Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Er det noen som har fått et slikt fra banken sin og brukt det? Er det stor forkjell på disse og de gamle bankkortene?
Gjest allium Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Er det noen som har fått et slikt fra baken sin og brukt det? Er det stor forkjell på disse og de gamle bankkortene? Hadde noe sånt kommet fra baken min, hadde jeg nok heller kontaktet lege... :-)
Fakse Skrevet 8. februar 2005 #3 Skrevet 8. februar 2005 Visakort med smartcard skal fungere på samme måten som de gamle minibankkortene, men har i tillegg mange flere muligheter, blant annet med tanke på sikkerhet (vanlige minibankkort har skremmende dårlig sikkerhet). I overgangsperioden skal begge typer kort kunne brukes.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. februar 2005 #4 Skrevet 8. februar 2005 Hadde noe sånt kommet fra baken min, hadde jeg nok heller kontaktet lege... :-) oh, så morsom enkelte bare må være
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 De nye smartkortene fungerer pr i dag stort sett som de gamle. Etterhvert vil chip-brikken på kortet inneholde de samme funksjonene som magnetstripen, samt maaange andre nye funksjoner. Pr. i dag er det kun rene VISA-transaksjoner som går gjennom chipbrikken, men etterhvert vil alle minibankuttak og betalinger i betalingsterminal gå gjennom denne brikken. Mye tryggere løsning da ingen foreløpig har klart å kopiere opplysninger som ligger i den. Sparebank1 bruker også dette kortet (sammen med en kortleser) til innlogging i nettbanken. Etterhvert skal du ved hjelp av denne innloggingen kunne f.eks signere lånedokumenter i banken, søknader til kommunen osv. osv. Innlogging på nettet med det de kaller BankID skal være en trygg måte for begge parter å være helt sikker på at personen er den man utgir seg for å være. Kommer helt sikkert med info om disse muligheten etterhvert som det kommer flere bruksmuligheter på markedet. Men pr i dag er det ingen stor forskjell fra de gamle kortene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå