Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe bæresele til veslejenta på 3 mnd. Har foreløpig sett meg ut ergobaby 360 hvor man kan bære baby både på mage og rygg, og framovervendt på magen. Jeg vil gjerne høre andres erfaringer med denne selen. Alternativt om noen har andre bæreseler å anbefale. 

Anonymkode: 96387...98e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har den og er kjempefornøyd. 

Anonymkode: eaf57...901

• Liker 1
Skrevet

Hater den! Vil heller anbefale deg å melde deg inn på "norsk bæregruppe" på Facebook å få råd om en sele/sjal som er mye bedre enn Ergobaby 360. 

Syns forsåvdit den var grei å bruke fra 1mnd-9mnd, etter det er den bare klumpete og ekkel å bære babyen med. 

Anonymkode: f371a...6c2

• Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vil anbefale en du ikke trenger spedbarnsinnlegg i.

Gjest fruktfest
Skrevet

Vi hadde den først, og likte den ikke i det hele tatt. Vi kvittet oss fort med den og kjøpte heller en fra babybjorn som vi er mye mer fornøyd med 😊

Ville stukket innom en barnebutikk og spurt om de har bæreseler som du kan prøve ut i butikken for å se hvilken du liker best. Det fikk vi tilbud om i "vår" barnebutikk, så det var til mye hjelp 😊

Skrevet

Jeg likte den heller ikke. 

Nyfødtinnlegget er kronglete å bruke, beltet rundt livet er av borrelås slik at det er vanskelig å regulere når babyen er plassert oppi selen, det er vanskelig å spenne fast festene på ryggen samt få tak i snorene for å regulere hvor stramt den sitter og babyen ble alt for varm oppi der. 

Nå venter vi nr. 2, etter å ha bommet totalt på alt som har med bæring å gjøre med nr. 1 (han likte ikke Boba Wrap’en vi kjøpte heller) og vurderer Close Caboo, Angelpack eller Ergobaby Adapt. 

Anonymkode: 38654...ded

• Liker 1
Skrevet

I dag er det flere gode seler man slipper spedbarnsinnlegg i, så ser ikke vitsen med å kjøpe 360. Ergobaby Omni, Ergobaby Adapt, Soul Sling Anoona, Tula Free-to-grow er noen. 

Skrevet

Jeg likte den heller ikke. Var klumpete og hun likte ikke å være i selen. Neste gang kjøper jeg heller et sjal. 

Anonymkode: 02f2d...55f

Gjest Geirfuglen
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte den heller ikke. 

Nyfødtinnlegget er kronglete å bruke, beltet rundt livet er av borrelås slik at det er vanskelig å regulere når babyen er plassert oppi selen, det er vanskelig å spenne fast festene på ryggen samt få tak i snorene for å regulere hvor stramt den sitter og babyen ble alt for varm oppi der. 

Nå venter vi nr. 2, etter å ha bommet totalt på alt som har med bæring å gjøre med nr. 1 (han likte ikke Boba Wrap’en vi kjøpte heller) og vurderer Close Caboo, Angelpack eller Ergobaby Adapt. 

Anonymkode: 38654...ded

Det er sikkert veldig lurt å teste mye forskjellig. Selv syntes jeg Caboo Close var helt super til nyfødt baby, og fram til han var ca 6 kg. Da gikk jeg over til Angelpack, som egentlig har vært min favorittselger fram til han ble for stor og tung. Men Angelpack er en kjempegod og nett sele, som jeg mener at flere bør teste. Er dessverre ikke så mange som kjenner til den. Jeg brukte gjerne vevd sjal hjemme og Angelpack ute. Har også brukt Ergobaby Adapt en del, spesielt på tur og på fjellet. Veldig god sele det også, men den er litt mer klumpete. Tula FTG er også en god sele, og de er også pene, men det ble aldri min favoritt. Men både sjal og seler er smak og behag, så det lønner seg å høre om man kan få prøve venners eller i en bæregruppe/bærebibliotek.

Når det gjelder BabyBjørn som er nevnt lenger opp, så er ikke den regnet som ergonomisk, da barnet henger etter skrittet i tillegg til at den er for stiv i ryggen.

Skrevet
39 minutter siden, SmileyLovise skrev:

Vi hadde den først, og likte den ikke i det hele tatt. Vi kvittet oss fort med den og kjøpte heller en fra babybjorn som vi er mye mer fornøyd med 😊

Ville stukket innom en barnebutikk og spurt om de har bæreseler som du kan prøve ut i butikken for å se hvilken du liker best. Det fikk vi tilbud om i "vår" barnebutikk, så det var til mye hjelp 😊

Nå er ikke Babybjørn de beste selene om en skal ta hensyn til barnets utvikingg av hofter og rygg, de er ikke ergonomisk rkntige, selvom de reklamerer for det så er de noen av de dårligste på markedet med tanke på babyens helse.

Anonymkode: 6efae...ace

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, SmileyLovise said:

Barnebutikkene har ELENDIG utvalg, de fører jo bare to merker (Ergobaby og Babybjørn), så man begrenser seg veldig hvis man kun prøver der. 

Gjest fruktfest
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke Babybjørn de beste selene om en skal ta hensyn til barnets utvikingg av hofter og rygg, de er ikke ergonomisk rkntige, selvom de reklamerer for det så er de noen av de dårligste på markedet med tanke på babyens helse.

Skal sies at datteren vår var noe eldre enn 3mnd da vi skaffet oss babybjörn sin. Gjelder dette alle selene fra det merket? Vi hadde den nyeste, og den hadde en del man kunne justere ettersom hvor stort barnet var. Hun satt i alle fall mye bedre og var mye mer fornøyd i den, og har ikke hatt noen som helst problemer med verken hofter eller rygg da eller i senere tid.

29 minutter siden, Sisti skrev:

Barnebutikkene har ELENDIG utvalg, de fører jo bare to merker (Ergobaby og Babybjørn), så man begrenser seg veldig hvis man kun prøver der. 

Det kommer da veldig an på hvilken butikk man har i sin by? Vi har en butikk her som de ikke har andre steder, og her hadde de flere forskjellige som vi fikk prøve. Men det er jo synd hvis det er så lite utvalg andre steder😊

Endret av fruktfest
La til noe
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hater den! Vil heller anbefale deg å melde deg inn på "norsk bæregruppe" på Facebook å få råd om en sele/sjal som er mye bedre enn Ergobaby 360. 

Syns forsåvdit den var grei å bruke fra 1mnd-9mnd, etter det er den bare klumpete og ekkel å bære babyen med. 

Anonymkode: f371a...6c2

1-9 mnd er vel hovedbruksområde til slike seler?

Jeg hadde elastisk sjal til å begynne med, men gikk over til ergobaby 360 etterhvert, mye enklere å få på seg sele enn å stå og knote lenge med et sjal. Veldig fornøyd med ergobaby 360. 

Anonymkode: d2d9d...5b4

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, SmileyLovise skrev:

Skal sies at datteren vår var noe eldre enn 3mnd da vi skaffet oss babybjörn sin. Gjelder dette alle selene fra det merket? Vi hadde den nyeste, og den hadde en del man kunne justere ettersom hvor stort barnet var. Hun satt i alle fall mye bedre og var mye mer fornøyd i den, og har ikke hatt noen som helst problemer med verken hofter eller rygg da eller i senere tid.

Det kommer da veldig an på hvilken butikk man har i sin by? Vi har en butikk her som de ikke har andre steder, og her hadde de flere forskjellige som vi fikk prøve. Men det er jo synd hvis det er så lite utvalg andre steder😊

Ja det gjelder alle, den nyeste er dog noe bedre enn de eldre men virkelig ikke optimale. Les litt her, http://www.kk.no/mamma/slik-skal-baby-plasseres-i-baeretoy-63652511 neders er frt også en plansje med bilder av hvordan riktig stilling på babyen/barnet skal være. I Babybjørn sine seler får ikke babyen/barnet den optimale M-stillingen og de får feil belastning på hofter og rygg. 

Skrevet

Vi har klart oss godt med caboo close. Men om det var behov for noe annet tenkte jeg å kjøpe ergo omni 360, den ble jeg også anbefalt på to barnebutikker. Har du forhørt deg om disse?

Anonymkode: 1f09d...fe5

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har klart oss godt med caboo close. Men om det var behov for noe annet tenkte jeg å kjøpe ergo omni 360, den ble jeg også anbefalt på to barnebutikker. Har du forhørt deg om disse?

Anonymkode: 1f09d...fe5

Er den bedre enn Adapt? 

Edit: Caboo Close er god, men jeg ville ikke kjøpt den når babyen allerede er tre måneder.

Endret av Geirfuglen
Skrevet
49 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Er den bedre enn Adapt? 

Edit: Caboo Close er god, men jeg ville ikke kjøpt den når babyen allerede er tre måneder.

Jeg har faktisk ikke sett den, men regner med nei - adapten er jo litt mindre klumpete enn 360, omni er vel helt lik en gamle på det punktet, og den eneste "fordelen" med 360 er jo at man i teorien kan bære fremovervendt... Men man burde jo ikke, uansett.

Anbefaler å se på sider som Sjalala, Bæreglede o.l. I kjedebutikker selges jo bare Ergobaby og BabyBjørn, og de er langt fra det beste på markedet, de er bare de største navnene. Ergobaby er mer ergonomisk enn BabyBjørn da... Men se på merker som f.eks. Angelpack, LennyLamb, Tula, Connecta, etc.

Anonymkode: 74d52...d91

Gjest fruktfest
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjelder alle, den nyeste er dog noe bedre enn de eldre men virkelig ikke optimale. Les litt her, http://www.kk.no/mamma/slik-skal-baby-plasseres-i-baeretoy-63652511 neders er frt også en plansje med bilder av hvordan riktig stilling på babyen/barnet skal være. I Babybjørn sine seler får ikke babyen/barnet den optimale M-stillingen og de får feil belastning på hofter og rygg. 

Jeg kan ikke uttale meg noe om de eldre bæreselene fra babybjörn, men dersom man bruker den nye som vi hadde rett, vil barnet få akkurat denne M-stillingen som er vist på bildet. Datteren vår lå ikke brettet i to som jeg synes det ser ut som mange barn gjør i bæreseler, men ryggen hennes var krom. Igjen, slik som på bildet.

Vi har hatt timer hos fysioterapeut grunnet noe annet, som da sjekket både hofter og rygg og sa at alt var som det skulle der, så da antar jeg at babybjörn ikke er så ille som man skal ha det til.

I fare for å bli stemplet som en dårlig mamma som ikke vil det beste for barnet/barna våre fordi jeg ikke hiver meg over den aller, aller mest optimale og ergonomiske bæreselen, vil jeg legge til at vi kommer til å bruke den samme selen som vi brukte til datteren vår, til barn nummer to dersom vi trenger å ha h*n i bæresele😊

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Enig i at alle må få bruke det de ønsker for sine barn uten å bli stemplet som noe som helst, men tenker samtidig at man kanskje ikke bør anbefale dem videre. Man skal vel egentlig bære maks i 20 minutter i uergonomiske seler, og ofte blir det jo lenger enn det, f.eks når man er ute på reise og på flyplass osv. Så jeg tenker at TS kanskje bør velge en annen som hun kan bruke både kort og lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...