Gå til innhold

Uføretrygd og saksbehandlingstid

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at nå kan jeg søke uføretrygd. Er avklart og har ingen arbeidsevne, tiltaksarrangør, lege og NAV lokalt er ening i at jeg må søke. Er det da en mulighet for at det ikke brukes så lang tid på å avgjør søknaden? 8 måneder er lenge å gå å vente...

Anonymkode: 3db66...41d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1164630-uf%C3%B8retrygd-og-saksbehandlingstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er det for de fleste som søker om uføretrygd for tiden. Det er utrolig lang behandlingstid. Du kan se her https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV

hva som er behandlingstiden i ditt fylket.

Anonymkode: 64338...89c

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt ekstra behandlingstid nå pga. innstramminger i AAP slik at mange må over på uføretrygd. 

Anonymkode: 58d04...22d

Så de lovene som trådte i kraft 1 jan 2018, lager allerede kø:fnise:?

Anonymkode: 82187...e3e

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de lovene som trådte i kraft 1 jan 2018, lager allerede kø:fnise:?

Ja faktisk. For å unngå et rush av saker rett før fristen går ut, virker det som om NAV nå forsøker hardere på å få de sykeste på aap over på uføretrygd så snart som mulig.

Sist det var regelendring ble det kø, unntaksregler og overtidsjobbing på NAV, da 4 år med app gikk ut for svært mange samtidig.

Tror desverre at innskjerpelser i aap reglene heller fører til flere på uføretrygd, enn tilbake i jobb.

Anonymkode: 24ca3...f6d

• Liker 1

Min mor søkte i juni, ferdig avklart og fullstendig søknad. Har ikke fått svar ennå.

Det varierer mellom fylkene. I mitt fylke var det på denne tiden i fjor kort ventetid, men nå er det kommet informasjon om at de har fått mange saker fra et annet fylke som hadde mye restanse. Vi måtte derfor forvente at det faktisk tar så lang tid som det sto i bekreftelsesbrevet / vedtak om forlenget AAP pga. søknad uføretrygd.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja faktisk. For å unngå et rush av saker rett før fristen går ut, virker det som om NAV nå forsøker hardere på å få de sykeste på aap over på uføretrygd så snart som mulig.

Sist det var regelendring ble det kø, unntaksregler og overtidsjobbing på NAV, da 4 år med app gikk ut for svært mange samtidig.

Tror desverre at innskjerpelser i aap reglene heller fører til flere på uføretrygd, enn tilbake i jobb.

Overtidsjobbing på NAV?
En tidligere kollega av meg har jobbet i NAV siden starten, og hun sier at den eneste gangen hun har fått overtidsbetalt var i overgangen da Aetat ble til NAV.

Anonymkode: 0f2f2...5e6

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er denne fristen du snakker om? Du er klar over at vedtak går fra mnd til mnd over år...? Altså fra juni 2013 blir 4 år i juni 2017.

• Liker 1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er denne fristen du snakker om? Du er klar over at vedtak går fra mnd til mnd over år...? Altså fra juni 2013 blir 4 år i juni 2017.

Om de ikke ligger i forkant blir det dobbelt så mange saker å avslutte, eller forlenge etter unntaksbestemmelsen, det året det har gått 3 år fra endringen. Da er 4 år brukt opp for de som startet i 2017 og 3 år fra 2018, det vil si i 2021. 

I tilleg er det mange som har gått på forlengelse utover 4år som må avklares i løpet av de neste 2 årene, og de fleste her er sannsynligvis så syke at mesteparten kommer til å søke uføre. Det er nok et fåtall som kommer seg på jobb igjen etter 8 år på aap.

• Liker 1

For meg tok det rett under 3 uker fra søknaden ble sendt inn til jeg fikk telefon fra saksbehandleren min om at søknaden var ferdig behandlet og godkjent. Ganske klar sak og godt dokumentert av lege, spesialist og saksbehandleren min fra nav.

Anonymkode: a02f7...9a1

Annonse
På 22.1.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Har fått beskjed om at nå kan jeg søke uføretrygd. Er avklart og har ingen arbeidsevne, tiltaksarrangør, lege og NAV lokalt er ening i at jeg må søke. Er det da en mulighet for at det ikke brukes så lang tid på å avgjør søknaden? 8 måneder er lenge å gå å vente...

Hva ligger i dette? Invalid, totalt sengeliggende, fare for ditt/andres liv?

Anonymkode: 28f6c...72f

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva ligger i dette? Invalid, totalt sengeliggende, fare for ditt/andres liv?

Anonymkode: 28f6c...72f

Ja nå kan du lure... 🙄 Var jo egentlig utrolig at tråden fikk fred så lenge fra en som deg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...