AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Ja, som overskriften sier, må man det? Anonymkode: f8b1f...a64
Ullvott Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Nei, man må selvsagt ikke det, men det hjelper å ha vist evne til sparing. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 nei og atter nei BSU har man kanskje på første boliglån, men det er summen av egenkapital, gjeld og inntekt som gjelder nå Anonymkode: c4e34...6af
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Eneste er at banken man har BSU i er forpliktet til å tilby kunden boliglån, men vet ikke om det har noe å si i praksis. De er jo uansett forpliktet til å ikke gi større lån enn hva som regnes som forsvarlig. Anonymkode: dde32...0f6
T-Rex Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Nei, men det er beintøft å skulle finansiere topplånet med forbrukslån til 25% rente. Been there, done that.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Nei. Men du bør opprette BSU før du kjøper bolig, i og med det ikke er lov å opprette når man allerede har kjøpt. Jeg kjøpte bolig før jeg hadde særlig skattbar inntekt. Opprettet likevel BSU tidlig, og så snart jeg begynte i full jobb sparte jeg maksbeløpet hvert år. Har tjent titusener av kroner på dette. BSUen er full for et-par år siden, men står fortsatt på konto da rentene her er bedre enn boliglånet. Pengegaver, arv, inntekt fra sommerjobber og annet jeg fikk før jeg hadde nok inntekt til at BSU kunne komme til fradrag sparte jeg på separat høyrentekonto, som ble brukt til egenkapital da jeg kjøpte. Anonymkode: 737cd...d6f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 8 timer siden, T-Rex skrev: Nei, men det er beintøft å skulle finansiere topplånet med forbrukslån til 25% rente. Been there, done that. TS skriver ikke at hun skal det, hun kan jo like så mene at hun sparer på vanlig høyrente konto isteden. Anonymkode: 3dacb...732
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 Du må ikke, men det lønner seg. Staten har sponset meg med 60.000 via BSU, i tillegg har jeg vel fått ca like mye i renteinntekter på BSU kontoen, om ikke mer. Det er 120.000 rett i lomma. Jeg har BSU kontoen fortsatt, men boligen har jeg nedbetalt, så sparer BSU pengene til neste bolig Ja, det lønner seg å være "flink pike", for det er dyrt å være fattig. Anonymkode: 3dacb...732 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 Nei. Har selv kausjonist på topplånet istedenfor. Bittelitt høyere rente (ca 3,5) men det er mye bedre enn å bruke opp bsu'en tidlig. Fortsetter å spare i bsu og skal bruke den til å betale ned på lånet når jeg er 34. Anonymkode: 98620...356
isw Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Men du bør opprette BSU før du kjøper bolig, i og med det ikke er lov å opprette når man allerede har kjøpt. Anonymkode: 737cd...d6f Dette er ikke riktig. Du kan fint opprette BSU etter å ha kjøpt 10 boliger om du vil. Du kan bruke BSU til å betale ned boliglån, det trenger ikke gå til selve kjøpet.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 7 minutter siden, isw skrev: Dette er ikke riktig. Du kan fint opprette BSU etter å ha kjøpt 10 boliger om du vil. Du kan bruke BSU til å betale ned boliglån, det trenger ikke gå til selve kjøpet. Hvor har du det fra? Kilde takk. Anonymkode: 3dacb...732 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 6 minutter siden, isw skrev: Dette er ikke riktig. Du kan fint opprette BSU etter å ha kjøpt 10 boliger om du vil. Du kan bruke BSU til å betale ned boliglån, det trenger ikke gå til selve kjøpet. Det kan selvfølgelig ha endret seg siden jeg opprettet dette - det er nesten 10 år siden. Men her blander du to ting. Jeg har aldri sagt at BSU må gå til kjøpet. Jeg eier min femte bolig nå, og har fortsatt full BSU. Midlene blir nok brukt til nedbetaling etterhvert, når rentenivået endrer seg. Reglen da jeg opprettet BSU var i alle fall at du ikke fikk opprette dersom du allerede hadde kjøpt. BSU2 kan man selvfølgelig opprette når som helst. Men det er jo skattefordelene man gjerne vil ha med seg... Og da må (eller måtte) man opprette før første kjøp. Anonymkode: 737cd...d6f 1
isw Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra? Kilde takk. Anonymkode: 3dacb...732 Jeg selv har kjøpt bolig før jeg startet BSU, og har aldri hatt noen vanskeligheter med det. Jeg planlegger å nedbetale boliglån med det innestående på konto en gang når renten på BSU faller.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #14 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, isw skrev: Jeg selv har kjøpt bolig før jeg startet BSU, og har aldri hatt noen vanskeligheter med det. Jeg planlegger å nedbetale boliglån med det innestående på konto en gang når renten på BSU faller. ingen kilde? Anonymkode: 3dacb...732
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ingen kilde? Anonymkode: 3dacb...732 Du kan ikke ha kjøpt akkurat den boligen du skal bruke bsu-pengene på før du opprettet kontoen, men om du har eid boliger før spiller ingen rolle. Anonymkode: 57937...e35
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #16 Skrevet 23. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: ingen kilde? Anonymkode: 3dacb...732 Merkelig å be om kilde når du selv ikke viser til kilder for din egen påstand. Anonymkode: 9a154...47f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå