AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Del Skrevet 21. januar 2018 Hei! Har seboreisk eksem, og har hatt utslett spesielt på kinnene og bak ørene, samt hodebunnen. Har prøvd litt forskjellige ting fra apoteket, deriblant Fungoral sjampo og en krem som heter Brulidine. Fungoral sjampo hjelper dersom jeg tar det om morgenen - men holder ikke tilstrekkelig ut gjennom dagen. Kremen jeg bruker har ikke særlig effekt, synes jeg. Noen som har erfaring apropos seboreisk eksem, og vet hva som kan hjelpe? Tusen takk på forhånd Anonymkode: e3ed2...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heidi_82 Skrevet 21. januar 2018 #2 Del Skrevet 21. januar 2018 Vichy dercos dandruff shampo, og canoderm 5% carbamid fuktighetskrem, begge fra apoteket. Fikk anbefalt denne kremen av hudlege da jeg fikk påvist seborreisk eksem, det er den eneste kremen som faktisk gir fuktighet til huden. Vann og for mye dusjing er fienden, viktig å smøre problemområdene med en gang du kommer ut av dusjen. Vask håret maks to ganger pr uke og føn det tørt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Del Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, Heidi_82 skrev: Vichy dercos dandruff shampo, og canoderm 5% carbamid fuktighetskrem, begge fra apoteket. Fikk anbefalt denne kremen av hudlege da jeg fikk påvist seborreisk eksem, det er den eneste kremen som faktisk gir fuktighet til huden. Vann og for mye dusjing er fienden, viktig å smøre problemområdene med en gang du kommer ut av dusjen. Vask håret maks to ganger pr uke og føn det tørt. Canoderm har jeg brukt før, kan nok gi den et nytt forsøk Funker nok bedre enn den kremen jeg bruker nå i hvert fall. Hvor mye bør jeg dusje i løpet av en uke? Pleier egentlig å påføre huden ganske mye vann enten i dusj eller i vasken i løpet av dagen, i.o.m. at huden blir ekstremt tørr dersom jeg ikke gjør det. Selv om jeg kanskje ikke bør. Synes det er litt ekkelt at huden har sprekker når jeg er på skolen, på jobb o.l. Anonymkode: e3ed2...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Del Skrevet 21. januar 2018 Varmt vann gjør huden verre. Anonymkode: cf4f4...9f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #5 Del Skrevet 22. januar 2018 Ååååå følger tråden. Jeg sliter også. Opplever god bedring av fungoral krem men når jeg skal begynne med vedlikeholdsbehandling blusser det opp igjen. Super frustrerende. Også aner jeg ikke om man burde plukke vekk flasset med feks en pinsett eller la det være. Jeg tenker at kremen kanskje ikke virker like godt om man bare lar flasset være? Anonymkode: 1fb52...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #6 Del Skrevet 22. januar 2018 Dette er de rådene jeg fikk fra hudlegen: dusj en gang i uken, vask deg ellers med klut. Bruk lunkent vann. Vask håret så sjeldent som mulig, to-tre ganger i måneden holder. Bruk kun milde, uparfymerte såper, gjerne Lactacyd. Smør flere ganger om dagen med Miniderm eller Canoderm. Bruk salisylsyre som kur, gjerne over natten. Anonymkode: 79670...097 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 22. januar 2018 #7 Del Skrevet 22. januar 2018 Fungoral! Jeg opplever at det hjelper IKKE å vaske håret skjeldent: hodebunnen blir irritert av flasset/sårene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stian82 Skrevet 22. januar 2018 #8 Del Skrevet 22. januar 2018 Har hatt dette i 15 år no. Et sunt kosthold er viktig. hold deg unna sukker, og drikk masse vann. På mitt sunneste i livet var jeg veldi lite plaget, men at det forsvinner gjør det ikke. Har prøvd alle slags oljer og kremer, gele osv. Men dette med kosthold og ikke stresse er vel det som har fungert best inkludert fungoral. Fungoral bruker jeg og brukt i 10 år. og som andre sier, vask håret minst mulig og ikke varmt vann. har kort hår og vasker vel det 4 ganger i måneden. avslutter hårvasken med kald vann for det roer talgkjertlene i hodebunn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #9 Del Skrevet 22. januar 2018 Den eneste sjampoen som virkelig hjelper er Selukos. Fungoral gjorde ingenting for meg. Anonymkode: 9d839...8f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ada@ Skrevet 22. januar 2018 #10 Del Skrevet 22. januar 2018 Jeg har mousse til å smøre i hodebunnen, Bettamousse. Til ansiktet har jeg Protopic. Begge er på resept og eneste som funker for meg. Bettamoussen er gull verdt. Bruker bare vanlig shampoo etter at jeg fikk den. På den verste tiden av året tar jeg solarium 1-2 ganger i uken i en mnd, men det skal en vel helst ikke si høyt...men det hjelper på eksemen i mitt ansikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #11 Del Skrevet 22. januar 2018 Plukker dere av flasset i ansiktet eller lar dere det være? Jeg er usikker på om jeg skal la der være eller eller plukke det av med pinsett. For det er jo i grunnen bare død hud men tenker at kremene ikke virker skikkelig da det ligger som et lag. Anonymkode: 1fb52...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #12 Del Skrevet 22. januar 2018 Jeg lar flasset være. Anonymkode: 9d839...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #13 Del Skrevet 22. januar 2018 Ok jeg også. Men det hender såklart noe kommer av hvis jeg renser ansiktet. Anonymkode: 1fb52...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #14 Del Skrevet 22. januar 2018 Forsøk gå en måned fullstendig uten melkeprodukter, hveteprodukter og ferdigprodukter med sukker. Spis så lite sukker som mulig og spis mye grønt (har mye antioksidanter). En del opplever forbedring av det. Men de fleste vil heller ha en lettvint løsning som kremer Anonymkode: 9d050...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 22. januar 2018 #15 Del Skrevet 22. januar 2018 (endret) Jeg har slitt med eksem i 5 år nå, og Protopic har vært det eneste som har hjulpet fram til nå. Da blir eksemflekkene borte på en dag, men Protopic forhindrer jo ikke at nye flekker oppstår (skal kun brukes på flekkene) Tidligere har jeg hatt eksem i korte perioder, og da hjalp jojobaolje, men det gjorde det ikke nå. Likevel tenkte jeg at jeg skulle prøve en ansiktsolje, bare for å se. Og det hjalp! Jeg har brukt denne oljen ca 1 mnd nå (morgen og kveld), og har ingen eksemflekker lenger. Oljen holder dem borte, og hjalp også like godt som Protopic på de flekkene jeg hadde. Dette er en billig olje, og det finnes sikkert andre merker og kvaliteter, som kan være like gode. Skal prøve ut litt etterhvert. Er veldig overrasket over hvor godt den hjalp, for jeg hadde egentlig gitt opp. Veldig enig med han som sa at kosthold og stress påvirker eksem, forresten. Det har jeg merket godt! Jeg har ikke eksem i håret, så jeg bruker min vanlige shampoo. Men jeg har eksem bak ørene, og det har blitt helt bra med denne oljen. Link til oljen: https://www.blivakker.no/product/3092274?gclid=Cj0KCQiAtJbTBRDkARIsAIA0a5NGIzFHt0fBOYXpxPQ15ya6aHRLYASzdWyrrGNPy74OGSMJlQ4hFGgaArxKEALw_wcB Endret 22. januar 2018 av Majott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #16 Del Skrevet 22. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Forsøk gå en måned fullstendig uten melkeprodukter, hveteprodukter og ferdigprodukter med sukker. Spis så lite sukker som mulig og spis mye grønt (har mye antioksidanter). En del opplever forbedring av det. Men de fleste vil heller ha en lettvint løsning som kremer Anonymkode: 9d050...485 Kosthold gjør ingenting for mitt eksem. Det som hjelper er riktig krem, sol og mild ansiktsvask. Jammen flott det finnes slike enkle løsninger så man ikke trenger å bli matnazi. Anonymkode: 9d839...8f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #17 Del Skrevet 24. januar 2018 On 22/01/2018 at 2:15 PM, AnonymBruker said: Den eneste sjampoen som virkelig hjelper er Selukos. Fungoral gjorde ingenting for meg. Anonymkode: 9d839...8f5 Vær obs på at du kan få utrolig fett hår av Selukos. Det står nevnt i pakningsvedlegget, men jeg trodde ikke det kom til å bli så ille som det faktisk ble. Sårene og flasset forsvant etter et par-tre hårvasker, men jeg gikk fra å kunne vaske håret to ganger i uka til å måtte vaske det hver eneste dag. Håret så helt forjævlig ut på slutten av dagen dersom jeg hadde vasket det samme morgen. Sluttet å bruke Selukos etter omtrent en måned, men det tok nesten fire nye måneder og shampo mot fet hodebunn (anbefaler Vichy Dercos, får hverken flass eller sår av den) før jeg nå er nede i tre-fire hårvasker i uka. Fungoral gjorde ingenting for meg heller. Anonymkode: c1650...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #18 Del Skrevet 5. april 2018 På 22.1.2018 den 15.38, Majott skrev: Jeg har slitt med eksem i 5 år nå, og Protopic har vært det eneste som har hjulpet fram til nå. Da blir eksemflekkene borte på en dag, men Protopic forhindrer jo ikke at nye flekker oppstår (skal kun brukes på flekkene) Tidligere har jeg hatt eksem i korte perioder, og da hjalp jojobaolje, men det gjorde det ikke nå. Likevel tenkte jeg at jeg skulle prøve en ansiktsolje, bare for å se. Og det hjalp! Jeg har brukt denne oljen ca 1 mnd nå (morgen og kveld), og har ingen eksemflekker lenger. Oljen holder dem borte, og hjalp også like godt som Protopic på de flekkene jeg hadde. Dette er en billig olje, og det finnes sikkert andre merker og kvaliteter, som kan være like gode. Skal prøve ut litt etterhvert. Er veldig overrasket over hvor godt den hjalp, for jeg hadde egentlig gitt opp. Veldig enig med han som sa at kosthold og stress påvirker eksem, forresten. Det har jeg merket godt! Jeg har ikke eksem i håret, så jeg bruker min vanlige shampoo. Men jeg har eksem bak ørene, og det har blitt helt bra med denne oljen. Link til oljen: https://www.blivakker.no/product/3092274?gclid=Cj0KCQiAtJbTBRDkARIsAIA0a5NGIzFHt0fBOYXpxPQ15ya6aHRLYASzdWyrrGNPy74OGSMJlQ4hFGgaArxKEALw_wcB linken virker ikke, hva heter oljen elle hva er den laget av? Anonymkode: 223eb...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #19 Del Skrevet 8. april 2018 Istedenfor ny tråd prøver jeg her først: Jeg har seboré, verst i hodebunn. Men håret blir fett etter 1/2 til 1 dag, så vasker håret daglig for å kunne stelle håret og se velstelt ut. Men her får jeg vite at jeg ikke bør vaske så ofte, hva gjør jeg med problemet? Det klør veldig i hodebunnen etter én dag, så jeg klør automatisk og det ser fett ut etter kort tid. Bruker Selukos (og prøver ut Fungoral den siste måneden), samt Neutral shampoo for å ikke irritere med parfyme osv. Hjeeelp! Anonymkode: 88ed0...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #20 Del Skrevet 9. april 2018 Opp! Peeler dere i ansiktet dere som har seboreisk eksem. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med flasset. Plukke det av eller la det være? Anonymkode: 1fb52...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå