AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Sparer dere mye penger? Hva foretrekker DU å fylle frysern med? Tenkte å kjøpe en 100 liters fryseboks imorgen Bor alene Noen andre tips? Anonymkode: 617e4...123 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Fyller ikke fryseren for å spare penger, men for å ha mat lett tilgjengelig uten å måtte fly på butikken. Bruker Toogoodtogo appen for å få bakervarer og sparer mye på den løsningen. (Fryser selvfølgelig når vi kommer hjem med flere av de posene). Anonymkode: 23168...c21 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Sparer ikke en krone, hvis ikke maten blir spist. Vi har lært oss er å ha en plan for å spise mat ut av frysen. Da rekker ikke maten å bli for gammel i frysen. Et eksempel vi har brent oss på , da vi var unge og dumme er, den fine anledningen for å spise hjortesteika fra onkel Tor, kommer ikke av seg selv... Nå bruker vi frysen mest til kjøtt og fisk og litt restemat. Passer på å bruke råvarer fra frysen hver uke. Anonymkode: fe6d0...d90
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1)Sparer dere mye penger? 2)Hva foretrekker DU å fylle frysern med? Tenkte å kjøpe en 100 liters fryseboks imorgen Bor alene Noen andre tips? Anonymkode: 617e4...123 1) Ja, tusenvis av kroner pr år 2) Matvarer fra halvpris-diskene i Kiwi-butikkene Anonymkode: ec1de...16a 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 For å spare penger må man planlegge hva man skal spise, fryse ned rester og være flink til å ta opp igjen fra fryseren. Sjenke datostempling på kjøtt og fryse ned det man ikke rekker å spise før datoen er utgått og det blir ødelagt. Kan også bruke billigdiskene og fryse ned mat som nesten er utgått på dato på tilbud. Anonymkode: 961cb...d47 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 Har alltid ulike typer frosne grønnsaker. Spiser grønnsaker til nesten alle måltid, så alltid noe å ta av. Ellers fryser jeg porsjoner av tidligere bløtlagte bønner og kikerter. Jeg merker at jeg oftere velger å spise kokte eller stekte grønnsaker når jeg har dem i frysen. Mye enklere enn å passe på alle ferske grønnsaker Anonymkode: a5ae8...92b 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 Jo og brød. Jeg kastet mye brødvarer på grunn av mugg. Nå tar jeg opp hver kveød akkurat det jeg skal ha. Eks i morgen skal jeg spise 3 brødskiver og en matmuffins. Da tar jeg opp akkurat det fra fryseren. Så tiner det til dagen etter. Fryser ned tortillalefser om det blir igjen etter tacoen. Gjerne 2 og 2 sammen bare. Så tar jeg opp akkurat der også Anonymkode: 961cb...d47 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sparer dere mye penger? Hva foretrekker DU å fylle frysern med? Tenkte å kjøpe en 100 liters fryseboks imorgen Bor alene Noen andre tips? Anonymkode: 617e4...123 Vi storhandler veldig ofte og fyller i fryseren. I perioder der det er veldig travelt, slipper vi å løpe innom butikken på vei hjem fra jobben når en helst bare vil hjem. Dessuten trenger vi ikke planlegge middag fra dag til dag - har alltid noe i fryseren vi kjapt kan ta opp på morgenen. Jeg hater å kaste mat, både av miljømessige og etiske grunner, og prøver derfor å fryse mest mulig av det som blir til overs. Har også et konkret system i fryseren slik at ingenting blir glemt. Personlig syns jeg det er bedre med fryseskap - mer oversiktelig syns jeg, og da kan man ha hyller med forskjellig. F.eks. ei hylle for kjøtt, ei for fisk, ei for bakevarer, ei for grønnsaker, og ei hylle for diverse annet. Syns det fort kan bli mye rot i vanlige frysebokser. Plutselig havner det en hel del nederst som aldri blir brukt. Vil si at jeg sparer mye penger på denne ordningen. Tidligere brukte jeg ekstremt mye mer på matvarer, og kastet mye mat! Jeg tror problemet er nettopp der - folk kjøper og glemmer bort i kjøleskapet, eller i frysen, og bruker ikke opp. Må dermed kjøpe mer og bruker mer penger. Når man er mer bevisst på hva en har i skuffer og skap, er det bedre å dra på handleturen for de 2-3 tingene man mangler. Anonymkode: ee70a...d51 2
Djungelvrål Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Brød, og kjøttdeig, bacon, pølser og kylling kjøpt i Sverige. Sparer penger på det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 Pleier å fryse ned kyllingfileet, jeg kjøper kunn sånn kingsize pakke på rema da de er rimelige men vi rekker aldri å ete opp hele pakka før det blir surt. En slik blir tre middager så derfor fryser jeg ned slik at to poser går i fryseren. Noen ganger strimler jeg kjøttet opp før frysing slik at det tiner kjappere om jeg fryser det litt flatt. Kjempegreit til wook og gryteretter. Tilbudsmat, altså kupp. Er greit å ha litt i frysern. Frosne bær og frukt til smoothier. Eller til å lage fruktsaus. Viltkjøtt! Anonymkode: 56764...92d 1
AmandaVI Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 Hvis du drar på Kiwi eller Spar på formiddagen (mellom 8 og 11) finner du gjerne kjøtt og pålegg på 50% og kyllinger fra i går. Da er det kjekt å ha fryser! 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 Et godt tips om du prøver å være sunn, er å ikke fylle fryseren med usunne ting og fant noen stykker kake jeg lagde forrige måned i fryseren nå, og det frista for mye... Anonymkode: ee70a...d51
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #13 Skrevet 21. januar 2018 Kjøtt fra harryhandling i Sverige Anonymkode: cb409...722 2
skruf Skrevet 21. januar 2018 #14 Skrevet 21. januar 2018 Jeg baker grovbrød, tre i slengen, og fryser ned. Sparer penger på det siden hjemmebakt brød er billigere enn kjøpebrød. Fryser også ned middagsrester sånn at vi har restemiddag. Coop har ofte tilbud på karbonadedeig, så da hamstrer vi inn og fryser ned. Vi er så heldige at vi har båt, så i båtsesongen fisker vi endel. Fileterer fisken og fryser med. Lager også fiskekaker som går i fryseren. Jeg har en stefar som er en racer til å plukke multer, så får masse multer av han som jeg fryser ned. Rips og solbærbusker har vi selv, så plukker endel og fryser ned. Må vel lære meg å lage syltetøy snart.. Både mannen min og meg er jegere, så vi har som oftest hjortekjøtt i fryseren også. Så ja, vi sparer mye penger på å ha fryser 1
applestories Skrevet 21. januar 2018 #15 Skrevet 21. januar 2018 Har alltid kjøpt inn kjøttdeig når det kommer på tilbud, frossen kyllingfilet, Findus når det er -40%. Baker ekstra når jeg først baker for å ha i fryseren. Jeg vil anta at jeg sparer på det - fisk kjøper jeg ytterst sjelden til full pris, det samme med kjøttdeig, kyllingfilet og lignende. Faren er selvsagt at det blir liggende, men det aller, aller meste blir brukt. Det er veldig greit å alltid ha matvarer tilgjengelig - skal jeg lage taco, pizza, bolognese slipper jeg å tenke på å måtte handle inn kjøttdeig til 50-55 kroner pakken (bor på landet, få butikker), fisk er der alltid i frysen. Det gir en frihet til å lage det man vil, når man vil, uten å måtte tenke på å handle inn eller tenker på pris. Og tortilla! Jeg fryser masse tortillas - sparer nok ikke så mange kronene på det, men det å alltid ha mulighet til å lage en wrap bør ikke undervurderes 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #16 Skrevet 21. januar 2018 Siden jeg bor alene lager jeg mat for 4 porsjoner og fryser ned de 3 resterende porsjonene. Jeg baker også to brød i slengen og skjærer opp i skiver og tar opp dagen i forveien eller tiner i mikroen akkurat de skivene jeg skal ha. Jeg pleier også å kjøpe ting som er på 50% pga dato og slenger det i fryseren. Anonymkode: e15be...b13 1
Gjest F S Skrevet 21. januar 2018 #17 Skrevet 21. januar 2018 Kjøtt-produkter (bl.a elgstek, hvalkjøtt og vårruller), grønnsaker og gratinerte poteter, masse kaker (bl.a eplemuffins, sjokoladekake og julekake-rester), masse bær (molte, bringebær, solbær), brød og halvstekte brød-produkter, hjemmelaget pizza. Øvrig hjemmelaget (sparer masse) Sorry, de som ble "litt for sultne" nå !! ☺☺ Klem
Gjest caramiacaramella Skrevet 21. januar 2018 #18 Skrevet 21. januar 2018 Jeg bruker fryseren min mye. Jeg sparer nok endel penger på det, men for min del er den viktigste fordelen at jeg sparer tid og energi i hverdagen. Jeg lager mye mat når jeg har tid, gjerne i helgene, og så setter jeg noe i kjøleskapet og mesteparten i fryseren. Kjempegreit å bare kunne ta opp noe kvelden før, og så blir middagen kjempekjapp og enkel. Jeg er vegetarianer, så trenger ikke bekymre meg for at kjøtt og fisk blir dårlig i fryseren.
Mousj Skrevet 21. januar 2018 #19 Skrevet 21. januar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker said: Jo og brød. Jeg kastet mye brødvarer på grunn av mugg. Nå tar jeg opp hver kveød akkurat det jeg skal ha. Eks i morgen skal jeg spise 3 brødskiver og en matmuffins. Da tar jeg opp akkurat det fra fryseren. Så tiner det til dagen etter. Fryser ned tortillalefser om det blir igjen etter tacoen. Gjerne 2 og 2 sammen bare. Så tar jeg opp akkurat der også Anonymkode: 961cb...d47 Takk for tipset om tortillalefser! Jeg har aldri tenkt på at de kan fryses, og har kastet uendelige mengder som er igjen etter fredag, og ligger i en plastpose til de kan kastes. Det jeg sparer mest på er at når vi har mat i frysen så går jeg ikke på butikken hver dag, og kjøper alt jeg vil ha fordi jeg er sulten, eller fordi ungene maser .Jeg prøver å handle mandag og fredag. Her går det i jakt og fiske, så jeg har alltid fiskefilèter, kjøttdeig, wokkjøtt, hjemmelagede pølser , biff og steiker i frysen, og så passer jeg på å rullere slik at det aldri er mer enn en årgang nedi. Det samme med sopp, bær og urter. Svinekjøtt, kylling og får kjøper jeg når det er tilbud, og fryser ned. Det er veldig lett å lage eget bacon av en familieribbe til 49 kr pr kg, for eksempel, fiskekraft på avskjær eller 10 porsjoner med pastasaus når en har funnet kjøttdeig og tomatkræsj på tilbud.Det viktigste er at en bruker av det en har. 1
_popcorn_ Skrevet 21. januar 2018 #20 Skrevet 21. januar 2018 Jeg fryser ned polarbrød, og ferdig oppskjært brød. Og har alltid noen halvstekte rundstykker i fryseren. Kjøper inn fisk, koteletter, indrefillet, kylling og alt mulig av kjøtt på halvpris, fordeler i porsjonspakker å fryser. Har alltid frosne grønnsaker og bær i fryser. Pålegg som er på halvpris går i fryseren. Har også hjemmelaget kryddersmør liggende, og fryser ned rester av tomatpure, fløte, og annet som kan brukes i saus. Hvor mye jeg sparer? Aner ikke, men kjøper 95% av kjøtt/fisk og kjøttpålegg på halvpris eller andre tilbud, og kaster så godt som aldri noe av dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå