Gå til innhold

Forstoppelse hos begge barna mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn på 3,5 og 1,5 år. Den eldste begynte å få kronisk forstoppelse da han var 1,5 og fikk etterhvert Movicol av legen for å få i gang systemet. Han får movicol enda, da det stopper opp hos han dersom vi avslutter. Nå har yngstemann på 1,5 begynt på samme måten som eldstemann, og jeg lurer på om dette ikke lenger er tilfeldig at begge to får samme problem. Ingen av dem av avføring i barnehagen og det virker som de kvir seg på å få det ut der. De bæsjer som regel hjemme dersom de får til å gå på do. Vi har variert kost og prøver  å få de til å drikke godt hjemme. Vi prøver å ha gode dorutiner, men begge to er gode på å hoppe av potte og toalett når de kjenner at det kommer avføring og kniper igjen. Vi skal til hs nå i uka, men ville gjerne høre om andre har hatt samme problem med sine barn. Føler meg som en ganske elendig mor for tiden, og tar i mot alle tips.

Anonymkode: a066e...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn på 3,5 og 1,5 år. Den eldste begynte å få kronisk forstoppelse da han var 1,5 og fikk etterhvert Movicol av legen for å få i gang systemet. Han får movicol enda, da det stopper opp hos han dersom vi avslutter. Nå har yngstemann på 1,5 begynt på samme måten som eldstemann, og jeg lurer på om dette ikke lenger er tilfeldig at begge to får samme problem. Ingen av dem av avføring i barnehagen og det virker som de kvir seg på å få det ut der. De bæsjer som regel hjemme dersom de får til å gå på do. Vi har variert kost og prøver  å få de til å drikke godt hjemme. Vi prøver å ha gode dorutiner, men begge to er gode på å hoppe av potte og toalett når de kjenner at det kommer avføring og kniper igjen. Vi skal til hs nå i uka, men ville gjerne høre om andre har hatt samme problem med sine barn. Føler meg som en ganske elendig mor for tiden, og tar i mot alle tips.

Svisker, mye vann, sunt kosthold, tygge maten skikkelig og ducolax fra lege. 

Anonymkode: 3d1b1...116

• Liker 4
Skrevet

Mindre sukker i kostholdet. Og gjerne gi dem myk pære, altså moden. Ikke Biola. 

• Liker 2
Skrevet

Er de sjekket ut for matallergier? Melk f.eks. Ofte kan søsken ha samme allergi, og matallergier og intoleranser kan krølle til fordøyelsen. Forstoppelse er veldig vanlig hos småbarn med uoppdaget allergi mot melkeprotein 

Anonymkode: bdaea...476

Skrevet

Barn født via keisersnitt er oftere syke og har ofte ikke like god tarmflora som andre babyer

Tendenser til mageproblemer kan gå i arv.

Allergier og intoleranser er ikke så uvanlig innenfor samme familie

Er dere foreldre begge norske av opprinnelse? Som kjent er det større deler av verden der de fleste er laktoseintolerante

Det kan selvsagt også være noe med kostholdet. Hvordan er kostholdet? Spiser dere nok grønt/ fiber? 

Anonymkode: 0b98f...35a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn født via keisersnitt er oftere syke og har ofte ikke like god tarmflora som andre babyer

Er dere foreldre begge norske av opprinnelse? Som kjent er det større deler av verden der de fleste er laktoseintolerante

Det kan selvsagt også være noe med kostholdet. Hvordan er kostholdet? Spiser dere nok grønt/ fiber? 

TS skriver at ungene hopper av doen når de kjenner de må ha avføring. Altså har dette svært sannsynlig ikke så mye med alt dette du ramser opp å gjøre, men det psykiske aspektet og de fysiske problemene som kommer av å holde avføring tilbake. Når man holder seg hver gang man må ha avføring så får man det som kalles en nervøs lukkemuskel. Det kan gi plager som forstoppelse, fordi når man holder tilbake avføring så trekkes det mer vann ut av den sånn at den blir hard. 

Man må prøve å finne ut av hvorfor ungene ikke vil ha avføring og heller hopper av do når de kjenner de må det. Høres ut som et unormalt forhold knyttet til det med å gå på do og det understrekes ved at det ser ut til at de kvier seg for å gå på do i barnehagen. Kanskje de rett og slett må få bedre rutiner på do og de må lære seg viktigheten av å gå på do når de kjenner at de må. 

Anonymkode: 8cceb...a15

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS skriver at ungene hopper av doen når de kjenner de må ha avføring. Altså har dette svært sannsynlig ikke så mye med alt dette du ramser opp å gjøre, men det psykiske aspektet og de fysiske problemene som kommer av å holde avføring tilbake.

Anonymkode: 8cceb...a15

Man kan ikke fastslå det av den infoen. Det psykiske kan lett starte ved at man opplever smerter og ubehag når man skal på do- og det baller på seg psykisk ved at man kvier seg. Eller hvordan forklarer du at de har utviklet dette psykiske problemet begge to? Tenker du at foreldrene viser en type stress som de overfører til egne barn? At mange barn i barnehagen de går i blir utsatt for stress ved dobesøk? Ikke umulig, men jeg ser ikke at det er en mer logisk forklaring

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge er født via keisersnitt, faktisk. 

Begge foreldre er norske, og ingen av oss har noen kjente allergier. 

Vi spiser ganske bra tror jeg. Spiser mye frukt og grønnsaker, fisk og kjøtt. Vi lager mest mat fra bunnen. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er de sjekket ut for matallergier? Melk f.eks. Ofte kan søsken ha samme allergi, og matallergier og intoleranser kan krølle til fordøyelsen. Forstoppelse er veldig vanlig hos småbarn med uoppdaget allergi mot melkeprotein 

Anonymkode: bdaea...476

De er ikke utredet før allergier. Fastlegen sa ingenting om det da eldstemann fikk movicol. men på den tiden trodde vi at alt kom av at han hadde blitt sår i rumpa og at han derfor ikke ville gå på do.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke fastslå det av den infoen. Det psykiske kan lett starte ved at man opplever smerter og ubehag når man skal på do- og det baller på seg psykisk ved at man kvier seg. Eller hvordan forklarer du at de har utviklet dette psykiske problemet begge to? Tenker du at foreldrene viser en type stress som de overfører til egne barn? At mange barn i barnehagen de går i blir utsatt for stress ved dobesøk? Ikke umulig, men jeg ser ikke at det er en mer logisk forklaring

Eldstemann har hatt mageproblem siden han var baby. Alltid hatt problem med å få ut avføring etter han begynte på fast føde. 

Vi har forsøkt å ha fokus på gode dorutiner, med flere doturer om dagen, med eldstemann men opplevde at det ble enda mer stress for han, og nå lar vi han vere fred og det kommer når det kommer. Barnehagen var også med på opplegget vårt og det ble bedt om at han var sistemann som ble skiftet på slik at han fikk fred på do. Vi har også prøvde belønningsystemer, men det var ikke interessant nok.

Skrevet

Hva med å la 3,5 åring få sette seg på do med f.eks en ipad? Ikke ha fokus på bæsj og avføring i det hele tatt, men la ham ha fokus på noe helt annet. 

Skrevet
7 minutter siden, Mariell77 said:

Hva med å la 3,5 åring få sette seg på do med f.eks en ipad? Ikke ha fokus på bæsj og avføring i det hele tatt, men la ham ha fokus på noe helt annet. 

Ja, det kan vi absolutt prøve! takk 😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det kostholdet du må se på. Det er lett å tro selv at man har et godt og variert kosthold, men skriver du ned alt barna spiser i løpet av en uke eller to, så vil jeg tro du endrer mening. 

Det er langt mer hensiktsmessig åmgi barna kivi om de ikke er allergiske enn å gi dem avføringsmidler. Å få orden på tarmene til barna nå er viktig slik at de unngår livslange plager med avførende midler som resultat. Når begge har samme problem så er det nokså klart at dette er kostrelatert. Barn som opplever forstoppelse blir og redde for å gå på toalettet fordi de vet at bæsjing gjør vondt, dermed holder de seg og kommer inn i en vond sirkel. 

Anonymkode: 87773...0d4

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her er det kostholdet du må se på. Det er lett å tro selv at man har et godt og variert kosthold, men skriver du ned alt barna spiser i løpet av en uke eller to, så vil jeg tro du endrer mening. 

Det er langt mer hensiktsmessig åmgi barna kivi om de ikke er allergiske enn å gi dem avføringsmidler. Å få orden på tarmene til barna nå er viktig slik at de unngår livslange plager med avførende midler som resultat. Når begge har samme problem så er det nokså klart at dette er kostrelatert. Barn som opplever forstoppelse blir og redde for å gå på toalettet fordi de vet at bæsjing gjør vondt, dermed holder de seg og kommer inn i en vond sirkel. 

Anonymkode: 87773...0d4

Det er gjerne kostholdet jeg har vært redd for at ikke har vært bra nok, men jeg kjenner nå at jeg synest det vanskelig å avgjøre hvilken mat de skal få mer og mindre av. 

Skrevet

Går 1,5-åringen på do/potte? Kanskje dere pusher det for hardt. Hva med å la ham bruke bleie til han selv gir uttrykk for at han vil slutte. Blir fort mas og dårlige assosiasjoner, og holder igjen fordi de ønsker å bæsje på potte/do når de er så små. 

Anonymkode: 8c615...098

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Går 1,5-åringen på do/potte? Kanskje dere pusher det for hardt. Hva med å la ham bruke bleie til han selv gir uttrykk for at han vil slutte. Blir fort mas og dårlige assosiasjoner, og holder igjen fordi de ønsker å bæsje på potte/do når de er så små. 

Anonymkode: 8c615...098

Vi prøvde en stund med do og potte, men pga av stress lot vi han bare brukr bleie. Det er det han bruker nå. Han får tilbud om potte når vi skifter bleie og innimellom bruker han den, men det kommer aldri avføring.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi prøvde en stund med do og potte, men pga av stress lot vi han bare brukr bleie. Det er det han bruker nå. Han får tilbud om potte når vi skifter bleie og innimellom bruker han den, men det kommer aldri avføring.

Leste feil! Dette gjelder 3,5 åringen. 

1,5 åringen bæsjer sjelden i bleie. Det kommer som regel når han får vere uten bleie. 

Skrevet

Barnet mitt på 3,5 er nettopp startet på Movicol pga forstoppelse. Iflg det ganske omfattende infoskrivet jeg fikk av legen er forstoppelse veldig vanlig, og de vokser det av seg. Så lenge man har et sunt og variert kosthold, drikker godt, har et godt aktivitetsnivå og har dorutinene på plass er Movicol det siste hjelpemiddelet for å bistå. 

Anonymkode: c8ac6...0af

Skrevet

Vi har en åtteåring som har gått på Movicol siden hun var 3. I samråd med lege. Har sendt inn avføringsprøve der de ikke fant allergier, så da er det bare å kjøre på med Movicol og mye væske slik at kroppen hjelper Movicolen å virke. Ifølge legene er det viktig å spise normalt, men ellers har de ikke fokusert noe på kosthold. Svisker og slikt har ingen effekt på henne, men det kan selvfølgelig være ulikt fra barn til barn.

Vi har prøvd å slutte eller trappe ned i perioder, men så blir det ille igjen. Hun har begynt å kaste opp om morgenen, så vi har økt dosen litt. Hun får nå to poser hver dag, og det kommer jo avføring, men tydeligvis ikke nok. :-( Ikke noe quick fix, dette.

Har flere på jobben som har barn på Movicol, så tror det er et vanlig problem.

Anonymkode: 421cf...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...