AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg er oppvokst på et mindre sted i en normal familie. Ingen i min familie har stort høyere utdanning enn videregående. Et par har høyskole. Men jeg snakket om noe jeg hadde lyst en gang, og det ble møtt overraskende negativt. "det er noe med å ha realistiske forventninger til livet" og slike holdninger. Når jeg har kommet i andre miljøer ser jeg folk er så karismatiske og generelt mer spennende. Fordi de tør gjøre noe ut av seg. Og jeg er oppvokst med denne kjedeligheten.. Herregud så kjedelige folk! hvorfor er noen "realister"? Er det ikke litt det samme som å ikke tørre å gjøre noe ut av seg? Er de kjedelige så er de kjedelige, men hvorfor er de så redde for mennesker som tør prøve flere ting? De er ikke akuratt de som får verden til å gå fremover for å si det slik. Anonymkode: c487d...aba
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Er det nærmeste familien din du omtaler slik? Anonymkode: af797...ebc
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Men du trenger vel ikke kutte samværet med familien din pga dette? Flytt til byen, utdann deg og vær i disse karismatiske miljøene. Du må gjøre det som gjør deg lykkelig! Også kan du ha familien litt på avstand og møtes i ferier og slikt. Anonymkode: 835cf...f63 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Hvorvidt de kan kalles "realister" eller ikke avhenger jo helt av disse planene du introduserte. Anonymkode: 6bc4a...90e 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Å være realist betyr vel bare at du ikke lever i en fantasiverden. Og så kan man være realist på noen områder og andre ikke. Anonymkode: 238c3...508 5
Gjest Terence Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Hva er det du vil bli da? Pop-stjerne?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Noen velger å råtne foran TV-skjermen. Andre velger å råtne i graven. Anonymkode: 686a8...46a 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Jeg kjenner fult av folk, særlig i Oslo (bor der) som oppnår utrolig mye. Treffer foreldrene deres og de er så mye "tøffere" enn mine kjedelige på bygda! disse vennene oppnår jo så utrolig mye, og jeg mistenker at troen på seg selv er det som har manglet hos oss. Min familie er mer sånn "dette skjer ikke oss (vinne i lotto f.eks)," det er mange om jobben ".er så jævla flinke til å se hinder. Stusselig. Jeg har oppnådd så mye mer etter jeg ble påvirket av andre folk. Nå føles min familie så stusselig i forhold.. Anonymkode: c487d...aba 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner fult av folk, særlig i Oslo (bor der) som oppnår utrolig mye. Treffer foreldrene deres og de er så mye "tøffere" enn mine kjedelige på bygda! disse vennene oppnår jo så utrolig mye, og jeg mistenker at troen på seg selv er det som har manglet hos oss. Min familie er mer sånn "dette skjer ikke oss (vinne i lotto f.eks)," det er mange om jobben ".er så jævla flinke til å se hinder. Stusselig. Jeg har oppnådd så mye mer etter jeg ble påvirket av andre folk. Nå føles min familie så stusselig i forhold.. Anonymkode: c487d...aba Likevel er det ingen som spiller mer lotto enn dem. Gratulerer med ny omgangskrets Anonymkode: 686a8...46a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner fult av folk, særlig i Oslo (bor der) som oppnår utrolig mye. Treffer foreldrene deres og de er så mye "tøffere" enn mine kjedelige på bygda! disse vennene oppnår jo så utrolig mye, og jeg mistenker at troen på seg selv er det som har manglet hos oss. Min familie er mer sånn "dette skjer ikke oss (vinne i lotto f.eks)," det er mange om jobben ".er så jævla flinke til å se hinder. Stusselig. Jeg har oppnådd så mye mer etter jeg ble påvirket av andre folk. Nå føles min familie så stusselig i forhold.. Anonymkode: c487d...aba Du har foretatt en klassereise. Det er da lett å føle en slags avsky for det man kommer i fra. Men ta familien din for det den er, du trenger ikke endre dem. Det er et sted du kan komme hjem på middag og i jula og sånn. Så har du ditt nye liv med mennesker som er mer lik deg, eller den du ønsker å være. Anonymkode: 835cf...f63 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Jeg er og vokst opp på et litt mindre sted, og kommer fra en familie med lite utdanning. Stedet jeg kommer fra er og kjent for å være noe konservativt og religiøst. Nå er ikke ejg noe karrieretalent, men jeg ønsket meg høy utdanning og en jobb jeg kunne trives med som krevde noe intellektuelt. Det har jeg fått, men møtte alltid denne «være realistisk» når jeg ville ta utdanning og når jeg søkte jobb. Det realistiske ble jo tilslutt at jeg fikk jobber jeg faktisk passet til, noe som passer inn i nettopp den utdanningen jeg har. Mange på mitt hjemsted er blitt arbeidsløse fordi alle jobbet i en stor oljebedrift hvor endel ikke hadde relevant utdanning, og alle kan det samme. Det funket bra i noen år å «bare ta en jobb der», men nå går det jo dårlig med svært mange i regionen dessverre. Så det realistiske er nok mer at man driver med noe man ønsker, og er villig til å flytte på seg om det kreves. Anonymkode: ba250...56b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 Mange er slik, de tør ikke ta skrittet og forandre noe. Og da er det mer behagelig at andre også er slik. Man bør ikke høre på slike, gjør det du vil Anonymkode: 93c96...9d1 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner fult av folk, særlig i Oslo (bor der) som oppnår utrolig mye. Treffer foreldrene deres og de er så mye "tøffere" enn mine kjedelige på bygda! disse vennene oppnår jo så utrolig mye, og jeg mistenker at troen på seg selv er det som har manglet hos oss. Min familie er mer sånn "dette skjer ikke oss (vinne i lotto f.eks)," det er mange om jobben ".er så jævla flinke til å se hinder. Stusselig. Jeg har oppnådd så mye mer etter jeg ble påvirket av andre folk. Nå føles min familie så stusselig i forhold.. Anonymkode: c487d...aba Men nå må du være klar over at dine foreldre muligens hadde helt andre betingelser for å klare seg i livet enn deg. Noen mennesker er nødt til å slå seg til ro at de aldri vil bli de som får alt. Og de tenker vel da at det er bedre du lærte det tidlig enn at du ble skuffet eller snytt senere Vi har mange eksempler på mennesker som ble fortalt de kunne klare alt, som endte opp med å mislykkes og klandre foreldrene En balanse er nok best, men når alt kommer til alt så er foreldre like mye preget av egne erfaringer som alle andre Anonymkode: 4a024...fef 5
Sirah Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorvidt de kan kalles "realister" eller ikke avhenger jo helt av disse planene du introduserte. Anonymkode: 6bc4a...90e Dette. Dersom du ønsket å bli sykepleier kan jeg forstå frustrasjonen din. Var derimot ønsket astronaut så mye mulig at det ligger noe i reaksjonen....
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Hva er galt med å være realist ?? Anonymkode: 1d121...524
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner fult av folk, særlig i Oslo (bor der) som oppnår utrolig mye. Treffer foreldrene deres og de er så mye "tøffere" enn mine kjedelige på bygda! disse vennene oppnår jo så utrolig mye, og jeg mistenker at troen på seg selv er det som har manglet hos oss. Min familie er mer sånn "dette skjer ikke oss (vinne i lotto f.eks)," det er mange om jobben ".er så jævla flinke til å se hinder. Stusselig. Jeg har oppnådd så mye mer etter jeg ble påvirket av andre folk. Nå føles min familie så stusselig i forhold.. Anonymkode: c487d...aba Oppvekst og kultur kombinert med personlighet bestemmer ofte om folk er/blir den typen som navigerer etter lyset, eller om de blir/er typen som navigerer mot bunnen. Det sagt så er det tid for å slutte å snakke foreldrene sine ned. Akkurat nå er det på et sted som mange studenter og barn har vært før deg. Der hvor det ser ut som alle andre har det du skulle ønske at du hadde. Husk bare at om du hadde hatt andre foreldre så hadde du ikke vært nøyaktig den du er i dag. Du hilser også på et ønske om å distansere deg fra bygda som du kjenner i detalj. Du ønsker å høre til i byen, og snakker oppveksten på byga ned. Du har andre opplevelser enn de nye vennene dine, du har levd et annet liv. Bruk det for alt det er verd. Det er ingen andre enn du selv som setter grenser for hva du skal drømme om å få til. Hva du skal jobbe mot. Du kan velge om du vil se mulighetene som åpner seg når det ser som mørkest ut. Om du vil bli en som navigerer etter lyset. Anonymkode: 67016...21a 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppvekst og kultur kombinert med personlighet bestemmer ofte om folk er/blir den typen som navigerer etter lyset, eller om de blir/er typen som navigerer mot bunnen. Det sagt så er det tid for å slutte å snakke foreldrene sine ned. Akkurat nå er det på et sted som mange studenter og barn har vært før deg. Der hvor det ser ut som alle andre har det du skulle ønske at du hadde. Husk bare at om du hadde hatt andre foreldre så hadde du ikke vært nøyaktig den du er i dag. Du hilser også på et ønske om å distansere deg fra bygda som du kjenner i detalj. Du ønsker å høre til i byen, og snakker oppveksten på byga ned. Du har andre opplevelser enn de nye vennene dine, du har levd et annet liv. Bruk det for alt det er verd. Det er ingen andre enn du selv som setter grenser for hva du skal drømme om å få til. Hva du skal jobbe mot. Du kan velge om du vil se mulighetene som åpner seg når det ser som mørkest ut. Om du vil bli en som navigerer etter lyset. Anonymkode: 67016...21a Det er vanskeligere å kvitte seg med det man lærte som barn. Folk som er oppvokst med selvsikre, kariamatiske og ressursterke positive foreldre blir smittet, mens realistene jeg er oppvokst med er dønn kjedelige og grunnen til at de alltid sier "de fleste oppnår ikke dette" er kanskje fordi de ikke tør å tro? Anonymkode: c487d...aba
_popcorn_ Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 For meg har det å være realistisk vært det som har gjort at jeg kommer noen vei. For da legger jeg realistiske planer for å nå målet mitt. Din familie er negativ/pessimistisk, ikke realistisk. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 Herlig. Halvparten av "karismatiske" folk er jo uintelligente og enkle narsisisster og hipsterfasister som bare ikke kan få nok oppmerksomhet. Nøkterne folk på i utkant Norge fremfor tåkefyrster any day! Anonymkode: f97a7...485
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen velger å råtne foran TV-skjermen. Andre velger å råtne i graven. Anonymkode: 686a8...46a Nå tror jeg ikke du kan velge. Men om jeg kunne jeg heller valgt tv enn grav Måtte bare Anonymkode: d38d3...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå