Gå til innhold

Hvordan rengjøre gardinene?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har noen kraftige gardiner i stua som jeg ikke vet hvordan jeg skal holde rene. De begynner å bli noen år, og tidligere har jeg rett og slett bare brukt støvsugeren på de, men føler vel kanskje de trenger litt mer rengjøring etterhvert. Kappene er rynkete og det er et helt bask og ta de ned. Kan de vaskes eller skal de bare luftes?

Fikk sydd de på en gardinbutikk og har ingen vedlikeholdslapp til de. De var veldig dyre når de var nye... :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å vaske dem selv. Spesielt ikke rynkete kapper som må strykes osv. Dersom du mener de er skitne ville jeg levert dem til rens, men ellers så tror jeg at støvsugingen holder en stund til. Jeg har i hvert fall inntrykk av at folk som har kjøpt dyre gardiner ikke tar dem ned på 10-15 år. Ikke fordi folkene er urenslige altså, men.....

Hilsen Lille meg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer fra et hjem der gardinene blir byttet hvert år, og vaskes mellom hver gang jeg....

Men mamma sydde jo gardinene selv, så hun merket seg vel hva stoffet tålte av behandling...

Jeg har bodd i vår nåværende leilighet i snart tre år og enda ikke vasket gardinene da, men jeg vurderer å gjøre det i forbindelse med en "vårnedvask" eller noe. Mamma har sydd disse også, jeghar ikke noen vaskeanvisning, men tipper 30-40 grader på et forsiktig program i maskina er greit. De er sydd litt lenger enn de trenger for å tåle vask uansett, så...

Men dette er jo ikke dyre gardiner, så du bør vel vurdere å være litt forsiktigere med dem...

Skrevet

Jeg leverer de på rens ca en gang i året jeg.. Gardinene er for tykke og dyre til at jeg tør å vaske dem i maskinen.. Hadde vel knapt fått in et fag av gangen i maskinen heller. Rens er jo dyrt, men da blir i hvert fall gardinene godt tatt vare på!

Skrevet

Jeg bare støvsuger jeg. Har en kjekk støvsuger som jeg kan stille inn suget på. Funker fint det. En rens i ny og ne er heller ikke dumt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er vitsen med å vaske/rense gardiner hvert år? De skal da ikke brukes som håndklær.

Det støvet som kommer på dem fjernes da lett med støvsuger.

Snakk om feil bruk av energi. Å "overvaske" huset er ikke noe annet enn bortkastet tid - Kos dere heller i livet. :)

Skrevet
Hva er vitsen med å vaske/rense gardiner hvert år? De skal da ikke brukes som håndklær.

Det støvet som kommer på dem fjernes da lett med støvsuger.

Snakk om feil bruk av energi. Å "overvaske" huset er ikke noe annet enn bortkastet tid - Kos dere heller i livet. :)

Med hvite gardiner er jeg veldig uenig i det der :) Gardiner blir skitne, ikke bare støvete. Og selv om det kanskje bare synes på hvite gardiner, så skjer det nok med andre også...

En vaskemaskin i året er ikke store jobben. De fleste gardiner tåler 30 grader finvask.

Gjest Anonymous
Skrevet
Med hvite gardiner er jeg veldig uenig i det der :) Gardiner blir skitne' date=' ikke bare støvete. Og selv om det kanskje bare synes på hvite gardiner, så skjer det nok med andre også....[/quote']

Ok, jeg kan være med på at gardiner blir skitne hvis det røykes i heimen + kjøkkengardiner.

Er ikke vaskinga som er peset - den jobben gjør enten maskinen eller renseriet. Er å ta ned og henge opp gardinene, samt (og ikke minst) det å stryke dem som er jobben. :)
Skrevet

Vi røyker ikke, og vinduene står ikke så mye oppe heller. Gardinene blir like skitne som vinduer, og vinduer må i hvert fall vaskes en gang i året...

Det er litt jobb, men det er verdt det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi røyker ikke, og vinduene står ikke så mye oppe heller. Gardinene blir like skitne som vinduer, og vinduer må i hvert fall vaskes en gang i året...

Det er litt jobb, men det er verdt det.

Hvordan gjør du det med sofaen, gulvteppe og sengemadarassen da? Det blir vel like skittent det da?

Skrevet

Har skinnsofaer. Har hatt de et par år, og har rengjort de med skinnrens en gang.

Overmadrassen og dyna vaskes på renseri omtrent en gang i året. Puter vaskes i vaskemaskinen kanskje 2 ganger i året. I tillegg støvsuges hele senga omtrent en gang i mnd.

Overrenslighet er en uting, men synes det er greit å gjøre slike ting en gang i blant.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er den som er oppvokst med vask av gardinene hvert år.

BYTTE gardiner, altså ta dem opp og ned, gjøres i mitt barndomshjem uansett, og det er da ikke sååååå stort pes, det er jo ikke noe som gjøres mange ganger i året, det gjøres når stua vaskes ned til jul, og hele familien pleide å delta.

Gardiner blir faktisk skitne, selv om det ikke røykes i huset. Og siden mamma og min bror er astmatikere som reagerer på støv, så er "bare støv" også viktig å fjerne i det huset (nå bor ikke min bror hjemme lenger da, men mamma gjør jo det) Kjøkkengardiner tror jeg hun bytter to ganger i året (til jul byttes det til julegardiner, og de tas ned i janaur, men det byttes også om sommeren) for de BLIR jo i alle fall preget av matos og sånn.

Jeg har jo ikke vasket gardinene mine selv enda, men har planer... Mine gardniner tåler nok det. De som ikke har gardiner de vil vaske... ja da ville jeg nok vurdert litt rens.

(forøvrig: møbler vasker man da også, med møbelsrens? Gulvtepper renses, med en tepperenser (eller i "gamle dager" pleide mamma kaste teppene ut på snøen, så "vaska" vi det med snø, og det ble banka etterpå) og overmadrassa på senga vaskes eller renses innimellom???)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...