AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg leier en leilighet i gammelt trehus, og der blir det KALDT om vinteren. I hele helgen har det vært rundt 8-10 minusgrader, og jeg har fyrt i vedovnen når jeg har vært inne i leiligheten (fredag og lørdag). Det står på litt varme på stua og badet, men den fungerer merkelig dårlig, og uten vedovn er det sikkert minusgrader inne i leiligheten. Igår kveld da jeg kom hjem var det 7 minusgrader utendørs + iskaldt innendørs. Jeg satte på panelovn på soverommet, og gikk og la meg (orket derfor ikke å fyre opp i vedovnen). I hele natt har det vært 12-13 minusgrader ute, og det skal det også være i hele dag. Jeg dro fra leiligheten tidlig i morges, kommer ikke tilbake dit før ikveld. Er det fare for at rørene fryser? Begynte å tenke på det nå. I helgen frøs det jo ikke siden jeg fyrte i vedovnen, men nå har jeg jo ikke fyrt siden lørdag kveld. Anonymkode: ab671...648
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier en leilighet i gammelt trehus, og der blir det KALDT om vinteren. I hele helgen har det vært rundt 8-10 minusgrader, og jeg har fyrt i vedovnen når jeg har vært inne i leiligheten (fredag og lørdag). Det står på litt varme på stua og badet, men den fungerer merkelig dårlig, og uten vedovn er det sikkert minusgrader inne i leiligheten. Igår kveld da jeg kom hjem var det 7 minusgrader utendørs + iskaldt innendørs. Jeg satte på panelovn på soverommet, og gikk og la meg (orket derfor ikke å fyre opp i vedovnen). I hele natt har det vært 12-13 minusgrader ute, og det skal det også være i hele dag. Jeg dro fra leiligheten tidlig i morges, kommer ikke tilbake dit før ikveld. Er det fare for at rørene fryser? Begynte å tenke på det nå. I helgen frøs det jo ikke siden jeg fyrte i vedovnen, men nå har jeg jo ikke fyrt siden lørdag kveld. Anonymkode: ab671...648 Ja, hvis det blir minusgrader inne kan rørene fryse. Det aller første du må gjøre er jo å stille opp varmen. Dersom det fryser fordi du ikke fyrer nok vil det være du som står ansvarlig. Anonymkode: e7973...704 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis det blir minusgrader inne kan rørene fryse. Det aller første du må gjøre er jo å stille opp varmen. Dersom det fryser fordi du ikke fyrer nok vil det være du som står ansvarlig. Anonymkode: e7973...704 Det lille "hjulet" på veggen i stua står på flere hakk, men jeg mistenker at den funker veldig dårlig, siden det er iskaldt der selv om den har stått på flere hakk i lang tid. Det samme gjelder på badet. Der er det litt varme, men ikke så mye varme som det hjulet skulle tilsi. Jeg fyrer jo når jeg er der, siden jeg ellers fryser "ihjel". Men det er ofte dager hvor jeg er mye borte, og leiligheten står tom og kald. Da er det vel fare for at det fryser? Anonymkode: ab671...648
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Ja, det er fare for det. Som en annen svarer, det er din plikt å ha tilstrekkelig varme på. Du må skaffe deg noen ovner. Om rørene fryser (og dermed sprekker, som de ofte gjør) kan det bli store skader. Og ved dårlig vedlikehold får du ikke mye igjen på forsikringen. Anonymkode: 39a3f...05d 3
Atea Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 Det lønner seg ikke å spare på strømmen ved å la det bli for kaldt. Tilsvarende energi vil gå med på å få opp varmen igjen, og mer ved. Tror heller ikke du ønsker at rørene fryser. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Du må sørge for en ok innetemperatur selv om du er borte. Og om det er såpass kaldt, så bør du sørge for å tappe vann igjennom rørene i alle kraner hver eneste dag, helst flere ganger om dagen. Husker jeg leide i ett gammelt hus, og det var meldt grusomt kaldt en uke jeg skulle være borte. Huseier skulle passe katten min, og pga katten hadde jeg selvfølgelig litt varme på inne uansett. Men da spurte huseier om dem kunne få gå inn å tappe vann, for å forhindre at rørene frøs. Anonymkode: e3934...7c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå