AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Hei Jeg er 24 år, enslig, ingen barn eller bil, har fast jobb og stabil inntekt på 520.000kr. Forrige uke solgte jeg boligen min (flyttet til en annen by pga jobb), så nå sitter her med 600.000 i egenkapital. Dette høres kanskje nok ut, men jeg har 300.000 kr i studiegjeld som gjør at jeg får veldig lite i boliglån. I tillegg er det kun meg.. Nå føler jeg at jeg står i i et veikryss hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre eller bør gjøre. For meg er det viktig å ha kort vei til jobb, og slik det ser ut nå så har jeg ikke råd til noe annet enn et liv som innebærer 3 timer pendling totalt om dagen, og et liv på bygda uten venner (jeg er singel og derfor er det ekstra viktig for meg med gode venner). Har noen råd til meg? Skal jeg bare leie? Vil ikke det være ugunstig? Skal jeg kjøpe et lite "hybelrom" for 2,5 MNOK bare for å være "inne"? Jeg føler meg sjanseløs slik det er nå, og for hvert år som går så vil boligprisene sannsynligvis løpe fra inntekten min.. Dette gjelder nok mange single, så jeg er ikke alene.. Bare jeg som føler meg veldig lite i dette spillet? Hele samfunnet er lagt opp til å ha dobbel inntekt.. Bare et sukk fra meg... hilsen usikker Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Er ikke vits begynne planlegge noe før du har snakket med banken og spurt hva du kan få Anonymkode: 47932...81e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke vits begynne planlegge noe før du har snakket med banken og spurt hva du kan få Anonymkode: 47932...81e Godt poeng.. Jeg kan jo alltids sende en uforpliktende forespørsel om de kan vurdere min låneevne. Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Med 500.000 i samlet inntekt og 370 i ek fikk jeg og mann tilbud om 1.7 mill. Vi har ingen annen gjeld Anonymkode: b6fc4...37b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Det høres ihvertfall ut som en skikkelig dårlig idé å flytte ut på bygda for å kunne eie noe. Både bil og pendling er voldsomt dyrt, da er det nok mer lønnsomt å leie i byen til du f.eks finner deg en passende samboer. Anonymkode: 6b3c7...24f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Du kan prøve v75?. Eller søke banken om lån utleie av 1 rom? Anonymkode: f0243...e72
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det høres ihvertfall ut som en skikkelig dårlig idé å flytte ut på bygda for å kunne eie noe. Både bil og pendling er voldsomt dyrt, da er det nok mer lønnsomt å leie i byen til du f.eks finner deg en passende samboer. Anonymkode: 6b3c7...24f Enig med deg. Men alle sier "penga spiser seg opp om du har de bare på konto".. Jeg har pendlet før, og det lovte jeg meg selv at det aldri skulle skje igjen. Man kan ikke bli lykkelig i en sånn tilværelse. Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kan prøve v75?. Eller søke banken om lån utleie av 1 rom? Anonymkode: f0243...e72 Hva mente du med den siste setningen? Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Med 500.000 i samlet inntekt og 370 i ek fikk jeg og mann tilbud om 1.7 mill. Vi har ingen annen gjeld Anonymkode: b6fc4...37b Takk for svar. Men det er jo ikke mye å rutte med i dagens marked (om man vil bo sentralt på østlandet) Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 520 er jo en ganske grei lønn, og når du har god egenkapital og er uten både barn og bil så gjetter jeg at du vil finne en bank som vil låne deg 5x inntekt, og da bør du jo kunne kjøpe en helt grei leilighet i de fleste Norske byer. Anonymkode: 6b3c7...24f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Finnes det leiligheter i riktig prisklasse med 2 soverom, slik at du kan leie ut et? Det hjelper en del om du kan få inn 4000-5000 ekstra i måneden. Anonymkode: 9cb38...709 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ihvertfall ut som en skikkelig dårlig idé å flytte ut på bygda for å kunne eie noe. Både bil og pendling er voldsomt dyrt, da er det nok mer lønnsomt å leie i byen til du f.eks finner deg en passende samboer. Anonymkode: 6b3c7...24f Man kan ikke bero livet sitt på at man finner seg en passende samboer. Hallo! Anonymkode: fc3cb...945 17
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 i følge lånekaklkulatorer kan du få lån på 2,3mil, som gjør at du kan kjøpe for nesten 3 mill. Hvilken by er det du jobber i, som gjør at du vil kun få et lite hybelrom innenfor halvannen time fra jobben din?? Anonymkode: 22532...5fa 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 Sorry! Mente at du kan søke om boliglån med utgangspunkt i fremleie av 1 rom i en passe stor leilighet. Anonymkode: f0243...e72
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Eventuelt hva er det du mener er bra nok størrelse for deg? Anonymkode: 22532...5fa
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kan ikke bero livet sitt på at man finner seg en passende samboer. Hallo! Anonymkode: fc3cb...945 Nei, jeg gjør ikke det. Vært i sølibat 2 år og unngått all dating de siste 4 åra, så det sier litt hvor stor sannsynlighet det er for at jeg treffer noen Det er en annen sak, men ja, jeg satser ikke på å treffe en fyr for å ha råd til bolig. Er nødt til å fikse dette selv. Anonymkode: d8f54...137 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men det er jo ikke mye å rutte med i dagens marked (om man vil bo sentralt på østlandet) Anonymkode: d8f54...137 Det er sant, det holder så vidt til noe greit på Vestlandet. Og da bør vi kunne pusse opp litt selv... er du under 34 eller 40? Da er det også mange banker som tilbyr boliglån for unge, fin rente. Vi har bestemt oss for å spare opp mer i egenkapital og kjøpe litt finere hus om det dukker opp. Anonymkode: b6fc4...37b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: i følge lånekaklkulatorer kan du få lån på 2,3mil, som gjør at du kan kjøpe for nesten 3 mill. Hvilken by er det du jobber i, som gjør at du vil kun få et lite hybelrom innenfor halvannen time fra jobben din?? Anonymkode: 22532...5fa Jeg ser for meg i Oslo området, og max 30 min til jobb en vei. Videre vil jeg ha minimum 50-60 kvm, for jeg kjøper igjen nå så skal jeg ikke flytte på en god del år (og da er det lurt å ha ekstra plass i tilfelle livssituasjonen min endrer seg) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sorry! Mente at du kan søke om boliglån med utgangspunkt i fremleie av 1 rom i en passe stor leilighet. Anonymkode: f0243...e72 Takk. Det er jo et god forslag. Kan undersøke det. Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sant, det holder så vidt til noe greit på Vestlandet. Og da bør vi kunne pusse opp litt selv... er du under 34 eller 40? Da er det også mange banker som tilbyr boliglån for unge, fin rente. Vi har bestemt oss for å spare opp mer i egenkapital og kjøpe litt finere hus om det dukker opp. Anonymkode: b6fc4...37b Jeg forstår. Skulle ønske jeg hadde noe forbindelse til den kanten, for her på østlandet må man nesten bli "boliglånsslave" for å ha et sted å bo, men jeg kjenner ingen på den kanten og alle jeg kjenner bor her på østlandet. Godt forslag å spare til bedre bolig mens man har kjøpt (jeg har tenkt motsatt: at det kanskje er lurt å spare noen år før jeg kjøper noe slik at jeg har råd til noe "ordentlig") Anonymkode: d8f54...137
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sant, det holder så vidt til noe greit på Vestlandet. Og da bør vi kunne pusse opp litt selv... er du under 34 eller 40? Da er det også mange banker som tilbyr boliglån for unge, fin rente. Vi har bestemt oss for å spare opp mer i egenkapital og kjøpe litt finere hus om det dukker opp. Anonymkode: b6fc4...37b Dette stemmer da virkelig ikke. Jeg er ute etter leilighet nå i Bergen, og det er alltid leiligheter ute som ligger på f.eks. alt fra 2 til 2,4 millioner. Og dette er leiligheter med mer enn ett soverom, og mange av dem trenger ikke oppussing i det hele tatt. Ikke sentrum av Bergen, men i en av bydelene rundt. Og da er det likevel kort vei til jobb i sentrum. Som noen andre skriver her så har uansett TS nærmere 3 millioner å gå på. At man ikke finner seg en ok leilighet til den prisen i Oslo nekter jeg å tro (antar det er der TS vil bo). Når man kun er én person så trenger man heller ikke all verden med plass. Får TS til slutt en samboer kan hun heller da oppgradere, men før det er det egentlig ikke noe behov for det. En bør uansett kjøpe seg leilighet for å ha et sted å bo, og ikke se på det som et investeringsobjekt. Anonymkode: ee5ac...5e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå