AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg er i en posisjon der jeg søker jobb, og håper selvsagt på å bli innkalt på intervjuer. Fra før vet jeg at en potensiell arbeidsgiver ikke har lov å spørre om graviditet. Selv om jeg er helt uten gründer-ånd, forstår jeg lysten til å vite om dette fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. Helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor det er så forferdelig å spørre om dette Jeg har allerede et barn, og redd mulige arbeidsgivere tenker jeg vil ha flere barn, og vil sortere meg bort til fordel for Maxmillian André på 18, da det er litt mindre trolig han kommer til å spre genene sine videre med det første, og uansett tar ikke han den fulle tyngden av graviditet/babytid sammenliknet damer. Derfor: er det innafor å gradere meg fra å bli valgt bort ved å si jeg ikke skal ha flere barn? Anonymkode: 1b4fc...8eb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Du kan helt fint flette dette inn i samtalen. Jeg pleier flette det inn i svar på "hvor er du om 5år" at jeg ikke vil stifte familie. Grunnen til at dem ikke har lov å spørre, er akkurat det du selv sier. Dersom du svarer "ja, jeg og typen planlegger barn i løpet av de nærmeste årene" så vil enkelte arbeidsgivere foretrekke maximillian på 18 år. For noen arbeidsgivere er svangerskapsperioder og småbarns-perioder utfordrende, siden det ofte blir mye sykefravær. Så om dem spør, og får vite om mulig familieforøkelse, så er sjansene ganske store for at dem velger en tilsvarende kvalifisert søker som ikke skal ha barn. Men igjen, jeg kjenner meg igjen i din posisjon. Jeg var ferdig utdannet for noe få år siden, er i den "perfekte alder" helt i starten av 30årene. Jeg er frivillig uten barn, og det kommer ikke til å endre seg. Men siden arbeidsgiver ikke har lov å spørre om det, så fletter jeg det inn, for å ikke bli ekskludert "fordi dem tror kanskje jeg kommer til å gå ut i permisjon"... Anonymkode: 4d140...7aa 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Hvis det, som det nevnes over her, faktisk er helt sant og hvis du finner en naturlig måte å flette det inn på. Å opplyse om sånt helt ut av det blå kan fort virke mot sin hensikt - som arbeidsgiver ville jeg synes det var litt merkelig. Anonymkode: e141b...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, Sugemerke skrev: Ja, men kun om det er sant. Det er sant! Anonymkode: 1b4fc...8eb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan helt fint flette dette inn i samtalen. Jeg pleier flette det inn i svar på "hvor er du om 5år" at jeg ikke vil stifte familie. Grunnen til at dem ikke har lov å spørre, er akkurat det du selv sier. Dersom du svarer "ja, jeg og typen planlegger barn i løpet av de nærmeste årene" så vil enkelte arbeidsgivere foretrekke maximillian på 18 år. For noen arbeidsgivere er svangerskapsperioder og småbarns-perioder utfordrende, siden det ofte blir mye sykefravær. Så om dem spør, og får vite om mulig familieforøkelse, så er sjansene ganske store for at dem velger en tilsvarende kvalifisert søker som ikke skal ha barn. Men igjen, jeg kjenner meg igjen i din posisjon. Jeg var ferdig utdannet for noe få år siden, er i den "perfekte alder" helt i starten av 30årene. Jeg er frivillig uten barn, og det kommer ikke til å endre seg. Men siden arbeidsgiver ikke har lov å spørre om det, så fletter jeg det inn, for å ikke bli ekskludert "fordi dem tror kanskje jeg kommer til å gå ut i permisjon"... Anonymkode: 4d140...7aa Ja, da skal jeg prøve å flette det inn. Blir litt merkelig å bare buse ut med det. Takk Anonymkode: 1b4fc...8eb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det, som det nevnes over her, faktisk er helt sant og hvis du finner en naturlig måte å flette det inn på. Å opplyse om sånt helt ut av det blå kan fort virke mot sin hensikt - som arbeidsgiver ville jeg synes det var litt merkelig. Anonymkode: e141b...4ea Selvfølgelig! Jeg ser selv at det å bare buse ut med det blir merkelig Anonymkode: 1b4fc...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå