Gå til innhold

Oppvaskmaskin stoppet og lekker vann :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt på oppvask og gikk for å hvile meg. Senere kom jeg og skulle lage mat og oppdaget da at strømmen på kjøkkenet var borte. Så jeg gikk i sikringsskapet og så at den ene sikringen hadde slått seg ut. Jeg tenker pytt pytt og skrur den på igjen og strømmen kommer tilbake.

Så oppdager jeg at oppvaskmaskinen ikke var helt ferdig i programmet. Så jeg satte den på igjen. Noen minutter etterpå hører jeg at den piper masse samtidig som pumpen går, og ser at det hadde rent kanskje 2 liter vann ut på gulvet. I displayet står det  "30" med en liten prikk foran.. nesten som " ,30" der komma blinker.

Jeg trodde først at 30 var at det var 30 minutter igjen av programmet og prøvde å nullstille ved å holde inne to knapper i 3 sek. Men det går ikke. Jeg tror det er en feilkode. I dag når jeg forsøkte igjen så står den fortsatt slik, men det lekker ikke vann fra den. Men jeg hører at pumpen går og at det høres ut som den både tar inn og pumper ut vann samtidig.

Maskinen er fra IKEA og heter SKINANDE. Er maskinen ødelagt? Er det bare å kaste eller kan det være lett å reparere? Tror den er over 5 år og utgått på garanti.

Jeg fant dette på internett i en bruksanvisning for electrolux. Kanskje det gjelder ikea maskinen min og:

• i30-koder – familie: Aqua Control • i30-kode: feil oppdaget i aqua control • Feilen angis hvis vann oppdages i bunnbrettet, eller avløpspumpen er frakoblet eller vindingen i pumpen er åpen krets. • Lydsignal og optisk alarm, avhengig av produktets tilpasning; programmet startes på nytt automatisk i denne alarmtilstanden. • Avløpspumpen aktiveres hvis denne alarmtilstanden inntreffer. • Innstilt tidsgrense: 10 sek.

Anonymkode: c0f7d...a65

• 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant du ut av dette? Skjedd med meg og.

Anonymkode: 047be...e3e

Skrevet

Tett sil i bunnen, kanskje. Prøv å rengjør.

Skrevet

Det er ikke vann i bunnen av maskina. Den bare går og går selv om jeg skrur den av og får opp feilkoden som hovedinnlegget i30. Er maskina fra Ikea. Det er ikke lenge siden jeg vasket filteret.

Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Tett sil i bunnen, kanskje. Prøv å rengjør.

Det er ikke vann i bunnen av maskina. Den bare går og går selv om jeg skrur den av og får opp feilkoden som hovedinnlegget i30. Er maskina fra Ikea. Det er ikke lenge siden jeg vasket filteret.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite informasjon i IKEA-anvisningen også, alt som står er: 

Lekkasjestoppsystemet er
på.
Displayet viser .30

Steng vannkranen og kontakt servicesenteret.

Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Lite informasjon i IKEA-anvisningen også, alt som står er: 

Lekkasjestoppsystemet er
på.
Displayet viser .30

Steng vannkranen og kontakt servicesenteret.

Noen tips? Maskina er eldre enn 5 år. Vi leier her vi bor. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen tips? Maskina er eldre enn 5 år. Vi leier her vi bor. 

Har dessverre ikke noe annet fornuftig å komme med. Men det kan kanskje være greit å stenge vannet til maskinen om der er mulighet for det.

Skrevet

Strømmen var av flere timer, og nå fungerer maskina igjen. Kan den likevel ha en lekkasje? Er redd det er noe galt. 

Skrevet

Dytt

Skrevet

Det kan være at noe har satt seg i slangen som går ut fra maskina, men ikke så stort at vannet ikke kommer ut. Ett pyttelite eggeskall eller ligende. Sjekk den slangen, og pass på at den ikke har fått noen knekk. Men først kan du prøve å kjøre ett kort program uten noe i maskina og se om du fortsatt får feilkode.

Anonymkode: 471c7...c77

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at noe har satt seg i slangen som går ut fra maskina, men ikke så stort at vannet ikke kommer ut. Ett pyttelite eggeskall eller ligende. Sjekk den slangen, og pass på at den ikke har fått noen knekk. Men først kan du prøve å kjøre ett kort program uten noe i maskina og se om du fortsatt får feilkode.

Anonymkode: 471c7...c77

Tusen takk! Så hvis de ikke kommer mer feilkode så er maskina ok?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...