AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Finnes det noen standard samværsavtale for foreldre som bor langt unna? Barnet må reise med fly for å tredfe pappaen og nå vil han han plutselig ha "normalt" samvær. Faren flyttet en flyreise unna, ca 1 time med fly. Hva tenker dere er ok? Barnet går i 2.klasse og har venner og familie her. Annenhver ferie? En helg nå og da? Finnes det noe konkret svar på dette? Han vil sette seg på bakbeina og ha henne mer enn hva som er hensiktmessig og hva hun har godt av. Så jeg vil ha noen lover og regler å slå i bordet med om han begynner å gjøre seg til. Hva har barnet krav på ang samvær med far? Hun går skole her så hun kan ikke reise dit i ukedagene hvis det ikke er ferie. Han ønsker en langhelg hver mnd, hvor hun må ta fri en dag pr mnd. Så annenhver ferie, hvor han ønsker mer enn 50% av feriene fordi han treffer henne så lite. Der er jeg også uenig og ønsker også å ha ferie med barnet mitt like mye som han ønsker det. Han ønsker altså: 75% av ferier (altså jul, vinterferie, påske, og høstferie), en langhelg hver mnd hvor hun da må ta fri en fredag før hun skal til han, 4 uker i sommerferien og en langhelg (3 dager) hver måned. Hvor føyelig skal jeg være? Bør jeg la han "få" mer enn jeg egentlig mener er greit? Anonymkode: 77454...9ad
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Tror jeg ville tatt en tur til familiekontoret og laget avtale der. Anonymkode: ea393...0a7 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Vårt samvær er fastsatt i retten. Barnet bor hos mor. Far har samvær en helg hver mnd, alle planleggingsdager, halve påske, halve vinterferie, 1.mai, annenhver jul/nyttår og 3 uker om sommeren. Far betaler flyreise tur, jeg betaler retur. Vi har og i avtalen at far kan komme til barnets hjemsted og ha samvær når han vil. Anonymkode: 7af02...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Han kan ikke kreve at hun skal ta fri fra skolen iallefall. Ikke mesteparten av feriene heller, hun har like mye rett på ferie med deg som med far. Tror familievernkontoret ville vært greit å kontakte Anonymkode: 01df5...198 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Du skjønner vel at du må ta dette med familievernkontoret?🙄 Anonymkode: ca350...4c1
RoH Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Hva sa retten? At han ikke var egnet omsorgperson? Hvor langt inn i systemet kom dere før han måtte gi seg?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Dette må jo bli veldig stressende for barnet og skal bli sendt rundt sånn annenhver helg. Trodde barnet var i fokus i første rekke. Anonymkode: 0141a...759 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Kan ikke far heller komme på helgebesøk til barnet? Anonymkode: 8341b...fb5 1
SesameStreet Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noen standard samværsavtale for foreldre som bor langt unna? Barnet må reise med fly for å tredfe pappaen og nå vil han han plutselig ha "normalt" samvær. Faren flyttet en flyreise unna, ca 1 time med fly. Hva tenker dere er ok? Barnet går i 2.klasse og har venner og familie her. Annenhver ferie? En helg nå og da? Finnes det noe konkret svar på dette? Han vil sette seg på bakbeina og ha henne mer enn hva som er hensiktmessig og hva hun har godt av. Så jeg vil ha noen lover og regler å slå i bordet med om han begynner å gjøre seg til. Hva har barnet krav på ang samvær med far? Hun går skole her så hun kan ikke reise dit i ukedagene hvis det ikke er ferie. Han ønsker en langhelg hver mnd, hvor hun må ta fri en dag pr mnd. Så annenhver ferie, hvor han ønsker mer enn 50% av feriene fordi han treffer henne så lite. Der er jeg også uenig og ønsker også å ha ferie med barnet mitt like mye som han ønsker det. Han ønsker altså: 75% av ferier (altså jul, vinterferie, påske, og høstferie), en langhelg hver mnd hvor hun da må ta fri en fredag før hun skal til han, 4 uker i sommerferien og en langhelg (3 dager) hver måned. Hvor føyelig skal jeg være? Bør jeg la han "få" mer enn jeg egentlig mener er greit? Anonymkode: 77454...9ad Dette må diskuteres på familievernkontoret. Det er ikke noen konkrete bestemmelser, men en må tilpasse seg barnets beste. Når det er sagt, når hun er i skolealderen, så kan hun selvfølgelig ikke ta seg fri fra skolen. Det er ikke greit å skulke skolen. Å fly sent på en fredag etter skolen også tilbake på søndag, det er slitsomt med så mye reising og jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg bare nikket og godtok det kravet. Hun er syv år og burde få litt ro i ferier og helger. Hjemmet hennes, det som føles som hjemmet, er hos deg og det blir mer som et besøk hos pappaen . Jeg skjønner godt at han er frustrert og savner datteren sin, men hun begynner å bli så stor nå at hun er nødt til å få litt av feriene sammen med vennene sine. Hun er i den alderen der venner begynner å bli en stor del av barnets liv og de trenger å få tid til å være sammen i ferien, ha overnattinger og annet moro. Jeg vil si at han har forventninger som ikke er realistiske i forhold til barnets beste og det lyser gjennom at dette handler om hans behov. Endret 22. januar 2018 av SesameStreet 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 Som flere sier må dette tas på familievernkontoret. Når det er sagt så tenker far kun på seg selv. Det vil være veldig belastende for barnet å reise så mye, og du har like mye rett på ferie som han. Normalen er vel 3 uker på sommeren, annenhver jul og en halvdel av påsken hver. Vinterferie og høstferie kunne dere hatt annenhver gang. Når han velger å flytteså langt, må han selv ta konsekvensene. Har han noe familie i nærheten av seg? Hvis så kan jo han fly frem og tilbake annenhver helg for samvær der. Jeg vet at om pappaen til mine barn hadde flyttet så langt vekk, hadde normalt samvær skjedd her, eller de hadde flydd engang i blandt. Anonymkode: f5f2b...6ce 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Enig med de andre, ferier bør deles i to, kanskje bortsett fra at dere kunne ta hele høst- og vinterferien hver sin gang? Jeg ville ikke gått med på fri fra skolen, men hadde heller foreslått noen helger nå og da, særlig når det blir lenge mellom feriene. For eksempel en helt i november (mellom høst- og juleferien) og et par helger i vårsemesteret avhengig av hva som passer med andre ferier og alle fridagene i mai. Men ja, du må ta det med familievernkontoret. Tviler på at langhelger med fri fra skolen vil slå an der. Anonymkode: 93dce...d41
maria.magdalena83 Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 (endret) Kjenner noen som har tilsvarende reisevei. Der flyr barna og besøker far hver tredje helg. Dette har fungert veldig bra. Barna har et godt forhold til far, stemor og sine yngre halvsøsken siden de ses ofte. Dette har vært de siste 10 årene. Dyrt er det selvfølgelig. Spesielt da barna var så små at far måttet fly sammen med de begge veier😂 Det jeg tenker er viktig er å høre med barna hva de ønsker. Endret 23. januar 2018 av maria.magdalena83 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 At hun skal ta seg en fridag en dag i måneden for å reise syns jeg i hvert fall ikke du skal finne deg i! Anonymkode: cb486...449 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå