AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #1 Skrevet 22. januar 2018 Jeg er på gråten her. Så fryktelig sliten og så rådløs. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Har to barn. En på snart to og ei på 7 mnd. Ingen sover natta gjennom. De legges begge klokken 19. Varierende da om de sovner eller ikke. Ikke uvanlig at det tar ett par timer med gråt fra en av de. Det er ingen rytme på hva som skjer videre. Minste sover da gjerne til 0030 ca. Da kan hun starte. Gjerne våken ett par timer da. Sovner sjelden av seg selv da. Er veldig gira. Opp på mage og turner rundt. Og sover i grunn ikke noe ordentlig igjen. KAN gjøre det. Men ofte våkner da mange ganger til vi står opp 0630. Jeg nekter og stå opp før det. Selv om det virker som det er morningen senest 03. Er av og på søvn fra 03.. Største våkner også utallige ganger om natten. Det er gjerne ikke noe annet enn at dyna må på igjen, smokken er ute. Eller bare gråter og roper etter oss. Har forsøkt og ikke gå inn og vente osv men hjelper ikke. Da blir det verre. Største sover Max en og en halvtime på dagen. Minste sover en halvtime ganger to på dagen. Tror dette er fryktelig rotete skrevet. Men jeg trenger så sårt hjelp. Er så overtrøtt selv at jeg sliter med å sove de få timene jeg kan. Kroppen er på vakt hele tiden og vanskelig å roe seg når man vekkes hele tiden. Far hjelper til, men har en jobb og følge opp også. Jeg rekker ikke sove på dagen, og de sover ikke likt da heller. Men en baby på 7 mnd.. holder det virkelig med så lite søvn? Kan legge til at det er mye sutring på dagen og at hun virker trøtt stort sett hele tiden.. men hva skal jeg gjøre da?! Hjelp noen ☹️☹️ Anonymkode: 1c18f...5df
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #2 Skrevet 22. januar 2018 Ts Ingen får noe mat på natten. Gjerne råd om hvordan man skal holde ut.. føler meg så fryktelig alene. Alle jeg kjenner som har barn føler jeg ikke forstår. De syns de har hatt en tøff natt med 2-3 oppvåkninger.. er vi så unormale? Føler meg så mislykka.. Anonymkode: 1c18f...5df
bib_84 Skrevet 22. januar 2018 #3 Skrevet 22. januar 2018 Først: stor klem til deg! Det BLIR bedre, men det er beintøft nå. Er ikke største i barnehagen? Det ville isåfall vært min prioritet nummer én, selv om minste sover lite på dag får du iallfall en ting mindre å tenke på og litt større sjanse for noen pauser på dagtid. Så tenker jeg at ettersom du er så nedkjørt nå så er det litt unntakstilstand og dermed må pappaen på banen på natta for en periode, selv om han skal på jobb. Del dere i to team, og finn ut hva som funker best: at dere har ansvar for hver deres unge, eller at en av dere tar begge ungene annenhver natt (eller lignende). Så barnevakt: har dere familie og/eller venner i nærheten som dere kan spørre om å passe største en natt her og der? Jeg vet at det kanskje ikke frister i og med at han våkner så ofte og man blir redd for at han skal føle seg utrygg osv, men av og til kan det være nødvendig. Hvis det er noen trøst så var det først etter fylte to år at søvnen til min sønn begynte å bli bedre. Nå er han 3,5 og sover som en drøm hele natta, som regel til 07 - forhåpentligvis er det ikke lenge til dere opplever en bedring med eldste! Når det gjelder minste og hennes søvn ville jeg tatt en prat med helsesøster eller fastlege. Hun virker jo til å sove forholdsvis lite, kanskje kan det være lurt å undersøke om det ligger noe bak. Ønsker dere lykke til! Snakk med mannen din og legg en plan for hvordan du skal komme deg litt ovenpå igjen ❤️ 1
bib_84 Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Kanskje kan det også være lurt å kutte ned på eller kutte ut duppen på dagtid hos eldste? Vi prøvde på det et par ganger uten at vår var klar for det, men da vi ventet en stund og prøvde igjen gikk det veldig bra. Det gjorde at legginga iallfall gikk mye bedre og han våknet litt mindre på natt. (Han stod fremdeles opp rundt 05 en lang periode, det ble bare bedre av seg selv da han var rundt tre år.) Og veldig viktig å huske på: dere er ikke mislykket! Jeg synes barna dine høres ut som de er innafor normalen: det er ikke uvanlig å slite med søvnen de første to-tre årene, og når dere da har to tette blir det naturlig nok veldig mye på en gang.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Skrevet 22. januar 2018 Du må endre dine forventninger til hva det vil si "å sove gjennom natten". 19-00.30 er 5,5 timer. 5 timer regnes som å sove gjennom natten. Anonymkode: 9e2e2...a0a 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Har du utelukket at minste ikke er sulten på natten? 19-07 er leeeenge uten mat! Kanskje hen sover bedre videre med en flaske/pupp når hen våkner 00/01? Ellers kan samsoving være et alternativ for å få mere søvn. Aner ikke hvordan jeg skulle overlevd uten! Det siste tipset går på at du må legge deg tidlig nok for å få nok søvn. Betyr det sengetid kl 21 så får det bare være slik en periode Det er absolutt helt normalt å ha mange oppvåkninger på natt når de er så små ca 2/3 av 1åringene våkner fortsatt på natten. Noen mer enn andre. Lykke til Anonymkode: 70a8a...4f7 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Jeg har gitt mine melk, enten bryst eller varm mme når de våkner helt opp på natta før 12-14 mnd. Selv om de kanskje ikke trengte det så var det sovemedisin. Min på 3,5 våkner fortsatt i blant og mangler et kosedyr eller er sint på dyna på skeive og trenger to minutter oppmerksomhet nå og da, så der har jeg ikke noe råd. Men det er slitsomt. Vanvittig slitsomt. Er dere to om det? Og deler partneren din nettene med deg i blant så du kan sove gjennom noen av oppvåkningene deres? Anonymkode: 480d3...595 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #8 Skrevet 22. januar 2018 Når det kommer til eldste ville jeg forsøkt å kutte ned på dagsovingen til 45-60 min. Har akkurat kuttet ned til 60 min(enkelte dager blir det bare 30-45 også) på min 2 åring etter en periode med lang innsovning og flere oppvåkninger pr natt. Har tatt et par uker, men nå begynner nettene å bli bedre og han sovner raskere om kvelden. Her sover han på vårt rom enda(yngste og siste, så sliter litt med å flytte han på eget rom ) Ofte når han våkner er det bare for å sjekke om vi er der, roer legger seg til igjen når han får det bekreftet. Når det gjelder minste, så finner ikke h*n søvnen selv om jeg forstår det rett. Da ville jeg jobbet med det først og fremst. Det er ikke lett å finne tålmodighet og ork til det når man er trøtt og sliten, men det kan være verdt det. Samtidig er 6-9 mnd en alder der det er vanlig med urolig søvn, særlig tidlige oppvåkninger. Anonymkode: f5b9a...f25
Harlekin Skrevet 22. januar 2018 #9 Skrevet 22. januar 2018 Mine tanker: Du sier at det kan ta noen timer med gråt hver kveld med legging. Hvorfor har dere satt akkurat kl. 19 som sovetidspunkt? Har du prøvd å legge senere eller tidligere? Tenker spesielt på den yngste. Går eldste i barnehage? Hvis ikke, ville jeg søkt om plass asap. Hvorfor får ikke yngste mat på natten? Er du sikker på at hun er mett? Hvor mye fast føde spiser hun? Det er ikke mange på 7 måneder som spiser nok fast føde på dagen til at man kan kutte nattmatingen. Kan far ta ansvar for den eldste om natten (går ut i fra at hun ikke våkner like ofte)? Hvis det er smokkestapping, dynedytting, mareritt eller hva det er, så er det hans ansvar å ta seg av det, jobb eller ikke. De fleste med småbarn må ta våkenetter uansett. I helgen, deler dere på det, slik at du får en morgen du kan sove? Hvis ikke, gjør det. Far kan ta både 2-åring og baby etter morgenammingen, slik at du kan sove noen timer. Enig i at minste sover lite. Min eldste datter var slik da hun var liten, sove veldig lite på dagen (og mange oppvåkninger om natten). Hun tok heller ikke smokk, og jeg var helt på felgen av søvnmangel de første årene. Jeg klarte dessverre aldri å få henne til å sove mer, noen barn bare er slik. Men du, det går over! Nå er min eldste 8 år og sover hele natten, det gjorde hun fra ca 3-årsalder. Det tok dessverre litt tid, men ta en natt av gangen. Plutselig er det over. Men det kan være verd å prøve å få yngste til å sove mer, f.eks. med vogn, bæresele, vippestol, seng osv. Tar hun smokk eller har noe annet som gir trygghet? Kjenner godt det der med å ikke klare å sove selv om man er utslitt. Hva er vitsen når man uansett snart på opp igjen, liksom. Prøve å finne noe som gjør at du slapper mer av og sovner lettere? Lydbok, avslappingsteknikker, te? Masse lykke til! Håper du snart får sove (kan du forresten be om litt avlastning fra familie rundt deg?) 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #10 Skrevet 22. januar 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Du må endre dine forventninger til hva det vil si "å sove gjennom natten". 19-00.30 er 4,5 timer. 5 timer regnes som å sove gjennom natten. Anonymkode: 9e2e2...a0a Dessverre, det er helt forferdelig å si det, men for 7 mnd gammel baby det kan være sant. Hun per definisjon sover natta gjennom nå, men hun har snudd døgnrytmen da hun tror at natt er fra 7 til 1? Jeg, personlig, ville prøvd å gi henne mat kl 0:30 når hun våkner. TS, men du bør ikke føle deg mislykket. Altså, barna er mennesker, og de er forskjellige, og om noen andre har barn som sover bra - det er nettopp fordi dette er barna som sover bra, og ingenting annet. Mens du prøver å gjøre det beste ut av forutsetninger du har, og barn du har. Håper allikevel du får noen tips som funker for dere. Jeg har dessverre ingen. Min erfaring med 2 barn, er at eneste som funker, er å vente når naturlig utvikling av søvn går sin gang.. Anonymkode: 9d60c...784 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Skrevet 22. januar 2018 Huff! Det høres ikke greit ut. Ta med deg baby i senga, kast ut puppen når hun våkner. Jeg ammet liggende og vi sovna alltid omtrent samtidig etterpå jeg og babyen. Kast alle prinsipper om å ikke amme på natta.. Samsov med baby. Forskning viser at mødre som samsover i snitt sover mer på natta. Send inn far til sen eldste når hun våkner om natta. Er helt normalt å våkne på natta frem til du er 3 år. Min på snart 5 våkner ofte en gang hver natt og roper på oss. send eldste i bhg og samsov med yngste på dagen! Dropp omfattende husarbeid for en periode Anonymkode: 49812...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Skrevet 22. januar 2018 Folk som får 2 tett. Gud hvor dumme. Ikke greier de og håndtere 2 engang. Anonymkode: 33c19...caf 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Skrevet 22. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som får 2 tett. Gud hvor dumme. Ikke greier de og håndtere 2 engang. Anonymkode: 33c19...caf Klem til deg. For jeg tror du trenger litt positivitet i livet ditt. Anonymkode: 480d3...595 4
Brisinga Skrevet 22. januar 2018 #14 Skrevet 22. januar 2018 Jeg ville gått for ansvar for hver sin unge, samsoving med baby og hver sin sovemorgen i helgen (med ørepropper). Du trenger fysisk og mental helse. Trenger du noen å snakke med kan helsestasjonen kanskje være tingen. Ofte er det godt å bare få ut frustrasjoner. Har vært nøyaktig der du er nå. Mine er nå 7 og 8. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #15 Skrevet 22. januar 2018 Gi pupp/mme til minste som våkner 0030. Anonymkode: 18962...e10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Skrevet 22. januar 2018 I 99% av disse tilfeller har disse mødre helt ubrukelig mannfolk i livet sitt. HVOR er pappa her? Nettop - sover mens du tar alt av barna (fordi DU er i permisjon). Du ts, det beste jeg kan si til deg er å slutte å være en martyr. Si til mannen at tough shit at han må på jobb - han har 2 barn han må hjelpe med og det betyr at han må faktisk opp noen ganger om natten også. Skjønner ikke at dere mødre godtar dette i det hele tatt. Anonymkode: 2ad0c...4d3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #17 Skrevet 22. januar 2018 og du faktisk nekter å gi babyen som er 7 måneder mat midt på natten når du faktisk legge babyen kl 19? Egentlig har du bare deg selv å takke for at du har en grinete barn som er våken fra 0030-0300 og sover dårlig resten av morgenen. Anonymkode: 2ad0c...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #18 Skrevet 23. januar 2018 Som flere andre skriver; gi mat på natta til babyen. Min gutt var nesten et år før vi sluttet med nattflaske. Dersom han ikke fikk flaske i 3-4-tiden, var det morgen da mente han. Så vi ga flaske heller og kunne sove til 6-7-tiden. Han spiste fire gode måltider med fast føde på dagen fra han var rundt 8 mnd, i tillegg til flaske ved behov, men var altså ikke klar for å slutte med nattmat likevel. Og har dere prøvd å samsove med hvert deres barn? For oss har samsoving vært gull verdt, og vi har hatt svært lite nattevåk etter at vi begynte å bare ha sønnen vår i senga. Vi hadde en periode der vi ville at han skulle sove på eget rom, men etter flere uker med ørten oppvåkninger, fant vi ut at gutten roet seg uendelig mye bedre i nærheten av oss. Da fikk plutselig alle sove godt. Nå venter vi nr 2 og planlegger å samsove med babyen også. Dersom det ikke fungerer med alle fire på soverommet, skal vi sove to og to. Anonymkode: 89f7f...c97
våren14 Skrevet 23. januar 2018 #19 Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 5.32, AnonymBruker skrev: Jeg er på gråten her. Så fryktelig sliten og så rådløs. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Har to barn. En på snart to og ei på 7 mnd. Ingen sover natta gjennom. De legges begge klokken 19. Varierende da om de sovner eller ikke. Ikke uvanlig at det tar ett par timer med gråt fra en av de. Det er ingen rytme på hva som skjer videre. Minste sover da gjerne til 0030 ca. Da kan hun starte. Gjerne våken ett par timer da. Sovner sjelden av seg selv da. Er veldig gira. Opp på mage og turner rundt. Og sover i grunn ikke noe ordentlig igjen. KAN gjøre det. Men ofte våkner da mange ganger til vi står opp 0630. Jeg nekter og stå opp før det. Selv om det virker som det er morningen senest 03. Er av og på søvn fra 03.. Største våkner også utallige ganger om natten. Det er gjerne ikke noe annet enn at dyna må på igjen, smokken er ute. Eller bare gråter og roper etter oss. Har forsøkt og ikke gå inn og vente osv men hjelper ikke. Da blir det verre. Største sover Max en og en halvtime på dagen. Minste sover en halvtime ganger to på dagen. Tror dette er fryktelig rotete skrevet. Men jeg trenger så sårt hjelp. Er så overtrøtt selv at jeg sliter med å sove de få timene jeg kan. Kroppen er på vakt hele tiden og vanskelig å roe seg når man vekkes hele tiden. Far hjelper til, men har en jobb og følge opp også. Jeg rekker ikke sove på dagen, og de sover ikke likt da heller. Men en baby på 7 mnd.. holder det virkelig med så lite søvn? Kan legge til at det er mye sutring på dagen og at hun virker trøtt stort sett hele tiden.. men hva skal jeg gjøre da?! Hjelp noen ☹️☹️ Anonymkode: 1c18f...5df Har selv hatt ei med trøblete soving (skyldtes i hovedsak låsning i nakken...) og lest mye om barn og søvn. Vil sterkt anbefale the gentle sleep book slik at forventningene er på riktig plass. For mange små våkner ofte... Uansett, så ser jeg følgende utfordringer i det du skriver: 1. Begge legges kl 19 - uansett trøtt eller ikke, uansett når siste dupp var osv? Fast leggetid heller enn når barnet er trøtt kan skape veldig vanskelige legginger. Mi er snart to og sover også 1,5 t på dagen, vi går på badet ca kl 19-19.15, hun har fast rytme på å sovne ca kl 20. Litt tidligere hvis helt utslitt, nærmere 20.30 hvis bare vanlig trøtt. Nærmere 21 på de veldig energiske dagene (da går vi senere på badet, merker jo at hun ikke er trøtt enda...). Helt vanlig sovnetid i to-års alder. Så om du forventer soving kl 19 kan det være alt for tidlig f.eks. Og for den på 7 mnd kan det være for sent...hadde periode rundt den alderen da jeg måtte legge 17.30. Overtrøtt baby gir veldig utrolige netter. Så den faste leggetiden kan være et problem her. 2. Kan største kanskje sove bedre sammen med dere? Vi samsover fortsatt, da sover hun oftest fint hele natta (20-06), våkner hun spør hun ofte bare etter meg og sovner igjen, evt ruller seg inntil meg Og jeg våkner knapt. Prøvde egen seng på eget rom en stund, men da våknet hun masse for bekreftelse på at jeg var der og jeg fikk så mye dårligere søvn at det ikke fantes verdt det. Tilbkake på soverommet for å sove hele netter igjen. Best for alle det! 3. 1 time søvn ila dagen ved 7 mnd høres veldig lite ut. Når er siste dupp? Kan hende du burde ha tidligere leggetid eller jobbe med å forlenge duppene (hjelpe over i neste søvnsyklus en periode), evt ha en tredje sen dupp og senere leggetid. Vil nesten tro de urolige nettene kan skyldes overtrøtthet og for lite søvn på dagen. Selv om søvnbehov selvsagt er ulikt altså, det er klart. Men iom at du også skriver sutretet osv høres det ut som søvnmangel og jeg tipper for lite soving på dagen er hovedproblemet. Søvn avler gjerne søvn. Hvordan sover hun på dagtid da? Vogn? Seng?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå