AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Inspirert av alle de andre trådene begynte jeg å tenke på hvordan vi skal gjøre det når 1.-klassingen min snart fyller år. De er 50 stk på trinnet, delt opp i gruppene A, B og C, med hver sin lærer. Samtidig er de mye sammen på tvers av gruppene, så datteren min har funnet seg venner i alle gruppene. Hun har alltid lekt mye både med gutter og jenter, så på mange måter er jeg imot dette med jentebursdager og guttebursdager så tidlig... Jeg tenker at vi må velge mellom å invitere hele gruppa hennes (A), og altså da utelate en del av de hun leker mest med i gruppe B og C. Eventuelt må vi gå for alle jentene, og utelate de guttene hun har lekt med siden barnehagen. Ingen av delene er optimalt, men hva ville dere gjort? En tredje mulighet er å gå sammen med en av guttene og invitere hele klassen. Da må vi i så fall leie et lokale, og det kommer an på om vi finner noen som har lyst å bli med. Tenker at det kanskje blir litt vel mye styr med 50 stykker i bursdag, men det er jo mulig. Innspill? Anonymkode: d705d...f51
Gjest GoldenLioness Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Inspirert av alle de andre trådene begynte jeg å tenke på hvordan vi skal gjøre det når 1.-klassingen min snart fyller år. De er 50 stk på trinnet, delt opp i gruppene A, B og C, med hver sin lærer. Samtidig er de mye sammen på tvers av gruppene, så datteren min har funnet seg venner i alle gruppene. Hun har alltid lekt mye både med gutter og jenter, så på mange måter er jeg imot dette med jentebursdager og guttebursdager så tidlig... Jeg tenker at vi må velge mellom å invitere hele gruppa hennes (A), og altså da utelate en del av de hun leker mest med i gruppe B og C. Eventuelt må vi gå for alle jentene, og utelate de guttene hun har lekt med siden barnehagen. Ingen av delene er optimalt, men hva ville dere gjort? En tredje mulighet er å gå sammen med en av guttene og invitere hele klassen. Da må vi i så fall leie et lokale, og det kommer an på om vi finner noen som har lyst å bli med. Tenker at det kanskje blir litt vel mye styr med 50 stykker i bursdag, men det er jo mulig. Innspill? Anonymkode: d705d...f51 Om en velger noen fra alle de forskjellige klassene så synes ikke jeg at det blir utestenging i den forstand. Så lenge det ikke er bare et par gutter og jenter som sitter uten invitasjon så vil det virke logisk med å invitere de ungen leker mest med. Hva er tallet dere tenker? 5 fra hver klasse?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 En av de kjekkeste bursdagene jeg var i på barneskolen, var hun som inviterte alle i begge klassene! Ca 30 stk bare. Men det var alltid kjempe! Ikke et lettvalg det her. Det er alltid veldig trist om noen blir utelatt, så ikke greit å være selektiv med "du får komme, og du, men ikke du" (forklart på en litt fæl måte ). Hadde nok selv gått for en ren jentebursdsg, alle på trinnet. Kjipt for de guttene hun leker med, ja, men... evt. slå deg sammen med noen ja. Det er nok det absolutt aller beste muligheten går det an å leie/låne skolen? Jeg hadde på lekeland en gang husker jeg, super duper selskap (kun jentene da ). Anonymkode: caedf...6b2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 50 barn i bursdag blir ærlig talt et helvete å være med på. Trinn er heller ikke normalt. Klassen, eller kjønn. En av to- ikke velg noen. Det føles ekskluderende for langt flere enn du tror, spesielt for de som aldri blir endel av de utvalgte over tid. Jeg bar i den gruppen, og kommer aldri til å gjøre det med eget barn og invitasjoner. Jeg vil ikke at barn skal få den vonde klumpen i magen som jeg gikk med hver eneste gang. Det betydde så mye for meg å bli invitert, og var ordentlig vondt at jeg sjeldent/aldri var i en gjeng. Selv når jeg er godt voksen og mamma husker jeg de episodene tydelig, og det vil ikke jeg bidra med hos andre barn. Anonymkode: 47598...e02 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Inviter de hun leker med. Er det under halvparten i hver gruppe, så er det jo helt greit. Anonymkode: fe8b2...a81 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Inviter de hun leker med. Er det under halvparten i hver gruppe, så er det jo helt greit. Anonymkode: fe8b2...a81 Er det virkelig iorden? Jeg blir overrasket over at voksne synes dette er greit? Anonymkode: 47598...e02 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Hva om dere inviterer de dere har lyst til uavhengig av hvilken gruppe de er i? Inviter de hun liker og leker med, men om dere føler at dere bare mååå inkludere folk hun ikke har noe særlig å gjøre med så inviter hele A + vennene hennes i B og C. Anonymkode: 9902d...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Jeg ville invitert gruppen hennes. Har hun noen få veldig gode venner i de andre gruppene så går det an å invitere de i tillegg. Det er i alle fall "tillatt" på vår skole. (Type 2-3 fra hver klasse på 20.) Men bare fra de klassene bursdagsbarnet ikke går i altså, fra barnets egen klasse/gruppe må alle sammen eller alle av samme kjønn inviteres. Hvis det blir vanskelig å sette et skille på denne måten fordi hun har mange hun leker med fra de andre gruppene, så ville jeg bare holdt det til kun hennes gruppe. Anonymkode: 64ae7...43b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 Søren ikke lett dette her.. hvorfor må de ha så store klasser at det ødelgger for så mange? Mindre klasser. Så alle lettere kan invitere alle. Ikke alle har mulighet til det ellers. Og det er trist. Anonymkode: c42f9...b98 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 Vi har hatt samme problemstilling, og endte opp med å invitere hele A og et par jenter fra B og C. Ene i C er bestevenninna som hun har vokst opp med, så å kun invitere klassen var ikke aktuelt. Flere gjør det samme, noen ganger blir vår jente invitert til andre klasser, andre ganger ikke. Ingen har reagert, og når det er bursdag i klassen inviteres alltid alle (eller alle fra samme kjønn alt ettersom). Anonymkode: 269a2...441
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Problemet er vel foreldre som ugle-ser oss for vi ikke tar alle . Så da blir det alltid alle. Og kaos.leie lokale. Alene for ingen har samtidig . Og barna som maser om de skal ha besøk og hbem som skal komme og om de får komme og at vennene er på tverrs av gruppene. Anonymkode: c42f9...b98
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50 barn i bursdag blir ærlig talt et helvete å være med på. Trinn er heller ikke normalt. Klassen, eller kjønn. En av to- ikke velg noen. Det føles ekskluderende for langt flere enn du tror, spesielt for de som aldri blir endel av de utvalgte over tid. Jeg bar i den gruppen, og kommer aldri til å gjøre det med eget barn og invitasjoner. Jeg vil ikke at barn skal få den vonde klumpen i magen som jeg gikk med hver eneste gang. Det betydde så mye for meg å bli invitert, og var ordentlig vondt at jeg sjeldent/aldri var i en gjeng. Selv når jeg er godt voksen og mamma husker jeg de episodene tydelig, og det vil ikke jeg bidra med hos andre barn. Anonymkode: 47598...e02 Helt enig med deg, det er ikke aktuelt å "plukke" hvem som skal inviteres på den måten der. Det må være en naturlig gruppe som inviteres, slik at ingen føler seg utenfor. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt samme problemstilling, og endte opp med å invitere hele A og et par jenter fra B og C. Ene i C er bestevenninna som hun har vokst opp med, så å kun invitere klassen var ikke aktuelt. Flere gjør det samme, noen ganger blir vår jente invitert til andre klasser, andre ganger ikke. Ingen har reagert, og når det er bursdag i klassen inviteres alltid alle (eller alle fra samme kjønn alt ettersom). Anonymkode: 269a2...441 Takk for innspill. Hun leker med veldig mange, så tror ikke det vil bli rettferdig hvis vi skal inkludere noen få fra de andre gruppene. Noen vil nok da føle seg utenfor, uansett om vi prøver å unngå det. En annen ting jeg tenker på er at hvis vi velger å invitere kun A-gruppa så velger vi bort flere av de som har invitert henne i sin bursdag. Men det må bare gå, eller? TS Anonymkode: d705d...f51
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: En annen ting jeg tenker på er at hvis vi velger å invitere kun A-gruppa så velger vi bort flere av de som har invitert henne i sin bursdag. Men det må bare gå, eller? TS Anonymkode: d705d...f51 Det skal du over hodet ikke tenke på, det er helt vanlig. Min gutt valgte å invitere hele sin klasse (B) pluss fire til fra A og C som han leker mye med. De færreste har faktisk invitert ham tilbake, da de han inviterte fra A og C har valgt å kun invitere sin klasse, og de fleste jentene i B har invitert kun jenter. Det er ikke noe hverken han eller jeg reagerer på, det må være opp til hver enkelt hvor mange de vil invitere og hvor de vil sette grensen. Skal man begynne å gjøre unntak for de man har blitt invitert til selv kan det fort bli mer ekskluderende igjen. Anonymkode: 64ae7...43b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal du over hodet ikke tenke på, det er helt vanlig. Min gutt valgte å invitere hele sin klasse (B) pluss fire til fra A og C som han leker mye med. De færreste har faktisk invitert ham tilbake, da de han inviterte fra A og C har valgt å kun invitere sin klasse, og de fleste jentene i B har invitert kun jenter. Det er ikke noe hverken han eller jeg reagerer på, det må være opp til hver enkelt hvor mange de vil invitere og hvor de vil sette grensen. Skal man begynne å gjøre unntak for de man har blitt invitert til selv kan det fort bli mer ekskluderende igjen. Anonymkode: 64ae7...43b Enig. TS Anonymkode: d705d...f51
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Nei, en naturlig gruppe i en bursdag er de vennene hun leker med. Selvsagt kan dere ikke utelate dem for en tilfeldig sammensatt gruppe på skolen. Anonymkode: fe8b2...a81
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel foreldre som ugle-ser oss for vi ikke tar alle . Så da blir det alltid alle. Og kaos.leie lokale. Alene for ingen har samtidig . Og barna som maser om de skal ha besøk og hbem som skal komme og om de får komme og at vennene er på tverrs av gruppene. Anonymkode: c42f9...b98 Denne tråden handler ikke om det. Jeg skjønner at ikke alle har mulighet til å invitere mange, men da er det jo desto viktigere at vi som kan, gjør det. Jenta mi er så heldig å være en populær lekekamerat i klassen, og da er det enda lettere at noen føler seg utenfor hvis de ikke blir invitert. TS Anonymkode: d705d...f51
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, en naturlig gruppe i en bursdag er de vennene hun leker med. Selvsagt kan dere ikke utelate dem for en tilfeldig sammensatt gruppe på skolen. Anonymkode: fe8b2...a81 Da er vi uenige. Noen kommer garantert til å føle seg utelatt hvis vi plukker de barna hun leker mest med akkurat på det tidspunktet invitasjonene sendes ut... Dessuten kan det hende noen barn aldri blir invitert, hvis alle tenker sånn som deg. "Trine vil invitere alle jentene i 1. klasse" eller "Trine vil invitere alle på A-gruppa" er forståelig for barn i denne alderen (håper jeg). Å ikke bli valgt fordi Trine ikke liker deg godt nok, vil oppleves som sårende. Du blir ekskludert på grunn av hvem du er, ikke fordi du tilfeldigvis er i B-gruppa. TS Anonymkode: d705d...f51 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 Du som har en datter som er så heldig å være en populær lekekamerat og som har mulighet til å invitere alle, burde egentlig bare brette opp armene å gjøre det. Gå for åpent hus. Anonymkode: fe8b2...a81
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du som har en datter som er så heldig å være en populær lekekamerat og som har mulighet til å invitere alle, burde egentlig bare brette opp armene å gjøre det. Gå for åpent hus. Anonymkode: fe8b2...a81 Vi kan leie et lokale og invitere alle, ja. Jeg tenker bare at det blir en vel stor og bråkete bursdag, og kanskje litt upersonlig? De er 50 stykker... TS Anonymkode: d705d...f51 1
Ulrikke Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 På trinnet til datteren min har de vært drøyt 60 opp gjennom alle årene. Hvis du har mulighet til å leie et sted og få med alle tror jeg de hadde syntes det var stas (men er det ingen på trinnet som har bursdag omtrent samtidig så man kan slå sammen? Blir billigere OG man har flere voksne til å hjelpe... Vi gikk for bare jentene i klassen første året, pluss to fra en av de andre klassene som hun hadde gått i barnehage med. Men hun var en av de første som hadde bursdag, ikke kjente vi så mange vi kunne spørre om å slå sammen med, så da ble det sånn. De senere årene har vi slått sammen med et par som har bursdag samme måned og invitert alle jentene på trinnet. Det er ståk og støy mens det står på hvert år, men vi er tre par foreldre og jentene trives med å ha det sånn. Neste år er det ungdomsskolen, så da tenker jeg det endrer seg - men vi har gjort det i mange år, det har blitt tradisjon Jeg har bestandig tenkt sånn at de som evt ikke så ofte blir invitert ihvertfall skal være velkommen hos oss (når vi har mulighet til det). Jeg har ikke mulighet til å ha oversikt over om alle 30 jentene på trinnet har venner å være sammen med... Men i bursdagene har samtlige vært inkludert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå