Gå til innhold

Har absolutt ingen jobberfaring i vise til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er student på 7 året (studerte noe i 2 år som viste seg å være helt feil, og gjør nå ferdig en annen integrert Mastergrad), og har ikke hatt en eneste jobb de siste 5 åra. 

Bor privat, og betaler bare 1500 kr i mnd., slik at studielån alene dekker alle mine behov. Drar ikke ofte på byen, har budsjett jeg følger, osv. Faktisk sitter jeg igjen med penger når skoleåret er ferdig, og da nok til å klare meg gjennom sommeren. 

MEN! Hovedgrunnen til at jeg ikke har jobbet, er for at jeg har dratt hjem for å hjelpe mine besteforeldre. Jeg vokste opp hos dem fra jeg var 7 år gammel, og har alltid sett på dem som mine foreldre. De siste 5 åra har helsen (til begge) vært på vei ned, og spesielt de to siste åra har de hatt behov for mye hjelp. Vi (tante, onkel) innså nå i høst at de ikke lenger kan bo hjemme, og snart nok må legges inn på pleiehjem. 

Uansett, jeg har da tilbrakt mine sommerferier hjemme for å hjelpe til. Maling og vedlikehold av eiendommer, hjelpe til rundt, osv. Har vel også hatt en økende angst for at de skal gå bort når som helst. 

Siden jul har jeg akseptert at det nok blir å skje i nærmeste framtid, og at man bare må ta en dag av gangen. Og at jeg bare må fokusere på framtiden min, da naturen uansett vil gå sin gang. 

Finnes det noen god måte å forklare dette på i CV eller jobbintervju?  

Anonymkode: 65efc...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefint at du har brukt sommerferiene på å hjelpe familie, men det forklarer jo ikke hvorfor du ikke har hatt en deltidsjobb enkelte kvelder i ukedagene eller jobbet helg resten av året sånn som de fleste andre studenter gjør.

Anonymkode: f9168...4bb

• Liker 5
Skrevet

Du kan forklare situasjonen  - men som AB over skriver - hvorfor har du ikke jobbet utenom sommrene?

Skrevet

Du har utdannelse å vise til. Du har stell av besteforeldre å vise til.

En gang var jeg uten arbeidserfaring, det jeg hadde å vise til var et vanvittig engasjement til en sport. En sport hvor jeg trente mye og ofte og var med i NM to ganger før fylte 18. Jeg deltok på alt av dugnader og hadde dermed ingen jobb ved siden av skolen i mange år. Kun for idretten. 

Føler jeg begynte å jobbe veldig sent som 20 åring med første jobb. Flere i klassen på både ungdomskolen og vgs hadde jo noe jobb i helger eller skole.

Anonymkode: f8737...721

Skrevet

Jeg ville prøvd å forklart det kort i søknadene, men det er jo uten tvil et handicap uansett. Alle arbeidsgivere er jo ikke like strenge på det, og det kommer nok veldig an på hva du studerer og hvordan jobbmarkedet er. Har du noen mulighet til å gå på f.eks bedpreser og få connections eller internships? Det kan gjøre opp for mye.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

MEN! Hovedgrunnen til at jeg ikke har jobbet, er for at jeg har dratt hjem for å hjelpe mine besteforeldre. Jeg vokste opp hos dem fra jeg var 7 år gammel, og har alltid sett på dem som mine foreldre. De siste 5 åra har helsen (til begge) vært på vei ned, og spesielt de to siste åra har de hatt behov for mye hjelp. Vi (tante, onkel) innså nå i høst at de ikke lenger kan bo hjemme, og snart nok må legges inn på pleiehjem. 

Uansett, jeg har da tilbrakt mine sommerferier hjemme for å hjelpe til. Maling og vedlikehold av eiendommer, hjelpe til rundt, osv. Har vel også hatt en økende angst for at de skal gå bort når som helst. 

Her har du masse å vise til; lojal, pliktoppfyllende, arbeidsvilje, omsorgsfull, m.m.

Kanskje det kan være en mulighet å skrive en erfaringsbasert CV? https://www.kent.ac.uk/careers/cv/maturecv.htm

Anonymkode: 7139d...e66

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fint å hjelpe slekten, men det viser jo ikke at du fungerer i arbeidslivet, som tross alt er det arbeidsgivere ser etter. Hvorfor ikke skaffe seg en liten deltidsjobb samtidig med studiene den tiden du har igjen, så har du noe å vise til?

Anonymkode: 5cff0...8d1

• Liker 1
Skrevet

Blir du ferdig nå i vår? Prøv å skaff deg en jobb i helgene eller når det passer for deg nå frem til du er ferdig. Om du har flere år igjen så skaff deg en jobb i sommerferien også. Du behøver ikke jobbe fult heller. Prøv helst å finne noe relevant til det du studerer, men bensinstasjon er bedre enn ingenting. Ellers tror jeg ikke det er helt krise heller om du ikke har arbeidserfaring, du vil nok finne deg en jobb men det kan være vanskeligere og stiller svakere enn de som har det. 

Anonymkode: 7e361...270

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kjempefint at du har brukt sommerferiene på å hjelpe familie, men det forklarer jo ikke hvorfor du ikke har hatt en deltidsjobb enkelte kvelder i ukedagene eller jobbet helg resten av året sånn som de fleste andre studenter gjør.

Anonymkode: f9168...4bb

Vel, de studentene jeg kjenner som jobber, gjør det fordi de må jobb - rett og slett fordi husleien er for dyr, eller fordi de skal slippe å jobbe når det er sommer (for å dra på ferie, osv.)...Også er det jo noen som jobber for å spare opp til bolig...men jeg kjenner ikke en eneste som jobber deltid kiosk osv. fordi de skal "sanke" jobberfaring, for å putte det slik. 

Som sagt så betaler jeg bare 1500 kr i mnd. for hybel, og det er vel så billig som en kan få det. Er ekstremt heldig da utleier er et pensjonist(par) som har nedbetalt huset for mange tiår siden. 

Vil tro de fleste må jobbe fordi studielånet ikke dekker alle utgifter. 

Men, har ikke jobbet i ukene fordi jeg vil fokusere på studiene. Tar to utdanninger, en Mastergrad og en Bachelor, slik at arbeidsbelastningen blir noe høyere enn det de fleste andre har. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, de studentene jeg kjenner som jobber, gjør det fordi de må jobb - rett og slett fordi husleien er for dyr, eller fordi de skal slippe å jobbe når det er sommer (for å dra på ferie, osv.)...Også er det jo noen som jobber for å spare opp til bolig...men jeg kjenner ikke en eneste som jobber deltid kiosk osv. fordi de skal "sanke" jobberfaring, for å putte det slik. 

Som sagt så betaler jeg bare 1500 kr i mnd. for hybel, og det er vel så billig som en kan få det. Er ekstremt heldig da utleier er et pensjonist(par) som har nedbetalt huset for mange tiår siden. 

Men, har ikke jobbet i ukene fordi jeg vil fokusere på studiene. Tar to utdanninger, en Mastergrad og en Bachelor, slik at arbeidsbelastningen blir noe høyere enn det de fleste andre har. 

Da jeg var ferdig studert(mastergrad) var det mange i min klasse som ikke fikk seg jobb. De søkte og søkte....endte opp med at de måtte jobbe via vikarbyråer for å få seg arbeidspraksis slik at de hadde noe å vise til(at de fungerte i arbeidslivet). Grunnen til at det var så vanskelig for dem å få jobb var at de bodde hjemme/billig og dermed ikke trengte å jobbe. Dessverre straffet det seg den dagen de var ferdige med utdannelsen. Mens resten av oss som hadde hatt både 2-3 deltidsjobber ved siden av studiene fikk flere jobbtilbud.

Så vil på det sterkeste anbefale deg å skaffe deg en liten deltidsjobb. Dette for å vise en potensiell fremtidig arbeidsgiver at du KAN jobbe og fungerer i arbeidslivet. Det hjelper ikke med toppkarakterer på vitnemålet om de er redde for at du ikke fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: 1ce27...ed2

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke trengt å jobbe under studiene, kunne bodd hjemme og levd fint på stipend. Men jeg jobbet i helger og ferier, og uten den jobberfaringen hadde jeg ikke fått jobb rett fra studiene. At du tar to studier beviser bare at du er nerd, ikke at du fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: 5cff0...8d1

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte var det allment kjent at man måtte ha ekstrajobb ved siden av studinene for å kunne ha håp om jobb senere! At du ikke MÅ jobbe for økonomiske grunner betyr ingenting. Kjenner mange som kommer fra svært velstående familier som allikevel jobbet for å få det på CV. Hvordan skal du eller en potensiell arbeidsgiver vite om eller hvordan du vil fungere i jobb når du aldri har jobbet en dag i ditt liv? Å jobbe er noe helt annet enn å studere eller å male huset til besteforeldrene dine... 

Å jobbe deltid i kiosk kan være en kjempenyttig erfaring, man lærer masse av å ha en ekstrajobb. Jeg jobber selv med HR og rekruttering og vi ansetter aldri noen som ikke har arbeidserfaring. Kommer selvsagt an på hva du er utdannet, er du sykepleier liksom så får du deg sikkert en jobb et sted uansett siden etterspørselen er så stor. 

Jeg ville ha gjort alt i min makt for å sikre meg en deltidsjobb nå med det samme! Du kan ikke skrive på CV'en din at du har hjulpet besteforeldrene dine i stedet for å jobbe. Det er hyggelig å prioritere familie men en potensiell arbeidsgiver vil nok foretrekke at du setter jobb først, dessverre. I et intervju kan du evt. forklare hvorfor det ble som det ble i sommerferiene, folk vil nok ha sympati med deg.

Anonymkode: c8267...a4c

• Liker 1
Skrevet

Dessverre. Har du null niks av jobberfaring å vise til så ender du nederst i bunken av søkere. Hvis noen har gått gjennom studier og livet ellers uten noen formelle arbeidsforhold blir jeg skeptisk. 

arbeidsgiver.

Anonymkode: 98d50...0ef

• Liker 1
Skrevet

Om du har gode karakterer og ekstra emner som er nyttige for jobben får du en sjanse i min bransje iallefall, stiller før de med middelmådige karakterer og urelevant erfaring som butikkjobber og renhold.

Spiller ingen rolle om du "fungerer i arbeidslivet" i en kiosk, dersom du ikke har god kunnskap innen faget (A/B). Dessuten har de aller fleste med gode karakterer bra rutiner når de studerer, går på forelesninger og kommer seg opp om morgenen.

Anonymkode: cafb4...6d5

Skrevet

TS Her: Har en del lederverv da. Studentorganisasjoner, borettslag, mentor (for VGS elever), og stud.ass. 

Jobbet i 2 år før jeg startet på studiene, og hadde en deltidsjobb i 4 mnd. for 5 år siden, men den er ikke akkurat relevant til studiene. 

Skrevet

Jeg så på denne tråden i går og tenkte hva er det med de som ikke forstår viktigheten av relevant arbeidserfaring når studietiden begynner å nærme seg slutten. 

Men jeg hadde ikke tid til å skrive noe. 

Når du nå skriver at du er i ferd med å fullføre to mastergrader, og har hatt flere verv, så forstår jeg ikke helt hva du bekymrer deg for. 

Dette går helt sikkert bra. Lykke til. 

Anonymkode: 2416d...11e

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte var det allment kjent at man måtte ha ekstrajobb ved siden av studinene for å kunne ha håp om jobb senere! At du ikke MÅ jobbe for økonomiske grunner betyr ingenting. Kjenner mange som kommer fra svært velstående familier som allikevel jobbet for å få det på CV. Hvordan skal du eller en potensiell arbeidsgiver vite om eller hvordan du vil fungere i jobb når du aldri har jobbet en dag i ditt liv? Å jobbe er noe helt annet enn å studere eller å male huset til besteforeldrene dine... 

Å jobbe deltid i kiosk kan være en kjempenyttig erfaring, man lærer masse av å ha en ekstrajobb. Jeg jobber selv med HR og rekruttering og vi ansetter aldri noen som ikke har arbeidserfaring. Kommer selvsagt an på hva du er utdannet, er du sykepleier liksom så får du deg sikkert en jobb et sted uansett siden etterspørselen er så stor. 

Jeg ville ha gjort alt i min makt for å sikre meg en deltidsjobb nå med det samme! Du kan ikke skrive på CV'en din at du har hjulpet besteforeldrene dine i stedet for å jobbe. Det er hyggelig å prioritere familie men en potensiell arbeidsgiver vil nok foretrekke at du setter jobb først, dessverre. I et intervju kan du evt. forklare hvorfor det ble som det ble i sommerferiene, folk vil nok ha sympati med deg.

Anonymkode: c8267...a4c

Ikke alle som har "myk" lederutdannelse/HR-utdannelse og tilnærmet får kastet vitnemålet etter seg, noen av oss har tung fagutdannelse :) og har ikke hatt tid til å jobbe så mye under studiet.

Likevel klarte jeg jo å få jobb, og har gjort det solid i jobb i en årrekke nå. I motsetning til alle unyttige HR-personale o.l. som bare er til hinder for å produsere tjenester fra dag til dag. 

Anonymkode: ef34a...8b8

• Liker 1
Skrevet

Ja,det virker forsåvidt som om det er (var?) ganske stor forskjell på oss som studerer teknologi, kontra dem som tar litt mykere fag, når det kommer til forventninger om erfaring.

Hovedstudiet mitt er teknologi, da Sivilingeniør, og sidestudiet er Økonomi / Ledelse. De som studerer teknologi virker ikke å være så opptatte med jobber, enten under studiet, eller om sommer. De som studerer f.eks Økonomi, Ledelse, Markedsføring, osv. stresser jævlig mye med å skaffe seg erfaring. Jeg merket allerede etter første år at folk i klassen strebet etter å skaffe seg verv, praksisjobber, sommerjobber, og sånt. 

Og etter å ha drevet på sånn i 5 år, så fikk de da en sekretærjobb, eller liknende. Men det skal også sies at det er stor forskjell på hvor mange som blir utdannet...i Siv.Ing klassen min ble det utdannet 20 stk. I Økonomi, Ledelse, og Markedsføring? Rundt 150-200 stk totalt. 

• Liker 1
Skrevet

Har nok mye å gjøre med at de som tar disse fagene kunne ha fått seg jobb uten utdannelse, men med erfaring uansett. Innen teknologi så er fagkunnskap svært viktig, og da teller gode karakterer og interesse for feltet mye mer enn en jobb på matbutikken.

Dere som sier at arbeidsgiver ikke vet om folk fungerer i arbeidslivet uten erfaring fra urelevante jobber, tror dere virkelig ikke at arbeidsgivere vet hvor mye som kreves for å få gode karakterer, ta ekstra studiepoeng, møte til alle forelesninger etc? Vil si det er mer krevende å være en seriøs student enn å jobbe som vaskehjelp. Studerer innen teknologi selv, så vet ikke om det er annerledes for andre retninger?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har nok mye å gjøre med at de som tar disse fagene kunne ha fått seg jobb uten utdannelse, men med erfaring uansett. Innen teknologi så er fagkunnskap svært viktig, og da teller gode karakterer og interesse for feltet mye mer enn en jobb på matbutikken.

Dere som sier at arbeidsgiver ikke vet om folk fungerer i arbeidslivet uten erfaring fra urelevante jobber, tror dere virkelig ikke at arbeidsgivere vet hvor mye som kreves for å få gode karakterer, ta ekstra studiepoeng, møte til alle forelesninger etc? Vil si det er mer krevende å være en seriøs student enn å jobbe som vaskehjelp. Studerer innen teknologi selv, så vet ikke om det er annerledes for andre retninger?

Og da regner jeg med DU har jobben i boks  på første søknaden du skriver etter endt utdannelse?

Anonymkode: 1ce27...ed2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...