AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #21 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår. Skulle ønske jeg hadde noe forbindelse til den kanten, for her på østlandet må man nesten bli "boliglånsslave" for å ha et sted å bo, men jeg kjenner ingen på den kanten og alle jeg kjenner bor her på østlandet. Godt forslag å spare til bedre bolig mens man har kjøpt (jeg har tenkt motsatt: at det kanskje er lurt å spare noen år før jeg kjøper noe slik at jeg har råd til noe "ordentlig") Anonymkode: d8f54...137 Vi på vår side skulle ønske vi hadde tilknytning til Østlandet, der går det vakre små hus og småbruk for minst halvparten av alt vi nå ut med for her, langt inn i skogen dog. Vi fikk beskjed av megler om at en rekke forbedringer vi kunne gjøre selv glatt ville øke verdien på huset, feks er det en stor overgrodd hage vi jobber med som kan bli flott, maling osv, håper at dette får hjulpet litt. Skjønner at du gjerne vil bli boende noen år, men om du er heldig og finner noe rimelig du kan få gjort med litt selv så hadde det vært en investering? Anonymkode: b6fc4...37b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #22 Skrevet 22. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er 24 år, enslig, ingen barn eller bil, har fast jobb og stabil inntekt på 520.000kr. Forrige uke solgte jeg boligen min (flyttet til en annen by pga jobb), så nå sitter her med 600.000 i egenkapital. Dette høres kanskje nok ut, men jeg har 300.000 kr i studiegjeld som gjør at jeg får veldig lite i boliglån. I tillegg er det kun meg.. Nå føler jeg at jeg står i i et veikryss hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller bør gjøre. For meg er det viktig å ha kort vei til jobb, og slik det ser ut nå så har jeg ikke råd til noe annet enn et liv som innebærer 3 timer pendling totalt om dagen, og et liv på bygda uten venner (jeg er singel og derfor er det ekstra viktig for meg med gode venner). Har noen råd til meg? Skal jeg bare leie? Vil ikke det være ugunstig? Skal jeg kjøpe et lite "hybelrom" for 2,5 MNOK bare for å være "inne"? Jeg føler meg sjanseløs slik det er nå, og for hvert år som går så vil boligprisene sannsynligvis løpe fra inntekten min.. Dette gjelder nok mange single, så jeg er ikke alene.. Bare jeg som føler meg veldig lite i dette spillet? Hele samfunnet er lagt opp til å ha dobbel inntekt.. Bare et sukk fra meg... hilsen usikker Anonymkode: d8f54...137 Og alt dette finner du ut av etter å ha takket ja til jobb og solgt boligen din Anonymkode: c000a...7e0 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #23 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer da virkelig ikke. Jeg er ute etter leilighet nå i Bergen, og det er alltid leiligheter ute som ligger på f.eks. alt fra 2 til 2,4 millioner. Og dette er leiligheter med mer enn ett soverom, og mange av dem trenger ikke oppussing i det hele tatt. Ikke sentrum av Bergen, men i en av bydelene rundt. Og da er det likevel kort vei til jobb i sentrum. Som noen andre skriver her så har uansett TS nærmere 3 millioner å gå på. At man ikke finner seg en ok leilighet til den prisen i Oslo nekter jeg å tro (antar det er der TS vil bo). Når man kun er én person så trenger man heller ikke all verden med plass. Får TS til slutt en samboer kan hun heller da oppgradere, men før det er det egentlig ikke noe behov for det. En bør uansett kjøpe seg leilighet for å ha et sted å bo, og ikke se på det som et investeringsobjekt. Anonymkode: ee5ac...5e3 Snakker ikke om bergen og snakker ikke om leiligheter, men du har rett, er misunnelig på hvor mye fint som går relativt timelig i Hordaland Anonymkode: b6fc4...37b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #24 Skrevet 22. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Snakker ikke om bergen og snakker ikke om leiligheter, men du har rett, er misunnelig på hvor mye fint som går relativt timelig i Hordaland Anonymkode: b6fc4...37b Du snakket generelt om "Vestlandet", så da brukte jeg muligheten til å si at det er da ikke slik på hele Vestlandet. En kan selvsagt ikke få kjøpt enebolig til 2,5 millioner med mindre man flytter enda lenger unna Bergen sentrum. Anonymkode: ee5ac...5e3
Altan Skrevet 22. januar 2018 #25 Skrevet 22. januar 2018 Hvorfor må du eie? Er det ikke bedre å betale ut studiegjeld og leie en periode? Så sette opp eb sparing til bolig? Det må bli slutt på denne forestillingen om at alle må eie. Det er grunnen til de skyhøye prisene på bolig, og den skyhøye gjelds størrelsen til Norske familier! Du er får ikke noen mindre status av å leie. Ja du betaler mye i leie pr. Mnd. Men det er også mange utgifter du sparer på når du leier! Som oftest komunale avgifter, internett, tv, forsikring, vedlikehold... Har du denne intekten så kan du greit spare opp til egenkapital på noen år! Og nyt friheten ved å leie! Bare velg riktig husvert som du får god kjemi med! Som gir deg friheter til litt maling og gjøre leiligheten til ditt hjem! 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #26 Skrevet 22. januar 2018 Ikke noe problem for deg å kjøpe en leilighet. Gjetter at du kan kjøpe for et sted mellom 2.5 og 3 millioner. Det får du mange fine leiligheter for i Oslo, men du må sannsynligvis gå ned litt i størrelse eller kjøpe noe øst i byen. Det må da gå helt fint an å bo på 40-50 kvadrat om man er alene? Ender du opp med samboer, så får du jo uansett fort doblet budsjettet og kan kjøpe noe større da. Anonymkode: 6b3c7...24f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #27 Skrevet 23. januar 2018 Ser noen påstå at det er "voldsomt dyrt" å pendle. Det er det ikke nødvendigvis, det kommer helt an på hvor lang vi snakker om, og hvorvidt du skal/må kjøre bil eller bruke kollektivtransport. Bor du f. eks. 40 minutter unna Oslo med tog, så er det ikke "voldsomt dyrt" å bruke tog (oppunder 2000 kroner for månedskortet så vidt jeg husker, billigere jo nærmere man kommer Oslo), og det kan jo være verdt det for å ha kjøpt seg inn. Skal du bruke bil, enten fordi du ønsker det eller må på grunn av at det ikke eksisterer kollektivtransport, så kan det bli dyrere med tanke på bensin, årsavgift, bompenger som etterhvert blir ganske dyrt i Oslo, parkeringspenger, piggdekkavgift etc. Det som derimot kan være irriterende med pendling, er at man gjerne bruker en del tid på det. Bor man i Ski-området utenfor Oslo for eksempel, så bruker man i mange tilfeller 1,5 time hver vei. Selve togreisen er bare på ca en halvtime, men man skal gå fra boligen til togstasjonen, og så skal man videre fra der man går av til dit man jobber, kanskje med 1-2 transportetapper til. Spør du meg er det bedre å kjøpe et "kott", har du ikke råd til 50-60 kvadrat, så er det bedre å eie en 30m2, være inne i markedet og ha relativt kort vei til jobb, enn å leie en større leilighet til en minst like dyr penge samtidig som man risikerer at prisene "løper" fra en. Personlig syntes jeg det er bedre å prioritere litt mindre bolig men kortere avstand, enn lengre avstand og større bolig. Men det er jo opp til den enkelte og en prioriteringssak. Når man ikke kan få begge deler, må man velge hva som er viktigst. Avstand eller størrelse. Anonymkode: cc70d...c52 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #28 Skrevet 23. januar 2018 Du kan regne pendlerkostnadene på flere måter, f.eks. bruker du bil og kjører 5-10 min + en bom så er det MYE dyrere enn å kjøre tog eller buss i flere timer pr dag. Anonymkode: 164f5...f42
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #29 Skrevet 23. januar 2018 10 hours ago, Altan said: Hvorfor må du eie? Er det ikke bedre å betale ut studiegjeld og leie en periode? Så sette opp eb sparing til bolig? Det må bli slutt på denne forestillingen om at alle må eie. Det er grunnen til de skyhøye prisene på bolig, og den skyhøye gjelds størrelsen til Norske familier! Du er får ikke noen mindre status av å leie. Ja du betaler mye i leie pr. Mnd. Men det er også mange utgifter du sparer på når du leier! Som oftest komunale avgifter, internett, tv, forsikring, vedlikehold... Har du denne intekten så kan du greit spare opp til egenkapital på noen år! Og nyt friheten ved å leie! Bare velg riktig husvert som du får god kjemi med! Som gir deg friheter til litt maling og gjøre leiligheten til ditt hjem! Alle som har livet i orden eier vel, er bare de med store gjeldsproblemer og null økonomisk sans som ikke eier før de er 40. Du hiver penger ut av vinduet og får ikke noe igjen for verdiøking, og om man har barn så ønsker man gjerne at de skal arve leilighet eller hus også. Spare penger? Du må fortsatt betale internett, tv-lisens og forsikring om du skal leie, og om man ønsker å pusse opp eller ha sin egen stil er dette noe man også må betale selv, bare at man må be om lov først til hver eneste endring man vil gjøre. Den eneste forskjellen er at du betaler ned på huseier sitt boliglån istedetfor ditt eget. Dersom du skal leie ville jeg bodd så billig som mulig i f.eks kollektiv e.l slik at du får kjøpt noe selv så fort som mulig. Anonymkode: 9cb38...709 2
Altan Skrevet 23. januar 2018 #30 Skrevet 23. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som har livet i orden eier vel, er bare de med store gjeldsproblemer og null økonomisk sans som ikke eier før de er 40. Du hiver penger ut av vinduet og får ikke noe igjen for verdiøking, og om man har barn så ønsker man gjerne at de skal arve leilighet eller hus også. Spare penger? Du må fortsatt betale internett, tv-lisens og forsikring om du skal leie, og om man ønsker å pusse opp eller ha sin egen stil er dette noe man også må betale selv, bare at man må be om lov først til hver eneste endring man vil gjøre. Den eneste forskjellen er at du betaler ned på huseier sitt boliglån istedetfor ditt eget. Dersom du skal leie ville jeg bodd så billig som mulig i f.eks kollektiv e.l slik at du får kjøpt noe selv så fort som mulig. Anonymkode: 9cb38...709 Hvor fint det må være på toppen! Men TS er ikke 40år og familie far. Han er 24 og er i opstarten av sitt voksne liv! Men som jeg sa er det ingen livsrett å eie eget hus! Har du råd til å kjøpe når du er 20år, så er det bare å gratulere. Mens andre må bygge opp egenkapital. Og du er ikke noe mindre verd i samfunnet av den betydning. De fleste som leier får Tv og internett i leien. Ja du må betale NRK lisensen. Men du betaler kun innbo forsikring. Ikke dyr husforsikring (har du leilighet så betaler du dette i husleien til borettslag. ) komunale avgifter er det huseier som betaler 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #31 Skrevet 23. januar 2018 7 minutter siden, Altan said: Hvor fint det må være på toppen! Men TS er ikke 40år og familie far. Han er 24 og er i opstarten av sitt voksne liv! Men som jeg sa er det ingen livsrett å eie eget hus! Har du råd til å kjøpe når du er 20år, så er det bare å gratulere. Mens andre må bygge opp egenkapital. Og du er ikke noe mindre verd i samfunnet av den betydning. De fleste som leier får Tv og internett i leien. Ja du må betale NRK lisensen. Men du betaler kun innbo forsikring. Ikke dyr husforsikring (har du leilighet så betaler du dette i husleien til borettslag. ) komunale avgifter er det huseier som betaler Toppen? Jeg er 32 år og studerer for første gang, har leid hele livet og ser pengene forsvinne på ingenting mens venner betaler ned huslån, selger, sitter igjen med mye mer enn de la inn, pusser opp og ordner det som de vil, de har sin egen plass fordi de er to om det og da er det mye enklere. Jeg bor selv i kollektiv og sparer alt jeg kan slik at jeg en gang kan kjøpe min egen lille plass. For meg er det viktig, og jeg forstår godt at TS vurderer å kjøpe noe lite bare for å komme inn på boligmarkedet. Skal greie det før jeg er 40 jeg også Anonymkode: 9cb38...709 4
Altan Skrevet 23. januar 2018 #32 Skrevet 23. januar 2018 9 minutter siden, Altan skrev: Hvor fint det må være på toppen! Men TS er ikke 40år og familie far. Han er 24 og er i opstarten av sitt voksne liv! Men som jeg sa er det ingen livsrett å eie eget hus! Har du råd til å kjøpe når du er 20år, så er det bare å gratulere. Mens andre må bygge opp egenkapital. Og du er ikke noe mindre verd i samfunnet av den betydning. De fleste som leier får Tv og internett i leien. Ja du må betale NRK lisensen. Men du betaler kun innbo forsikring. Ikke dyr husforsikring (har du leilighet så betaler du dette i husleien til borettslag. ) komunale avgifter er det huseier som betaler Og som leietaker så er det stort sett maling du utbedrer. Men med egen leilighet bruker du ofte flere hundre tusen på kjøkken og bad!
Altan Skrevet 23. januar 2018 #33 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toppen? Jeg er 32 år og studerer for første gang, har leid hele livet og ser pengene forsvinne på ingenting mens venner betaler ned huslån, selger, sitter igjen med mye mer enn de la inn, pusser opp og ordner det som de vil, de har sin egen plass fordi de er to om det og da er det mye enklere. Jeg bor selv i kollektiv og sparer alt jeg kan slik at jeg en gang kan kjøpe min egen lille plass. For meg er det viktig, og jeg forstår godt at TS vurderer å kjøpe noe lite bare for å komme inn på boligmarkedet. Skal greie det før jeg er 40 jeg også Anonymkode: 9cb38...709 Men han klager på at han ikke får lån! Pga. Studiegjeld. Derfor anbefalte jeg å betale ut denne. Da slipper han mange års rente på denne! Men du må velge husvert med omhu! Det er mange haier der ute. Jeg leide i 7 år. På den tiden bygde jeg opp min egenkapital
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #34 Skrevet 23. januar 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser for meg i Oslo området, og max 30 min til jobb en vei. Videre vil jeg ha minimum 50-60 kvm, for jeg kjøper igjen nå så skal jeg ikke flytte på en god del år (og da er det lurt å ha ekstra plass i tilfelle livssituasjonen min endrer seg) Takk. Det er jo et god forslag. Kan undersøke det. Anonymkode: d8f54...137 Du kan lett få tak i 60kvm 30 minutter fra Oslo, for under 3 mill. Sjekk områdene i utkant av Lillestrøm. Skjetten/Kjeller/Fjellhamar/Lørenskog Anonymkode: 822e2...5ca
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #35 Skrevet 23. januar 2018 Jeg hadde 870.000 kr i egenkapital, men bare 404.000 i brutto inntekt i året da jeg søkte boliglån alene for første gang i en alder av 48. Etter et samlivsbrudd fikk jeg den egenkapitalen da vi solgte felles bolig og delte gevinsten på to. Det var med nød og neppe jeg fikk boliglån alene pga beskjeden inntekt, men jeg fikk det! Takket være langt og trofast kundeforhold i banken og de kunne se historikken min, og at jeg hadde stålkontroll på økonomien. Jeg hadde ingen annen gjeld da, altså ikke studiegjeld heller. Jeg kjøpte blokkleilighet (borettslag) med to soverom i Oslo. Har min tenåring boende hos meg. Siden bankene i dag trekker fra annen gjeld når de skal beregne hvor mye lån du har kapasitet til eller har lov å få iht retningslinjene, er det vanskelig å si sikkert hva man bør råde deg til. Skal du nedbetale studielånet ditt med sparepengene nå, og søke boliglån med mindre egenkapital å tilby? Da er det ikke så mye du får kjøpt, da kravet er 15% egenkapital... Og det er litt dumt, det å kvitte seg med studielånet, fordi studielån er det gunstigste lånet man kan ha. Skulle uhellet og dårlig helse ramme deg f.eks og du blir uføretrygdet, vil det bli slettet. Rett og slett gjeld som strykes og forsvinner! Det er også enkelt å få diverse utsettelser i perioder om betalingsevnen midlertidig skulle bli dårligere en gang i fremtiden, og du trenger litt ekstra penger å rutte med av en eller annen grunn. Da er studielånet enkelt å få betalingsfrihet fra en periode (begrenset antall ganger, men de er rause). Du bør kontakte banken din og forhøre deg med dem, og se hva de sier. Skulle de si nei, er det ingenting som forhindrer deg i å gå videre til andre banker og søke der. S-banken for eksempel, reklamerer med så fine boliglånsrenter? Det er lov å søke rundt. Ikke gi opp før du har prøvd i hvert fall :-) PS! Var jeg deg, ville jeg foreløbig IKKE nedbetalt studielånet, men beholdt deg og sett hva bankene sier først.... Anonymkode: fcb3c...345 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #36 Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle som har livet i orden eier vel, er bare de med store gjeldsproblemer og null økonomisk sans som ikke eier før de er 40. Du hiver penger ut av vinduet og får ikke noe igjen for verdiøking, og om man har barn så ønsker man gjerne at de skal arve leilighet eller hus også. Spare penger? Du må fortsatt betale internett, tv-lisens og forsikring om du skal leie, og om man ønsker å pusse opp eller ha sin egen stil er dette noe man også må betale selv, bare at man må be om lov først til hver eneste endring man vil gjøre. Den eneste forskjellen er at du betaler ned på huseier sitt boliglån istedetfor ditt eget. Dersom du skal leie ville jeg bodd så billig som mulig i f.eks kollektiv e.l slik at du får kjøpt noe selv så fort som mulig. Anonymkode: 9cb38...709 Første avsnittet ditt: For en gammeldags og norsk tankegang. Anonymkode: 4e18c...c4a 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #37 Skrevet 23. januar 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser for meg i Oslo området, og max 30 min til jobb en vei. Videre vil jeg ha minimum 50-60 kvm, for jeg kjøper igjen nå så skal jeg ikke flytte på en god del år (og da er det lurt å ha ekstra plass i tilfelle livssituasjonen min endrer seg) Takk. Det er jo et god forslag. Kan undersøke det. Anonymkode: d8f54...137 Ser faktisk at mine gamle naboleiligheter er til salgs. Kranveien i Oslo, der får du 50-60 kvm for under 3 mill. Jeg brukte vel 5-7 minutter til tbane, som tok 13 minutter til oslo s. Nattbuss stoppet ca 5 minutter å gå fra leilighet. Anonymkode: 22532...5fa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #38 Skrevet 23. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser faktisk at mine gamle naboleiligheter er til salgs. Kranveien i Oslo, der får du 50-60 kvm for under 3 mill. Jeg brukte vel 5-7 minutter til tbane, som tok 13 minutter til oslo s. Nattbuss stoppet ca 5 minutter å gå fra leilighet. Anonymkode: 22532...5fa Men hva er husleien på? Anonymkode: cd3d9...114
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #39 Skrevet 23. januar 2018 Søk på bolig med pris 2-3 millioner i Oslo (som vel fremdeles er dyrest i landet) gir følgende resultat: https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20061&price_collective_from=2000000&price_collective_to=3000000 Skjønner ikke hva du klager over. Anonymkode: 108c3...1ba
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #40 Skrevet 23. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva er husleien på? Anonymkode: cd3d9...114 3600, inkl oppvarming, varmtvann og tv, pluss de vanlige tingene Anonymkode: 22532...5fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå