Gå til innhold

Katten vår vil bare ut.... Sterilisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Vi har 2 katter, en hannkatt som er 4 år og nå den lille jenta vår som ble født i mai 2017. Hun har siden oktober vært ute og inne, og hun har ALDRI gjort fra seg inne.. Nå har vi sterilisert henne, og vi merker allerede at hun er super rastløs. Hun springer rundt og klorer på ytterdøra og på vinduene og vil ut. Hun har ikke gjort fra seg enda (vi har tatt frem en kattedo) men denne vil hun ikke bruke... Hun har body på seg og hun skal ikke ut på minst 10 dager.. Operasjonen var i dagtidlig, og hun har siden hun kom hjem (13.00 ca) bare ha villet ut. Akkurat som om hun ikke vil gjøre fra seg her inne.. Den andre katten vår går jo ut og inn, og vi ser at minsten blir sjalu. Noen tips til hvordan vi kan få hun til å bruke kattedoen? er redd hun går å holder seg.. :o 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er veldig uvanlig å sterilisere katter, sikker på at hun ikke er kastrert?

Skrevet

Katter er veldig rastløse, hun kjeder seg sannsynligvis. Har dere noen leker dere kan leke med henne med?

Just now, enirt said:

For 5 år siden når jeg kastrerte min hunnkatt sa resepsjonisten sterilisering også. Mange bruker det uttrykket, men vet ikke om det finnes dyrleger som steriliserer en gang? Jeg spurte for sikkerhets skyld da, og det var kastrering som var ment

Anonymkode: 7c393...acc

Skrevet (endret)
4 minutter siden, enirt skrev:

Står i våre papirer vi fikk med oss hjem at hun er sterilisert. er det ikke hannkattene som blir kastrert? haha jeg er helt grønn på det her, men står hvertfall at hun er sterilisert, og det samme sa veterinæren vår også når vi bestilte time og når vi hentet :) 

Endret av Forever22
Skrevet

Ja, vi har mange leker, men hun er bare helt febrilsk og vil være ute.. Kan bli noen lange 10 dager dette! hehe :) 

Skrevet
1 minutt siden, Forever22 said:

Står i våre papirer vi fikk med oss hjem at hun er sterilisert. er det ikke hannkattene som blir kastrert? 

Sterilisering og kastrering av hunnkatter er to ulike operasjoner. De fleste kastrerer fordi det fjerner livmoren og fjerner risikoen for kreft senere. Tror det er noe høyere risiko for kreft om man bare steriliserer (som ikke fjerner livmoren), men husker ikke mer enn det. Men mange som bruker disse ordene om hverandre

Anonymkode: 7c393...acc

Skrevet

Her står det at hun har blitt sterilisert og fått fjernet både livmor og eggstokker :) 

27045042_10215542862708424_1607143088_n.jpg

Skrevet

Hun kommer til å gå på doen etter hvert når hun ser seg nødt til å bare gjøre det :)
Siden hun har body så kan det nok være hun bommer litt, bare vær obs på det.
Skal dere tilbake for å sjekke operasjonssåret? Da ville jeg spurt om det er mulig å slippe ut før, 7-8 dager etter operasjonen.
Spørs litt på åssen såret har grodd :)

Anonymkode: fb1be...d79

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer til å gå på doen etter hvert når hun ser seg nødt til å bare gjøre det :)
Siden hun har body så kan det nok være hun bommer litt, bare vær obs på det.
Skal dere tilbake for å sjekke operasjonssåret? Da ville jeg spurt om det er mulig å slippe ut før, 7-8 dager etter operasjonen.
Spørs litt på åssen såret har grodd :)

Ja, vi skal passe på! :) ja, vi kunne komme tilbake før vi slapp hun ut slik at de fikk sjekket såret :) Hugser med vår hannkatt at det var samme styret da.. han sneik seg ut 3 dager etter operasjonen, (Gikk heldigvis bra!!!!) og det vil vi unngå denne gangen :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Forever22 skrev:

Ja, vi skal passe på! :) ja, vi kunne komme tilbake før vi slapp hun ut slik at de fikk sjekket såret :) Hugser med vår hannkatt at det var samme styret da.. han sneik seg ut 3 dager etter operasjonen, (Gikk heldigvis bra!!!!) og det vil vi unngå denne gangen :) 

Hannkatter er litt mindre komplisert, tror ikke det var mange dagene våre hanner måtte vente før de kunne farte ute igjen,
men hos hunner så er det litt større og mer komplisert.
Hun går på doen når hun innser at hun ikke får gå ut, men nå har hun vært i gjennom en operasjon og,
da går alt litt tregt i starten :)

Skrevet

Stakkars pus. Jeg skal sende henne noen gode tanker. Kunne det hjulpet å ta litt gress eller grener utenfra, inn til kassen? Kanskje hun har godt av å kjenne på noen vante utelukter?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Stakkars pus. Jeg skal sende henne noen gode tanker. Kunne det hjulpet å ta litt gress eller grener utenfra, inn til kassen? Kanskje hun har godt av å kjenne på noen vante utelukter?

tusen takk, det trenger hun <3 ja, vi har gjort det! dette gjorde vi også når hun var liten, da gikk hun på do i kassen, når vi tok litt utelukt i kassen.. Men nå fikk vi kun litt greiner, da det er veldig mye snø ute og lite gress. hehe :) men vi får håpe det går seg til!! :) 

Endret av Forever22
  • Liker 1
Skrevet

Mulig hun har vondt, da blir de ofte rastløse. Regner med at du har fått smertestillende?. Blir bedre etterhvert (eller evt verre om hun bare er rastløs, men det er jo heldigvis bare noen få dager.

• Liker 1
Skrevet
På 23.1.2018 den 8.51, Tvist skrev:

Mulig hun har vondt, da blir de ofte rastløse. Regner med at du har fått smertestillende?. Blir bedre etterhvert (eller evt verre om hun bare er rastløs, men det er jo heldigvis bare noen få dager.

Ja, hun har fått smertestillende som hun skal få en gang for dagen :) virker som hun har skjønt at det ikke nytter å mase, for ut får hun ikke. Hun har endelig gått på do i kassen sin :laugh:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...