Gå til innhold

Tvillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hatt MA to ganger og en SA nå i år. Årsskifte, så uvisst om det ble avsluttet inni der 2017 eller 18. De to første graviditetene var ikke planlagt men den som endte i SA var. Alle tre ville vært like velkommne.

Alder er i mot meg, er 38 snart og vi har ingen barn. Det er ikke noe "galt" med oss, dette er vi testet for. Vi hadde mange år mellom de to MAene og SAen(ca 8-10 år). Da jeg ble gravid med det som endte i SA gikk jeg på Provera og Femar tre runder.

Mitt spørsmål er (skal også ta det med gynekologen, går privat, har time om ca en måned) hva kan jeg gjøre for å få tvillinger? Mannen er tvilling, men har skjønt at dette må komme fra kvinnens side og jeg har ingen tvillinger noe sted i leddene. Hører at man kan få tvillinger om man går på forskjellige piller, jeg har jo både Provera og Femar, er over godt over 30 (som er ei greie for flerlinger leste jeg nettopp).

Vet at det ikke er noe man kan "bestille" men tenker på alder og slikt at det hadde vært greit å bare få to :P Dere trenger ikke bli "sinte" og slikt, jeg tar selvfølgelig med glede og lykke i mot en baby og vet jeg fremdeles kan få barn etterpå, da flere og flere får barn lengre opp i alder enn meg. Vet også at tvillinger er større risiko, men jeg må dessverre ta KS uansett. Vet tvillinger ofte (hvertfall oftere) må tas som KS.

Kun litt tanker jeg har rundt det :) Tenkte det bare pltselig og lurte på dette... Alltid fint å høre tanker rundt dette slik at jeg får åpnere og videre perspektiv og nye tanker rundt noe jeg er nysjerrig på.

 

Anonymkode: 2f430...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe særlig du kan gjøre. 

Om du går på hormoner for å fremme eggløsning, kan det øke sjangsene for å få tvilligner. Ellers er det stort sett kjerringråd med like stort hold som rådet om å dingle gifteringen over navlen for å se hvilket kjønn et foster har... 

Tvilinger er ikke arvelig fra far sin side. Det er kun toeggede tvillinger på morssiden av slekten som kan være "arvelig", iom at det kan komme av gener som gir økt "fare" for at man slipper flere egg i en eggløsning. 

Anonymkode: 452a4...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe særlig du kan gjøre. 

Om du går på hormoner for å fremme eggløsning, kan det øke sjangsene for å få tvilligner. Ellers er det stort sett kjerringråd med like stort hold som rådet om å dingle gifteringen over navlen for å se hvilket kjønn et foster har... 

Tvilinger er ikke arvelig fra far sin side. Det er kun toeggede tvillinger på morssiden av slekten som kan være "arvelig", iom at det kan komme av gener som gir økt "fare" for at man slipper flere egg i en eggløsning. 

Anonymkode: 452a4...1a3

Takk for svar :)

Ja, går på hormoner, Femar. Men disse skal gi mindre far for flerlinger leser jeg. Det er noen hormonpiller for graviditet som gir større "fare" for flerlinger, men det er nok en grunn til at en vil unngå slkt sikkert...  De har verre bivirkninger muligens, at Femar er best og tryggest kanskje.

Typisk at jeg ikke kan ha ivrige egg som slippes i hopetall :P 

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg traff selv kjærleiken sent i livet, og kom dermed også sent i gang med å prøve på barn. Selv om jeg har en bestevenninne med tvillinger, og har sett på nært hold hvor utrolig hardt både svangerskapet og småbarnstiden er med tvillinger, hadde jeg også et ønske om å få det, bare for å "bli ferdig" før jeg ble for gammel. Nå er jeg gravid med førstemann (endelig!), og stresset med tanke på at jeg er enda eldre når vi er klare til å prøve på en til, med alt det medfører med enda mer nedsatt  fruktbarhet og økt fare for komplikasjoner og kromosomfeil. 

Men dessverre er det ikke noe man kan gjøre for å bestille flere på en gang ;)

 

Anonymkode: 452a4...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger kommer som følge av at flere egg slippes samtidig og befruktes i samme syklus eller at ett egg "feildeler" seg og blir til to forstre. Det sier seg vel selv at dette ikke er noe du kan styre, så mye kan ikke mennesker tukle med naturen, enda. 

En annen sak er at når du alt har hatt de problemene du har hatt så vil det å bli gravid med tvillinger i en alder av 38 år være et stort risikoprosjekt og noe du heller bør unngå enn tenke på å ønske deg. 

Anonymkode: 3e041...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener. Jeg traff selv kjærleiken sent i livet, og kom dermed også sent i gang med å prøve på barn. Selv om jeg har en bestevenninne med tvillinger, og har sett på nært hold hvor utrolig hardt både svangerskapet og småbarnstiden er med tvillinger, hadde jeg også et ønske om å få det, bare for å "bli ferdig" før jeg ble for gammel. Nå er jeg gravid med førstemann (endelig!), og stresset med tanke på at jeg er enda eldre når vi er klare til å prøve på en til, med alt det medfører med enda mer nedsatt  fruktbarhet og økt fare for komplikasjoner og kromosomfeil. 

Men dessverre er det ikke noe man kan gjøre for å bestille flere på en gang ;)

 

Anonymkode: 452a4...1a3

Har ei venninne med dobbelt sett med tvillinger og som hun sie "alt går jo på et vis når det må" - så vi skulle nok klart det ;)

Gratulerer med graviditeten! :D Lykke til!

Nei, dessverre... Men så får vi bare bli glade og takknemlige for det vi får :) Og det kommer jeg absolutt til å være - uansett!

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tvillinger kommer som følge av at flere egg slippes samtidig og befruktes i samme syklus eller at ett egg "feildeler" seg og blir til to forstre. Det sier seg vel selv at dette ikke er noe du kan styre, så mye kan ikke mennesker tukle med naturen, enda. 

En annen sak er at når du alt har hatt de problemene du har hatt så vil det å bli gravid med tvillinger i en alder av 38 år være et stort risikoprosjekt og noe du heller bør unngå enn tenke på å ønske deg. 

Anonymkode: 3e041...058

Vet dette. Men vet også at det kommer flere flerlinger ved hjelp under prøvingen. Det er høyere andel som får flerlinger ved hormoner. Det er fint vi ikke kan tukle så mye med naturen, jeg er ikke for "design"babyer, men man kan vel alltids spørre litt rundt temaer en er nysjerrig på.

Eldre folk enn meg har fått tvillinger. Og gynekologen min sier at så lenge jeg er slank, frisk og rask (noe jeg er, min barnløshet skyldes at jeg blir gravid, men holder ikke på det, og man må dessverre miste tre ganger før en får hjelp det får jeg nå. De vet ikke hvorfor det er slik med meg, jeg er en case av typen "uforklarllig". Skal nå prøve blodfortynnende bl.a.)

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det kommer lettere flerlinger ved prøving er litt myte, ettersom private selskap i USA ofte setter inn 5+ egg og gir større doser medisin for eggløsning, alt for å ha bedre suksessrate enn andre og kunne reklamere med fantastiske resultat. Her i Norge forsøker man lavere doser og øker etterhvert og forsøker å holde seg på trygge nivå, samt det er sjelden at man ved prøverør setter inn mer enn ett egg, og aldri mer enn to. 

Jeg sier litt myte, fordi det er også fakta at eldre mødre søker og får mer hjelp til fertilitet enn yngre og som du selv sier så påvirker alderen mulighet for toeggede tvillinger da eldre kvinner har lettere for å slippe flere egg også med hjelp. Om dette skylder hormoner eller alder eller en kombinasjon, er vanskelig å si. 

Men hjelp til fertilitet alene øker ikke sjansen for flerlinger i noen merkbar grad. 

Anonymkode: 49e1f...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at det kommer lettere flerlinger ved prøving er litt myte, ettersom private selskap i USA ofte setter inn 5+ egg og gir større doser medisin for eggløsning, alt for å ha bedre suksessrate enn andre og kunne reklamere med fantastiske resultat. Her i Norge forsøker man lavere doser og øker etterhvert og forsøker å holde seg på trygge nivå, samt det er sjelden at man ved prøverør setter inn mer enn ett egg, og aldri mer enn to. 

Jeg sier litt myte, fordi det er også fakta at eldre mødre søker og får mer hjelp til fertilitet enn yngre og som du selv sier så påvirker alderen mulighet for toeggede tvillinger da eldre kvinner har lettere for å slippe flere egg også med hjelp. Om dette skylder hormoner eller alder eller en kombinasjon, er vanskelig å si. 

Men hjelp til fertilitet alene øker ikke sjansen for flerlinger i noen merkbar grad. 

Anonymkode: 49e1f...d0d

Takk for svaret ditt her :) Interessant svar - visste ikke dette om USA, men det virker logisk når du sier det, og vet jo at Norge er strengere (og muligens mer fornuftige) her.

Jeg får bare holde på og stole på gynekologen min, jeg blir jo gravid så nå skal jeg jobbe med å holde på fosteret i tillegg til å bli gravid. Det ene holder ikke når det andre ikke er på plass.

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clomid. Noen som har prøvd eller vet om erfaringer? Skal visst øke sjansen...

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Clomid. Noen som har prøvd eller vet om erfaringer? Skal visst øke sjansen...

Anonymkode: 2f430...f49

Samme som pergotime ("pergo") og clomifen. Clomid er ett av mange merkevarenavn. Googler du det får du sikkert tusen treff, inkludert på KG. Pergotime er avregistrert pga produksjonsproblemer, og clomiphene er så vidt jeg vet ikke registrert for fertilitetsproblemer i Norge selv om det er snakk om samme virkestoffet (men jeg har lest at noen klarer å få det utskrevet likevel). Tvilingrisikoen er forhøyet, men ikke veldig stor, i alle fall ikke om du tar det riktig og blir fulgt opp som du skal. 

Edit: Jeg har forresten prøvd 10 doble kurer (for mange; sløv gynekolog). Kjipe bivirkninger, ingen graviditet.

Endret av miore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener med at man da kan være ferdig med å få barn, også når alderen din begynner å bli høy.

Jeg har tvillinger, som kom etter ICSI. Satt inn to egg. Men dette er noen år siden. 

Svangerskapet var tungt, så absolutt. Det første året husker jeg knapt, for det var så slitsomt. Men jeg hadde jeg selvfølgelig gjort det igjen. Men det er best å få ett og ett barn om gangen. 

Krysser fingrene for dere! 

Anonymkode: 6171d...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, miore skrev:

Samme som pergotime ("pergo") og clomifen. Clomid er ett av mange merkevarenavn. Googler du det får du sikkert tusen treff, inkludert på KG. Pergotime er avregistrert pga produksjonsproblemer, og clomiphene er så vidt jeg vet ikke registrert for fertilitetsproblemer i Norge selv om det er snakk om samme virkestoffet (men jeg har lest at noen klarer å få det utskrevet likevel). Tvilingrisikoen er forhøyet, men ikke veldig stor, i alle fall ikke om du tar det riktig og blir fulgt opp som du skal. 

Edit: Jeg har forresten prøvd 10 doble kurer (for mange; sløv gynekolog). Kjipe bivirkninger, ingen graviditet.

Jeg gikk på Femar. Har en liten "pause" nå (vi prøver fortsatt men tar ikke hormoner akkurat nå da jeg har tatt blodprøver og vi venter på svar), når dette er "på plass" tar jeg ny runde Femar. Nå er det ikke et MUST med tvillinger (jeg blir bare lykkelig og takknemlig om jeg blir gravid og klarer å beholde det inni meg lenge nok) men det hadde jo vært fint - men også stress selvfølgelig, både under graviditet, risiko, fødsel og livet etter fødsel. Mer dette med den alderen jeg ikke klarer å styre...

Kjipt å høre, håper det ordner seg!

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår hva du mener med at man da kan være ferdig med å få barn, også når alderen din begynner å bli høy.

Jeg har tvillinger, som kom etter ICSI. Satt inn to egg. Men dette er noen år siden. 

Svangerskapet var tungt, så absolutt. Det første året husker jeg knapt, for det var så slitsomt. Men jeg hadde jeg selvfølgelig gjort det igjen. Men det er best å få ett og ett barn om gangen. 

Krysser fingrene for dere! 

Anonymkode: 6171d...140

Takk for svaret ditt :)

Da jeg har litt problemer med dette med baby og graviditet, etter litt styr blir jeg jo gravid, men jeg får ikke beholdt dem... Men skal få svar på blodprøver som tester "alt" nå og får svar. Mulig jeg må på blodfortynnende eller noe annet. Jeg vet ikke helt hva som er "gangen". Derfor går jeg ikke på hormoner nå, men vi prøver jo alikevel, bare ikke med full kraft :P

Gratulerer med tvillingene dine :D Ser jo at en og en er best, men alder og tid og altmuligannet stopper det hele opp. I etterpåklokskap skulle vi startet tidligere og ikke hatt "skal bare" tankene og "det kommer når det kommer". Men enebarn (sikkert mange som er det og det funker helt flott) er ikke så ønskelig. Både jeg og mannen min har søsken og ville helst ønsket dette for vårt (forhåpentligvis) første barn. Men "vi tar det vi får" - blir det bare ett barn så vil dette bli elsket og satt utrolig pris på, men man kan jo ha litt (urealistiske / ønske) drømmer og tanker :P

Tusen takk - veldig hyggelig av deg! :) 

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Femar. Har en liten "pause" nå (vi prøver fortsatt men tar ikke hormoner akkurat nå da jeg har tatt blodprøver og vi venter på svar), når dette er "på plass" tar jeg ny runde Femar. Nå er det ikke et MUST med tvillinger (jeg blir bare lykkelig og takknemlig om jeg blir gravid og klarer å beholde det inni meg lenge nok) men det hadde jo vært fint - men også stress selvfølgelig, både under graviditet, risiko, fødsel og livet etter fødsel. Mer dette med den alderen jeg ikke klarer å styre...

Kjipt å høre, håper det ordner seg!

Anonymkode: 2f430...f49

Jada, løste seg med IVF senere! Det er noen år siden pergo-kurene mine nå :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, miore skrev:

Jada, løste seg med IVF senere! Det er noen år siden pergo-kurene mine nå :) 

Så bra! Alltid godt å høre at det ordner seg for andre som er i samme båt som meg :) Det gir jo håp for meg - at det kan ordne seg for meg også...

Anonymkode: 2f430...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...