AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Hva er vanlig? Jeg og kjæresten bor sammen (ikke samboerkontrakt), men tenker å kjøpe noe felles snart. Til nå har vi hatt en helt ok og for så vidt rettferdig økonomi. Vi handler ca annenhver gang og ellers spleiser vi på felles ting. Så har vi resten av lønningene våre til egne ting, som f.eks lån, egen bil osv. Men jeg kan tenke meg å ha en felles konto når vi kjøper sammen til felles utgifter som lån, mat, husholdning, regninger osv. Og kanskje en felles sparekonto så vi kan ha en felles buffer. Resten av lønningen er ok å styre med selv, både til shopping, evt. egen sparing osv. Anonymkode: 83b15...25a
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Vi har alt felles , felles konto for forbruk og regninger. Betaler ned regninger og forbruk og mat fra den kontoen. Det som er igjen i sluttn av mnd setter vi inn til sparing, halvparten hver på hver vår sparekonto
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Vi har gjort det veldig enkelt. 2 felles konto, en for boliglån og strøm og en til dagligvarer og automatisk trekk til disse kontoene hver måned. Vi betaler selvfølgelig inn like mye. Resten av pengene (mesteparten) gjør vi som vi vil med. Veldig enkelt og rettferdig. Anonymkode: 02075...c65 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, Mysticgirl skrev: Vi har alt felles , felles konto for forbruk og regninger. Betaler ned regninger og forbruk og mat fra den kontoen. Det som er igjen i sluttn av mnd setter vi inn til sparing, halvparten hver på hver vår sparekonto Hvorfor har dere valgt å gjøre det på denne måten? Har dere veldig lik inntekt og likt forbruksmønster? Anonymkode: 835c3...175
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har gjort det veldig enkelt. 2 felles konto, en for boliglån og strøm og en til dagligvarer og automatisk trekk til disse kontoene hver måned. Vi betaler selvfølgelig inn like mye. Resten av pengene (mesteparten) gjør vi som vi vil med. Veldig enkelt og rettferdig. Anonymkode: 02075...c65 Den løsningen har vi også, og det har fungert helt knirkefritt i 12 år nå. Anonymkode: 17104...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Vi har felles økonomi. Det vil si at alt som kommer inn og alt som går ut er begges. Slipper å tenke på «mitt» og «ditt», alt er bare «vårt». Lettvint. Anonymkode: 0d62e...e11 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Har en felleskonto. Setter inn lik sum her til alt felles inkludert mat. Rest av lønn gjør vi som vi vil med. Anonymkode: b5e95...db0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har felles økonomi. Det vil si at alt som kommer inn og alt som går ut er begges. Slipper å tenke på «mitt» og «ditt», alt er bare «vårt». Lettvint. Anonymkode: 0d62e...e11 Det er lettvint om man har kun oppfatning av penger og liker å shoppe/spare like mye/lite, ellers blir det problematisk om en feks vil spare til pensjon mens den andre vil bruke pengene på snus, øl og gaming. Det er ikke noe jeg ville ha sponsa fremfor sikring av alderdommen. Anonymkode: 835c3...175 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lettvint om man har kun oppfatning av penger og liker å shoppe/spare like mye/lite, ellers blir det problematisk om en feks vil spare til pensjon mens den andre vil bruke pengene på snus, øl og gaming. Det er ikke noe jeg ville ha sponsa fremfor sikring av alderdommen. Anonymkode: 835c3...175 Selvsagt. Vi har veldig likt syn på pengebruk. Sparer og investerer gjør vi selvsagt. Og så kjøper vi det vi trenger og har lyst på, unner hverandre ting og slipper diskusjoner rundt det. Dette er ikke en løsning for alle. Men veldig god løsning for oss. Anonymkode: 0d62e...e11 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har felles økonomi. Det vil si at alt som kommer inn og alt som går ut er begges. Slipper å tenke på «mitt» og «ditt», alt er bare «vårt». Lettvint. Anonymkode: 0d62e...e11 Sånn har vi det også Anonymkode: d1a11...d2b
prt90 Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har felles økonomi. Det vil si at alt som kommer inn og alt som går ut er begges. Slipper å tenke på «mitt» og «ditt», alt er bare «vårt». Lettvint. Anonymkode: 0d62e...e11 Og hva om du har lyst til å kjøpe deg noe dyrt som samboeren ikke har noen interesse av da? 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 Dere som har felles økonomi typ "alt mitt er ditt", hvem av dere har høyest lønn? Anonymkode: 02a55...135
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har felles økonomi typ "alt mitt er ditt", hvem av dere har høyest lønn? Anonymkode: 02a55...135 Ganske likt. Anonymkode: d1a11...d2b
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har dere valgt å gjøre det på denne måten? Har dere veldig lik inntekt og likt forbruksmønster? Anonymkode: 835c3...175 Fordi vi har alt felles , og er enige i hva vi skal bruke pengene på. Vi bor ikke sammen engang men vi har alt felles likevel
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 8 timer siden, prt90 skrev: Og hva om du har lyst til å kjøpe deg noe dyrt som samboeren ikke har noen interesse av da? Da sier jeg «åh, jeg har lyst på X, hva tror du om det?» Så svarer han at det høres fint ut. Vi kjøper selvsagt mange ting den andre ikke trenger/ønsker, det hadde vi jo gjort om vi hadde felles økonomi eller ei. Men det er selvfølgelig helt i orden! Anonymkode: 0d62e...e11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #16 Skrevet 23. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har felles økonomi typ "alt mitt er ditt", hvem av dere har høyest lønn? Anonymkode: 02a55...135 Vi tjener likt. Anonymkode: 0d62e...e11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #17 Skrevet 23. januar 2018 Vi har felleskonto som vi begge overfører likt beløp til hver måned. Den brukes til alle felles utgifter, som mat, forsikringer, ting til barna, osv. Vi har ikke noen felles sparekonto/buffer, men det er kun fordi vi vet at den andre har sin egen, og har satt av godt av penger til sin del av uforutsette fellesutgifter. Og vi har ikke funnet noen bank som tilbyr høyrentekonto som kan disponeres av mer enn én person. I tillegg til at om én person står som disponent på kontoen, vil denne personen få det inn som formue i ligningen. Vi synes det er utrolig greit å ha egne penger som er bare våre. Jeg har ingenting med om han velger å bruke 2 000 kr av sine egne penger på et legosett. Han har ingenting med om jeg velger å blåse 2 000 av mine penger på en ikke livsnødvendig, men veldig artig, duppedittdings. Anonymkode: 30afb...175 1
Horge Skrevet 23. januar 2018 #18 Skrevet 23. januar 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til at om én person står som disponent på kontoen, vil denne personen få det inn som formue i ligningen. Du mener altså at en disponent får det inn som formue i egen likning? Kan ikke skjønne annet enn at det må være feil, eller at det er noe du har misforstått, for det er selvfølgelig bare eier av en konto som skal få oppført saldo som formue. Et tilfelle som sant nok kan føre til misforståelse er dersom du er disponent for ditt eget barns konto, da vil du få dette oppført som formue; men det er ikke fordi du er disponent til kontoen, det er fordi det er ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #19 Skrevet 23. januar 2018 15 minutter siden, Horge skrev: Du mener altså at en disponent får det inn som formue i egen likning? Kan ikke skjønne annet enn at det må være feil, eller at det er noe du har misforstått, for det er selvfølgelig bare eier av en konto som skal få oppført saldo som formue. Et tilfelle som sant nok kan føre til misforståelse er dersom du er disponent for ditt eget barns konto, da vil du få dette oppført som formue; men det er ikke fordi du er disponent til kontoen, det er fordi det er ditt barn. Høres ut som hun bruker irder disponent feil og mener eier av kontoen. Anonymkode: 835c3...175 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #20 Skrevet 23. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som hun bruker irder disponent feil og mener eier av kontoen. Anonymkode: 835c3...175 Ja, mener eier. Eier får saldo som formue, og det kan slå uheldig utbpå skatten. Anonymkode: 30afb...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå