Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lager en ny tråd. Er opprørt og redd etter at passet mitt har blitt stjålet. Jeg har meldt fra med å møte hos politiet. Hva mer kan jeg gjøre? Jeg er fortvilt og synes dette er skremmende. 

Anonymkode: d990a...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis passet er meldt stjålet så er det vel i register sånn at man ser det om noen prøver å bruke det. 

Anonymkode: 2428b...e6c

Skrevet

Et norsk pass er meget verdifullt på det illegale markedet. Opptil 25000 kr. Så dette blir nok brukt av andre. Som oftest med et utskiftet bilde.

Anonymkode: 12d06...0b6

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et norsk pass er meget verdifullt på det illegale markedet. Opptil 25000 kr. Så dette blir nok brukt av andre. Som oftest med et utskiftet bilde.

Anonymkode: 12d06...0b6

Faen. Har dette noe å si for meg utenom at det selvsagt er ubehagelig og ekkelt? 

Skrevet

Er det et nytt biometrisk pass? I så fall gjøres det ubrukelig så snart det er meldt stjålet. 

Det var noen smartinger som stjal mitt av den grunn, men så oppdaga at det var av den typen, og dermed kasta de det fra seg utafor døra mi igjen. For så vidt greit, for da slapp jeg mer ekstra utgifter. 

Konklusjon: De nye passene er sikrere. 

Skrevet
3 minutter siden, bortebra skrev:

Er det et nytt biometrisk pass? I så fall gjøres det ubrukelig så snart det er meldt stjålet. 

Det var noen smartinger som stjal mitt av den grunn, men så oppdaga at det var av den typen, og dermed kasta de det fra seg utafor døra mi igjen. For så vidt greit, for da slapp jeg mer ekstra utgifter. 

Konklusjon: De nye passene er sikrere. 

Fikk passet i fjor mener jeg, eller 2016. Da er det vel nytt? Håper virkelig det er tilfellet. 

Skrevet

Er det utstedt senere enn 2 oktober 2005 er det biometrisk ja. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk passet i fjor mener jeg, eller 2016. Da er det vel nytt? Håper virkelig det er tilfellet. 

Ja da er det biometrisk

Skrevet

Ja, for da skannes det jo som et bankkort, og kan med andre ord sperres. Det betyr at det i de fleste situasjoner blir ubrukelig så snart det er sperra. Gode nyheter til deg, med andre ord!

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lager en ny tråd. Er opprørt og redd etter at passet mitt har blitt stjålet. Jeg har meldt fra med å møte hos politiet. Hva mer kan jeg gjøre? Jeg er fortvilt og synes dette er skremmende. 

Du får undersøke forsikringene og kredittkortene dine og se om du har id tyverihjelp eller forsikring på noen av disse. Da får du hjelp gjennom de ordningene. Ellers får du sperre degnfor all kreditt m.m. om du vil gjøre det som er anbefalt. 

Anonymkode: 60f6b...64a

Skrevet
1 minutt siden, bortebra skrev:

Ja, for da skannes det jo som et bankkort, og kan med andre ord sperres. Det betyr at det i de fleste situasjoner blir ubrukelig så snart det er sperra. Gode nyheter til deg, med andre ord!

Takk Gud! Herregud så letta jeg er nå! Men de har dessverre personnummeret mitt, så jeg må vel sperre for kredittvurdering. 

Du får undersøke forsikringene og kredittkortene dine og se om du har id tyverihjelp eller forsikring på noen av disse. Da får du hjelp gjennom de ordningene. Ellers får du sperre degnfor all kreditt m.m. om du vil gjøre det som er anbefalt. 

Anonymkode: 60f6b...64a

Må nok gjøre det ja. Står at jeg skal sende kopi av gyldig legitimasjon, er det noen som vet om jeg  et bilde av legitimasjonen gjelder som "kopi"? Har ikke mulighet til å scanne.

Skrevet

Sperr deg for kredittvurdering ja. En kompis av meg fikk plutselig en regning på et nytt telefonabonnement han ikke hadde bestilt. Det var ikke passtyrveri, men det var trolig noen som hadde funnet en gammel regning med nok info om han i søpla, eller så hadde han mistet den eller noe sånn. Han fikk ordnet opp, men det var jo litt bryderi, så man kan unngå mye om man sperrer seg først, så får de ikke muligheten til å bruke dine personalia for kredittvurdering :)

Vil tro bilde av leg. går bra. Det er jo omtrent det samme som en kopi (som også egentlig er et bilde). 

Anonymkode: 42822...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...