AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Hei jeg har et problem. Etter nyttårsaften var jeg syk da jeg har skadet ryggen min. Fått prolaps. Jeg har et veldig tungt fysisk yrke og greide ikke løfte meg opp fra sengen engang. Jeg hadde også mistet tlf på nyttårsaften så jeg kunne hverken ringe eller komme opp av sengen Jeg var først syk fra tirsdag 02.01-05.01 fredagen. Altså 3 dager var jeg syk. Så prøvde jeg å tvinge meg selv på jobb uken etter og jobbet mandag 08.01 og tirsdag 09.01. Jeg ble veldig dårlig i ryggen igjen og klarte ikke bøye meg eller løfte noe og måtte sykemelde meg igjen. Jeg var da syk resten av uken. 3 dager . Onsdag...torsdag og fredag 10.01-12.01 Neste uke var rygge min fortsatt dårlig og jeg hadde heller ikke fått tlf eller kunne bevege meg noe særlig. Er veldig langt til busstoppet så et helvete å gå med slike smerter så jeg var syk fra mandag-torsdag. 15.01 til 18.01 men kom på jobb på fredagen. Nå vil sjefen ha sykemelding. Helt greit det . Jeg ringte kiropraktoren min men hun så hun ikke kunne gi meg sykemelding tilbake i tid Hva gjør jeg nå? Får jeg ikle lønn nå? Jeg klarer meg ikke litt engang 1 hel mnd uten lønn. Jeg kunne få sykemelding men kun framover i tid og ikke bakover. Hadde jeg hatt telefon hadde jeg ringt for lenge siden. Hadde jeg kunne gått så hadde jeg gått til kiropraktoren. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: f3bd6...f1d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Du skulle ha kommet deg til legen med en gang du gikk over egenmeldingsgrensa, som da sannsynligvis var etter de to første dagene. Hvordan fikk du varslet jobb at du var syk uten telefon da? Anonymkode: 07f02...f23 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Hvis du kontakter fastlege første sykedag kan han/hun tilbakedatere sykemelding. Sånn til neste gang. Denne gangen blir du nok trukket evt at du ikke får lønn, alt etter om du får fastlønn eller timelønn. Anonymkode: b1fd4...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skulle ha kommet deg til legen med en gang du gikk over egenmeldingsgrensa, som da sannsynligvis var etter de to første dagene. Hvordan fikk du varslet jobb at du var syk uten telefon da? Anonymkode: 07f02...f23 Jeg sendte mail. Jeg hadde ikke tlf på to uker og klarte heller ikke komme meg opp av sengen. Det er også 10 min oppoverbakke til busstoppet. Jeg har aldri vært så lenge syk så dette viste jeg ikke i det hele tatt. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: f3bd6...f1d
EvaLena Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Du blir mest sannsynlig trekt i lønn for de dagene. Ingen tilbakedaterer sykmelding, de kunne gjort det hvis du hadde kontaktet lege/kiropraktor allerede første dag. Du får ikke gjort annet enn å få sykmelding fra nå ig fremover hvis du fremdeles har vondt i ryggen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kontakter fastlege første sykedag kan han/hun tilbakedatere sykemelding. Sånn til neste gang. Denne gangen blir du nok trukket evt at du ikke får lønn, alt etter om du får fastlønn eller timelønn. Anonymkode: b1fd4...bd3 Jeg kan ikke gå en hel mnd uten lønn...er du gal? Hva skal jeg gjøre da...... Altså jeg har jo vært syk 3 dager om gangen Altså onsdag torsdag fredag første uke Så onsdag torsdag fredag uken etter Og uken etter der var jeg syk mandag tirsdag onsdag torsdag...igjen ....kan ikke noe av dette gå på egenmelding. Om jeg ikke får sykemelding? Dette er jo helt tullete..kiropraktor kan bekrefte at jeg har prolapd Anonymkode: f3bd6...f1d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Har du stilt diagnosen prolaps ut av egen konsultasjon? Det bekreftes ved MR og noen ganger er det ikke prolaps, men hekseskudd. Merkelig at du ikke fikk tak i noen som kunne låne deg en tlf for en samtale. Du hadde jo tilgang til data og videre Mail, fb osv. Da kunne du bedt en person komme innom så du fikk ringt sjefen din. Du høres skulksjuk ut. Anonymkode: e4f54...6a5 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Jobber du i en IA bedrift? Anonymkode: 9522e...545 1
applestories Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, EvaLena skrev: Du blir mest sannsynlig trekt i lønn for de dagene. Ingen tilbakedaterer sykmelding, de kunne gjort det hvis du hadde kontaktet lege/kiropraktor allerede første dag. Du får ikke gjort annet enn å få sykmelding fra nå ig fremover hvis du fremdeles har vondt i ryggen. Nei det skjer jo aldri.. Den lengste tilbakedateringen jeg har sett var på rundt 1,5 måneder. Ikke uvanlig med en uke eller to tilbakedatert. Det skal selvsagt ikke skje, men leger gjør det hele tiden. TS: Jobbet du en dag her og en dag der innimellom? Du visste da vel at tre dager er grensen for egenmelding? Da sier det vel seg selv at om man går over den grensen så må man ordne seg på annen måte..? Edit: ser at du muligens trodde det var nok å jobbe en dag mellom hver egenmelding.. Endret 22. januar 2018 av applestories
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du stilt diagnosen prolaps ut av egen konsultasjon? Det bekreftes ved MR og noen ganger er det ikke prolaps, men hekseskudd. Merkelig at du ikke fikk tak i noen som kunne låne deg en tlf for en samtale. Du hadde jo tilgang til data og videre Mail, fb osv. Da kunne du bedt en person komme innom så du fikk ringt sjefen din. Du høres skulksjuk ut. Anonymkode: e4f54...6a5 Jeg trodde ikke det var så viktig. Nei jeg har prolaps. Det stråler ned fra ryggen og nedover låret Anonymkode: f3bd6...f1d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Akkurat nå, applestories skrev: Nei det skjer jo aldri.. Den lengste tilbakedateringen jeg har sett var på rundt 1,5 måneder. Ikke uvanlig med en uke eller to tilbakedatert. Det skal selvsagt ikke skje, men leger gjør det hele tiden. TS: Jobbet du en dag her og en dag innimellom? Du visste da vel at tre dager er grensen for egenmelding? Da sier det vel seg selv at om man går over den grensen så må man ordne seg på annen måte..? Tok du kontakt med lege første sykedag? Da kan legen tilbakedatere. Anonymkode: 18d10...fd9 1
EvaLena Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, applestories skrev: Nei det skjer jo aldri.. Den lengste tilbakedateringen jeg har sett var på rundt 1,5 måneder. Ikke uvanlig med en uke eller to tilbakedatert. Det skal selvsagt ikke skje, men leger gjør det hele tiden. TS: Jobbet du en dag her og en dag innimellom? Du visste da vel at tre dager er grensen for egenmelding? Da sier det vel seg selv at om man går over den grensen så må man ordne seg på annen måte..? De kan tilbakedatere hvis du allerede er sykmeldt og neste legetime overskrider sykmeldingens siste dag. En lege har i utgangspunktet ikke lov til å tilbakedatere. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, applestories skrev: Nei det skjer jo aldri.. Den lengste tilbakedateringen jeg har sett var på rundt 1,5 måneder. Ikke uvanlig med en uke eller to tilbakedatert. Det skal selvsagt ikke skje, men leger gjør det hele tiden. TS: Jobbet du en dag her og en dag innimellom? Du visste da vel at tre dager er grensen for egenmelding? Da sier det vel seg selv at om man går over den grensen så må man ordne seg på annen måte..? Jeg var først syk onsdagen..torsdag og fredag...så uken etter jobbet jeg 2 dager og ble syk igjen onsdag torsdag og fredagen. Uken etter det igjen var jeg syk fra mandag til torsdag. Går ingenting av dette til egenmelding? Anonymkode: f3bd6...f1d
applestories Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tok du kontakt med lege første sykedag? Da kan legen tilbakedatere. Anonymkode: 18d10...fd9 Der er et eget felt på sykmeldingen for når man hadde kontakt med lege; "Dersom denne sykmeldingen er tilbakedatert, oppgi dato for dokumenterbar kontakt med pasienten". Ikke sjelden at denne datoen er senere enn første dag for sykmelding. Men igjen - sånt skal egentlig ikke skje.
ReDBulL-EnErgI Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke gå en hel mnd uten lønn...er du gal? Hva skal jeg gjøre da...... Altså jeg har jo vært syk 3 dager om gangen Altså onsdag torsdag fredag første uke Så onsdag torsdag fredag uken etter Og uken etter der var jeg syk mandag tirsdag onsdag torsdag...igjen ....kan ikke noe av dette gå på egenmelding. Om jeg ikke får sykemelding? Dette er jo helt tullete..kiropraktor kan bekrefte at jeg har prolapd Anonymkode: f3bd6...f1d Det må gå 16 dager mellom hver egenmeldings periode, dette er nok for at folk ikke skal utnytte systemet 1
applestories Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var først syk onsdagen..torsdag og fredag...så uken etter jobbet jeg 2 dager og ble syk igjen onsdag torsdag og fredagen. Uken etter det igjen var jeg syk fra mandag til torsdag. Går ingenting av dette til egenmelding? Anonymkode: f3bd6...f1d De første tre dagene. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte mail. Jeg hadde ikke tlf på to uker og klarte heller ikke komme meg opp av sengen. Det er også 10 min oppoverbakke til busstoppet. Jeg har aldri vært så lenge syk så dette viste jeg ikke i det hele tatt. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: f3bd6...f1d Hvordan fikk du til å spise eller gå på do når du ikke kom deg opp av sengen da? Om du kom deg opp av sengen har du vel en nabo med telefon? Du kunne f.eks lånt den telefonen for å ringe legen og jobben. Anonymkode: 07f02...f23 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 Du må ha jobbet 16 dager etter første egenmelding før du kan bruke ny. Er bedriften IA kan du tilsammen bruke inntil 8 dager av gangen. Anonymkode: 7d011...ebd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk du til å spise eller gå på do når du ikke kom deg opp av sengen da? Om du kom deg opp av sengen har du vel en nabo med telefon? Du kunne f.eks lånt den telefonen for å ringe legen og jobben. Anonymkode: 07f02...f23 Jada det er lett å si for deg. Emn når du ligger der med strålende smerter så er det lettere sagt enn gjort Anonymkode: f3bd6...f1d
_popcorn_ Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå