Gå til innhold

Makan til prestasjonspress, på barneskolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som oftest blir jeg litt matt av all den klaginga om skolen her inne. Foreldre må gjøre ditt, foreldre må gjøre datt, alt var bedre før osv.

Men jeg merker nå at jeg selv er irritert. Hvorfor all dette prestasjonsjaget allerede såå tidlig?  

7-åringen som går i andre klasse har diktat hver fredag. Riktignok kun fire ord, der to er norske og to engelsk. Men hvordan gjennomgår dere det hvis barnet har fått feil? Påpeker du feilen eller sier du bare "bedre lykke neste gang." Ungen har som regel alltid fått alt riktig, kanskje en feil her og der, men da har jeg ikke sagt noe spesielt. Ikke mye å henge seg i, men ungen har fått halvparten av ordene feil de to gangene etter jul nå... og ordene blir bare lengre og vanskeligere. Samtidig vil jeg ikke være skikkelig gira, men har sagt til henne rolig at hun må prøve å forstå og ikke bare skrive å pakke ned. Det funket greit i dag. I dag holdt hun hånda over mens hun sa ordene høyt til meg, og deretter inni seg... fortalte at det er lurt å teste selv og at hun bare skal pakke sammen når hun føler hun har fått ordene under huden. 

Selvfølgelig er ikke dette all verden. Jeg er ellers avslappet til alt sammen. Men tenker at det er like godt å gi henne litt studieteknikk. I tillegg har de matteprøve hver 14 dag. Hun er forresten en gjennomsnittlig elev. Var tidligere ute med å lese enn de fleste i klassen. Men balansen ligger i å gi f i diktaten til å la henne øve inn ordene mens hun skriver. Dagens utblåsning...

Anonymkode: cf3da...273

Skrevet

Mitt barn har prøve hver fredag. Da får de engelsk gloser (8-10 ord), noen mattestykker og noen spørsmål fra hver fag om ukas emne. Så får de poeng, foreldre må skrive under også leveres den tilbake. 

Når prøven kommer tilbake og har få poeng så pleier jeg å se hva som var vanskelig. Om det er noe vi har øvd på så spør jeg om han glemte det eller hva som skjedde, om det er noe som er gjennomgått på skolen så lar jeg det være. Om det ikke er noe som jeg vet han kan. Sier ikke noe negativt.

Når vi øver på glosene så øver vi ordentlig. De har hatt gloser siden 2 klasse, som vi øver på hver dag. 

Anonymkode: 64096...8cf

Skrevet

Jeg synes noen ganger det blir stort fokus på hva som er feil, og barn som er under opplæring må regnes med å ha endel skrivefeil. Det er viktig at de ikke mister motet, skriveglede er viktig for mengdetrening. Derfor mener jeg at når man jobber med stor bokstav, ja så rett stor bokstav, dobbel konsonant- så er det i fokus osv... Det er veldig demotiverende å få hjem en tekst med røde streker over det hele. En diktat på fire ord høres greit ut, barna kan øve på de fire ordene hver dag, skriv de ned, heng de på do. Ros det som er riktig og snakk om hvordan dere kan øve så det blir riktig neste gang. Viktig å ha 5 av 10 riktige enn 5 av ti feil.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer. Bl.a engelsk.

Vi har gloseprøve hver fredag.

Det er greit å få feil, men ser jeg et mønster prøver jeg jo å ta tak i det. For eksempel var det fler som slet med spørreord-diktaten. Det er også fler som sliter med sh-ord, ukedager og måneder. Det er ikke nødvendigvis deres feil, det er vanskelige ord. Det er fint for meg å faktisk ha en oversikt over hva jeg må jobbe med i klassen. 

Jeg passer på å si til klassen at det viktigste er ikke å ha alt rett hele tida, for noen ganger er ting faktisk litt vanskelig. Det viktigste er at du gjør så godt du kan, og takler det resultatet du får. Noen blir sur om de fikk en feil, det er ikke noe vits.

Men barn skal prestere mer nå enn før, det er nok sant. Det ønskes høyere nivå i skolene. Samtidig er det viktig å ikke fokusere for mye på feil, men hva man får til. Jeg har fks en elev som er dårlig på rettskriving i engelsk, men kan og forstår mange ord når hn lytter/snakker. Da er det viktig å dra frem det. 

Anonymkode: 82d7a...a47

Skrevet

Forstår ikke hvorfor det skal være så forbanna mye ned skolen hele tiden. Og de er liten , de kommer til å bli lei lenge før de begynner på vgs.. karakter og rettelser og så mye lekser og styr på barneskolen. La de no for helvete være barn! Sorry.

Anonymkode: cc4c3...a51

• Liker 2
Skrevet

Ja, fordi det er best at de venter frem til de kommer til 8 klasse og er helt uforberedt på skolearbeid, prøver og karakterer der, blir helt overbelastet og får skikkelig angst.  

Anonymkode: 38187...9b7

• Liker 5
Skrevet

De er 5år når de begynner på skolen nom 5 år! Trenger de virkelig å testes opp og i mente de første 4årene??? 

• Liker 3
Skrevet

Mulig det er ett eller annet jeg ikke skjønner her, men er 4 ord i uken prestasjonspress? :klo: Det er jo ikke spesielt mye akkurat...

• Liker 5
Skrevet

De har gloseprøver,matteprøver,engelskprøver,norskprøver, ordprøver ,dataprøver og masse kartleggingsprøver. Føler det er mye fra 1-4trinn feks. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres lite ut... Min fjerdeklassing har gangeprøve hver fredag, 100 gangestykker. De har også målprøve hver torsdag og gloseprøve med minst 10 gloser + diktat annenhver uke. 

Han får det til stort sett, og hvis han har bomma spør jeg hva som var vanskelig og hvorfor han ikke fikk til. Så prater vi litt om det, jeg signerer prøvene og vi er ferdige med det. 

Jeg er glad for at det stilles krav tidlig. Alt for mange tåler ikke ungdomsskolen og sliter der. (Jeg har barn på ungdomsskolen, og synes klagingen fra andre foreldre er hårreisende) Det du må gjøre som forelder er å støtte ditt barn, si at det er lov å gjøre feil og rose innsats. Ikke resultat. 

Anonymkode: a8ecb...715

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke at to norske og to engelske ord i uka er mye. 

Her øvde vi på gloser på følgende måte: de leste over ordene de skulle øve på, og fikk hjelp med oversettelse. Deretter leste jeg de engelske ordene på norsk, og de skrev ordene på engelsk.. Jeg rettet, også øvde vi på ordene som ble feil, helt til de greide å skrive dem rett. Så kjørte vi igjennom hele diktatet enda to.tre ganger hvor alt ble riktig skrevet før vi var fornøyd og ga oss. På den måten hadde vi en rutine på hvordan vi øvde, så barna visste hva de skulle gjøre før vi begynte. De hadde ytterst sjelden feil på gloseprøvene sine når vi øvde på denne måten.

Anonymkode: 760ad...955

Skrevet

Dette testehysteriet har gått for langt. Alt skal måles. Tenk om dere lærere kunne brukt disse faste timene hver uke til læring? Tenk så fantastisk. 

Jeg tester ikke elevene mine på denne måten. Vi har jevnlige samtaler om hva de mestrer, hvilke utfordringer de ønsker, og hva de trenger mer hjelp til å forstå.

Elevene mine ligger langt over landsgjennomsnittet i samtlige basisfag (nasjonale prøver). De er også glade, interessert i skole og generelt motiverte.

Det står _ingen plass_ at elevene skal ha målprøve hver uke. Det står faktisk ikke at de trenger prøver heller.

La elevene få lære, utvikle seg, glede seg over skolen, fremfor prestasjonsjag og angst for fredager. Bruk skoletida på læring!

Anonymkode: 8ea6d...efb

• Liker 4
Skrevet

La eleven selv få ansvaret for leksene, så går det seg nok til etterhvert. 

Anonymkode: e3b6d...702

• Liker 2
Skrevet

Første klasse skulle være en videreføring av barnehagen, het det da 6-åringene ble skoleelever.  To pedagoger pr. klasse skulle det være, og læring skulle skje gjennom lek. 

Det gikk bare 2 år før den ene pedagogen var erstattet av en hjelpelærer.  Læring gjennom lek hadde de færreste kunnskaper om.  Ro er mantraet!  Barna skal lære å gå og bevege seg rolig, ta hensyn og sitte stille og vente på sin tur.  Dette til tross for at all forskning viser at sunn og friske barn på 5-6 år maks klarer å sitte i ro i 45 min! 

Det er ille at små barns skal oppleve skolepress allerede fra de er 5-6 år.  Jeg er redd at vi kommer til å se mange forventningsfulle og lærenemme 1.klassinger forlate skolen med følelse av å være tapere.. 

Hvem sitt ansvar er det?  Politikerne har til og med klart å få det formelt nedfelt, at det er foreldrenes ansvar!??  

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Barnehagen.no har mange gode artikler. Følg de på facebook. De tok opp dette med 6 åringer i skolen. De kjører rett på skole med stillesittende arbeid. De lærer engelsk, matte, norsk og slike tunge fag fra dag 1. Og mye lekser. Foreldre skal være med på leksene. Det kreves. 

Anonymkode: a62e9...e12

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Duckie skrev:

Mulig det er ett eller annet jeg ikke skjønner her, men er 4 ord i uken prestasjonspress? :klo: Det er jo ikke spesielt mye akkurat...

Samme her. Hadde det vært førti liksom, men det er snakk om fire(!?).. :klo:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

La eleven selv få ansvaret for leksene, så går det seg nok til etterhvert. 

Anonymkode: e3b6d...702

Det kan gå begge veier. Min ene sønn hadde taklet det veldig fint, for han vil klare og lære.

Men min andre sønn hadde brydd seg midt i ryggen om leksene. Han gjør ingenting han ikke blir pålagt, av meg eller læreren. 

Anonymkode: 64096...8cf

Skrevet

Med tanke på hvor lavt kunnskapsnivået er hos elever i Norge i dag med tanke på rettskriving og mattekunnskap syns jeg ikke det er ille. Jeg hadde også diktat hver fredag i barneskolen

Anonymkode: 9e599...078

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det var så mye. Husker vi hadde lignende oppsett for 15+ år siden på barneskolen. Viktig å ta tak i problemer tidlig, særlig når det kommer til rettskriving og staving.

Anonymkode: 6f4c3...1ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...