Gå til innhold

Seboreisk eksem - Gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 10.4.2018 den 5.27, AnonymBruker skrev:

Opp! Peeler dere i ansiktet dere som har seboreisk eksem. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med flasset. Plukke det av eller la det være?

Anonymkode: 1fb52...c03

Peeler aldri. Hudlegen sa jeg skulle la huden være mest mulig i ro. 

Anonymkode: 9d839...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Peeling er nesten det verste man kan gjøre.. Selv har jeg nesten aldri utbrudd etter at jeg begynte med oljebaserte rens (liker godt Babor og Caudalie) og bruker sånn tynn gasklut til å vaske vekk rens med. Kluten skrubber vekk skitt og døde hudceller veldig skånsomt. Bruker veldig basic fuktighetskrem uten aktive stoffer. Ved behov bruker jeg også ansiktsolje, kanskje 2 ganger i uka. Rens gjør jeg kun om kvelden, om morgenen holder det med rask vaske med kaldt vann. Det er viktig å finne ut hvilken hudtype man har under eksemen. Selv har jeg tørr/blandingshud, men det tok lang tid før jeg skjønte det. Trodde jeg hadde fet hud, men produkter for fet hud gjorde problemet bare verre. 

Less is more er min erfaring. 

Anonymkode: fa327...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok da holder jeg meg til å ikke peele.  Jeg har vært redd for å i det hele tatt skape noe som helst friksjon men mulig det igjen er litt overdrevent.

Anonymkode: 1fb52...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Seboreisk eksem kommer av overproduksjon av en type sopp som det er naturlig forekomst av i huden. Jeg kom frem til at Sopp trives i fuktig miljø og at det dummeste vil da være å fore soppen med mer fuktighet. Det jeg gjør når det blusser opp er å smøre med vann som er tilsatt mineralholdig salt, f. Eks himalayasalt og dette har hjulpet meg veldig. 1 til 2 dager og rødhet samt væskingen gir seg, flasset forblir, men i mye mindre grad. Når rødheten og væskingen er borte etter noen omganger med saltvann velger jeg å smøre. Men dette hjalp for meg, ikke sikkert det hjelper for andre. Leker også med tanken om at eddik kan hjelpe ettersom eddik kan være med å gjenopprette naturlig balanse i huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd men noen som har noen tips? På forhånd takk. 

Har prøvd fungoral krem, kortison, Elidel og noe annet som jeg ikke husker navnet på.

Anonymkode: 1db21...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan antibiotika hjelpe mot seborre ?

jeg går nemlig på tabletter nå mot kviser og rosacea , men syns også seboreen har blitt bedre ! sliter mest i hodebunn. har prøvd shampoer, men de stinker sånn at det ikke går .  

Anonymkode: 4d66d...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboer har seboreisk eksem. Han var veldig ille frem til han begynte å bruke fungoral sjampo i perioder. Den funker ikke med en gang, man må bruke den i noen uker. Han bruker "sp men remove" sjampo ellers. Han bruker hydrokortison på "utbrudd" en sjelden gang og ellers canoderm som fuktighetskrem etter dusj. Han er veldig fin nå og har vært det lenge med dette opplegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

kan antibiotika hjelpe mot seborre ?

jeg går nemlig på tabletter nå mot kviser og rosacea , men syns også seboreen har blitt bedre ! sliter mest i hodebunn. har prøvd shampoer, men de stinker sånn at det ikke går .  

Anonymkode: 4d66d...180

Nei, det skal egentlig ikke hjelpe 😮 Har lest at det kan bli mye verre av antibiotika.. Men isotretinoin skal vist være bra for kviser, rosacea og sebore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, myMa said:

Samboer har seboreisk eksem. Han var veldig ille frem til han begynte å bruke fungoral sjampo i perioder. Den funker ikke med en gang, man må bruke den i noen uker. Han bruker "sp men remove" sjampo ellers. Han bruker hydrokortison på "utbrudd" en sjelden gang og ellers canoderm som fuktighetskrem etter dusj. Han er veldig fin nå og har vært det lenge med dette opplegget. 

Jeg føler eksemet mitt er der hele tiden. Jeg må alltid smøre på noe ellers så flasser det, klør eller svir det. Rødt og stygt er det også. Uff. 

Har han eksem bare rundt nesevingene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler eksemet mitt er der hele tiden. Jeg må alltid smøre på noe ellers så flasser det, klør eller svir det. Rødt og stygt er det også. Uff. 

Har han eksem bare rundt nesevingene?

Nei. Han har eksem rundt nesa, rundt ørene, langs hårfeste og en del flass i hodebunn. Veldig ille når det slår ut som verst. Men kan ikke huske å ha sett han sånn på årevis nå.

Eksemen kommer av en reaksjon på en type hudsopp (som alle har). Fungoral fjerner soppen og kortison demper reaksjonen. I tillegg trenger huden fukt. Canoderm skal hindre tilbakefall av eksem også så 2i1 der altså. 

Du må nesten bare prøve deg frem og se hva som funker for deg. Evt spør på apoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har dette og han sverger til daglig rens av ansiktet med CeraVe Hydrating Cleanser (veldig mild, hverken irriterende eller uttørkede for huden) og Eucerin Urea Repair hudkrem med 5 % urea (karbamid ). Han har brukt disse i flere år nå og der han tidligere hadde problemer nesten hele tiden er det nå langt mellom utbruddene, 

Anbefaler å lese litt om urea/karbamid og effekten dette stoffet har på "problemhud". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har prøvd Sulfactil fra Elixir? Den skal visst være bra for seboreisk eksem, rosacea og akne. Inneholder svovel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, netpuppy said:

Samboeren min har dette og han sverger til daglig rens av ansiktet med CeraVe Hydrating Cleanser (veldig mild, hverken irriterende eller uttørkede for huden) og Eucerin Urea Repair hudkrem med 5 % urea (karbamid ). Han har brukt disse i flere år nå og der han tidligere hadde problemer nesten hele tiden er det nå langt mellom utbruddene, 

Anbefaler å lese litt om urea/karbamid og effekten dette stoffet har på "problemhud". 

Jeg har den rensen men ikke brukt den enda. Jeg tror det er viktig å rense huden? Jeg har Cerave kremen som jeg er ganske fornøyd med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har den rensen men ikke brukt den enda. Jeg tror det er viktig å rense huden? Jeg har Cerave kremen som jeg er ganske fornøyd med! 

Jeg tror også det er viktig å rense huden, men å bruke noe som er veldig mildt og ikke irriterer huden på noen måte. Jeg tror samboeren mitt sitt største problem når han var veldig plaget var at han ikke brukte noe annet enn de syrene han fikk hos hudlege og han mente at han ikke kunne bruke hudkrem fordi det ville gjøre huden mer fet = mer eksem. Problemet er bare at når du bare bruker uttørkede syre og ikke tilfører noe fuktighet vil gjerne huden produser mer olje for å kompensere som i hans tilfelle nok gjorde utbruddene verre. 

Tror (med min annenhåndskunnskap) at det er viktig å finne noe som gir huden det den trenger i så mild form som mulig for ikke å irritere. 

Samboeren min brukte også kremen fra CeraVe en stund, men han syntes den sved litt så den fra Eucerin fungerer nok bedre på hans hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har både sebboreisk eksem og rosacea. Bruker alltid head and shoulders og einerlåg tea tree sjampo til vanlig. Dette holder det stort sett i sjakk, om ikke så bruker jeg selukos. Jeg kan IKKE gå lenge uten å vaske håret, men jeg har veldig fet hodebunn og ansikt. Prøver jeg å gå lenge uten å vaske det så blir jeg veldig skikkelig ille og det klør intenst. Jeg føner håret straks jeg er ute av dusjen, lar jeg det lufttørke så blir eksemet værre. I de verste periodene bruker jeg betnovat som jeg har fått på resept fra lege. Rosacea og eksemen kan påvirke hverandre til meg. Har jeg utbrudd av det ene så får jeg lettere det andre. Jeg kan ikke bruke noen som helst form for olje på huden. Sterk mat og sollys og varme trigger det og. 

Anonymkode: 82121...16d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har både sebboreisk eksem og rosacea. Bruker alltid head and shoulders og einerlåg tea tree sjampo til vanlig. Dette holder det stort sett i sjakk, om ikke så bruker jeg selukos. Jeg kan IKKE gå lenge uten å vaske håret, men jeg har veldig fet hodebunn og ansikt. Prøver jeg å gå lenge uten å vaske det så blir jeg veldig skikkelig ille og det klør intenst. Jeg føner håret straks jeg er ute av dusjen, lar jeg det lufttørke så blir eksemet værre. I de verste periodene bruker jeg betnovat som jeg har fått på resept fra lege. Rosacea og eksemen kan påvirke hverandre til meg. Har jeg utbrudd av det ene så får jeg lettere det andre. Jeg kan ikke bruke noen som helst form for olje på huden. Sterk mat og sollys og varme trigger det og. 

Anonymkode: 82121...16d

Hvordan behandler du ansiktet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
38 minutter siden, netpuppy said:

Jeg tror også det er viktig å rense huden, men å bruke noe som er veldig mildt og ikke irriterer huden på noen måte. Jeg tror samboeren mitt sitt største problem når han var veldig plaget var at han ikke brukte noe annet enn de syrene han fikk hos hudlege og han mente at han ikke kunne bruke hudkrem fordi det ville gjøre huden mer fet = mer eksem. Problemet er bare at når du bare bruker uttørkede syre og ikke tilfører noe fuktighet vil gjerne huden produser mer olje for å kompensere som i hans tilfelle nok gjorde utbruddene verre. 

Tror (med min annenhåndskunnskap) at det er viktig å finne noe som gir huden det den trenger i så mild form som mulig for ikke å irritere. 

Samboeren min brukte også kremen fra CeraVe en stund, men han syntes den sved litt så den fra Eucerin fungerer nok bedre på hans hud. 

Jeg tror også at det å styrke hudbarrieren er veldig viktig. Eksem hud er egentlig svekket hudbarriere. Det kan også bety at soppen trives og har det ekstra godt. 

Kan jeg spørre hvilken syrer han fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har S.E. i fjeset. Flasser ikke, men er rødt rundt nesen hele tiden. 

Noen shampoer/balsam/hårkurer får det til å lukte sur gjær av hodebunnen min. Så jeg er kresen på hva jeg kan bruke.

Fungoral shampo fungerer, men får håret til å lukte som...penger/mynt 🤮 

Du kan også bruke Fungoral på hud, men ha fuktighetskrem.

Ellers er det kjempemange ting som ikke et trygt for Seb. Derm. Nesten alt som brukes, er ikke "safe".

Anbefaler å lese denne lista og gjerne hovedinnlegget:

https://simpleskincarescience.com/fungal-acne-products-malassezia-pityrosporum-folliculitis/

Du kan også sjekke ingredienser her:.

https://folliculitisscout.com/

Anonymkode: 62313...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler Diprosalic linement. Er for psoreasis, men fungerer på seborreisk eksem også!

Anonymkode: 9734b...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Anbefaler Diprosalic linement. Er for psoreasis, men fungerer på seborreisk eksem også!

Anonymkode: 9734b...74e

Kortison er ikke særlig digg i lengden men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...