Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere at man kan ha for mange bøker ?

F.eks om man bor i en leilighet på 50 m2 og har 1000 bøker. Vil du si at det er for mye ?

Eller man bor i et hus på 500 m2 og har 10.000 bøker er det for mye ?

Anonymkode: da007...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir aldri for mange. Men det er en fordel å ha såpass mye ledig plass at man kan komme frem til kjøleskap, dusj, toalett og seng. 

• Liker 12
Skrevet

Nei, er man en lesehest så er det jo fantastisk å ha mange bøker. De forteller noe om din historie, "den boka leste jeg da jeg var student", "den betydde mye for meg på det tidspunktet" osv. Samt at man kan samle opp alle bøker i forfatterskap man følger med på, samle klassikere osv. Jeg kjøper mange bruktbøker, fin måte å få lest ting man ennå ikke har oppdaget, uten at det koster skjorta. Synes også bøker gjør et hjem varmere, drømmen er å ha en hel langvegg av stua dekket av bøker :P

Eneste problemet er ved flytting. Bøker er tungt! Hadde vel 10-15 kjempetunge kasser sist gang jeg flyttet.

Anonymkode: de218...a13

• Liker 1
Skrevet

For noen år siden hadde jeg nesten samlemani og tenkte at det ikke fantes noe bedre enn å drukne i bøker. Nå som jeg har blitt eldre, ser jeg litt annerledes på det. Jeg trenger ikke lenger eie det jeg leser, så jeg har begynt å benytte meg langt mer av biblioteket, og jeg har også kvittet meg med veldig mye. Det skal mye til for en bok nå å fortjene en hylleplass hjemme hos meg.

Anonymkode: 3fb0b...8f8

• Liker 3
Skrevet

Så klart ikke :strix: For en bibliofil som meg er bøker :rodmer:

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Finnes ingen øvre grense, men det er grenser for hvor mye man rekker å lese i løpet av et liv.

Skrevet

Det er vel mer miljøvennlig og snillere mot verden vi lever i å laste ned bøker. Hver gang man kjøper en fysisk bok kjøper man søppel som en gang må kastes og som kunne vært unngått 

Anonymkode: f97bd...3e8

Skrevet

Jeg har for mange... 
Så jeg har måtte lagt flere i eske på boden. 
Hva som er for mange avgjøres av hylleplass, ikke antall. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, man kan aldri ha for mange bøker.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer miljøvennlig og snillere mot verden vi lever i å laste ned bøker. Hver gang man kjøper en fysisk bok kjøper man søppel som en gang må kastes og som kunne vært unngått 

Anonymkode: f97bd...3e8

MAN KASTER IKKE BØKER.

Om man ikke vil ha dem lenger så gir man dem bort enten til en bruktbutikk\antikvariat eller til andre personer. Eller så kan du gi det til et bibliotek man trenger ikke kaste bøker.

Skrevet
2 minutter siden, Balian de Ibelin said:

MAN KASTER IKKE BØKER.

Om man ikke vil ha dem lenger så gir man dem bort enten til en bruktbutikk\antikvariat eller til andre personer. Eller så kan du gi det til et bibliotek man trenger ikke kaste bøker.

Selv om du gir de bort til noen vil de etterhvert kaste dem. Det gjelder biblioteker, loppemarkeder og personer.

Skrevet

Ser ikke meningen med å kjøpe bøker bare fordi man vil lese dem. 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, Lammelåret skrev:

Ser ikke meningen med å kjøpe bøker bare fordi man vil lese dem. 

Nei hvem vet kan det være fordi noen liker å ha bøker. Jeg vet det er sjokkerende at folk gjør ting du ikke gjør.

Jeg mener det er nesten som folk gjør forskjellige ting. 

Skrevet
2 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

MAN KASTER IKKE BØKER.

Jeg jobber på bibliotek og kaster mange bøker. Vi vil som regel ikke ha de gamle bøkene dine... For et vanlig bibliotek er bøker bare verdt noe så lenge folk er interessert i å lese dem.

Som privatperson vil jeg hevde at jeg har ikke for mange bøker, jeg har bare for liten plass... :fnise: 

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke mulig å ha for mange bøker. De siste årene har jeg blitt flinkere til å gi bort de bøkene jeg aldri kommer til å lese om igjen, men likevel blir hyllene fullere og fullere. 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
3 minutter siden, Daria skrev:

Jeg jobber på bibliotek og kaster mange bøker. Vi vil som regel ikke ha de gamle bøkene dine... For et vanlig bibliotek er bøker bare verdt noe så lenge folk er interessert i å lese dem.

Som privatperson vil jeg hevde at jeg har ikke for mange bøker, jeg har bare for liten plass... :fnise: 

Det med biblioteket var bare et eksempel. De aller fleste gir vel bøker til bruktbutikker eller antikvariater.  

Skrevet

Selvfølgelig kan man ha for mange bøker, i alle fall om det er papirbøker. Digitale bøker lagret på kindle e.l. kan man derimot ha nokså ubegrenset av før det er for mye. 

Skrevet

I prinsippet nei, men når det gjelder trykte bøker så er nok svaret ja. Jeg har for mange. Det er nemlig ikke plass til flere bokhyller i leiligheten. :fnise: De eneste rommene som ikke inneholder bokhyller er soverommet (bøker ER støvsamlere) og kjøkkenet (ingen ledige vegger og dessuten ville det over tid samlet seg fett på bøkene der siden de ikke akkurat kan vaskes med Zalo eller salmiakk). 

Er nå i gang med å fylle opp Calibre med digitale bøker. Har et skjønnsomt utvalgt på Kindle og henter ut fra lageret i Calibre når jeg vil lese dem. 

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke noe som heter "for mange bøker" 

Det finnes bare noe som heter "for små bokhyller"

Anonymkode: de2ca...edd

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, Cata skrev:

Er nå i gang med å fylle opp Calibre med digitale bøker. Har et skjønnsomt utvalgt på Kindle og henter ut fra lageret i Calibre når jeg vil lese dem. 

Oi, der lærte jeg et nytt ord! Takk! Jeg elsker når det skjer!

Anonymkode: 3fb0b...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...