AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Egalitarisme er en tankeretning innen politisk filosofi som går inn for likhet av et eller annet slag, eksempelvis at individene får samme ressurstilgang, behandles likt eller har samme sosiale status. Eller er det kvinnefiendtlig å kalle seg egalitært isteden for feminist ? Vil du si at det er galt å kalle seg egalitær isteden for feminist ? Anonymkode: cf046...b90
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Å være egalitær innebærer jo å være feminist. Kall deg hva du vil du , men det går ikke an å være mot feminisme og for likestilling. Tomato potato Anonymkode: 2e71d...ba6 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Det burde innføres et nytt ord. Feminisme har for mange flotte konnotasjoner og er en ideologi som har stått i bresjen for mange positive endringer i samfunnet. Men mange misforstår begrepet i dag og det er skitnet til av alle de som misfortår og tror det handler om kvinnekamp og ikke likestilling for ALLE kjønn. Ekvivalisme er kanskje et bedre ord. Ideologien feminisme er helt super og ville vært det samme ekvivalismen står for. Men det virker som det trengs et nytt ord siden mange henger seg opp i feminin og tror det referere til at det alltid skal handle om kvinner. Anonymkode: a38df...54e 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være egalitær innebærer jo å være feminist. Kall deg hva du vil du , men det går ikke an å være mot feminisme og for likestilling. Tomato potato Anonymkode: 2e71d...ba6 Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Anonymkode: cf046...b90 1
hocane Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Å være egalitær innebærer jo å være feminist. Kall deg hva du vil du , men det går ikke an å være mot feminisme og for likestilling. Tomato potato Ordet feminisme's betydning og praksis er to forskjellige ting og det vet du svært godt. Fortell meg en feminist som har kjempet for menns rettigheter de siste 10 årene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 3 timer siden, hocane skrev: Ordet feminisme's betydning og praksis er to forskjellige ting og det vet du svært godt. Fortell meg en feminist som har kjempet for menns rettigheter de siste 10 årene. Hvorfor skal det være kvinners jobb å kjempe for menn ? Anonymkode: cf046...b90
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 3 timer siden, hocane skrev: Ordet feminisme's betydning og praksis er to forskjellige ting og det vet du svært godt. Fortell meg en feminist som har kjempet for menns rettigheter de siste 10 årene. Det er mange. Kvinner har opprettet krisesentre for menn, etc. Anonymkode: 52367...9b9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Egalitarisme er en tankeretning innen politisk filosofi som går inn for likhet av et eller annet slag, eksempelvis at individene får samme ressurstilgang, behandles likt eller har samme sosiale status. Eller er det kvinnefiendtlig å kalle seg egalitært isteden for feminist ? Vil du si at det er galt å kalle seg egalitær isteden for feminist ? Anonymkode: cf046...b90 Egalitet er ikke kjønnsspesifikt slik feminisme i praksis har vært. Feminismen hadde en fin utgangspunkt og har jobbet for løfte det kvinnelig kjønns representasjon i samfunnet, i likestillingens navn, men har også gått litt for langt i favør av det kvinnelige kjønn på mange områder. Jeg kan faktisk ikke sette fingeren på kampsaker feminismen har stått for hvor mannen "løftes" opp i balanse. Anonymkode: d4b2a...2b3
hocane Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange. Kvinner har opprettet krisesentre for menn, etc. I forhold til hva feminismen gjør for kvinnen er det marginalt. Menn har like mange utfordringer som det kvinner har så jeg kommer aldri til å støtte en ideologi som nesten bare konsentrerer seg om kvinner. 1
MonsIvar Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 De som mener feminisme handler om likestilling for begge kjønn får gjerne vise til en selverklært feminist som har gått i bresjen for å adressere kjønnsdiskrepansen i høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 5 minutter siden, hocane skrev: I forhold til hva feminismen gjør for kvinnen er det marginalt. Menn har like mange utfordringer som det kvinner har så jeg kommer aldri til å støtte en ideologi som nesten bare konsentrerer seg om kvinner. Det er greit. Men jeg kjenner likevel flere egalitarister som er rimelig mannsjåvinistiske. Og jeg kjenner feminister som er for trangsynte. For min del kommer det mer an på deres handlinger, enn hva de definerer seg som, enten det er feminister eller såkalte egalitarister. Selv er jeg ikke så opptatt av kjønn. Anonymkode: 52367...9b9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er greit. Men jeg kjenner likevel flere egalitarister som er rimelig mannsjåvinistiske. Og jeg kjenner feminister som er for trangsynte. For min del kommer det mer an på deres handlinger, enn hva de definerer seg som, enten det er feminister eller såkalte egalitarister. Selv er jeg ikke så opptatt av kjønn. Anonymkode: 52367...9b9 Du tror at det bare er menn som kaller seg for egalitarist? Er nok av kvinner som heller kaller seg egalitarist enn feminist. Anonymkode: cf046...b90
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror at det bare er menn som kaller seg for egalitarist? Er nok av kvinner som heller kaller seg egalitarist enn feminist. Anonymkode: cf046...b90 Ja, det er jo bra det og. Men som sagt: Jeg ser heller på hva mennesker gjør, enn hva de kaller seg. Anonymkode: 52367...9b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå