Petunius Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Hva ville dere satt mest pris på hvis dere skulle i et bryllup? Komme til et fint hotell med 3 retter og vin til maten, men at man selv må betale for drikke etter maten. Eller kommet i et lokale hvor det er leid inn noen som griller og fri flyt av alkohol hele kvelden? Er så usikker på hva vi skal velge! På en måte tenker jeg det er greit med et hotel. Da kan gjestene bo der samt sjansen er mye mindre for at folk drikker seg fulle. Samtidig er jeg redd vi blir sett på som smålig som ikke har fri bar. Hva er deres tanker? Hva valgte dere?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Det er to veldig forskjellige typer fester, men hadde syntes at begge deler var like fint. Anonymkode: a7294...08d 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Aldri vært i bryllup uten fri bar uansett opplegg... Dyrt, rimelig, mellom... Alle har klart å få til fri bar. Anonymkode: 31c11...530 1
Tibbie Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Jeg hadde likte begge deler som gjest Som brud ville jeg nok heller forestrukket det fine hotellet og hatt det litt fancy og luksuriøst. Om hotellet ikke tilbyr åpen bar, kan dere kanskje få en bong-ordning? Alle gjestene får tre bonger hver, for eksempel, som de kan bytte inn mot drikke i baren. Etter det må de betale. Hotellet går sikkert med på det om dere betaler for det på forhånd, eller tar imot faktura. Eller var dette kanskje enten eller? Enten fint lokale med fin mat, eller litt billigere lokale, men gratis drikke...? 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Helt fint med bryllup på hotell og god middag med drikke til og så betalbar. Har vært i slike bryllup flere ganger, og folk blir akkurat så fulle/så lite fulle som de vanligvis blir Ofte mye morsommere fester på lokaler da, fordi det er mye friere og mindre stivt på slike steder. Men gjør det som er rett for dere to - det er tross alt deres dag! Anonymkode: 4b20e...a07
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Synes begge deler er innenfor, og så spørs det helt an på gjestene hva de foretrekker. Er det mennesker som også ellers spiser mye ute, er det ikke gitt at det er mer stas med hotell enn lokalet. Selv har jeg til gode å få servert bedre mat og vin i bryllup (også på veldig fine steder) enn hva jeg synes jeg får når jeg selv plukker mat og vin på restaurant, og jeg synes at hotellbryllup kan bli litt pregløse. Hadde jeg fortsatt vært student, ville jeg derimot satt pris på treretter med vin. Nå er det mer snakk om balansen tror jeg. Om dere finner et fint lokale og får til å pynte det slik at samfunnshusfølelsen forsvinner og dere samtidig sørger for rikelig med god grillmat, godt drikke og god stemning, så ville jeg nok foretrukket det, tror jeg. Ikke så viktig at alkoholen er gratis for min del, handler mer om at dere kanskje får til et mer minneverdig og personlig opplegg om dere ikke holder dere stramt til en bryllupspakke på et hotell... Anonymkode: 9ac9b...0e3
Sirah Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Jeg har vært i begge typer bryllup flere ganger og begge var fine Hva har DERE mest lyst til? En fin treretters middag på hotell, eller fest og grillmat? La det avgjøre
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 12 minutter siden, Sirah skrev: Jeg har vært i begge typer bryllup flere ganger og begge var fine Hva har DERE mest lyst til? En fin treretters middag på hotell, eller fest og grillmat? La det avgjøre Selvfølgelig enig i dette. Forsøkte å svare på hva gjestene vil foretrekke...Det viktigste er jo at dere har en super dag. Da blir gjestene fornøyde også😀 Anonymkode: 9ac9b...0e3
Sirah Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig enig i dette. Forsøkte å svare på hva gjestene vil foretrekke...Det viktigste er jo at dere har en super dag. Da blir gjestene fornøyde også😀 Anonymkode: 9ac9b...0e3 Det var ikke ment negativt til ditt svar, beklager om du tolket det sånn Jeg er veldig enig i det du skriver også. Som gjest syntes jeg jo ofte det blir litt mer høytidelig på hotell, litt mer "stas" lissom. Mens en fest på et samfunnshus fort kan bli en rølpefest kort og greit fordi hele settingen er så mye mer avslappet. Noen liker det ene mens andre liker det andre Nå blir jo absolutt ikke alle fester på hotell høytidelige og alle på samfunnshus fyllefester. Det blir ofte hva man legger opp til at det skal bli
Illuminatum Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 20 timer siden, Petunius skrev: Hva ville dere satt mest pris på hvis dere skulle i et bryllup? Komme til et fint hotell med 3 retter og vin til maten, men at man selv må betale for drikke etter maten. Eller kommet i et lokale hvor det er leid inn noen som griller og fri flyt av alkohol hele kvelden? Er så usikker på hva vi skal velge! På en måte tenker jeg det er greit med et hotel. Da kan gjestene bo der samt sjansen er mye mindre for at folk drikker seg fulle. Samtidig er jeg redd vi blir sett på som smålig som ikke har fri bar. Hva er deres tanker? Hva valgte dere? Det er en uting at folk vil inviterer men at gjestene selv skal betale. Skal det være spleiselag så vil jeg gjerne et sted hvor jeg kan ta med hva jeg ønsker selv. Ellers er hotellbryllup ofte litt kjipe, om ikke hele hotellet er booket til selskapet. Sjelden er det noen innertier med maten heller. Da heller en kokk som griller hele lam eller smågriser.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 Er det mange tilreisende / mange som skal overnatte? I såfall er det deilig å kunne ha selskapet på samme sted som en skal overnatte, man kan ordne seg på rommet mellom vielse og middag osv. Vi hadde bryllupet vårt på hotell, og hadde sagt hvor mye vin / øl vi ville servere (max antall flasker), det var _rikelig_, så når middagen var ferdig så sa vi til serveringspersonalet at så lenge det var igjen vin og øl av denne "kvoten", så kunne dette serveres uten betaling i baren. Sprit måtte gjestene evt kjøpe, men vi (brudeparet og foreldrene våre) sørget for å hente (og sette på fellesregningen) et glass cognac til kaffen til de visste satte pris på det, særlig av den eldre garde. Da det var en halvtime igjen til stengetid sa de i baren at vi hadde brukt opp de flaskene øl og vin vi hadde foråndsbetalt, og da bestemte vi at vi tok de siste vin/ølglassene på fellesregningen også. Så ingen gjester betalte for øl eller vin, noen betalte for drinker. Så dette ble en fin løsning, vi unngikk en uventet kjempe-barregning, uten at vi måtte styre med bonger og de fleste fikk alt de ønsket uten å betale for det. Vi hadde hele hotellet, og maten var veldig god, vi hadde med egne kaker. Anonymkode: 44e96...447
Silverferret Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 TS sier jo ikke at det er snakk om et samfunnshus. Kjenner til flere fine lokaler hvor man kan ha med maten selv, og vær i flere bryllup hvor de har fått lov til å kjøpe inn all drikke selv og dermed ha fri bar, uten at det går på bekostning av type lokale. Jeg hadde definitivt satt mer pris på grillmat og fri bar enn et hotellbryllup. Da har dere, som flere skriver over her, muligheten til å gjøre det mer personlig og i deres ånd, enn å måtte velge en standardpakke på et hotell, som fort blir veldig upersonlig. Mye bedre fest med fri bar også 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 Jeg gir en blanke faen i alkohol, rett og slett. Det gjør meg overhodet ingenting å måtte kjøpe min egen, jeg ser null problem med det. Men matmessig sett vil jeg heller ha fri flyt av grillmat enn 3-retters. Jeg blir sjelden/aldri mett av sånne fancy middager hvor noen andre skal bestemme hva som er passe matmengde for meg - de bommer som regel alltid noe voldsomt og jeg ender opp med å gå sulten fra bordet. Anonymkode: 131e5...409 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #14 Skrevet 23. januar 2018 Jeg ville helt klart hatt det på hotellet, men det er fordi jeg ikke vil ha fri flyt av alkohol i bryllupet mitt. Bryllupet mitt skal være et hyggelig selskap, ikke en fyllefest for noen. Hvis du er redd for å virke gjerrig fordi det ikke er fribar (noe jeg ikke syns du er), så kan dere jo ha et par drikkebonger til hver. De to bryllupene du beskriver høres totalt forskjellige ut, så dere må jo velge den festen dere selv vil ha. Det er deres dag, ikke gjestenes. Men som sagt ville jeg personlig foretrukket både å være gjest i, og å være brud i, bryllupet på hotell Anonymkode: 17390...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 3 hours ago, Silverferret said: TS sier jo ikke at det er snakk om et samfunnshus. Kjenner til flere fine lokaler hvor man kan ha med maten selv, og vær i flere bryllup hvor de har fått lov til å kjøpe inn all drikke selv og dermed ha fri bar, uten at det går på bekostning av type lokale. Jeg hadde definitivt satt mer pris på grillmat og fri bar enn et hotellbryllup. Da har dere, som flere skriver over her, muligheten til å gjøre det mer personlig og i deres ånd, enn å måtte velge en standardpakke på et hotell, som fort blir veldig upersonlig. Mye bedre fest med fri bar også Enig, og det er gjerne veldig små porsjoner som blir servert med lang ventetid mellom rettene. Anonymkode: 1402d...71f 1
Ullvott Skrevet 23. januar 2018 #16 Skrevet 23. januar 2018 Jeg foretrekker at brudeparet holder utgiftene sine på et slikt nivå at de har råd til å spandere hele selskapet på gjestene sine. Har man ikke råd til å betale for drinkene på hotellet, så har man ikke råd til hotellbryllup. Synes lite om betalingsbar eller andre former for egenandel i bryllupsselskapet. Jeg betaler for reise og opphold, jeg er invitert i selskap, og da forventer jeg faktisk å få mat og drikke påspandert hele kvelden. 1
Petunius Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2018 21 timer siden, Illuminatum skrev: Det er en uting at folk vil inviterer men at gjestene selv skal betale. Skal det være spleiselag så vil jeg gjerne et sted hvor jeg kan ta med hva jeg ønsker selv. Ellers er hotellbryllup ofte litt kjipe, om ikke hele hotellet er booket til selskapet. Sjelden er det noen innertier med maten heller. Da heller en kokk som griller hele lam eller smågriser. Jeg synes heller det er positivt at det ikke er fri bar. Det vi er redd for hvis vi har lokale og dermed fri bar er at folk skal drikke seg sørpe fulle. Men tror uansett det blir lokale og fri bar så får vi heller passe ekstra på de vi vet kaster seg over alkoholen så fort det er gratis.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #18 Skrevet 24. januar 2018 3 hours ago, Petunius said: Jeg synes heller det er positivt at det ikke er fri bar. Det vi er redd for hvis vi har lokale og dermed fri bar er at folk skal drikke seg sørpe fulle. Men tror uansett det blir lokale og fri bar så får vi heller passe ekstra på de vi vet kaster seg over alkoholen så fort det er gratis. Hvis folk vil bli drittings så blir de det om det er fri eller betal bar. Anonymkode: 1402d...71f 2
Gjest Dorey Skrevet 24. januar 2018 #19 Skrevet 24. januar 2018 Jeg foretrekker det siste alternativet. Det betyr ikke at jeg skal drikke meg full, men med alternativ 1. er det litt den følelsen man får av å være invitert i et bryllup vertskapet egentlig ikke har råd til. Det er smålig å be gjestene betale i et selskap.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #20 Skrevet 24. januar 2018 Jeg giftet meg i sommer, og vi hadde rikelig budsjett til begge deler, og planla først staselig fest på hotell. Så begynte vi å tenke på det, og tenke på om det var helt oss. Vi er jordnære, avslappede og liker å kunne slappe av og ha det fint. Vi følte at hotell og den originale planen ble alt for stiv i forhold til hva som er oss. Vi leide et nydelig lokale ved sjøen (langt fra sammfunnshus), leide inn to kokker, og serveringspersonale, samt bartender, og ordnet alt selv. Vi hadde fantastisk mat, masse god drikke, og vi spanderte alt på gjestene. Det var en helt fantastisk dag, og selv om folk ikke ville sagt noe stygt om festen vår uansett var det mange som sa at det var det fineste bryllupet de hadde vært i, og at de følte det var så oss. Så gjør det sånn du ønsker. Om hotell og formell setting er det du ønsker, så kjør på. Men vit at man kan gjøre det mye mer avslappet, og fremdeles ha en veldig fin dag. Anonymkode: a4fe1...684 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå