AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg ble syk når jeg var 24 år gammel, er nå 31. Endte nettopp med 50% uføretrygd, med beskjed om at jeg ikke fikk ung ufør fordi sykdommen ikke var alvorlig nok, begrunnelsen var at jeg har fungert godt med skole. Jeg har vært - som uføregraden tilsier, delvis syk og delvis frisk hele denne tiden og har fullført bachelor med overskuddet jeg har hatt. Når jeg er syk, har jeg ofte vært innlagt på sykehus i 1-4 uker. Jeg er enten fullstendig sengeliggende eller fullstendig fungerende. Jeg har to ekstreme motpoler - en sinnsyk vilje og en sinnsyk sykdom som gjør at jeg vipper til å ta mitt eget liv flere ganger i måneden. Det føles derfor merkelig at sykdommen blir vurdert som "ikke alvorlig". Jeg ser at mange har klaget på vedtaket sitt og dermed fått innvilget ung ufør likevel, men har jeg ingen sak på grunn av at jeg fortsatt er 50% ressurssterk? Hvem kan jeg ev snakke med for å få et klart svar på dette så jeg enten kan klage eller legge dette helt fra meg? Jeg får forresten minsteytelse og har 170 kr/t i deltidsjobben. Det er forsåvidt irrelevant for det jeg lurer på, men vil ikke noen skal tenke at dette er en mye vil ha mer-sak Anonymkode: c7119...733
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 De mener vel du er 50% bra nok til jobb da. Anonymkode: 8f60c...944 1
Anjatapinjata Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 kontakt advokat, de vet og kan hjelpe deg. Mest sannsynlig har du rett på gratis advokathjelp også:) lykke til
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Det gir jo ikke mening at du er syk nok til å bli ufør, men ikke ung ufør. Anonymkode: 17875...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 12.47, AnonymBruker skrev: Jeg ble syk når jeg var 24 år gammel, er nå 31. Endte nettopp med 50% uføretrygd, med beskjed om at jeg ikke fikk ung ufør fordi sykdommen ikke var alvorlig nok, begrunnelsen var at jeg har fungert godt med skole. Jeg har vært - som uføregraden tilsier, delvis syk og delvis frisk hele denne tiden og har fullført bachelor med overskuddet jeg har hatt. Når jeg er syk, har jeg ofte vært innlagt på sykehus i 1-4 uker. Jeg er enten fullstendig sengeliggende eller fullstendig fungerende. Jeg har to ekstreme motpoler - en sinnsyk vilje og en sinnsyk sykdom som gjør at jeg vipper til å ta mitt eget liv flere ganger i måneden. Det føles derfor merkelig at sykdommen blir vurdert som "ikke alvorlig". Jeg ser at mange har klaget på vedtaket sitt og dermed fått innvilget ung ufør likevel, men har jeg ingen sak på grunn av at jeg fortsatt er 50% ressurssterk? Hvem kan jeg ev snakke med for å få et klart svar på dette så jeg enten kan klage eller legge dette helt fra meg? Jeg får forresten minsteytelse og har 170 kr/t i deltidsjobben. Det er forsåvidt irrelevant for det jeg lurer på, men vil ikke noen skal tenke at dette er en mye vil ha mer-sak Anonymkode: c7119...733 Det er ikke Nav som tenker, det er politikerne som bestemmer hvordan Nav skal tolke sykdomskriteriene for ung uføretillegget i uføretrygden. Du kan gå på lovdata og finne loven og lese selv. Nav har nok henvist til loven og paragrafen i vedtaket ditt. Anonymkode: 3596f...bfa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Med mindre man ikke kan ta ansvar for seg selv, eller trenger kontinuerlig fysisk assistanse i hverdagen, bør man komme seg ut i arbeid. Nav er en sovepute og et direkte hån mot folk med reelle utfordringer. Anonymkode: a8845...759
Stian82 Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Nav henger seg opp i det minste. Klart de henger seg opp i at du har gått på skolen osv. Undersøk om du har rett på fri rettshjelp, og finn en advokat som har erfaring med dette
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 Et krav for å få innvilget tillegget er at ens funksjonsnedsettelse er alvorlig. Dette er meget strengt. Ettersom du er i form til å arbeide 50% faller du utenfor hva som regnes som alvorlig. Anonymkode: 8373c...31c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå