AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Har ett barn på snart 2 år. Han kaster opp om vi sitter i bil i mer enn max 5 minutter. Det er grusomt kjedelig og aldri kunne reise noe sted enn dit vi kan gå. Syns ikke det er noe koselig å dra noe sted når det er sånn så vi er MYE inne og ute i nærmiljøet. I grunn hele tiden. Men vi har ett problem. Barnehagen er 9 minutter unna. Det går fint på morningen siden han ikke får mat før vi drar(kan rett og slett ikke gi han før). Det er i grunn også kjedelig siden jeg har mulighet til å ha han hjemme ett par timer på morningen. Men kan ikke sulte han i de timene heller... Det finnes flere barnehager vi kan gå til, men vi får ikke plass der. Har kontaktet opptakskontoret, og snakket om situasjonen, men det hjelper ingenting. Står bare på venteliste. Det er heller ikke køsystem i denne kommunen så man vet jo ikke om vi får byttet noen gang.... Har også snakket med private bhg, men de følger samme venteliste så ikke noe vi får gjort.. Har noen vært borti lignende? Håper det blir bedring når vi får snudd bolstolen, men det er jo enda en god stund til. Anonymkode: 92137...66d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Ville tatt dette opp med legen Anonymkode: 87fd3...916 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ett barn på snart 2 år. Han kaster opp om vi sitter i bil i mer enn max 5 minutter. Det er grusomt kjedelig og aldri kunne reise noe sted enn dit vi kan gå. Syns ikke det er noe koselig å dra noe sted når det er sånn så vi er MYE inne og ute i nærmiljøet. I grunn hele tiden. Men vi har ett problem. Barnehagen er 9 minutter unna. Det går fint på morningen siden han ikke får mat før vi drar(kan rett og slett ikke gi han før). Det er i grunn også kjedelig siden jeg har mulighet til å ha han hjemme ett par timer på morningen. Men kan ikke sulte han i de timene heller... Det finnes flere barnehager vi kan gå til, men vi får ikke plass der. Har kontaktet opptakskontoret, og snakket om situasjonen, men det hjelper ingenting. Står bare på venteliste. Det er heller ikke køsystem i denne kommunen så man vet jo ikke om vi får byttet noen gang.... Har også snakket med private bhg, men de følger samme venteliste så ikke noe vi får gjort.. Har noen vært borti lignende? Håper det blir bedring når vi får snudd bolstolen, men det er jo enda en god stund til. Anonymkode: 92137...66d Her leste jeg faktisk oppkastkontoret... Anonymkode: 5c15a...1fc 12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Jeg hadde snudd stolen for å se om det ble bedre.. Dersom det ble det, så hadde jeg gitt f i om det er "en stund til" at den kan snus.. Det er ikke alltid man kan gå etter "boken".. Anonymkode: e936d...285 21
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Har dere prøvd sea band? Anonymkode: 3cefc...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ett barn på snart 2 år. Han kaster opp om vi sitter i bil i mer enn max 5 minutter. Det er grusomt kjedelig og aldri kunne reise noe sted enn dit vi kan gå. Syns ikke det er noe koselig å dra noe sted når det er sånn så vi er MYE inne og ute i nærmiljøet. I grunn hele tiden. Men vi har ett problem. Barnehagen er 9 minutter unna. Det går fint på morningen siden han ikke får mat før vi drar(kan rett og slett ikke gi han før). Det er i grunn også kjedelig siden jeg har mulighet til å ha han hjemme ett par timer på morningen. Men kan ikke sulte han i de timene heller... Det finnes flere barnehager vi kan gå til, men vi får ikke plass der. Har kontaktet opptakskontoret, og snakket om situasjonen, men det hjelper ingenting. Står bare på venteliste. Det er heller ikke køsystem i denne kommunen så man vet jo ikke om vi får byttet noen gang.... Har også snakket med private bhg, men de følger samme venteliste så ikke noe vi får gjort.. Har noen vært borti lignende? Håper det blir bedring når vi får snudd bolstolen, men det er jo enda en god stund til. Anonymkode: 92137...66d Her snakker du med fastlege og får en legeerklæring til bhg kontoret. Så vil dette nok ordne seg. En annen ting er at enkelte barn blir mer kvalne i enkelte bilstoler enn i andre bilstoler. Å sitte bakovervendt kan og forsterke kvalmen. Så snakk med legen og se på bilstolen til barnet. At barnet ikke er sultent gjør ikke at du kan sulte han for å unngå kvalme og oppkast før du skal avsted med bil. Dette kan i verste fall karkateriseres som omsorgssvikt. Anonymkode: 60ec8...61d 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville tatt dette opp med legen Anonymkode: 87fd3...916 Ts Ja kan de gjøre noe med opptaket? Eller tenker du får råd om bilsyke? Skal faktisk til legen om noen dager så skal høre! 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde snudd stolen for å se om det ble bedre.. Dersom det ble det, så hadde jeg gitt f i om det er "en stund til" at den kan snus.. Det er ikke alltid man kan gå etter "boken".. Anonymkode: e936d...285 Uff. Burde kanskje det. Hadde aldri tilgitt meg om det faktisk skjedde noe da. Men igjen, det er jo utrolig kjedelig. Aldri vært i noe basseng, strand, skogen, lekeland, ikke vært på besøk hos mange i familien, går glipp av barnebursdager osv osv.. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere prøvd sea band? Anonymkode: 3cefc...7a0 Nei ikke prøvd. Anonymkode: 92137...66d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Jeg var sånn da jeg var liten. Foreldrene mine har fortalt at det eneste som hjalp var at jeg satt slik at jeg kunne se ut frontruta hele tiden. Ble mye "hvilken farge er det på den neste bilen" og "hvem kan først se en hund/mann/elefant" for å få meg til å holde konsentrasjonen og se ut foran meg. Dette var før barnesetenes tid, da. Anonymkode: db469...006 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: At barnet ikke er sultent gjør ikke at du kan sulte han for å unngå kvalme og oppkast før du skal avsted med bil. Dette kan i verste fall karkateriseres som omsorgssvikt. Anonymkode: 60ec8...61d Er vel ikke snakk om å sulte barnet, men bare vente en halvtime med frokosten. Vanskelig å se at dette er omsorgssvikt, spesielt når det er en helsemessig årsak til det! 23
Lykkehjerte Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 Likevektssansen blir "forvirret" ved bilsyke. Putt bommulsdott i hvert øre på barnet. Det kan hjelpe! Av samme årsak, kan plaster over navlen hjelpe (har noe med nervene også der, signaler osv) Det høres merkelig ut, men det har hjulpet flere med bilsyke barn, som nå plutselig etter tipset, har stoppet med oppkast i bil, og kan kjøre lange bilturer. Ikke placeboeffekt, pga testet ut på så små barn som ikke har forstått eller visst om hvorfor de har hatt plaster/bommull. Plaster over navlen er kanskje enklere, tilfelle 2åringen føler for å plukke ut bommullen fra ørene. Dette er helt ufarlige tips, så vil tro det i alle fall er verdt et forsøk! 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Min niese har det slik. Så de tar buss til bhg. (Tog når de skal lenger, besøke familie og slikt). Det går mye bedre når de tar tog og buss, selv om det er mer tungvint. Anonymkode: f47f6...19a 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 Kaster han opp uansett hvem som kjører bilen? Bilsyke skyldes ofte kjørestilen til sjåføren (rykkete kjøring, mye bråstopp osv). Men prøv SeaBand. Hvis de er riktig plassert virker det utrolig bra. Anonymkode: 236bb...543
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sånn da jeg var liten. Foreldrene mine har fortalt at det eneste som hjalp var at jeg satt slik at jeg kunne se ut frontruta hele tiden. Ble mye "hvilken farge er det på den neste bilen" og "hvem kan først se en hund/mann/elefant" for å få meg til å holde konsentrasjonen og se ut foran meg. Dette var før barnesetenes tid, da. Anonymkode: db469...006 Ts Ja hørt om de tipsene der. Har forsøkt det, men igjen barnet sitter feil vei så vet ikke om det er derfor det ikke funker. 23 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Er vel ikke snakk om å sulte barnet, men bare vente en halvtime med frokosten. Vanskelig å se at dette er omsorgssvikt, spesielt når det er en helsemessig årsak til det! Ja, det er akkurat slik det er. Barnet hadde antagelig bare spist ett kvarter tideligere om det hadde spist hjemme. 17 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Likevektssansen blir "forvirret" ved bilsyke. Putt bommulsdott i hvert øre på barnet. Det kan hjelpe! Av samme årsak, kan plaster over navlen hjelpe (har noe med nervene også der, signaler osv) Det høres merkelig ut, men det har hjulpet flere med bilsyke barn, som nå plutselig etter tipset, har stoppet med oppkast i bil, og kan kjøre lange bilturer. Ikke placeboeffekt, pga testet ut på så små barn som ikke har forstått eller visst om hvorfor de har hatt plaster/bommull. Plaster over navlen er kanskje enklere, tilfelle 2åringen føler for å plukke ut bommullen fra ørene. Dette er helt ufarlige tips, så vil tro det i alle fall er verdt et forsøk! Jøss. Interessant! Det blir plaster i morgen!! Håper virkelig det er alt som skal til! 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min niese har det slik. Så de tar buss til bhg. (Tog når de skal lenger, besøke familie og slikt). Det går mye bedre når de tar tog og buss, selv om det er mer tungvint. Anonymkode: f47f6...19a Høres bra ut. Men vi er ett godt stykke unna tog og buss.. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaster han opp uansett hvem som kjører bilen? Bilsyke skyldes ofte kjørestilen til sjåføren (rykkete kjøring, mye bråstopp osv). Men prøv SeaBand. Hvis de er riktig plassert virker det utrolig bra. Anonymkode: 236bb...543 Ja. Har forsøkt fire forskjellige sjåfører, uten at det hjelper. Takk for tips! Plaster først(siden vi har det) så blir det seaband. Anonymkode: 92137...66d 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 Jeg hadde aldri i livet snudd ungen pga oppkast... En kollisjon forovervendt er så ekstremt farlig, det er stor fare for at barnet knekker nakken. Prøv andre bilstoler, prøv seabands, prøv plaster over navlen. Prøv å plasser bilstoler fremme i passasjersetet bakovervendt. Bilstoler som er høyere hjelper ofte! Anonymkode: 829bb...eb5 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Er det slik i andre biler? (at det er dårlig lukt/luft i bilen pga røyk, boss eller wunderbaum e.l.?) Er det kun når dere skal til barnehagen? Kan det hende at han gruer seg til barnehagen? Har det alltid vært slik? Det kan ikke ha vært en hendelse i bil som trigget det? Eller at første gang var på en lengre tur? At han nå forbinder kjøreturer med å bli kvalm? Anonymkode: 25a53...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 Går det an å ta en pause på vei hjem? Vet det er tungvint altså, men... Kjøre noen minutter, og så stoppe å ta han ut av bilen litt før dere kjører resten av turen hjem? Høres bedre ut enn oppkast, både for barn og foreldre😀 Anonymkode: 7566e...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 Har du mulighet til å sykle til barnehagen? Eventuelt gå på ski med pulk? Anonymkode: 5c26c...20f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #18 Skrevet 22. januar 2018 Haha så var hysteriske norske mødre i gang igjen... Jeg hadde snudd det bilsete øyeblikkelig og sett om det, evt. i kombinasjon med sea band hadde virket. Å være kvalm og kaste opp, er det verste som finnes, og jeg hadde ikke latt barne mitt lide slik hver dag, bare fordi noen mener at ungene skal sitte bakovervent til de er 10 år... Begge mine har sittet forover siden de var 2, og det har fugert veldig bra. Anonymkode: 86956...884 20
Gjest GoldenLioness Skrevet 22. januar 2018 #19 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri i livet snudd ungen pga oppkast... En kollisjon forovervendt er så ekstremt farlig, det er stor fare for at barnet knekker nakken. Prøv andre bilstoler, prøv seabands, prøv plaster over navlen. Prøv å plasser bilstoler fremme i passasjersetet bakovervendt. Bilstoler som er høyere hjelper ofte! Anonymkode: 829bb...eb5 Da må airbagen være deaktiverert ellers blir det stygt med krasj...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #20 Skrevet 22. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge mine har sittet forover siden de var 2, og det har fugert veldig bra. Anonymkode: 86956...884 "Jeg har aldri brukt bilbelte, det har fungert veldig bra for meg. Ser ikke helt vitsen med dette bilbeltehysteriet altså..." Kanskje du heller bare skal være glad for at du ikke har krasjet?? For all del: jeg snudde også barna mine før de ble fire år - de mistrivdes med å sitte bakovervent og enhver biltur ble et mareritt. I TS situasjon ville jeg også vurdert å snu barnet, men det er bare tåpelig å kalle det hysterisk å ikke ville snu en toåring, når man VET at en krasj gjør ekstremt mye større skade på et lite barn som sitter forovervendt enn bakovervendt. Anonymkode: 07192...9d8 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå