Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei er en 17 årig gutt som går på Vg2 og jeg har fått noen nedlatende kommentarer om utseende mitt.

Er spesielt en jente i klassen som sier "hvorfor har han så brune øyne, de er jo nesten svarte" og hun sier det med en negative tone når hun snakker. Noen andre gutter i klassen også som har begynt å kalle meg meksikansk og greier.

Jeg er fullstendig norsk har ingen i familietreet med utenlandsk opprinnelse. Jeg har bare veldig brune øyner og kanskje over gjennomsnittet mørk hud. Hvorfor skal folk plage meg med det? Jeg er like norsk som alle andre, har sagt fra at jeg ikke synes det er greit, får håpe det går over snart.

Er det sånn at etniske nordmenn ser ned på andre nordmenn som har uvanlige utseendetrekk?

Endret av Free thinkers
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Free thinkers skrev:

Hei er en 17 årig gutt som går på Vg2 og jeg har fått noen nedlatende kommentarer om utseende mitt.

Er spesielt en jente i klassen som sier "hvorfor har han så brune øyne, de er jo nesten svarte" og hun sier det med en negative tone når hun snakker. Noen andre gutter i klassen også som har begynt å kalle meg meksikansk og greier.

Jeg er fullstendig norsk har ingen i familietreet med utenlandsk opprinnelse. Jeg har bare veldig brune øyner og kanskje over gjennomsnittet mørk hud. Hvorfor skal folk plage meg med det? Jeg er like norsk som alle andre, har sagt fra at jeg ikke synes det er greit, får håpe det går over snart.

Er det sånn at etniske nordmenn ser ned på andre nordmenn som har uvanlige utseendetrekk?

Tror en del av dem bare er misunnelige. Ikke bry deg om det!

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Free thinkers skrev:

Ta opp dette med læreren din, for å få slutt på det de gjør mot deg.

Anonymkode: 2ed50...1e4

• Liker 5
Skrevet

Brune, nesten sorte øyne er det peneste som finnes

• Liker 18
Gjest N-Nøff
Skrevet

Nei, det er ikke normalt ar folk sier slikt på en negativ måte. Sikker på at det ikke er en form for spøk de prøver seg på?

Hadde du hatt blå øyne hadde de mobbet deg for det også. Når man er mobbeoffer så spiller det ingen rolle hvor pen eller stygg, rar eller normal, tykk eller tynn du er. Mobberne mobber for hva som helst, og der er som oftest helt absurd hva de velger å mobbe andre for...

Skrevet

Brunsvarte øyne er jo vakkert! 🙂

Anonymkode: 9f07a...a01

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, blabla- skrev:

Hvis de passer han. Selv har jeg veldig mørke blå øyne, og hater dem. Alle andre i familien har lyse blå øyne. Har aldri hørt noen si noe positivt om å ha mørke øyne. Ei venninne, og en kompis har mor med lyse øyne, far med mørke og de hater at de arvet fars mørke, kjedelige øyne. 

Men selvsagt kan det være pent. Og mørk hud kunne jeg og tenkt meg. Hater å være norsk og hvit! Missunner så venninna mi med gylden hud.

Anonymkode: 5acc1...d2e

Skrevet
6 minutter siden, blabla- skrev:

Enig. Det er veldig pent! Ikke hør på dem Ts. Ta det opp med en lærer wller helaeaøster. Så kan de hjelpe deg på en eller annen måte, så ungene kan oppføre seg..

• Liker 4
Gjest Axl Rose
Skrevet

Ikke bry deg! De er sjalu. Jeg har også fått kommentarer for jeg har litt smale øyne. Det er jo helt normalt akkurat som brune/nesten svarte øyne men folk må finne noe å hakke på. 

Skrevet
29 minutter siden, Neinøff skrev:

Nei, det er ikke normalt ar folk sier slikt på en negativ måte. Sikker på at det ikke er en form for spøk de prøver seg på?

Hadde du hatt blå øyne hadde de mobbet deg for det også. Når man er mobbeoffer så spiller det ingen rolle hvor pen eller stygg, rar eller normal, tykk eller tynn du er. Mobberne mobber for hva som helst, og der er som oftest helt absurd hva de velger å mobbe andre for...

Han skriver at han har fått noen få nedlatende kommentarer. Jeg syns det blir feil å kalle dette mobbing, og kalle han et mobbeoffer. Det er faktisk et hån mot de som virkelig blir mobbet. Men dette er heller ikke greit, og må si jeg blir overrasket over at slik barnslig oppførsel foregår på vgs.. Klarer du å si fra når du får slike kommentarer Ts? Hva med noe sånt som «det var jo utrolig hyggelig av deg å si at øynene mine er stygge da, må si du virker som en høflig type!» eller «hva sa du nå?» i en litt mer alvorlig tone.

Anonymkode: f872e...7df

• Liker 4
Skrevet

Du får rett og slett svare noe stygt tilbake,"vil heller ha mørkebrune øyne enn den svære nesa/feite rompa di,ha,ha,ha"

Anonymkode: cea49...bdf

• Liker 2
Skrevet

*Registrer at Grensen for å bli krenket og mobbet blir lavere og lavere for hver dag som går. 

Må dere slutte å be folk måtte til rektor, helse søster, møtet med fler hver gang noen kommer med dårlige spøker. Hvordan skal ungdom lære seg å takle utfordringer i livet hvis de hele tiden skal løpe etter hjelp ved den minste bagatell. 

Anonymkode: 04f3f...711

• Liker 4
Gjest N-Nøff
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skriver at han har fått noen få nedlatende kommentarer. Jeg syns det blir feil å kalle dette mobbing, og kalle han et mobbeoffer. Det er faktisk et hån mot de som virkelig blir mobbet. Men dette er heller ikke greit, og må si jeg blir overrasket over at slik barnslig oppførsel foregår på vgs.. Klarer du å si fra når du får slike kommentarer Ts? Hva med noe sånt som «det var jo utrolig hyggelig av deg å si at øynene mine er stygge da, må si du virker som en høflig type!» eller «hva sa du nå?» i en litt mer alvorlig tone.

Anonymkode: f872e...7df

Hvor skriver han "få"? Han skriver at han var fått noen kommentarer. Det kan være 20 kommentarer, over 3 måneder, for alt du veit!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*Registrer at Grensen for å bli krenket og mobbet blir lavere og lavere for hver dag som går. 

Må dere slutte å be folk måtte til rektor, helse søster, møtet med fler hver gang noen kommer med dårlige spøker. Hvordan skal ungdom lære seg å takle utfordringer i livet hvis de hele tiden skal løpe etter hjelp ved den minste bagatell. 

En dårlig spøk bruker ikke å utarte seg til at flere starter å "spøke" med det som blir påpekt. Da er det ikke "bare" en dårlig spøk lenger. Om man føler seg ertet/mobbet, ja da blir man ertet/mobbet. Slik er faktisk den nye mobbeloven. Og hadde DU likt å få nedlatende kallenavn av kollegaene dine?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dårlig spøk bruker ikke å utarte seg til at flere starter å "spøke" med det som blir påpekt. Da er det ikke "bare" en dårlig spøk lenger. Om man føler seg ertet/mobbet, ja da blir man ertet/mobbet. Slik er faktisk den nye mobbeloven. Og hadde DU likt å få nedlatende kallenavn av kollegaene dine?

..."om man føler seg ertet/mobbet.." 

Som nevnt i innlegget mitt - grensen for å føle seg mobbet blir lavere og lavere for hver dag som går. Snart er det ikke mulig å si hei, eller god morgen lenger fordi tonefallet kan føles som mobbing. 

Mobbing er ikke noe man skal gjemme bort og late som det ikke eksisterer og er et problem. Men... I stedet for å be ungdommen løpe til lærer og rektor ved første anledning, be de heller tenke over hva som har blitt sagt, hva som kan være motivasjonen til vedkommende som har kommet med ufine ord eller setninger, hvordan de kunne tenke seg å respondere på dette. Er det virkelig en så stor og ydmykende ting å få på seg at man har mørke øyne.  

Hva lærer dere ungdommen med å si - gå til lærer - løp til helsesøster - gå til rektor - få de til å ordne opp i dette. Ingenting er min mening. Absolutt ingenting. Nix - null. 

I stedet kan dere heller si til gutten at brune/sorte øyene er pent(som flere andre over her har gjort), smaken er som baken - delt i to, noen liker mora, andre liker datra - ingen mennesker er like, noen liker de med blå øyne, noen de med grønne - selv har vel gutten sine egne preferanser på hva han liker, og ikke liker. 

Nå er det heldigvis aldri vært sånn at jeg har vært utsatt for så mange nedlatende kommentarer i mitt førti og noe gamle liv, på en annen side så lærte jeg meg å håndtere konflikter av foreldrene mine. Og det er utgangspunktet mitt. Dere hjelper ikke gutten med å be han løpe til læreren. Tror dere med hånda på hjertet at gutten vil ta turen til læreren eller helsesøster etter råd fra dere pga av slik kommentar? 

- Til sist - til de som tror at jeg mener mobbing ikke er et tema - det er feil, det er et samfunnsproblem, og ja, jeg mener at man skal søke hjelp hos lærere/helsesøster/foreldre m.m. - men lær barna først hvor grensa skal gå. En bemerkning om øynene er for blå eller mørke, hører ikke til den kategorien. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig ja

Endret av hocane
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror gutta mener det som spøk, uansett liker jeg ikke å bli kalt for en meksikaner har sagt fra ja, håper de slutter eventuelt. Reagerte mest på jenta i måten hun sa kommentaren på. Virket som hun mente at det er noe alvorlig galt å ha såpass brune øyne som jeg har.

Jeg kan ikke gjøre noe med øyenfargen min, kjipt å få sånne kommentarer med noe jeg ikke kan gjøre noe med.

TS

Gjest C.Tramell
Skrevet
15 minutter siden, hocane said:

Latterlig ja

Imponerende kjapp edit der, du! :P

Gjest Axl Rose
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får rett og slett svare noe stygt tilbake,"vil heller ha mørkebrune øyne enn den svære nesa/feite rompa di,ha,ha,ha"

Ikke alltid så smart i den alderen. Det kan ende med at du blir liggende med smerter, blø og brekke deg..

Skrevet
1 time siden, Free thinkers skrev:

Alt som får en til å se annerledes ut blir påpekt i den alderen. Se på meg, jeg ble ertet for pipa mi da jeg var 17. Nå ser jeg bare kul ut.

Sitat

Jeg kan ikke gjøre noe med øyenfargen min, kjipt å få sånne kommentarer med noe jeg ikke kan gjøre noe med.

Med linser kan du velge den fargen du vil. Til og med farlige tigerøyne, om du vil skremme livskiten av de andre.

Vil dog anbefale at du setter pris på dine særegenheter heller enn å skjule dem. Ofte er det vanskeligere å gi et kompliment enn å si noe negativt. Det er sikkert mange som beundrer øynene dine i det stille. Uansett er det viktigste hva du synes selv. Vær stolt over det du har.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...