Gå til innhold

Dampe/koke poteter i micro uten at de blir seige

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å koke/dampe poteter i microen, ender de opp med å bli forferdelig seige og ekle. Både i min gamle og i min nye micro. 

Jeg stikker hull på skallet, legger dem i en boks med litt vann i bunnen, og kjører på. Og da blir de altså så seige at det er uaktuelt å servere slikt til andre. 

Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: f489a...37b

Fortsetter under...

Jeg kjøpte mikrobølgeovn før dette ble vanlig i Norge, og jeg har til dags dato ikke klart å koke poteter bra i mikro. Selv om ovnene mine (har blitt mange etterhvert) har vært i daglig bruk. Jeg kan ikke leve uten mikro.

Poteter har jeg gitt opp, så om noen har tips, tar jeg det også gjerne imot.

Jeg bruker MicroCook fra Tupperware til poteter og jeg er egentlig ikke noe glad i poteter, men jeg syns det funker veldig bra med Tupperware - til både poteter og gulrøtter og brokkoli og bacon og smelte smør. Har laget en sjokoladekake i den også (bare litt OT for å skryte litt ekstra av MicroCook) 

Anonymkode: ce87d...c55

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker MicroCook fra Tupperware til poteter og jeg er egentlig ikke noe glad i poteter, men jeg syns det funker veldig bra med Tupperware - til både poteter og gulrøtter og brokkoli og bacon og smelte smør. Har laget en sjokoladekake i den også (bare litt OT for å skryte litt ekstra av MicroCook) 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe spesielt. Men så har jeg litt tungt for det.

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe spesielt. Men så har jeg litt tungt for det.

Bare tenkte at dersom det var et problem å få poteter "ikke-seige" i den boksen, så kanskje det smaker bedre ved å prøve en MicroCook. 

Kan hende potetene til TS ikke blir noe bra pga den boksen som blir brukt? 

Jeg pleier forresten alltid å skrelle potetene før jeg koker/damper de. 

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tenkte at dersom det var et problem å få poteter "ikke-seige" i den boksen, så kanskje det smaker bedre ved å prøve en MicroCook. 

Kan hende potetene til TS ikke blir noe bra pga den boksen som blir brukt? 

Jeg pleier forresten alltid å skrelle potetene før jeg koker/damper de. 

Hvorfor skulle det gjøre det? Den er ikke magisk, selv om den ser bra ut og sikkert er praktisk i bruk. Den endrer ikke på måten potetene kokes på. 

Anonymkode: 18516...8f8

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det gjøre det? Den er ikke magisk, selv om den ser bra ut og sikkert er praktisk i bruk. Den endrer ikke på måten potetene kokes på. 

Anonymkode: 18516...8f8

ok 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke koke poteter i vanlig gryte? Skrell dem og kutt dem i fire-seks-åtte biter, så er de ferdige på no time.

Anonymkode: 59d52...f49

De mister langt mer av næringsstoffene når de blir kokt i vann, enn når de blir dampet. I tillegg tar det langt lenger tid, selv om man deler dem opp. Bare det å vente til vannet koker tar en evighet om man ikke har induksjonsovn med booster-effekt. 

Anonymkode: f489a...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...