Gå til innhold

Skidag på skolen , hvorfor ikke akebrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skidag på skolen. Bor på vestlandet med stortsett bare regn og ikke snø. Har kjøpt ski før men de blir ikke brukt da det sjeldent er værforhold til det. 

No skal det være skidag på skolen der alle må ordne med ski selv. Enten kjøpe eller låne av andre.  Er dette lov? Og ikke alle barna liker  gå på ski eller kan det. Skulle det ikke vært mulig få lov til å ake istedenfor? De fleste har jo akebrett,for barna vokser ikke ut av det på samme som ski. Har ingen å låne av. Så da må vi kjøpe ski ,staver og sko så barna ikke føler seg utfor? Skolen skal være gratis. Men blir ikke det da.

Anonymkode: 806d0...a09

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan ikke tvinge dere til å kjøpe ski nei. 

Anonymkode: 8a6f4...3d1

• Liker 31
Skrevet

Hør med skolen om det er et alternativ for de som ikke har/ikke ønsker å gå på ski. Her melder elevene seg på ski, aking eller fottur. Dessuten har både skolen og barnehagen skiutstyr til utlån.

Anonymkode: ff4aa...4c9

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med skolen om det er et alternativ for de som ikke har/ikke ønsker å gå på ski. Her melder elevene seg på ski, aking eller fottur. Dessuten har både skolen og barnehagen skiutstyr til utlån.

Anonymkode: ff4aa...4c9

Det er kun lov med ski. Står i brevet. Det er skidag der de skal gå på ski. Kun ski. Skolen har ingen utlån. Vi må selv stå for det eller ordne det står det.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun lov med ski. Står i brevet. Det er skidag der de skal gå på ski. Kun ski. Skolen har ingen utlån. Vi må selv stå for det eller ordne det står det.

Har noen dager på å ordne ski. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skidag på skolen. Bor på vestlandet med stortsett bare regn og ikke snø. Har kjøpt ski før men de blir ikke brukt da det sjeldent er værforhold til det. 

No skal det være skidag på skolen der alle må ordne med ski selv. Enten kjøpe eller låne av andre.  Er dette lov? Og ikke alle barna liker  gå på ski eller kan det. Skulle det ikke vært mulig få lov til å ake istedenfor? De fleste har jo akebrett,for barna vokser ikke ut av det på samme som ski. Har ingen å låne av. Så da må vi kjøpe ski ,staver og sko så barna ikke føler seg utfor? Skolen skal være gratis. Men blir ikke det da.

I  in tid ble de uten ski igjen på skolen og hadde undervisning. De ble ansett som "tapere". 

Der skal være ett eller annet som låner ut ski og skiutstyr. Skolene kan ikke forvente at alle foreldrene skal kunne hoste opp både penger til og ski fra den ene dagen til den andre.

Ta en telefon til rektor, ts og fremlegg saken der.

Anonymkode: 66a33...9df

• Liker 14
Skrevet

Og da må skolen ha et alternativ for de som ikke har mulighet til å skaffe ski, jfr gratisprinsippet. 

• Liker 37
Skrevet

Her er det snø på vinteren og det er alltid en ski-/ake-/skøytedag på skolen i løpet av vinteren. Da kan barna selv velge mellom aking, ski, slalom eller skøyter. 

Skolen kan ikke kreve at foreldre kjøper inn utstyr for å bruke på skolen, de kan oppfordre til å skaffe, men de kan ikke kreve. Og dersom man ikke får tak i, så må de finne alternativer.

Jeg hadde ikke tid til mer enn å skumme gjennom, men kan det stå noenting i Opplæringslova § 3-1?

Anonymkode: 019d4...f8b

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ringt skolen og lagt fram saken. Jeg forstår deg kjempegodt! Og dersom de ikke setter opp et alternativ som aking/fottur eller utlån av ski, ville jeg holdt barna hjemme denne dagen.

Anonymkode: 599ef...030

• Liker 15
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og er egentlig i tvil om skolen kan KREVE at dere stiller med utstyr. De kan selvsagt oppfordre alle til å stille med eget utstyr eller låne av andre, men hvis alle muligheter er forsøkt, virker det urimelig å stille det som et absolutt krav. På den annen side: det høres umiddelbart LITT steilt og lite samarbeidsvillig ut av deg å si at det er helt umulig å finne noen som helst å låne av. 

Jeg kan også tipse om at det ligger mye brukt utstyr ute på finn, så kanskje dere kan finne noe som passer der? Det er jo ingen som sier at skiutstyret MÅ være nytt, og når det gjelder skisko er de som regel så lite brukt at det ikke er noen big deal at andre har hatt dem før. 

• Liker 1
Gjest Terence
Skrevet

Fordi skolen ikke er en lekeplass, men et sted man skal lære noe. Og i dette tilfellet skal de lære å stå på ski. Jesus Kristus, foreldre i dag altså...

Skrevet

Gjør ikke noe om skiutstyret er brukt. Men skal være unødvenig og måtte kjøpe inn utstyr for en dag. Har desverre ingen og låne av og skolen har ikke.  Står heller ikke noe om andre ting de kan gjøre om ikke. Vet det er flere i klassen som ikke klarer eller vil stå på ski og heller ikke har penger til det. Syns godt det kunne vært mulig å få lov å ake. Er akemuligheter der de skal. Trodde de fleste tillot aking og? Eller så må no skolen holde skiutstyr til alle som ikke har. Blir flere som kommer til å føle seg utenfor. Så mye det har vært med regninger og jul no og snart en haug med andre ting . Så er det ut  få fatt i ski til 2stk på kort varsel :(

• Liker 12
Skrevet

Og hva med barn som hater å gå på ski? Skal de bli tvunget ? Nei lærere ikke alle elsker skiturer.

Anonymkode: 2c1e8...c01

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Terence skrev:

Fordi skolen ikke er en lekeplass, men et sted man skal lære noe. Og i dette tilfellet skal de lære å stå på ski. Jesus Kristus, foreldre i dag altså...

De skal ikke lære å stå på ski ,de er over 50stk i klassen og 3lærere. Så det går ikke. Når det er mange som aldri før har gjort det. Mine kan stå på ski. Men vi har sluttet å kjøpe ski før de blir større. Da de aldri ble brukt og aldri vær til det  unødvendig utgift når de elsker å ake 

• Liker 5
Skrevet

Det høres utrolig merkelig ut om skolen ikke tillater aking, eller har arrangert alternative ting. De har ikke lov tli å kreve at man har ski. 

Jeg har råd til ski, men jeg hadde nok nektet av rent prinsipp, for sånt som det der er ikke ok. 

Anonymkode: 76700...65b

• Liker 15
Skrevet

Om skolen er så vanskelige så hadde jeg holdt barna hjemme, og sagt i fra hvorfor de er hjemme. 

Men skolen har ikke lov til å kreve at dere skal kjøpe skiutstyr. Kjære vene det er fryktelig dyrt! Og når man bor på en plass som omtrent aldri har snø så er det vel helt logisk at de fleste ikke har ski. 

Hva med FAU? Går det an å snakke med dem? Det er helt sikkert flere foreldre som tenker som deg. 

Anonymkode: 9690f...8d6

• Liker 8
Skrevet

Og hva med barn som hater å gå på ski? Skal de bli tvunget ? Nei lærere ikke alle elsker skiturer.

Anonymkode: 2c1e8...c01

Akkurat dette er ikke et gangbart argument. Skulle man tenkt på den måten måtte barn som hater matte slippe matte, barn som hater norsk slippe norsk osv. Det at man noen ganger må gjøre ting selv om man ikke elsker akkurat den aktiviteten er noe man må lære seg, og ligger i det å utvikle seg som menneske. Jeg vil derfor fraråde TS å bruke dette overfor skolen. Det er kostnader og gratisprinsippet man må argumentere med. 

• Liker 11
Skrevet

Det er vel ikke verre enn at du tar kontakt med læreren til barnet ditt? Ingen her som kan si at det er greit med aking denne dagen. Ring lærer og forklar, spør om det ikke er mulighet for aking. Ellers har dere kanskje utleiemulighet i kommunen? Det har kommunene i området her "Bua". Gratis utlån av fritidsutstyr. Veldig flott ordning. Ellers har kanskje noen av vennene til barnet ditt søsken eller noe som har ekstra utstyr? Forøvrig helt enig i at skigåing aldri bør være eneste alternativ. 

Hilsen lærer som ikke går på ski

Anonymkode: 906b2...8ad

Skrevet

Ja tror nok det er flere som er enig. Vet det er flere som ikke har og ihvertfall ikke råd til å kjøpe for en dags bruk. 500-1000kr pluss på finn ser jeg her vi bor. Men feil sko str så da må det kjøpes av andre. Nei får snakke med skolen. Vil ikke at mitt eller andre sine barn skal føle seg utenfor. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...