AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #21 Skrevet 22. januar 2018 Skjønner at det er kjedelig å spy. Men la barnet holde en spyboks under munnen til dere kommer frem til barnehagen, så slipper han å spy ut alle klærne ihvertfall. Og kontakt lege angående problemet. Er ikke normalt å bli bilsyk etter så kort tid. Men da jeg var liten, så kastet jeg opp omtrent da vi hadde kjørt ut av garasjen om jeg visste vi skulle på langtur. Men da hadde jeg på sele + at pappa røykte i bilen. Jeg reagerte også på bilparfyme.. Anonymkode: 25a53...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #22 Skrevet 22. januar 2018 Jeg kastet også opp som bare det, blir fortsatt bilsyk. Her er det fordi jeg får så mye angst rundt bilkjøring fordi jeg bare forbinder det med ubehag og kvalme. Så ville snakket med lege og få orden på det så fort som mulig så han ikke utvikler helt vegring for det. Anonymkode: 6e7af...9f0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #23 Skrevet 22. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri i livet snudd ungen pga oppkast... En kollisjon forovervendt er så ekstremt farlig, det er stor fare for at barnet knekker nakken. Prøv andre bilstoler, prøv seabands, prøv plaster over navlen. Prøv å plasser bilstoler fremme i passasjersetet bakovervendt. Bilstoler som er høyere hjelper ofte! Anonymkode: 829bb...eb5 Det finnes ekstremt gode seter på markedet når barnet må snus framover pga kvalme etc. At du ikke er bedre opplyst enn dette sier alt om deg. Når barnet blir så eksternt bilsyk, så må man nesten snu barnet. Anonymkode: 87d9b...060 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #24 Skrevet 22. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det slik i andre biler? (at det er dårlig lukt/luft i bilen pga røyk, boss eller wunderbaum e.l.?) Er det kun når dere skal til barnehagen? Kan det hende at han gruer seg til barnehagen? Har det alltid vært slik? Det kan ikke ha vært en hendelse i bil som trigget det? Eller at første gang var på en lengre tur? At han nå forbinder kjøreturer med å bli kvalm? Anonymkode: 25a53...7ab Ts Kontaktet lege allerede nå. Fikk til svar at det ikke så ut som det var slikt ting som kunne gjøre en forskjell på plass. Bare kronisk sykdom, funksjonsnedsettelse eller barn under oppfølging av barneverntjenesten.. så da røyk den 😕 Ja det er sånn i andre biler også. Har forsøkt fire forskjellige. Ikke noe lukt, ingen røyk, parfyme osv. Har det kjølig og masse vifter på. Det er overalt hvor vi skal. Begynte fra 5 mnd alder. Og vært sånn siden.. da var det en lang tur riktignok. Kastet da opp etter en halvtime, etter det har det gått bare få min.. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går det an å ta en pause på vei hjem? Vet det er tungvint altså, men... Kjøre noen minutter, og så stoppe å ta han ut av bilen litt før dere kjører resten av turen hjem? Høres bedre ut enn oppkast, både for barn og foreldre😀 Anonymkode: 7566e...2dd Ja går vel ann. Blir riktignok flere svinger da. Livredd svinger når jeg kjører. Men kan jo prøves. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet til å sykle til barnehagen? Eventuelt gå på ski med pulk? Anonymkode: 5c26c...20f Nei dessverre. Hadde jeg hatt en annen BHG plass så. Anonymkode: 92137...66d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #25 Skrevet 22. januar 2018 Søstera mi var sånn før også. Hun satt med en liten plastbolle i fanget hver gang vi skulle ut og kjøre, og spøy i den. Gikk over med alderen Anonymkode: 4b581...ccf 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #26 Skrevet 22. januar 2018 Dette ville jeg ha ikke gadd engang å tenke på - snu bilstol slik at stakkars ungen kan kjøre mer en 5 minutter av gangen! Anonymkode: 7394a...5ef 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #27 Skrevet 22. januar 2018 Foreslår følgende tiltak: * Isboks til å spy i. Lær barnet å holde den selv under haka. Ha flere isbokser og lokk tilgjengelig. * Skaff sånn svær bilstol med base under, så barnet kommer høyt opp i bilen. Eventuelt ny bil, hvor barnet har utsyn (forover) selv om det sitter i bilstol. Barnet må kunne se ut. Å sitte med hode og kropps symmetrisk og stirre mot horisonten lindrer reisesyke. Forovervendt er derfor mest sannsynlig beste løsning. Fjern eventuelt nakkestøtten til passasjersetet om ingen sitter der, for bedre utsikt, og/eller slå ned setet slik at barnet kan se over det. Vurder også å ha barnet i forsetet, om det er snakk om kjøring i nærområder (30-soner). * Prøv Seaband eller en kvart reisesyketablett en time før avreise. Det tåles godt av de fleste, selv om det ikke rutinemessig anbefales til så små barn. Hør med fastlegen om det er greit. * De fleste barn er mest sårbare for bilsyke de første 5-15 minuttene av kjøreturen. Etter dette har balanseorganet "akklimatisert" seg. * En litt "paradoksal intervensjon" kan være å ha barnet forovervendt, og med ipad/DVD-spiller på nakkestøtten foran - la barnet se film. Det stabiliserer synet og kan virke lindrende, selv om det høres paradoksalt ut. Det funker på noen, ikke på andre, men er verdt et forsøk. Hilsen selvutnevnt bilsykespesialist Anonymkode: e5855...90d 2
Trampe Skrevet 22. januar 2018 #28 Skrevet 22. januar 2018 Jeg snudde eldstemann av akkurat denne grunnen da han var to. Han kastet opp på tur til og fra barnehagen. Rutinen besto i å kjøre i bhg, skifte på utspydd unge og levere, kjøre hjem, kaste ut bilstol og spyle den, dra på jobb, dra hjem, sette inn bilstol 2 som var tørr fra dagen før, hente i bhg, kjøre hjem, skifte på utspydd unge, spyle bilstol 2 og vaske klær. Aldri butikk på tur hjem, han kasta opp før vi kom oss til butikken. Alltid spylukt i bilen. Alltid hylende unge som hatet bilen fordi det er grusomt å spy. Barnehagen lå oppå en lang, bratt bakketopp, og det ville tatt minst 40 minutter å gå. Umulig å sykle pga bakken. Vi forsøkte alle gode råd, men snudde ham til slutt og da forsvant problemet. Vi unngikk andre bilturer (var bare 40- og 50-sone til bhg) og tok tog, buss etc på besøk til familie og på byturer i et år etterpå, fordi jeg var innmari ukomfortabel med å ha ham snudd. Men i vårt tilfelle var det verdt det, definitivt. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #29 Skrevet 22. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde snudd stolen for å se om det ble bedre.. Dersom det ble det, så hadde jeg gitt f i om det er "en stund til" at den kan snus.. Det er ikke alltid man kan gå etter "boken".. Anonymkode: e936d...285 Er bedre at et barn kaster opp enn at nakken brekker i bilulykke, men du bryr deg kanskje ikke så mye om det du? Mange som dessverre ikke forstår dette før deres egne barn eller barn de kjenner dør i en slik ulykke. 50% av alle barn er feil sikret i bil. Hadde man sikret barn riktig i bil hadde mange dødsulykker kanskje vært unngått. Anonymkode: 7d0b8...6d0 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #30 Skrevet 22. januar 2018 Det finnes bilsyketabletter som postafen. Står flere tips her: https://www.apotek1.no/reise/unngaa-reisesyke-barn Anonymkode: 81ff2...d2b 1
Sushi Skrevet 22. januar 2018 #31 Skrevet 22. januar 2018 Du sier at du kunne hatt ham hjemme et par timer om morgenen hvis du ikke måtte levert ham før frokost. Disse to timene kan du jo bruke på annen transport til barnehagen? For eksempel buss, sykkel med sykkelvogn (eventuelt elsykkel hvis det er bratt), eller rett og slett gå selv om det er langt? Ville i alle fall vurdert denne muligheten heller enn å snu bilstolen. Eventuelt snakke med legen om medisiner, som flere har foreslått. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #32 Skrevet 22. januar 2018 Har en snart 4 åring som kastet opp på alle turer over 5 minutter fra hun var 1 til litt over 3 år. Her var løsningen å kjøpe en høyere bilstol og sette henne foran. Sluttet med oppkast med en gang. Skjønner at det er slitsomt og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tørket oppkast, men det var verdt sikkerheten hennes. Snu bilstolen ville jeg hvert fall ikke gjort!! Barn som sitter i en bilstol med fempunktssele som er fremovervendt kan føre til alvorlige nakkeskader (i verste fall brukket nakke) ved en kollisjon. Å sette barna i beltestol før de er minst 110 cm og 18 kg kan føre til at de sklir ut ved en kollisjon. Vi ble krasjet inn i av en full sjåfør da hun var 3 år. Da hadde mannen og jeg akkurat hatt en diskusjon om dette og han ønsket å snu, men er glad jeg kranglet meg til å beholde henne bakovervendt. Begge barna kom fra det uten noen skader og vi voksne var rimelig forslått. Bakovervendt er tryggest, for oss voksen også. Nå sitter både frøkna og gutten på 6 år bakovervendt. Anonymkode: 25edf...e2e 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #33 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, Trampe skrev: Jeg snudde eldstemann av akkurat denne grunnen da han var to. Han kastet opp på tur til og fra barnehagen. Rutinen besto i å kjøre i bhg, skifte på utspydd unge og levere, kjøre hjem, kaste ut bilstol og spyle den, dra på jobb, dra hjem, sette inn bilstol 2 som var tørr fra dagen før, hente i bhg, kjøre hjem, skifte på utspydd unge, spyle bilstol 2 og vaske klær. Aldri butikk på tur hjem, han kasta opp før vi kom oss til butikken. Alltid spylukt i bilen. Alltid hylende unge som hatet bilen fordi det er grusomt å spy. Barnehagen lå oppå en lang, bratt bakketopp, og det ville tatt minst 40 minutter å gå. Umulig å sykle pga bakken. Vi forsøkte alle gode råd, men snudde ham til slutt og da forsvant problemet. Vi unngikk andre bilturer (var bare 40- og 50-sone til bhg) og tok tog, buss etc på besøk til familie og på byturer i et år etterpå, fordi jeg var innmari ukomfortabel med å ha ham snudd. Men i vårt tilfelle var det verdt det, definitivt. Hadde det vært verdt det hvis dere krasjet og han brakk nakken eller fikk alvorlige nakkeskader? Anonymkode: 25edf...e2e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #34 Skrevet 22. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ekstremt gode seter på markedet når barnet må snus framover pga kvalme etc. At du ikke er bedre opplyst enn dette sier alt om deg. Når barnet blir så eksternt bilsyk, så må man nesten snu barnet. Anonymkode: 87d9b...060 Bakovervendt er det sikreste uansett. Barn som sitter i fempunktssele fremovervendt er livsfarlig. Dersom du er aå opplyst på dette så bør du linke til kilder. Anonymkode: 25edf...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #35 Skrevet 22. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha så var hysteriske norske mødre i gang igjen... Jeg hadde snudd det bilsete øyeblikkelig og sett om det, evt. i kombinasjon med sea band hadde virket. Å være kvalm og kaste opp, er det verste som finnes, og jeg hadde ikke latt barne mitt lide slik hver dag, bare fordi noen mener at ungene skal sitte bakovervent til de er 10 år... Begge mine har sittet forover siden de var 2, og det har fugert veldig bra. Anonymkode: 86956...884 Du er virkelig ikke veldig opptatt av dine barns sikkerhet. Bare et kjapt søk på YouTube viser hva som kan skje ved en kollisjon. Anonymkode: 25edf...e2e 1
våren14 Skrevet 23. januar 2018 #36 Skrevet 23. januar 2018 13 timer siden, Sushi skrev: Du sier at du kunne hatt ham hjemme et par timer om morgenen hvis du ikke måtte levert ham før frokost. Disse to timene kan du jo bruke på annen transport til barnehagen? For eksempel buss, sykkel med sykkelvogn (eventuelt elsykkel hvis det er bratt), eller rett og slett gå selv om det er langt? Ville i alle fall vurdert denne muligheten heller enn å snu bilstolen. Eventuelt snakke med legen om medisiner, som flere har foreslått. Litt enig i denne, iom at dere har så god tid Med mindre det er pga uforsvarlige veier selvsagt. Ikke alle bor slik til at det er mulig å gå trygt i noen km dessverre.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #37 Skrevet 23. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ekstremt gode seter på markedet når barnet må snus framover pga kvalme etc. At du ikke er bedre opplyst enn dette sier alt om deg. Når barnet blir så eksternt bilsyk, så må man nesten snu barnet. Anonymkode: 87d9b...060 ikke bedre opplyst? Da burde du vite at jeg kan mer enn gjennomsnittet på dette feltet jeg vet ALT innen dette feltet, og jeg vet at forovervendt er farlig uansett. Les deg litt opp du . Anonymkode: 829bb...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #38 Skrevet 23. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ekstremt gode seter på markedet når barnet må snus framover pga kvalme etc. At du ikke er bedre opplyst enn dette sier alt om deg. Når barnet blir så eksternt bilsyk, så må man nesten snu barnet. Anonymkode: 87d9b...060 Kom forresten med link til noen seter du, som du mener er ekstremt gode. Det finnes faktisk ikke. Forklar meg gjerne hvordan ett sete kan være bedre forovervendt enn et annet. Med 5-punkt sele risikerer barnet store skader på nakke og hode. Med beltestol til et barn som er under 5 år risikerer man utglidning og foldekniveffekten. Foldekniveffekten vil si at barnet klapper sammen, overkropp mot underkropp, med ekstremt stor kraft. Med magepute blir organene til barnet knust og man risikerer utglidning. Så hva velger du? Uttalensen din sier mer om hvor lite du vet, enn hva jeg kan. JA takk til bakovervendt helt til barnet er stort nok, uansett hva. Anonymkode: 829bb...eb5 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #39 Skrevet 23. januar 2018 http://cybex-online.com/no/carseats/pallas2fix.html Man bruker ikke fempunktssele til så små barn, men det finnes da heldigvis alternativer for de av oss som faktisk ikke får gjort alt etter den ideelle standard. Anonymkode: 3fc70...a00 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #40 Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: http://cybex-online.com/no/carseats/pallas2fix.html Man bruker ikke fempunktssele til så små barn, men det finnes da heldigvis alternativer for de av oss som faktisk ikke får gjort alt etter den ideelle standard. Anonymkode: 3fc70...a00 Magepute er sterkt frarådet da barn lett kan skli ut av setet. En 2 åring er altfor liten til beltestol.. de skal være minst 110 cm og 18 kg før de kan sitte i beltestol pga faren for å skli ut av selen. Anonymkode: 25edf...e2e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå