Gå til innhold

Seboreisk eksem - Gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan behandler du ansiktet? 

Anonymkode: 1db21...091

Jeg har tidligere brukt antibiotika som har fungert veldig bra for rosacea og dermed påvirker eksemen som også forsvinner. Nå ønsker jeg ikke å stå på antibiotika i månedsvis av gangen så jeg prøver å unngå rosaceautbrudd og så lenge jeg greier det så får jeg ikke eksem i ansiktet. Jeg bruker alltid en mattende solkrem minst 25 i solfaktor om jeg skal ut, spiser ikke sterk mat og unngår magre meieriprodukter. Jeg vasker ansiktet minst hver morgen og kveld med en mild rens og unngår alt av oljer ol. Jeg spiser 25mg sink hver dag. Jeg er typisk verre på sommeren pgå grunn av sola, men de siste årene så har jeg unngått større utbrudd heldigvis. Til ansiktet bruker en lett fuktighetslotion fra hada labo blant annet. 

Anonymkode: 82121...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har S.E. i fjeset. Flasser ikke, men er rødt rundt nesen hele tiden. 

Noen shampoer/balsam/hårkurer får det til å lukte sur gjær av hodebunnen min. Så jeg er kresen på hva jeg kan bruke.

Fungoral shampo fungerer, men får håret til å lukte som...penger/mynt 🤮 

Du kan også bruke Fungoral på hud, men ha fuktighetskrem.

Ellers er det kjempemange ting som ikke et trygt for Seb. Derm. Nesten alt som brukes, er ikke "safe".

Anbefaler å lese denne lista og gjerne hovedinnlegget:

https://simpleskincarescience.com/fungal-acne-products-malassezia-pityrosporum-folliculitis/

Du kan også sjekke ingredienser her:.

https://folliculitisscout.com/

Anonymkode: 62313...698

Det er nesten helt umulig!! Så slitsomt å finne ut av sånne ting. Skulle vært enklere. 

Jeg er alltid rød rundt nesen også. Kan flasse og klø. Men behandler det med Elidel og fungoral krem. Og litt kortison i 1/2 uker når det er virkelig ille. 

Åssen fuktighetskrem bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 1.26):

Det er nesten helt umulig!! Så slitsomt å finne ut av sånne ting. Skulle vært enklere. 

Jeg er alltid rød rundt nesen også. Kan flasse og klø. Men behandler det med Elidel og fungoral krem. Og litt kortison i 1/2 uker når det er virkelig ille. 

Åssen fuktighetskrem bruker du?

Bruker Eucerin DermatoClean refreshing cleansing gel som vask. (syns ikke den er fantastisk, men trygg), og La Poche Rosay Toleriane Sensitive Fluide som fuktighetskrem. Billig, trygg, ganske god! 

Garnier Micellar cleansing water (rosa kork) er også trygg og ganske bra! Og super billig. Bruker også syrer/sulfur osv som jeg har lett meg frem til. (BHA syre blant annet). 

For meg er poenget å eliminere alt som soppen kan "spise", som det er mye av i alle produkter. Hvis den ikke får spist, så lever den heller ikke godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bruker Eucerin DermatoClean refreshing cleansing gel som vask. (syns ikke den er fantastisk, men trygg), og La Poche Rosay Toleriane Sensitive Fluide som fuktighetskrem. Billig, trygg, ganske god! 

Garnier Micellar cleansing water (rosa kork) er også trygg og ganske bra! Og super billig. Bruker også syrer/sulfur osv som jeg har lett meg frem til. (BHA syre blant annet). 

For meg er poenget å eliminere alt som soppen kan "spise", som det er mye av i alle produkter. Hvis den ikke får spist, så lever den heller ikke godt. :)

Jeg har hørt mye om sulfur, virker det faktisk? Kan du sende link eller oppgi navn på produktet? Finner ikke så mye svovel kremer her i Norge. 

BHA skal være veldig effektiv da det tar livet av soppen. Bruker salisylsyre noen ganger men har ikke brukt den så lenge.

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hørt mye om sulfur, virker det faktisk? Kan du sende link eller oppgi navn på produktet? Finner ikke så mye svovel kremer her i Norge. 

BHA skal være veldig effektiv da det tar livet av soppen. Bruker salisylsyre noen ganger men har ikke brukt den så lenge.

Takk for gode tips!

Mener den het De La Cruz sulfur ointment. Brukes den litt pga S.E og også fordi den hjelper å forebygge underjordiske kviser! Helt fantastiske greier.

Kjøpte via iherb men de tar den kanskje ikke inn lengre? Jeg sliter med å finne. Bruker Paulas Choice BHA syre, men den er egentlig ikke trygg for sopp, meeeen den er svindyr så skal bruke den opp i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener den het De La Cruz sulfur ointment. Brukes den litt pga S.E og også fordi den hjelper å forebygge underjordiske kviser! Helt fantastiske greier.

Kjøpte via iherb men de tar den kanskje ikke inn lengre? Jeg sliter med å finne. Bruker Paulas Choice BHA syre, men den er egentlig ikke trygg for sopp, meeeen den er svindyr så skal bruke den opp i det minste.

Hjelper den mot rødhet, flassing og kløe? Jeg finner ikke så mye som hjelper. Veldig frustrerende! Skal prøve å sjekke opp litt med produktene du nevnte. 

Har hørt isotretinoin kan være en "kur" mot både akne, s.e og rosacea. Har så lyst til å prøve. Hadde det ikke vært for at jeg var så redd for å gjøre ting verre 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste middelet jeg har prøvd er Kouriles Emulsjon

https://www.promofarma.com/en/kouriles-fluid-emulsion-30ml/p-21100

Tidligere fantes det en norsk nettsjappe som hadde dette: anagen - men det er dessverre lagt ned. Men ser at middelet finnes på en del internasjonale nettbutikker.

Anbefaler å prøve - eneste som virkelig har fungert bra for meg - ved utbrudd i ansiktet - for hodebunnen funker Selukos best her, av shampooer jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig hatt mer Selukos shampoo - snart tomt. Men finner ingen nettbutikker som har det inne - er det bare midlertidig?

Fungoral har aldri fungert særlig bra for meg.

Får se om jeg kan finne noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, Spock said:

Det beste middelet jeg har prøvd er Kouriles Emulsjon

https://www.promofarma.com/en/kouriles-fluid-emulsion-30ml/p-21100

Tidligere fantes det en norsk nettsjappe som hadde dette: anagen - men det er dessverre lagt ned. Men ser at middelet finnes på en del internasjonale nettbutikker.

Anbefaler å prøve - eneste som virkelig har fungert bra for meg - ved utbrudd i ansiktet - for hodebunnen funker Selukos best her, av shampooer jeg har prøvd.

Prøv Selukos i ansikt. Mange syntes det virker bra. Jeg personlig er ikke fan av å bruke sjampo i ansiktet av ulike årsaker. Men fungoral funker bra for hodebunnen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere forsøkt saltvann?

Kok opp en kopp med vann i blandet 1 ss salt. Bruk pads for å fordele det utover huden. 

Anonymkode: 90343...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere forsøkt saltvann?

Kok opp en kopp med vann i blandet 1 ss salt. Bruk pads for å fordele det utover huden. 

Anonymkode: 90343...178

Har du hatt god effekt av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hjelper den mot rødhet, flassing og kløe? Jeg finner ikke så mye som hjelper. Veldig frustrerende! Skal prøve å sjekke opp litt med produktene du nevnte. 

Har hørt isotretinoin kan være en "kur" mot både akne, s.e og rosacea. Har så lyst til å prøve. Hadde det ikke vært for at jeg var så redd for å gjøre ting verre 😕

njaaa, det spørs hva rødheten kommer av. hvis rødheten er pga S.E / sopp, så ja det burde det i teorien. 

sulfur er gøy å prøve i det minste! det lukter pyton (syns de fleste, ikke jeg), men det eksfolierer og ja, gjør en hel masse uten å svi eller noe. 

isotretinoin har jeg heller ikke turt.

Min S.E klør ikke, flassee bare "seigt" i hodebunnen når det hisser seg opp, men er rød rundt nesen hele tiden. ikke sårt, tørt eller noe. bare rødt 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker

Fungoral hjelper ikke på meg, så ville prøve Selukos eller Selsun, men begge er utsolgt/utgått! Er det noen som vet om det er kommet erstatninger, eller om de kommer tilbake? Finne ikke noe informasjon om det. :(

Anonymkode: ac349...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2018 den 21.40):

Hei! :)

Har seboreisk eksem, og har hatt utslett spesielt på kinnene og bak ørene, samt hodebunnen. Har prøvd litt forskjellige ting fra apoteket, deriblant Fungoral sjampo og en krem som heter Brulidine. Fungoral sjampo hjelper dersom jeg tar det om morgenen - men holder ikke tilstrekkelig ut gjennom dagen. Kremen jeg bruker har ikke særlig effekt, synes jeg.

Noen som har erfaring apropos seboreisk eksem, og vet hva som kan hjelpe? Tusen takk på forhånd :) 

Anonymkode: e3ed2...189

Er ikke det letteste å finne triggerne dine og så utelukke dem? Eksem svinger med matinntak, stressnivå og årstid, og de fleste som overvåker diett og produkter til personlig pleie over noe tid finner sammenhenger som gjør at man lett kan finne og fjerne årsak til utbruddet.

Å behandle symptomene mens du fortsetter å utsette deg for triggere virker noe innefektivt.

Anonymkode: 5e352...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er ikke det letteste å finne triggerne dine og så utelukke dem? Eksem svinger med matinntak, stressnivå og årstid, og de fleste som overvåker diett og produkter til personlig pleie over noe tid finner sammenhenger som gjør at man lett kan finne og fjerne årsak til utbruddet.

Å behandle symptomene mens du fortsetter å utsette deg for triggere virker noe innefektivt.

Anonymkode: 5e352...9e8

Jeg har prøvd å finne triggere over lengre tid, og finner ingen sammenheng med noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 16.58):

Fungoral hjelper ikke på meg, så ville prøve Selukos eller Selsun, men begge er utsolgt/utgått! Er det noen som vet om det er kommet erstatninger, eller om de kommer tilbake? Finne ikke noe informasjon om det. :(

Denne inneholder det samme virkemiddelet som Selukos - fungerer bra.

https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-fet-hodebunn-200ml-808049p?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiPxm05OzgCdppfd7yVJhmeKGnHAEhnV57qubTRYJelPeeU6r-NbgQjxoCG-oQAvD_BwE

Vichy Dercos

Ellers kan jeg sterkt anbefale Kouriles Emusion, den fungerer veldig bra for Seborre i ansiktet. Jeg handlet på amazon i høst , ble litt tollavgift men kom kjapt frem:

https://www.amazon.co.uk/Fluid-Emulsion-Kouriles-Normalizing-Action/dp/B01N0YHYV6

Endret av Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/20/2022 at 3:17 AM, Spock said:

Denne inneholder det samme virkemiddelet som Selukos - fungerer bra.

https://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-fet-hodebunn-200ml-808049p?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiPxm05OzgCdppfd7yVJhmeKGnHAEhnV57qubTRYJelPeeU6r-NbgQjxoCG-oQAvD_BwE

Vichy Dercos

Ellers kan jeg sterkt anbefale Kouriles Emusion, den fungerer veldig bra for Seborre i ansiktet. Jeg handlet på amazon i høst , ble litt tollavgift men kom kjapt frem:

https://www.amazon.co.uk/Fluid-Emulsion-Kouriles-Normalizing-Action/dp/B01N0YHYV6

Har du fått noe resept fra lege? Jeg vil prøve noe nytt men helst legemiddel. Og ikke kortison. Har hatt god effekt med Elidel men vil gjerne ha flere ting å velge mellom. 

Anonymkode: 4ef18...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utslett rundt nesen og i hodebunnen, mens samboer har tørrhodebunn som flasser. Begge to har nesten ikke flass når vi bruker Daxxin sjampo.

Anonymkode: 4c3a1...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2022 at 11:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg har utslett rundt nesen og i hodebunnen, mens samboer har tørrhodebunn som flasser. Begge to har nesten ikke flass når vi bruker Daxxin sjampo.

Anonymkode: 4c3a1...f96

Bruker du Daxxin rundt nesen også?

Anonymkode: 4ef18...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del - masse legemidler. Vil heller ikke bruke kortison.

Kouriles Emulsion er overlegent det beste jeg har prøvd - foruten å fjerne eksem - holder det meg eksemfri i lange perioder. Perfekt rundt nesen.

Anbefaler sterkt å bruke noen hundrelapper på linken jeg viser til over - kom med tilbakemelding etter test.

Kan legge til at jeg ofte får sår/skorper på hendene på vinteren - har prøvd å fikse det med håndkrem/spenol osv - men funker ikke så bra - testet Kouriles - et par dager = borte vekk - perfekt!

Endret av Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...