Minlillelykke Skrevet 23. januar 2018 #41 Skrevet 23. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: http://cybex-online.com/no/carseats/pallas2fix.html Man bruker ikke fempunktssele til så små barn, men det finnes da heldigvis alternativer for de av oss som faktisk ikke får gjort alt etter den ideelle standard. Anonymkode: 3fc70...a00 Den stolen hadde jeg aldri satt mine barn i. Les hva ab over deg skrev. Veldig bra og opplysende innlegg. 2
Thyra Skrevet 23. januar 2018 #42 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 10.18, AnonymBruker skrev: Her snakker du med fastlege og får en legeerklæring til bhg kontoret. Så vil dette nok ordne seg. En annen ting er at enkelte barn blir mer kvalne i enkelte bilstoler enn i andre bilstoler. Å sitte bakovervendt kan og forsterke kvalmen. Så snakk med legen og se på bilstolen til barnet. At barnet ikke er sultent gjør ikke at du kan sulte han for å unngå kvalme og oppkast før du skal avsted med bil. Dette kan i verste fall karkateriseres som omsorgssvikt. Anonymkode: 60ec8...61d Det er da mange barn som spiser frokost i barnehagen. Det er ikke omsorgssvikt. Og hvis barnet ikke er sulten, sulter man heller ikke barnet ved å vente litt med frokost. 2
Nerine_ Skrevet 23. januar 2018 #43 Skrevet 23. januar 2018 Alle dere som mener at det er uholdbart å snu en toåring i bilen, har dere aldri vært bilsyke? Det er grusomt kjedelig og ubehagelig. Jeg er i utgangspunktet for å ha barn bakovervendt, men når det reduserer livskvaliteten sånn i det daglige må man kanskje veie opp for hva som er best i dette tilfelle. Jeg vet ikke hvor TS bor, men det er ikke alle steder i landet der kollektiv trafikk dekker behovet til folk i hverdagen. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #44 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 9.59, AnonymBruker skrev: Har ett barn på snart 2 år. Han kaster opp om vi sitter i bil i mer enn max 5 minutter. Det er grusomt kjedelig og aldri kunne reise noe sted enn dit vi kan gå. Syns ikke det er noe koselig å dra noe sted når det er sånn så vi er MYE inne og ute i nærmiljøet. I grunn hele tiden. Men vi har ett problem. Barnehagen er 9 minutter unna. Det går fint på morningen siden han ikke får mat før vi drar(kan rett og slett ikke gi han før). Det er i grunn også kjedelig siden jeg har mulighet til å ha han hjemme ett par timer på morningen. Men kan ikke sulte han i de timene heller... Det finnes flere barnehager vi kan gå til, men vi får ikke plass der. Har kontaktet opptakskontoret, og snakket om situasjonen, men det hjelper ingenting. Står bare på venteliste. Det er heller ikke køsystem i denne kommunen så man vet jo ikke om vi får byttet noen gang.... Har også snakket med private bhg, men de følger samme venteliste så ikke noe vi får gjort.. Har noen vært borti lignende? Håper det blir bedring når vi får snudd bolstolen, men det er jo enda en god stund til. Anonymkode: 92137...66d Er jo ikke rart at stakkaren kaster opp når han sitter motsatt vei av kjøreretning... Anonymkode: e61e2...416 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #45 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Alle dere som mener at det er uholdbart å snu en toåring i bilen, har dere aldri vært bilsyke? Det er grusomt kjedelig og ubehagelig. Jeg er i utgangspunktet for å ha barn bakovervendt, men når det reduserer livskvaliteten sånn i det daglige må man kanskje veie opp for hva som er best i dette tilfelle. Jeg vet ikke hvor TS bor, men det er ikke alle steder i landet der kollektiv trafikk dekker behovet til folk i hverdagen. Jeg har som skrevet over hatt en som kastet opp på hver tur over 5 min i 2,5 år. Vi vurderte oppkast mot brukket nakke eller alvorlige nakkeskader og da vant oppkast (sikkert ikke overraskende). Dersom barnet hadde dødd/endt opp i rullestol vil jeg si at det er verre for livskvaliteten enn oppkast i noen år. Brukte utallige timer på å lese meg opp på emnet samt snakket med flere eksperter i Sverige. Fikk da flere tips om ting man kan gjøre som feks å sette bilstolen i forsetet (på biler produsert etter 2002 og med avslått airbag så klart) samt kjøpe en høyere bilstol for bedre utsyn. Vi unngikk også mange unødvendige kjøreturer når vi heller kunne gå eller ta tog/t-bane. På lengre turer fikk vi anbefalt reisesyketabletter av fire forskjellige leger og disse gjorde susen. Vi var i en kollisjon bare uker etter far og jeg hadde diskutert dette og bestemt oss for å beholde barnet bakovervendt pga sikkerheten. Det er jeg veldig glad for da begge barna kom fra hendelsen uten en skramme mens far og jeg var ganske forslått. Anonymkode: 25edf...e2e 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #46 Skrevet 23. januar 2018 Jeg var selv alltid bilsyk som barn og vet hvor grusomt det er. Snudde mine egne barn straks de begynte å bli bilsyke og det ble veldig mye bedre med en gang. Har kjørt bil med barn i 25 år nå og har aldri vært borti en liten ulykke engang. For meg er det uaktuelt å utsette barna mine for forferdelig ubehag på hver biltur for den lille forskjellen det er på sikkerhet ved en hypotetisk alvorlig bilulykke. Anonymkode: cded8...f34 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #47 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var selv alltid bilsyk som barn og vet hvor grusomt det er. Snudde mine egne barn straks de begynte å bli bilsyke og det ble veldig mye bedre med en gang. Har kjørt bil med barn i 25 år nå og har aldri vært borti en liten ulykke engang. For meg er det uaktuelt å utsette barna mine for forferdelig ubehag på hver biltur for den lille forskjellen det er på sikkerhet ved en hypotetisk alvorlig bilulykke. Anonymkode: cded8...f34 Siden du aldri har vært utsatt for en ulykke kan det ikke skje? Skal ikke en så alvorlig bilulykke til for en brukket nakke.. men dersom du vurderer dødt/alvorlig skadet for resten av livet bedre enn oppkast er det helt opp til deg. Jeg har kjørt bil nesten hver dag i 30 år før jeg ble krasjet inn i av en full sjåfør. Anonymkode: 25edf...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #48 Skrevet 23. januar 2018 TS, dersom bilen er produsert etter 2002 så sett bilstolen i forsetet med avslått airbag. Prøv også høyere stoler. Kanskje dere kan låne av noen av dere kjenner for å se hvilket barnet kommer høyest opp i? Anonymkode: 25edf...e2e
Nerine_ Skrevet 23. januar 2018 #49 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har som skrevet over hatt en som kastet opp på hver tur over 5 min i 2,5 år. Vi vurderte oppkast mot brukket nakke eller alvorlige nakkeskader og da vant oppkast (sikkert ikke overraskende). Dersom barnet hadde dødd/endt opp i rullestol vil jeg si at det er verre for livskvaliteten enn oppkast i noen år. Brukte utallige timer på å lese meg opp på emnet samt snakket med flere eksperter i Sverige. Fikk da flere tips om ting man kan gjøre som feks å sette bilstolen i forsetet (på biler produsert etter 2002 og med avslått airbag så klart) samt kjøpe en høyere bilstol for bedre utsyn. Vi unngikk også mange unødvendige kjøreturer når vi heller kunne gå eller ta tog/t-bane. På lengre turer fikk vi anbefalt reisesyketabletter av fire forskjellige leger og disse gjorde susen. Vi var i en kollisjon bare uker etter far og jeg hadde diskutert dette og bestemt oss for å beholde barnet bakovervendt pga sikkerheten. Det er jeg veldig glad for da begge barna kom fra hendelsen uten en skramme mens far og jeg var ganske forslått. Anonymkode: 25edf...e2e Av nysgjerrighet, hva skjer med barnet om trikken eller toget kommer i en ulykke? 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #50 Skrevet 23. januar 2018 4 minutter siden, Nerine_ skrev: Av nysgjerrighet, hva skjer med barnet om trikken eller toget kommer i en ulykke? Nå tar ikke vi trikk eller buss (uten mulighet for å feste bilstol) fordi det da er like stor mulighet for kollisjon som ved bil. Tog og t-bane et mye mindre utsatt for ulykker. Blir som å kjøre bil, jeg vet at det kan være livsfarlig og derfor sikrer jeg barna mine og meg selv best mulig i bakovervendte stoler og legger løse gjenstander i bagasjerommet eller dashbordet. Komme seg rundt må man, men man må fortsatt tenke på sikkerhet. Anonymkode: 25edf...e2e 1
Nerine_ Skrevet 23. januar 2018 #51 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå tar ikke vi trikk eller buss (uten mulighet for å feste bilstol) fordi det da er like stor mulighet for kollisjon som ved bil. Tog og t-bane et mye mindre utsatt for ulykker. Blir som å kjøre bil, jeg vet at det kan være livsfarlig og derfor sikrer jeg barna mine og meg selv best mulig i bakovervendte stoler og legger løse gjenstander i bagasjerommet eller dashbordet. Komme seg rundt må man, men man må fortsatt tenke på sikkerhet. Anonymkode: 25edf...e2e Ja man bør tenke sikkerhet så langt det lar seg gjøre uten problemer. Men jeg vil jo si at daglig oppkast er ett problem. Hva gjør dere når bhg skal på tur og skal ta buss? Holder ungen hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #52 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Ja man bør tenke sikkerhet så langt det lar seg gjøre uten problemer. Men jeg vil jo si at daglig oppkast er ett problem. Hva gjør dere når bhg skal på tur og skal ta buss? Holder ungen hjemme? Da må man jo vurdere konsekvense på begge sider og se hva man synes er verst. Man bør også prøve forskjellige ting og ikke bare snu med en gang. Nå er vi heldigvis mange foreldre i bhg som er opptatt av sikkerhet så vi bytter på å kjøre. Bhg er også opptatt av det så de tilbyr oss også å sette igjen stoler som de kan montere i bussene. Anonymkode: 25edf...e2e 1
Nerine_ Skrevet 23. januar 2018 #53 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må man jo vurdere konsekvense på begge sider og se hva man synes er verst. Man bør også prøve forskjellige ting og ikke bare snu med en gang. Nå er vi heldigvis mange foreldre i bhg som er opptatt av sikkerhet så vi bytter på å kjøre. Bhg er også opptatt av det så de tilbyr oss også å sette igjen stoler som de kan montere i bussene. Anonymkode: 25edf...e2e Bakovervendt stol i bussen?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #54 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Bakovervendt stol i bussen? Ja Anonymkode: 25edf...e2e
Nerine_ Skrevet 23. januar 2018 #55 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: 25edf...e2e Ok, det har jeg aldri sett før. Er ikke det mye greier for de ansatte å få med seg x antall barn og bilstoler på bussen?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #56 Skrevet 23. januar 2018 Noen nyere busser har bilseter som kan slås ut fra ryggen på setet foran. Hvor sikre disse er aner jeg ikke. Anonymkode: 25a53...7ab
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #57 Skrevet 23. januar 2018 Jeg hadde snudd setet tvert. Å oppleve å være bilsyk vil bare gjøre ting verre og kan heller føre til angst for å kjøre bil. Det at livet til barnet blir begrenset pga dette syns jeg er håreisende. Du drar så klart til legen å forklarer problemet. Å snu setet er så klart ikke anbefalt, men samtidig er det større sjanse for å bli skadet utenfor bilen enn inni sett ut i fra statestikk. Anonymkode: f9098...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #58 Skrevet 23. januar 2018 17 minutter siden, Nerine_ skrev: Ok, det har jeg aldri sett før. Er ikke det mye greier for de ansatte å få med seg x antall barn og bilstoler på bussen? De har bedt om Britax TwoWay som er en lett reisestol og tar alle i en stor vogn. De er som sagt også opptatt av sikkerhet og vil ikke at barna skal sitte utrygt. Anonymkode: 25edf...e2e
Puny Skrevet 23. januar 2018 #59 Skrevet 23. januar 2018 Tror jeg ville forhørt meg med venner og bekjente som har andre bakovervendte bilstoler enn deg selv og så bedt om å få låne de en tur. Kjipt å bruke masse tusen på en ny bilstol som skal være høyere og funke bedre og så skjer det ingen endring. Da har du i alle fall "prøvd alt" før du evt. snur.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #60 Skrevet 23. januar 2018 Ts: Hvordan gikk det i dag? Anonymkode: 80f07...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå