Gå til innhold

Min single venninne har et forhold til en gift mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min single venninne har et forhold til en gift mann, et forhold som har vart i omtrent halvannet år. De ser hverandre flere ganger i uken, og det er ikke tvil om at hun har følelser for ham. Jeg synes dette er problematisk, samtidig innser jeg at hun egentlig ikke gjør noe galt. Hun er singel, det er han som er gift. Hun bedrar ingen, det er det han som gjør. Hun bestemmer selvfølgelig over sitt eget liv, men jeg synes det er vanskelig.

Det er to ting jeg sliter med. For snart tre år siden gikk jeg  ut av et åtte år langt forhold etter at jeg oppdaget at samboeren min hadde vært utro. Dette var også et forhold som hadde vart i lang tid. Jeg oppdaget en melding på telefonen hans, og han innrømte alt, etter en stund. Selv om det snart er tre år siden dette skjedde gjør det fortsatt vondt, og jeg klarer ikke la være å tenke på kona til min venninnes elsker. På hva mannen hennes gjør mot henne.

Det andre jeg synes er vanskelig er det som skjer med venninnen min. Hun er helt åpenbart kjempeforelsket. Han kommer aldri til å gå fra kona si, det er det ingen som gjør, og hun kommer til å bli fryktelig såret.

Så spørsmålet er. Hva gjør jeg? I det siste har jeg tenkt tanken på å kontakte kona hans. Sende henne en melding eller en e-post. Men jeg vet ikke om det er det rette å gjøre. Samtidig fortjener hun å vite. Jeg vet at jeg hadde satt pris på å få vite om min kjæresten min sin utroskap før det hadde gått to år. Samtidig så håper jeg at forholde til denne mannen og venninnen min vil opphøre om kona hans får vite hva som foregår. Så kan både venninnen min og kona hans gå videre med livene sine.

Hva tenker dere?

Anonymkode: b2529...c53

• Liker 3
Skrevet

Tenker at du holder deg langt unna andre sine saker!

Anonymkode: 36605...7b9

• Liker 15
Skrevet

Hadde holdt meg langt unna ei jente som det siden hun tydeligvis ikke har respekt for forhold. Det er ikke en person jeg ville kalt venninne om de holdt på sånn.

Anonymkode: fdd5a...852

• Liker 11
Skrevet

Ville du trodd på et vilt fremmed menneske som tok kontakt på deg og sa at partneren din var utro...?

Både venninnen din og denne mannen er voksne mennesker, de har gått inn i dette med åpne øyne og må ta konsekvensene av sine valg. Du sier at dette er vanskelig for deg, ergo er det for din egen del du vil gjøre noe, selv om du prøver å gjemme deg bak omsorg for både venninnen og kona. Vil du virkelig få det bedre av at tre mennesker blir såret av dine handlinger?. Du er ingen part i dette, ikke legg deg i det.

Anonymkode: 7c23f...120

• Liker 3
Skrevet

Fast hun er singel gjør hun galt. Hun er delansvarlig å skade kona. Utroskap sårer dypt den tredjepart . Venninne din går ikke fri fast mannen selvfølgelig bærer hovedansvaret. Det er ekstra belastning  for kona om mange vet om forholdet men ingen siger i fra. Har du snakket med mannen? 

Anonymkode: 7b65a...122

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville sendt melding til kona! Ingen fortjener å bli bedratt og leve i uvitenhet om at den som hver kveld sier han elsker deg kommer hjem etter å ha sagt det samme til elskerinnen han nettopp har pult når han sa han var på trening.
Utroskap er en skikkelig styggedom, og vi alle hadde ønsket å vite om vi ble holdt for narr på den måten selv, så jeg syns det er alles plikt å melde fra om når man vet om utroskap også.

Ville også sagt fra til venninden at jeg ikke greide å være en moralsk støttende venninde for hun når hun gjorde noe så umoralsk og jævlig mot en uskyldig tredjepart. Har kuttet et vennskap pga dette før, og endret syn på venninda mi når hun gjorde noe sånt. Ble like stort sjokk for meg som hvis en kompis viste seg å være pedofil eller noe. Et halvt års tid senere ble hun såklart dumpa men jeg er glad jeg ikke var venninden hennes da, for jeg satt egentlig bare å godta meg og tenkte at hun fikk som fortjent og hadde ikke kunnet være noe støtte i hennes sorg uansett. Føles ikke ut som noe tap å miste en venninde som har så stygge moraler å bidrar til utroskap.

• Liker 13
Skrevet

Nei, du skal absolutt ikke sende melding til kona. Dette er ikke din sak.

Som hennes venninne kan du selvsagt være ærlig med henne om hva du tenker. Kommer du med en moralsk pekefinger når du neppe frem, men jeg hadde hatt en annen innfallsvinkel; du synes det er trist at hun kaster bort tiden sin på et "forhold" som ikke leder noe som helst sted, og sannsynligvis ender i tårer.

Anonymkode: f250f...37e

• Liker 5
Skrevet

Helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde ønsket å fortelle kona hva hennes mann holder på med, for jeg hadde selv ønsket å vite om jeg ble bedratt. Og da blir det sikkert slutt på affæren som sikkert er best for venninnen din i det lange løp. For tenker det må være skadelig for ett selvbilde når man er bortgjemt og en skitten hemmelighet. Men på den andre siden så skjønner jeg du vil være lojal mot venninnen din. Men du har all denne informasjonen for at hun stoler på deg. Og det kommer nok til å ødelegge noe i vennskapet dere, om ikke hele om du forteller det til kona.

Jeg tenker du bør iallefall være ærlig med hva du tenker opp dette "forholdet". Og at du ønsker at hun er lykkelig men syns hun fortjener bedre. Men at det også er vondt å se henne involvert i noe som såret deg så dypt, og at dette ripper opp i vonde minner for deg.  

• Liker 1
Skrevet

Dersom du vet hvem kona er, så hadde jeg fortalt det.

Hvis jeg var kona, ville jeg absolutt ha satt pris på å vite om det. Selv om det kan føre til samlivsbrudd, men heller det enn å bl ibedratt på den måten. Også halvannet år!! Det er jo mannen som er idoten og drittsekken her, uten tvil. Venninna di litt også siden hun åpenbart vet at han er gift.

Anonymkode: cecb3...53c

• Liker 12
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Syns mennesker som driver med bedrageri er evneveige. Folk tappet for medmenneskelighet og god moral er ikke mye å samle på. Du har selv erfart hvor jævlig det stikker og hvor undergravende det er å bli ført bak lyset. Jeg hadde ikke hatt noe problem om å informere den forulempede, og lagt ved bevis også. Venner kan man alltids få.

Anonymkode: 345e3...cf7

• Liker 10
Skrevet

Syns kona fortjener å vite det... Altfor mange tenker at "det er ikke min sak", men tenk om alle skulle tenkt sånn i andre type kriser også, der noen druknet, falt, fikk hjertestans, ble ranet osv  og ingen så på det som sin sak å hjelpe. Å bli utsatt for utroskap er værre enn disse tingene så såklart bør det være en plikt å hjelpe.
Da kan i det minste kona vite om det, og ta et standpunkt ut i fra det om det er noe hun finner seg i eller ikke,  mye bedre enn å leve uvitende og bedratt og lurt og latterliggjort og tro hun lever i et godt forhold mens mannen gir forhåpninger til en annen om å starte et forhold med denne andre.

Anonymkode: 47b6b...417

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns kona fortjener å vite det... Altfor mange tenker at "det er ikke min sak", men tenk om alle skulle tenkt sånn i andre type kriser også, der noen druknet, falt, fikk hjertestans, ble ranet osv  og ingen så på det som sin sak å hjelpe. Å bli utsatt for utroskap er værre enn disse tingene så såklart bør det være en plikt å hjelpe.
Da kan i det minste kona vite om det, og ta et standpunkt ut i fra det om det er noe hun finner seg i eller ikke,  mye bedre enn å leve uvitende og bedratt og lurt og latterliggjort og tro hun lever i et godt forhold mens mannen gir forhåpninger til en annen om å starte et forhold med denne andre.

Anonymkode: 47b6b...417

Å hjelpe noen som står i livsfare er noe helt annet, og så klart verre enn utroskap.

Dette vitner bare om at du selv har opplevd det og ikke klarer å tenke klart, men objektivt sett er det to helt forskjellige saker. Bare det at disse innlegget er såpass preget av følelser betyr at de ikke bør bli tatt hensyn til. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for fine og kloke svar og tilbakemeldinger. Og tusen takk for at dere bruker tid på dette. Det setter jeg stor ris på.

Jeg skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan.

Jeg vet ikke om dette er egoistisk motivert. Jeg håper at det ikke er det. Meningen er i alle fall ikke å ødelegge tre liv. Det ville være en fryktelig byrde å bære. Jeg innser at jeg, fordi jeg selv har opplevd utroskap, kanskje ikke klarer å tenke helt rasjonelt. Det er også derfor jeg søker råd. For jeg er virkelig ikke ute etter å skade noen.

Jeg har møtt mannen én gang. De jobber sammen, og jeg har så vidt hilst på ham en gang. Vi utvekslet bare noen få ord. Jeg vet ikke om hun har fortalt ham at jeg vet. Jeg vil tro at hun ikke har det.

Og jeg er enig med deg dashny, jeg synes det venninnen min gjør er ekstremt problematisk. Det har jeg også sagt til henne. Hun vet også veldig godt om min historie. Og jeg tror nok hun skammer seg veldig over det hun gjør. Hun har forsøkt å gjøre det slutt flere ganger, men de finner alltid  tilbake til hverandre etter noe uker. Jeg burde sikkert droppe henne, men jeg ser hvor vondt hun har det, og jeg tenker at hun trenger en venn mer enn hun trenger fordømming. Selv om jeg innerst inne er ganske sint på henne.

Tusen takk FluffyJuggernaut, for et vakkert og innsiktsfullt svar. Jeg har det akkurat sånn som du beskriver. Og jeg bør nok definitiv ha den praten med henne igjen. Jeg vet bare ikke om det hjelper. Følelsene hennes for denne mannen er så enormt sterke. Jeg klarer ikke forstå hvorfor. Men det er de.

Som flere av dere har vært inne på, så mener vel jeg også at kona bør få vite det. Jeg tror i alle fall at jeg hadde satt pris på å få vite om min kjærestes utroskap på et mye tidligere tidspunkt.

• Liker 6
Gjest supernova_87
Skrevet

Du skriver at hun strengt tatt ikke gjør noe galt fordi hun er singel og ikke bedrar noen. Jeg er uenig med den påstanden. Hva som er galt definerer vi vel utifra vår moral, og min moral sier at det å holde på med noen som er opptatt i et annet forhold, og lyve og skjule forholdet er feil. Jeg synes dermed det hun gjør er galt og umoralsk. Hun er deltakende i en handling som kan knuse et menneske, og legge en familie i ruiner (vet ikke om de har barn, men et ektepar er jo også en familie). Nei, hun bedrar ikke noen hun elsker, men det at mannen gjør noe verre betyr ikke at venninna di ikke gjør noe galt.  

Du sier ikke noe om hvorvidt du har snakket med venninnen din om dette. Det er det jeg ville gjort. Hørt med henne hva hun egentlig tenker her, hvordan hun ser for seg at det hele skal ende. Selv om hun har gått inn i dette med åpne øyne, og gjør en fæl og umoralsk ting, så er gjerne ikke situasjonen noe ideell for henne heller. Det kan hende hun vil sette pris på å snakke med en venninne om det, og kanskje det kan hjelpe henne å komme seg ut av denne destruktive relasjonen. 

Skrevet

Si ifra til kona på en ordentlig måte. Utroskap er et grusomt svik, og hun fortjener å vite sannheten om forholdet sitt så hun kan gå videre! 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe noen som står i livsfare er noe helt annet, og så klart verre enn utroskap.

Dette vitner bare om at du selv har opplevd det og ikke klarer å tenke klart, men objektivt sett er det to helt forskjellige saker. Bare det at disse innlegget er såpass preget av følelser betyr at de ikke bør bli tatt hensyn til. 

At så mange mener at man ikke skal "blande seg i andre folks liv" gjør at mange kvinner og menn fortsatt kan fortsette å være utro og bedra sine nærmeste uten konsekvenser. Grattis med det!! Utroskap er bare en bagatell som bryter opp drøssevis av forhold, bringer mange inn i dype depresjoner og har kjipe konsekvenser for tusenvis av uskyldige barn årlig. 

Anonymkode: bb9c9...ad4

• Liker 10
Skrevet

Send en melding til kona. Livet er for kort til å kaste bort på uærlige og utro menn. Ja, det blir trist med en gang, men la nå kona få vite sannheten og se om hun velger å forlate han eller gi han en ny sjanse. Det finnes så mange andre menn i verden.. så selv om dette ikke helt er din business har kona hans rett til å få vite det. 

Anonymkode: f95fd...244

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Jeg tror i alle fall at jeg hadde satt pris på å få vite om min kjærestes utroskap på et mye tidligere tidspunkt.

Jeg kan vedde på at samtlige av disse som sier "hold deg unne, det er ikke din sak" selv hadde satt pris på å bli underettet dersom de selv ble bedratt av kjæresten. 
Vil si absolutt si du er mer rasjonell enn følelsespreget da du har erfaring og innsikt i følgene av utroskap. Du vurderer å underrette den andre damen pba omsorg, ikke for å ødelegge ekteskapet hennes. Ødelegge har mannen og venninna di klart på egen hånd.

Anonymkode: 345e3...cf7

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville sagt det til kona face to face, men sagt til henne først at jeg skal fortelle noe alvorlig og at jeg bare skal gå med en gang jeg har fortalt det med mindre hun vil noe annet. På SMS føler jeg at det blir for sladrete og useriøst.

Anonymkode: ebf50...f2c

• Liker 1
Skrevet

Hadde nok strøket henne fra kartet som venn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...