på Frogner (satt på spissen), så jeg synes ikke veldig synd på de som klager.

Jeg har akkurat kjøpt 68 kvm på Bøler til 2,7 mill (skal pusses opp, koster meg ca. 200.000, men kunne flyttet rett inn også), og skal selge min egen leilighet på 61 kvm på Mortensrud (som er langt bedre enn sitt rykte, spesielt om man ikke har barn, leiligheten ligger midt i et eneboligstrøk). Den er stort sett ferdig oppusset og legges vel ut for ca 2,9 mill. 25 min. med bane til sentrum, 10 min å gå til banen. Jeg bor dessuten på "den dyre siden", det finnes billigere boliger enn min der. Hadde jeg vært ung og barnløs nå og ikke hadde kommet meg inn på markedet hadde jeg kjøpt meg inn i Oslo Sør/Øst, og heller flyttet på meg når det kom barn om man er av de som er skeptiske til området. Jeg vil si at opp til 7. kl er det ikke noe problem, og selv etter det er det helt greit der. 

Jeg er selv utpreget urban og drømmer om sentrum, men da vet jeg at jeg må klare meg med kanskje 30 kvm. Det blir i så fall når ungene forlater redet, jeg har ingen illusjoner om en treroms i gåavstand til Oslo S.

Anonymkode: ea774...7a4

Tommel opp for godt innlegg!

Det går fint an å kjøpe bolig i Oslo selv om man ikke har råd til 3-roms på Frogner.

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng.. Jeg kan jo alltids sende en uforpliktende forespørsel om de kan vurdere min låneevne. 

Anonymkode: d8f54...137

Send til mange banker! Det var utrolig store forskjeller mellom banker da vi søkte...

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er 24 år, enslig, ingen barn eller bil, har fast jobb og stabil inntekt på 520.000kr. Forrige uke solgte jeg boligen min (flyttet til en annen by pga jobb), så nå sitter her med 600.000 i egenkapital.

Dette høres kanskje nok ut, men jeg har 300.000 kr i studiegjeld som gjør at jeg får veldig lite i boliglån. I tillegg er det kun meg.. Nå føler jeg at jeg står i i et veikryss hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller bør gjøre. For meg er det viktig å ha kort vei til jobb, og slik det ser ut nå så har jeg ikke råd til noe annet enn et liv som innebærer 3 timer pendling totalt om dagen, og et liv på bygda uten venner (jeg er singel og derfor er det ekstra viktig for meg med gode venner). 

Har noen råd til meg? Skal jeg bare leie? Vil ikke det være ugunstig? Skal jeg kjøpe et lite "hybelrom" for 2,5 MNOK bare for å være "inne"?

Jeg føler meg sjanseløs slik det er nå, og for hvert år som går så vil boligprisene sannsynligvis løpe fra inntekten min.. Dette gjelder nok mange single, så jeg er ikke alene.. Bare jeg som føler meg veldig lite i dette spillet? Hele samfunnet er lagt opp til å ha dobbel inntekt..

Bare et sukk fra meg... 

hilsen usikker

Anonymkode: d8f54...137

Kjøp deg en hybel for 2,5 millioner, eller en 60 m2 toroms på f.eks Rykkinn til 2,5 millioner. Prisene er kunstig senket i Oslo fram til 1. Juli 2018 med boliglånsforskrifter. Dersom forskriften ikke blir forlenget så forventer jeg prisstigning til høsten. For kort tid siden var det mange muligheter til å gjøre "kupp" langt under takst. Nå har ting allerede begynt å stabilisere seg og vi ser boliger som går både over og under takst. Det er fortsatt noen som går under takst, så det er lurt å gripe sjansen mens den er der. 

Trang bolig i pressområde får trolig større verdiøkning en større avsidesliggende boliger.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En annen ting å tenke på er at det ofte koster like mye å leie som å betale ned lånet per måned

Dette er en vanlig misforståelse, og det stemmer ikke i det hele tatt. Hvis du undersøker markedet og regner litt, finner du ut det. Men når lånet er nedbetalt, er det klart at det blir mye billigere å bo. Inntil da er det vesentlig dyrere å "eie" enn å leie.

De fleste ønsker likevel å kjøpe egen bolig, på grunn av at leiemarkedet i Norge er litt uforutsigbart - som leietaker risikerer du å måtte flytte på tre måneders varsel, og kontraktperiodene er ofte på tre år. For folk som har endel pø, er tanken på flytting et lite mareritt. Det er jo også dette med muligheten for å pusse opp slik man ønsker.

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, T-Rex said:

Dette er en vanlig misforståelse, og det stemmer ikke i det hele tatt. Hvis du undersøker markedet og regner litt, finner du ut det. Men når lånet er nedbetalt, er det klart at det blir mye billigere å bo. Inntil da er det vesentlig dyrere å "eie" enn å leie.

De fleste ønsker likevel å kjøpe egen bolig, på grunn av at leiemarkedet i Norge er litt uforutsigbart - som leietaker risikerer du å måtte flytte på tre måneders varsel, og kontraktperiodene er ofte på tre år. For folk som har endel pø, er tanken på flytting et lite mareritt. Det er jo også dette med muligheten for å pusse opp slik man ønsker.

Kommer vel an på hvor man bor, om man tar med verdiøking og evt. leieinntekter.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kommer vel an på hvor man bor, om man tar med verdiøking og evt. leieinntekter.

TS er i en situasjon jeg selv var i, for mange år siden, og jeg antar at leieinntekter ikke er aktuelt. Da står vi igjen med verdiøkning. Den eneste måten du kan realisere verdiøkningen på, er ved å flytte til et billigere strøk eller en mindre bolig.

Leiligheten jeg kjøpte for en del år tilbake har firedoblet seg i verdi. Men hva hjelper det meg, bortsett fra at jeg får formueskatt (og eventuelt boligskatt, etterhvert)? Jeg må jo bo et sted. Jeg har ikke livsarvinger, så jeg ser ikke noe stort poeng i å bygge opp en formue for ettertiden. Sånn sett kunne jeg like gjerne leid, om jeg visste at jeg kunne bli boende resten av mitt liv.

Det jeg vil fram til, er at det ikke er noen gullgruve å kjøpe en bolig. Mange later til å være av den oppfatningen, og det er ikke helt riktig. Forhåpentligvis kan dette være en trøst for de som ikke får lån, og dermed må bli værende i leiemarkedet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...