Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Jeg trenger DIN oppskrift på en NYDELIG og rik sjokoladekake. Har bursdag i morgen og skal lage kake. Gjerne en som passer med vanilje is. Eller en som er perfekt alene. Den skal være sjokolade, sjokolade, sjokolade! Og helst i rund form. Kan du hjelpe meg??? TAKK!!!
Gjest Betty Boop Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Har fått denne oppskriften av en venninne - den var kjempegod (når hun lagde den i hvert fall!) Barmanns fristelse 1. Sett stekeovnen på 175 grader 2. 100 gr kokesjokolade 100 gr Meierismør Dette smeltes sammen, obs-obs; må ikke koke!!! 3. 3 egg 150 gr sukker Røres godt sammen, ikke pisk. 4. Bland så i sjokolade/smør-blandingen og tilsett 50 gr hvetemel 5. Rør det godt sammen! Bruk en liten rundform eller annet passelig - og husk å smøre formen godt. Stekes i 15-20 min....den skal være litt rennende inni! Dryss på litt melis og server gjerne m is og frukt!!!
Suzy Skrevet 8. februar 2005 #3 Skrevet 8. februar 2005 Denne er heftig! Sinnsykt mektig og posjonen kan godt deles om du ikke har veldig mange gjester... Devils Food 300 g usaltet smør 2 dl bakekakao 1 dl varmt vann 5 dl sukker 1 ts vaniljesukker 4 store egg 7 dl hvetemel 1 ts bakepulver 1/2 ts salt 2 1/2 dl melk Sjokoladekrem: 350 g mørk sjokolade 6 dl kremfløte Rør smøret luftig. Bland kakao og vann godt i en bolle. Ha sukker og vaniljesukker i smøret og rør det luftig. Ha i ett egg om gangen og rør godt. Tilsett kakaoblandingen. Bland i mel, bakepulver, salt og melk. Fordel røren i smurt, liten langpanne, jevn den ut på toppen med en slikkepott. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 35-45 min. La den avkjøles på rist. Kok opp sjokolade og kremfløte i en kjele. La den småkoke i 20 min. under omrøring til den har tyknet. La den avkjøles nok til at det går an å jobbe med den. Del kaken i to tvers over, og del deretter hvert av stykkene vannrett i to lag. Legg et stykke på et fat og smør på sjokoladekrem, legg på et nytt stykke og dekk med krem. (Du kan legge alle fire kakebunnene oppå hverandre, men om du ønsker å fryse den og spise den i flere omganger kan det være mer praktisk å ikke ha mer enn to lag.) Avslutt med et lag sjokoladekrem på toppen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Denne kaken har jeg fått her inne tidligere. Mocca- espresso kake Kakebunn (rund form, 24 cm) 2 egg 1 1/2 dl. sukker 150 gr melange 50 gr (halv plate) God mørk kokesjokolade 1 1/2 dl hvetemel 1/2 ts bakepulver Visp egg og sukker sammen til stiv eggedosis, smelt melange og sjokolade sammen i vannbad, la den smelte uten å røre i den, da korner den seg ikke, sikt sammen mel og bakepulver. Vend mel og bakepulver forsiktig inn i eggedosisen, tilsett smør og sjokoladeblandingen og rør godt sammen til en glatt røre. Hell røren i smurt form (Formfett på spray er supert til kaker som dette). Stek ved 175 grader i ca 30 min (kjenn med nål om kaken er ferdig). Ta den ut og avkjøl på rist, skjær langs kanten og ta den ut av formen. Bruker du Formfett slipper den formen svært lett. La kaken avkjøle seg og del den inn i 2 lag. Hvit sjokoladekrem: 40 gr melange 100 gr Freia Hvit Dronning Sjokolade 1 egg ca 75 gr. melis 1-2 ss fløte Smelt smør og sjokolade i vannbad på samme måte som til kakebunnen, sett kjelen på ett kjøkkenhåndkle og finn frem en god visp. Visp inn nesten all melisen, tilsett egget og visp til du får en silkeglatt blank glasur, tilsett resten av melisen og fløten( det er ikke sikkert du trenger følte i glasuren, den kan bli litt tynn) til du får en ganske tykk glasur og sett til side så den avkjøles litt. Lag 1/2 dl sterk espressokaffe og dynk kakebunnen forsiktig, spre den hvite glasuren utover og legg på den andre halvdelen av kaken. Sett kaken kaldt mens du lager den mørke sjokoladeglasuren. Mørk sjokoladeglasur: 50 gr melange 1 plate God mørk kokesjokolade (100 gr) 1 egg 75 gr melis 1-2 ts espressokaffe Mokkabønner (pynt) Kan godt slyfes siden kaken blir veldig mektig. Denne glasuren lager du på samme måte som den hvite sjokoladekremen. Spre den utover kaken, vær generøs og la glasuren renne nedover sidene av kaken. Sett kaken kaldt en stund så den får satt seg litt. Pynt kaken med Mokkabønner. Bunnen blir litt tynn, så jeg bruker å fordele røren til bunnen i to former, sånn at jeg får to bunner. Forkorter da steketiden litt. prøver meg litt frem med å stikke i bunnen. Sist jeg lade denne kaken, lagde jeg dobbelbunn,altså doblet oppskriften til bunnen.
Arkana Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Oi, vanskelig å velge én. Jeg får ta to da, som både passer til is og alene. Mississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) eller bare sterk kaffe 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (min erfaring er at 1 time er nok, den skal være bløt inni. Men ovner er forskjellige så sjekk etter 1 time og stek evt litt lenger). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Brownies 400 g mørk sjokolade 340 g smør 8 dl sukker 8 egg 4 ts vaniljesukker 5 dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 50 minutter.
Annie Skrevet 8. februar 2005 #7 Skrevet 8. februar 2005 Bunn som til suksessterte. (har den ikke her nå, men om du trenger det så kan jeg finne senere) Topping. 1 plate kokesjokolade smeltes sammen med 2 - 3 ss kaffe. Dette avkjøles og has i 3 dl pisket krem. Legg dette på toppen av kaken og du har verdens beste mandelkake/konfektkake!! Enkel er den å lage også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå