Gå til innhold

Bæresele ergobaby 360 - erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest fruktfest
Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Enig i at alle må få bruke det de ønsker for sine barn uten å bli stemplet som noe som helst, men tenker samtidig at man kanskje ikke bør anbefale dem videre. Man skal vel egentlig bære maks i 20 minutter i uergonomiske seler, og ofte blir det jo lenger enn det, f.eks når man er ute på reise og på flyplass osv. Så jeg tenker at TS kanskje bør velge en annen som hun kan bruke både kort og lenge :)

Hvorfor er det feil av meg å eventuelt anbefale den videre? Hadde den vært skadelig for barn, hadde den vel ikke vært lov å selge?

Skal det bildet som var i linken over her beskrive slik barnet skal sitte i en bæresele er det jo akkurat slik et barn vil sitte i babybjörn sin og, om man bruker den rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, SmileyLovise said:

Jeg kan ikke uttale meg noe om de eldre bæreselene fra babybjörn, men dersom man bruker den nye som vi hadde rett, vil barnet få akkurat denne M-stillingen som er vist på bildet. Datteren vår lå ikke brettet i to som jeg synes det ser ut som mange barn gjør i bæreseler, men ryggen hennes var krom. Igjen, slik som på bildet.

Vi har hatt timer hos fysioterapeut grunnet noe annet, som da sjekket både hofter og rygg og sa at alt var som det skulle der, så da antar jeg at babybjörn ikke er så ille som man skal ha det til.

I fare for å bli stemplet som en dårlig mamma som ikke vil det beste for barnet/barna våre fordi jeg ikke hiver meg over den aller, aller mest optimale og ergonomiske bæreselen, vil jeg legge til at vi kommer til å bruke den samme selen som vi brukte til datteren vår, til barn nummer to dersom vi trenger å ha h*n i bæresele😊

BB (også den nye) er for stiv i ryggpanelet til at barnet får en naturlig form på ryggen. M-posisjonen er heller ikke optimal, setet blir ikke dypt nok. 

Men for friske barn uten hofteleddsdysplasi er det ingen fare forbundet med å bruke BB, den er bare ikke like ergonomisk og behagelig som de bedre alternativene på markedet. Dårlig mamma er du hvertfall ikke. ;) Men i dag, hvor det er sååå mange gode og til og med finere seler enn BB, er det liten vits i å kjøpe BB. Det er rett og slett ingen god grunn til å kjøpe BB! Når man allerede har den er det jo en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panelet til BB er for stivt til at ryggen kan få ønsket C-form. Setet er ikke optimalt heller, ikke dypt nok. Så, den nyeste er grei, men det finnes mye bedre alternativer der ute til lik pris. Og klart det selges en hel haug med ting til barn, voksne og dyr som ikke er optimalt (til og med direkte skadelig - ikke at denne selen faller innunder det da).

Anonymkode: 74d52...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stod valget mellom ergobaby adapt og ergobaby omni 360. Vanlig ergobaby 360 så jeg helt bort fra når jeg fikk vite at adapt og omni ikke trenger spedbarnsinnlegg.

Siden jeg selv var født med hoftedysplasi, det er flere i kvinner  i familien som har det og jeg venter ei jente, så valgte jeg å ikke kjøpe omni 360, fordi jeg ønsker egentlig ikke å bære fremover i det hele tatt siden hun kan ha økt risiko for å få problemer med hoftene fra før av. Det jeg las meg frem til som også var avgjørende var at adapt skal passe bedre enn omni 360 til de minste, fordi adapt har en justerbar stropp også fremme "under" setet som strammer det inn litt den første tiden. Vi tenker å bruke den litt i begynnelsen siden vi venter baby i mai og vil på litt småturer i sommer hvor vi ikke kan bruke vogn, så da falt valget på adapt. 

 

Anonymkode: 1b271...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har BBC One mesh, begynte å brukte fra litt over fire måneder, sjal frem til da. 

Men jeg synes min får god stilling på beina i den, det er veldig bredt og godt stoff i skrittet og han sitter med froskestilling inntil meg. Når er han 11 mnd og litt høy gutt, så han mangler nakkestøtte men holder jo hodet godt selv. 

Mener jeg leste at BB One er riktig ergonomisk så lenge man bærer innover og ikke utover? Den kjennes ikke for stiv ut i ryggen.. 

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg har gjort noe galt så lenge, vi har jo brukt den mye mer.. 

Anonymkode: 7654a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Close Caboo til poden var stor nok til å bruke Ergobaby 360 uten spebarnsinnlegg. Og det var helt ypperlig. 

Anonymkode: eaf57...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fruktfest
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har BBC One mesh, begynte å brukte fra litt over fire måneder, sjal frem til da. 

Men jeg synes min får god stilling på beina i den, det er veldig bredt og godt stoff i skrittet og han sitter med froskestilling inntil meg. Når er han 11 mnd og litt høy gutt, så han mangler nakkestøtte men holder jo hodet godt selv. 

Mener jeg leste at BB One er riktig ergonomisk så lenge man bærer innover og ikke utover? Den kjennes ikke for stiv ut i ryggen.. 

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg har gjort noe galt så lenge, vi har jo brukt den mye mer.. 

Anonymkode: 7654a...b19

Er BB one vi og har brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 timer siden, SmileyLovise skrev:

Hvorfor er det feil av meg å eventuelt anbefale den videre? Hadde den vært skadelig for barn, hadde den vel ikke vært lov å selge?

Skal det bildet som var i linken over her beskrive slik barnet skal sitte i en bæresele er det jo akkurat slik et barn vil sitte i babybjörn sin og, om man bruker den rett.

Direkte skadelig skal det jo mye til for at den er, men optimal er den ikke, er det jeg mener. Og da er det jo bedre å anbefale en av de som er optimale ergonomisk, når noen først skal skaffe seg en ny. Som du leser nederst her står det at barnet skal ha en krumning på ryggen, og det får de ikke i BB One da denne har for stivt panel.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2017/01/21/195267706/aksjon-mot-fremovervendt-baering-derfor-skal-du-ikke-baere-barnet-slik

DBC3D2A7-B95E-4BA3-A0E3-AE8FEA802A4B.png

40D25582-D695-4765-8C90-87FBD4EE125E.png

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
1 time siden, Geirfuglen skrev:

Direkte skadelig skal det jo mye til for at den er, men optimal er den ikke, er det jeg mener. Og da er det jo bedre å anbefale en av de som er optimale ergonomisk, når noen først skal skaffe seg en ny. Som du leser nederst her står det at barnet skal ha en krumning på ryggen, og det får de ikke i BB One da denne har for stivt panel.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2017/01/21/195267706/aksjon-mot-fremovervendt-baering-derfor-skal-du-ikke-baere-barnet-slik

DBC3D2A7-B95E-4BA3-A0E3-AE8FEA802A4B.png

40D25582-D695-4765-8C90-87FBD4EE125E.png

Der er det jo snakk om forovervendt bæring, men greit nok.

Vi var mer fornøyd med denne enn ergobaby da sistnevnte var vanskelig og klumpete og holde på med, og hodet til datteren vår ramlet bare konstant ned og hun fikk en rar lyd når hun pustet. Tar ikke livet av ungen min fordi hun på død og liv skal sitte i en pose på ryggen/magen min, fordi den er mer ergonomisk. Synes da hun satt mye bedre i BB sin, i tillegg til at den var mye lettere å håndtere, som sagt. 

Gidder ikke diskutere dette noe mer, da det egentlig ikke er noe å diskutere. Våre erfaringer med denne bæreselen vil være den samme uansett hvor mye andre prøver å overbevise om hvor fæl den er i forhold til alle andre seler.

Når det er sagt skjønner jeg veldig godt om TS ikke tør å kjøpe noe annet enn noe ergonomisk nå, dere kan det å få andre til å føle seg bedriten for å ikke ha valgt det alle andre velger fordi det visstnok skal være det beste av det beste.

Endret av fruktfest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
53 minutter siden, SmileyLovise skrev:

Der er det jo snakk om forovervendt bæring, men greit nok.

Vi var mer fornøyd med denne enn ergobaby da sistnevnte var vanskelig og klumpete og holde på med, og hodet til datteren vår ramlet bare konstant ned og hun fikk en rar lyd når hun pustet. Tar ikke livet av ungen min fordi hun på død og liv skal sitte i en pose på ryggen/magen min, fordi den er mer ergonomisk. Synes da hun satt mye bedre i BB sin, i tillegg til at den var mye lettere å håndtere, som sagt. 

Gidder ikke diskutere dette noe mer, da det egentlig ikke er noe å diskutere. Våre erfaringer med denne bæreselen vil være den samme uansett hvor mye andre prøver å overbevise om hvor fæl den er i forhold til alle andre seler.

Når det er sagt skjønner jeg veldig godt om TS ikke tør å kjøpe noe annet enn noe ergonomisk nå, dere kan det å få andre til å føle seg bedriten for å ikke ha valgt det alle andre velger fordi det visstnok skal være det beste av det beste.

Ja, hovedessensen er om forovervendt bæring, men nederst i artikkelen står det om ergonomisk bæring og kurve på ryggen.

Det er absolutt ikke meningen å få noen til å føle seg bedriten. Jeg trodde jeg hadde argumentert saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på manduca. Denne kan du bære med både på mage og rygg, men ikke utover. Denne har spedbarns innlegg innebygd. Knall god sele som du fint kan bære i frem til barnet er tre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for at dere deler erfaringer og tips. Jeg hadde ikke så mye tid da jeg skrev første innlegget. Men jeg har båret babyen min en del i elastisk bæresjal her hjemme, men hun begynner å bli for stor til det. Har også prøvd en Mei Thai som jeg ikke er helt komfortabel med. Vil nok gå over til vevd sjal hjemme, men ønsker i tillegg bæresele da jeg ser for meg at det kan være litt enklere å håndtere ute av huset.

Jeg ser det er litt diskusjon omkring bæring innovervendt og utovervendt her. Som  regel vil baby sitte innovervendt da det er best, men å ha muligheten til å bære utovervendt er kjekt.

Vi får reise på nærmeste babyutstyrsbutikk for å se hva de har og prøve litt. Jeg tar også med meg tips fra dere som anbefaler seler de ikke har i butikkene he. Spebarnsinnlegg er neppe nødvendig da baby er 3 mnd. 

Anonymkode: 96387...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarnsinnlegg er fortsatt nødvendig med 360 om du kjøper den, hele innlegget skal brukes til baby er minst 4 mnd og når en viss vekt, puten inne i innlegget trengs som regel lenger (rundt 6 mnd). :)

Anonymkode: 74d52...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her

Takk for at dere deler erfaringer og tips. Jeg hadde ikke så mye tid da jeg skrev første innlegget. Men jeg har båret babyen min en del i elastisk bæresjal her hjemme, men hun begynner å bli for stor til det. Har også prøvd en Mei Thai som jeg ikke er helt komfortabel med. Vil nok gå over til vevd sjal hjemme, men ønsker i tillegg bæresele da jeg ser for meg at det kan være litt enklere å håndtere ute av huset.

Jeg ser det er litt diskusjon omkring bæring innovervendt og utovervendt her. Som  regel vil baby sitte innovervendt da det er best, men å ha muligheten til å bære utovervendt er kjekt.

Vi får reise på nærmeste babyutstyrsbutikk for å se hva de har og prøve litt. Jeg tar også med meg tips fra dere som anbefaler seler de ikke har i butikkene he. Spebarnsinnlegg er neppe nødvendig da baby er 3 mnd. 

Anonymkode: 96387...98e

Spedbarnsinnlegg kan kuttes ut tidligst fra 4 mnd. 

Ville tatt en seriøs kikk på Soul Sling Anoona, den er uten innlegg og har mulighet for fremovervendt bæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i nærheten av oslo ville jeg tatt turen innom bæreglede. Tror hvertfall det er det butikken heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen finnes det bærebibliotek hvor du kan prøve alt.

Anonymkode: 520ed...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen

Jo, man må styre med innlegg og pute ganske lenge i den, og er ferdig med det tidligst når baby er 6 måneder. Har lest om veldig mange i Norsk Bæregruppe på Facebook som har slitt så mye med de innleggene, at de har endt med å ikke bruke selen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 360 til førstemann og likte den ikke. Altfor klumpete og likte ikke borrelåsen. Til sistemann kjøpte jeg en brukt Angelpack på Finn og er foreløpig kjempefornøyd med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er sikkert veldig lurt å teste mye forskjellig. Selv syntes jeg Caboo Close var helt super til nyfødt baby, og fram til han var ca 6 kg. Da gikk jeg over til Angelpack, som egentlig har vært min favorittselger fram til han ble for stor og tung. Men Angelpack er en kjempegod og nett sele, som jeg mener at flere bør teste. Er dessverre ikke så mange som kjenner til den. Jeg brukte gjerne vevd sjal hjemme og Angelpack ute. Har også brukt Ergobaby Adapt en del, spesielt på tur og på fjellet. Veldig god sele det også, men den er litt mer klumpete. Tula FTG er også en god sele, og de er også pene, men det ble aldri min favoritt. Men både sjal og seler er smak og behag, så det lønner seg å høre om man kan få prøve venners eller i en bæregruppe/bærebibliotek.

Når det gjelder BabyBjørn som er nevnt lenger opp, så er ikke den regnet som ergonomisk, da barnet henger etter skrittet i tillegg til at den er for stiv i ryggen.

Tror du Angelpack er grei å bruke til nyfødt? Jeg har sett på både Close Caboo og Angelpack men vil helst kun kjøpe en sele/sjal. Da vi fikk vårt første barn kjøpte jeg en sele og to sjal og ingen ble brukt da babyen ikke likte de, så jeg vil helst unngå alt for mange kjøp av bæretøy denne gangen, i tilfelle det samme skjer igjen. 

Anonymkode: 38654...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedeligste med den 360 var den borrelåsen syns jeg! Etter endelig å fått den ungen til å sovne, så skal du ta av deg selen og det bråker! Bråkte så ungen våknet, selv etter å ha gått inn på et annet rom for å ta den av.. 

Anonymkode: ca4d5...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...